Åk iväg och hämta
Ärligt hur många tror du vill köpa dom hojarna??Ja? Och ändå vill ingen köpa dem. Det är vad jag talar om, säljarna har noll koll på värdet av det de säljer.
Det är ju det jag menar. De flesta vill inte ha hojarna ö h t, men om jag erbjuder 10000kr för dem får jag bara en förolämpning till svar. Säljarna väntar sig priser som ingen vill betala, och när inga köpare hör av sig rullar man in pärlan i garaget igen för att göra ett nytt försök nästa säsong. Märkliga tider vi lever i...Ärligt hur många tror du vill köpa dom hojarna??
Jag skulle inte vilja någon av dom även om jag fick betalt..
Det är ju det jag menar. De flesta vill inte ha hojarna ö h t, men om jag erbjuder 10000kr för dem får jag bara en förolämpning till svar. Säljarna väntar sig priser som ingen vill betala, och när inga köpare hör av sig rullar man in pärlan i garaget igen för att göra ett nytt försök nästa säsong. Märkliga tider vi lever i...
Sitter det verkligen fast i den sista tusenlappen för dig kanske du ska köpa en trampcykel istället, men kolla noga att den har fräsha däck så att fu inte åker på någon utgift.
För 10.000 får du ett vrak eller renoverings objekt... För 15.000 får du ett körbart objekt.. Prutar man kraftigt får man räkna me spydiga svar..Det är ju det jag menar. De flesta vill inte ha hojarna ö h t, men om jag erbjuder 10000kr för dem får jag bara en förolämpning till svar. Säljarna väntar sig priser som ingen vill betala, och när inga köpare hör av sig rullar man in pärlan i garaget igen för att göra ett nytt försök nästa säsong. Märkliga tider vi lever i...
Faktum är att det började med att jag skull köpa en Yamaha FS1, jag kom ihåg att grabben och jag hade kul med en sån förr i tiden. Men snart insåg jag att man kunde få en 125cc för halva priset. Det var några år sedan, innan 125cc började dra iväg prismässigt. En FS1 kostade då 15000kr och en GP125 fick man för 6000kr. Så då fick det bli en GP, som fick gå som moped några år. Nu började jag kolla efter "större" hojar, typ 250/400cc som då fanns för under 10000kr, jag har haft några tidigare. Men de är nu mera svårt att få tag i under 15-20000kr, åtminstone runt Stockholm. Inte värt några stora pengar för mig, men vore kul att ha om det går att hitta.Ingen vill köpa, men va sjutton man får ju knappt nåt som rullar för egen maskin under 20kkr så även om 535 inte är särskilt attraktiv så är ju 13000 kr inga pengar idag. Köper man en oreggad crosshoj för den pengen så är den i princip okörbar.
Istället för att glida ner till glasskiosken på en moped så kan man väl ha en 535 istället, antagligen billigare i försäkring då den inte körs av tonåringar.
Jag tror att du träffar huvudet på spiken. Sen att det är just offroad /adventure hojar som verkar ha gått upp mest antar jag att det beror på att en kombination av att dom är enkla, stryktåliga och billiga i drift. Kombinerat med att dom har blivit lite trendiga ?Jag kan väl ärligt tycka att tex en KLR650 är värd 15000-18000 kr som bruksmotorcykel, men runt 25000 kr och lite mer ligger dom väl och blir sålda för nu om jag inte är helt ute och cyklar. Det verkar alltså finnas folk som tycker att äldre stånkor är värda ungefär det priset och vill betala det och varför ska jag sälja billigare då?
Vad jag också tror håller uppe priset är att en del hojar ägs av personer som mig, personer som har köpt dom hyfsat billigt, har plats och råd och inte "måste sälja" utan får man inte det man vill ha så behåller man hojen då 20000 kr inte är hela världen. Detta tror jag gör att priserna hålls uppe även om omsättningen av hojar som byter ägare inte då är lika stor.
Snabbheten är ju samma på många marknader, när gör man klipp på tex jänkebilar? De få klipp som dyker upp är sålda väldigt snabbt. Personligen tycker jag även här att det är lite uppåt väggarna då en hyfsat fin 50 Impala 2 drht kostar från 350000 kr och uppåt, för 20 år sen var 150000 kr lite dyrt. Lite haltande jämförelse men gamla stånkor säljs inte längre i EU och inte heller teknik är med V8r.
Nu har jag dålig koll på nypriser på motorcyklar men om man säger att en "billig" T700 kostar 123000 kr så är ju 30000 kr för en äldre 650 stånka med 2000 mil 90000 kr mindre pengar som ska ut om man vill ha en offroad hoj att åka grusvägar lite då och då även om man får en 20 år äldre sämre hoj men till priset avr 90000 kr mindre.
Är bara mina spekulationer.
Det handlar om att köpa dom som ligger i sin sweetspot, gamla nog för att ha tappat allt sitt nyvärde, men inte gamla nog att ha fått kultvärde.
En VW polo från 92 är totalt värdelös, medans en WV bubbla från 67 är värd hundra tusen enligt en del.
Be mig köra en av dom 1000 mil och jag vet vilken jag väljer.
Nu verkar det vara gamla radfyror man ska samla på sig.
Det handlar om att köpa dom som ligger i sin sweetspot, gamla nog för att ha tappat allt sitt nyvärde, men inte gamla nog att ha fått kultvärde.
En VW polo från 92 är totalt värdelös, medans en WV bubbla från 67 är värd hundra tusen enligt en del.
Be mig köra en av dom 1000 mil och jag vet vilken jag väljer.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |