Gamla enstånkor

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Ärligt hur många tror du vill köpa dom hojarna??

Jag skulle inte vilja någon av dom även om jag fick betalt..
Det är ju det jag menar. De flesta vill inte ha hojarna ö h t, men om jag erbjuder 10000kr för dem får jag bara en förolämpning till svar. Säljarna väntar sig priser som ingen vill betala, och när inga köpare hör av sig rullar man in pärlan i garaget igen för att göra ett nytt försök nästa säsong. Märkliga tider vi lever i...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ingen vill köpa, men va sjutton man får ju knappt nåt som rullar för egen maskin under 20kkr så även om 535 inte är särskilt attraktiv så är ju 13000 kr inga pengar idag. Köper man en oreggad crosshoj för den pengen så är den i princip okörbar.

Istället för att glida ner till glasskiosken på en moped så kan man väl ha en 535 istället, antagligen billigare i försäkring då den inte körs av tonåringar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är ju det jag menar. De flesta vill inte ha hojarna ö h t, men om jag erbjuder 10000kr för dem får jag bara en förolämpning till svar. Säljarna väntar sig priser som ingen vill betala, och när inga köpare hör av sig rullar man in pärlan i garaget igen för att göra ett nytt försök nästa säsong. Märkliga tider vi lever i...

Sitter det verkligen fast i den sista tusenlappen för dig kanske du ska köpa en trampcykel istället, men kolla noga att den har fräsha däck så att fu inte åker på någon utgift.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om tusen säljare och en köpare inte kommer överens, vad är oddsen att det är tusen säljare som är dumma i huvet?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Det är ju det jag menar. De flesta vill inte ha hojarna ö h t, men om jag erbjuder 10000kr för dem får jag bara en förolämpning till svar. Säljarna väntar sig priser som ingen vill betala, och när inga köpare hör av sig rullar man in pärlan i garaget igen för att göra ett nytt försök nästa säsong. Märkliga tider vi lever i...
För 10.000 får du ett vrak eller renoverings objekt... För 15.000 får du ett körbart objekt.. Prutar man kraftigt får man räkna me spydiga svar..
När jag själv annonserar på blocket finns de alltid någon som ska typ ska halvera priset... Då har jag all rätt å vara spydig tillbaks, å de är jag gärna..
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Ingen vill köpa, men va sjutton man får ju knappt nåt som rullar för egen maskin under 20kkr så även om 535 inte är särskilt attraktiv så är ju 13000 kr inga pengar idag. Köper man en oreggad crosshoj för den pengen så är den i princip okörbar.

Istället för att glida ner till glasskiosken på en moped så kan man väl ha en 535 istället, antagligen billigare i försäkring då den inte körs av tonåringar.
Faktum är att det började med att jag skull köpa en Yamaha FS1, jag kom ihåg att grabben och jag hade kul med en sån förr i tiden. Men snart insåg jag att man kunde få en 125cc för halva priset. Det var några år sedan, innan 125cc började dra iväg prismässigt. En FS1 kostade då 15000kr och en GP125 fick man för 6000kr. Så då fick det bli en GP, som fick gå som moped några år. Nu började jag kolla efter "större" hojar, typ 250/400cc som då fanns för under 10000kr, jag har haft några tidigare. Men de är nu mera svårt att få tag i under 15-20000kr, åtminstone runt Stockholm. Inte värt några stora pengar för mig, men vore kul att ha om det går att hitta.
Men det är ofta uppåt 20000 för vanliga trista småhojar som 250/400cc, inget jag vill betala. Så då skiter jag i det, jag har andra saker att syssla med än att åka mc. Ganska trist egentligen, vilket många upptäcker efter ett par turer. Så säljarna får behålla sina gamla hojar i garaget, och jag få pyssla med andra saker, eftersom vi inte kan komma överens om priset. Ha en trevlig sommar ändå!
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, köper man dom hojar du har tittat på då kanske hojålning blir ganska trist.

Du kanske skulle prova dubbelt så dyra hojar, dom är mindre trista
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag kan väl ärligt tycka att tex en KLR650 är värd 15000-18000 kr som bruksmotorcykel, men runt 25000 kr och lite mer ligger dom väl och blir sålda för nu om jag inte är helt ute och cyklar. Det verkar alltså finnas folk som tycker att äldre stånkor är värda ungefär det priset och vill betala det och varför ska jag sälja billigare då?

Vad jag också tror håller uppe priset är att en del hojar ägs av personer som mig, personer som har köpt dom hyfsat billigt, har plats och råd och inte "måste sälja" utan får man inte det man vill ha så behåller man hojen då 20000 kr inte är hela världen. Detta tror jag gör att priserna hålls uppe även om omsättningen av hojar som byter ägare inte då är lika stor.

Snabbheten är ju samma på många marknader, när gör man klipp på tex jänkebilar? De få klipp som dyker upp är sålda väldigt snabbt. Personligen tycker jag även här att det är lite uppåt väggarna då en hyfsat fin 59 Impala 2 drht kostar från 350000 kr och uppåt, för 20 år sen var 150000 kr lite dyrt. Lite haltande jämförelse men gamla stånkor säljs inte längre i EU och inte heller fenbilar med krom och V8:eek:r.

Nu har jag dålig koll på nypriser på motorcyklar men om man säger att en "billig" T700 kostar 123000 kr så är ju 30000 kr för en äldre 650 stånka med 2000 mil 90000 kr mindre pengar som ska ut om man vill ha en offroad hoj att åka grusvägar lite då och då även om man får en 20 år äldre sämre hoj men till priset avr 90000 kr mindre.

Är bara mina spekulationer.
 
Last edited:

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Jag kan väl ärligt tycka att tex en KLR650 är värd 15000-18000 kr som bruksmotorcykel, men runt 25000 kr och lite mer ligger dom väl och blir sålda för nu om jag inte är helt ute och cyklar. Det verkar alltså finnas folk som tycker att äldre stånkor är värda ungefär det priset och vill betala det och varför ska jag sälja billigare då?

Vad jag också tror håller uppe priset är att en del hojar ägs av personer som mig, personer som har köpt dom hyfsat billigt, har plats och råd och inte "måste sälja" utan får man inte det man vill ha så behåller man hojen då 20000 kr inte är hela världen. Detta tror jag gör att priserna hålls uppe även om omsättningen av hojar som byter ägare inte då är lika stor.

Snabbheten är ju samma på många marknader, när gör man klipp på tex jänkebilar? De få klipp som dyker upp är sålda väldigt snabbt. Personligen tycker jag även här att det är lite uppåt väggarna då en hyfsat fin 50 Impala 2 drht kostar från 350000 kr och uppåt, för 20 år sen var 150000 kr lite dyrt. Lite haltande jämförelse men gamla stånkor säljs inte längre i EU och inte heller teknik är med V8:eek:r.

Nu har jag dålig koll på nypriser på motorcyklar men om man säger att en "billig" T700 kostar 123000 kr så är ju 30000 kr för en äldre 650 stånka med 2000 mil 90000 kr mindre pengar som ska ut om man vill ha en offroad hoj att åka grusvägar lite då och då även om man får en 20 år äldre sämre hoj men till priset avr 90000 kr mindre.

Är bara mina spekulationer.
Jag tror att du träffar huvudet på spiken. Sen att det är just offroad /adventure hojar som verkar ha gått upp mest antar jag att det beror på att en kombination av att dom är enkla, stryktåliga och billiga i drift. Kombinerat med att dom har blivit lite trendiga ?
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250

Bifogat

  • Screenshot_20220501_080558.jpg
    Screenshot_20220501_080558.jpg
    426.5 KB · Visningar: 6
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det handlar om att köpa dom som ligger i sin sweetspot, gamla nog för att ha tappat allt sitt nyvärde, men inte gamla nog att ha fått kultvärde.

En VW polo från 92 är totalt värdelös, medans en WV bubbla från 67 är värd hundra tusen enligt en del.
Be mig köra en av dom 1000 mil och jag vet vilken jag väljer.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det handlar om att köpa dom som ligger i sin sweetspot, gamla nog för att ha tappat allt sitt nyvärde, men inte gamla nog att ha fått kultvärde.

En VW polo från 92 är totalt värdelös, medans en WV bubbla från 67 är värd hundra tusen enligt en del.
Be mig köra en av dom 1000 mil och jag vet vilken jag väljer.

Nu verkar det vara gamla radfyror man ska samla på sig.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det handlar om att köpa dom som ligger i sin sweetspot, gamla nog för att ha tappat allt sitt nyvärde, men inte gamla nog att ha fått kultvärde.

En VW polo från 92 är totalt värdelös, medans en WV bubbla från 67 är värd hundra tusen enligt en del.
Be mig köra en av dom 1000 mil och jag vet vilken jag väljer.

Bubblan är riktigt fin att köra på landsväg, särskilt uppe i fart rullar milen på. Skulle alls icke banga tusen mil med en sådan ens idag.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top