Gamla enstånkor

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag förstår inte varför du konstant och villigt visar din okunskap. Går du igång på att bli uppläxad av forumfrämlingar?
Ja den är väl värd någonstans mellan vad köparen vill betala och säljaren kräver, såsom allting annat.
Men jag är nog tämligen inne på Tammers spår i att 15000 är ungefär vad jag skulle kunna betala för en xt500, oberoende skick egentligen.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Ja den är väl värd någonstans mellan vad köparen vill betala och säljaren kräver, såsom allting annat.
Men jag är nog tämligen inne på Tammers spår i att 15000 är ungefär vad jag skulle kunna betala för en xt500, oberoende skick egentligen.
Jag skulle vilja påstå att den är värd precis så mycket som någon är villig att betala för den.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Visst är det så, den är värd vad näst högste budgivaren är villig att ge för den.

Den som lägger högsta budet har alltid betalat för mycket.

Om jag är villig att betala 16000 kr och är näst högsta bud, och en annan betalar 75000 direkt, så är ju sanningen att han har överbetalt.

Nästa fråga är varför man idiotrenoverar en hoj och kör två mil med den?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Framtiden får utvisa, den har ju legat ute ett tag nu och ingen har nappat. Kanske om Bill Gates eller Elon Musk har hittat annonsen så?
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men den här gången är jag rätt säker på min sak. Vem f*n betalar 75 papp för en sur gammal enstånka från 80-talet...?


70-talet, om jag får be.

75.000 begärt pris är väldigt högt för att vara Sverige.

Även om man lade ut den på Mobile skulle den ligga kvar ett bra tag, och troligen få prutas ner med 10 - 15.000 innan den gick iväg.

Den tidiga -76 däremot skulle man kunna hämtat för 19 papp och tjänat en redig slant på.



"Sur gammal enstånka från 80-talet" säger du?

Har du ägt någon? Har du kört någon?
Det är nog tusan de roligaste 32 hästarna man kan hitta, och jag vågar säga att alla som någon gång ägt en och "gått vidare" känner ett litet sug efter en XT 500 igen, att ha vid sidan.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Han som lägger högsta budet har alltid betalat för mycket.
Men om någon köper den för säg 60 tusen så tycker antagligen den personen att den är värd det beloppet och då är det ju den mängden pengar säljaren får. Alltså är den väl värd det beloppet eller?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
"Bara" 75.000kr för en hoj som egentligen är värd 15.000kr. Ok..?
Helrenovera gärna en hoj med allt inklusive nya fälgbanor allt som står i texten så köper jag den direKt tammer , Max femton får du men jag har långt att åka så du får dra av för bensinen också .
den kanske inte går för sjuttifem men det är ingen femtontusenhoj heller långt ifrån
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag skulle vilja påstå att den är värd precis så mycket som någon är villig att betala för den.
Det är ju ett synsätt.
Det förutsätter ju att det är endast köparens marknaden och att allting är värdelöst till att det är sålt.

Jag vidhåller att alla affärer har två parter.
Semantik i sammanhanget egentligen.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Helrenovera gärna en hoj med allt inklusive nya fälgbanor och rubbet i bussningslänkage/lager ny lack på delar /sadelöverdrag osv osv så köper jag den direKt tammer , den kanske inte går för sjuttifem men det är ingen femtontusenhoj heller långt ifrån
Ja, fast, alla som pysslar med hojar och bilar vet, att få betalt för arbete och material i hobbyprojekt sällan går ihop.

Skulle jag renovera upp min tenere till showroom condition så pratar vi om kanske 60-80 lök i material och tjänster jag inte kan göra själv. Osäkert om delarna finns att tillgå.
Skulle jag göra samma på kawasakin pratar vi ca 120k, där finns grejerna och jag har räknat rätt noga.
Kawan skulle ta ett par hundra arbetstimmar, yamahan känner jag inte tillräckligt väl, men troligen minst det samma pga just det faktum.

Ingen av de hojarna är värda hundra papp efter det.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Det är ju ett synsätt.
Det förutsätter ju att det är endast köparens marknaden och att allting är värdelöst till att det är sålt.

Jag vidhåller att alla affärer har två parter.
Semantik i sammanhanget egentligen.
I dom aldra flesta fall gäller enligt min erfarenhet köparens marknad. Undantaget några väldigt ovanliga hojar som det inte finns så många kvar av, eller som det inte tillverkats så många av.
Men i stort sett så är det väl när det blir en affär som vi ser vad en hoj är värd?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Allt i min värld handlar om man är sugen på en XL 500 eller inte...I mitt fall inte... Skulle jag ge 15.000...Näe
Såg för några månader sen en blå KS 100 till salu för 100.000... Den skulle jag kunna tänka mig köpa för den pengen då...
Många kanske tycker de är inte värt en krona ens då...
Så i slutändan handlar de om vad folk är villiga å betala för..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men om någon köper den för säg 60 tusen så tycker antagligen den personen att den är värd det beloppet och då är det ju den mängden pengar säljaren får. Alltså är den väl värd det beloppet eller?
Nej, det är först när två är villig att betala priset du har ett värde.

Om någon vill betala en miljon för dina otvättade kalsonger så är dom inte värd det, men om en massa nerdar vill betala $30 för en skvätt av Belle Delphines badvatten så är det uppenbarligen värt det.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Nej, det är först när två är villig att betala priset du har ett värde.

Om någon vill betala en miljon för dina otvättade kalsonger så är dom inte värd det, men om en massa nerdar vill betala $30 för en skvätt av Belle Delphines badvatten så är det uppenbarligen värt det.
Okej, jag håller inte med.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Inget har ett objektivt värde. Det är helt subjektivt även om det finns en marknad där de flesta är överens.

Med det sagt så är en XT500 värd 15k för Tammer, hos säljaren är den kanske värd 75k minus prut. För den som sedan köper hojen för 55k är den värd minst 55k.

Kan vi sluta teoretisera om värden nu? Allt är subjektivt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kan vi sluta teoretisera om värden nu?
Så långt håller jag med.

Någon som vet var man hittar en bra verkstadsmanual (eller typ Haynes) i tryckt form till en Tenere 3YF?

Vissa saker skulle gå fortare med en förbannad sprängskiss när allt ligger blandat i en sopsäck och jag inte skruvat på en sånhär tidigare.

Hittar digitalt, men det är pilligt i garaget, och jag är inte sugen på att köpa en prenumeration för att kunna printa ut en 700 sidor halvläsbar pdf på mitt bläckstråletröskverk från millennieskiftet.
Jag vill ha en bok, det är smidigt, småmysigt att slöbläddra i, och man kan slå dårar med den. :)
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top