Gamla enstånkor

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag väntar fortfarande på att få se det citat där jag säger att jag letar hoj i 5000kr-klassen, eller där jag ö h t nämner någon speciell prisklass. Jag har aldrig påstått att det borde finnas fungerande hojar för 5000kr.
:3freak Det är ju ditt jävla beteende om att saker som det du gnällde på under specifika fallet du kommenterade batteri sadelöverdrag däck i den prisklassen du vill inte överhuvud taget skruva alls dom ska vara hela fina besiktade och i princip gratis är ju din åsikt för allt mellan gratis och femtontusen finner du ju bara fel på:hihi
:vaLäs dina inlägg och begrunda vad du skriver /tycker/tänker och fundera sen på varför du inte har nåt att köra på det är väldigt lätt att se varför:hojbusa

vi behöver inte citera fakta är fakta du finner inget i den prisklass du är beredd att betala i det skick du söker så är det och det är bara du läser dina inlägg så borde även du inse det när det dessutom ska vara innanför tullarna eller på granngatan
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Lite OT, eftersom detta inte är en stånka. Här är senaste annonsen på Blocket i Stockholmstrakten, en Virago 535 till salu för 18.500kr. En ganska oattraktiv och trist hoj, vanlig på Blocket. Den skulle jag kunna tänka mig att köpa för 12-13000kr ungefär, det är vad jag tycker den är värd. Men skulle jag bjuda det skulle jag inte ens få ett svar. Förmodligen kommer ingen köpa den för 18.500kr, utan den kommer ligga på Blocket i tre veckor och sen tas den bort av den besvikne säljaren. Det är det jag menar, det finns ett glapp mellan säljarnas förväntningar och vad man som köpare vill ge.


Jag vill minnas att du ratade en betydligt billigare 535 tidigare i år.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag väntar fortfarande på att få se det citat där jag säger att jag letar hoj i 5000kr-klassen, eller där jag ö h t nämner någon speciell prisklass. Jag har aldrig påstått att det borde finnas fungerande hojar för 5000kr.
Fast i inlägg #1754 i den här tråden så säger du att du inte kan tänka dig att lägga mer än 10-15kkr för en hoj.
Och där kan det ju gå att hitta en fullt fungerande farkost, men du får vara beredd att åka en bit, och prutmån på det priset....nja, visst kan det finnas, men skicket och om någon faktiskt lagt ner lite tid på att göra den funktionell är viktigare.
Men jag tycker att du har ett oerhört märkligt resonemang kring allting som dyker upp, det verkar nästan som att du inte vill köpa någonting, och det är väl i och för sig ok, men då är det enklare om man bara säger det.
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Fast i inlägg #1754 i den här tråden så säger du att du inte kan tänka dig att lägga mer än 10-15kkr för en hoj.
Och där kan det ju gå att hitta en fullt fungerande farkost, men du får vara beredd att åka en bit, och prutmån på det priset....nja, visst kan det finnas, men skicket och om någon faktiskt lagt ner lite tid på att göra den funktionell är viktigare.
Jag har ägt totalt 5 hojar, alla mindre maskiner som passar de landsvägar jag åker på. 125cc, 250cc och 400cc, ingen har dock kostat över 10'. Då var det några år sen jag köpte dem, och priserna har dragit iväg rätt bra de senaste åren. Kan tänka mig att ge max 15', och eftersom jag gillar småhojar från tidigt 80-tal borde det inte vara någon omöjlighet. Å andra sidan funkar det med att bara ha en GP125 med tanke på hur lite jag åker...
Funderar lite på scooter också, vissa verkar gilla dessa. Yamaha Majesty kan man få för ca10' har jag sett.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag försökte försiktigt påpeka lite tidigare i tråden att sammantaget var kraven orimliga.

Men då fick jag höra att jag var en grinig gubbdjävel.

Det är ett fall av välj två av tre (i bästa fall):
Billig
Fräsh
Nästgårds

Hittar du billigt och fräsht så får du finna dig i att åka en bit
Vill du inte åka så långt får du antingen betala, eller nöja dig med ett objekt.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Ja, men….pruta på ett utgångspris som är nästan inga pengar alls.
Har viss förståelse för säljaren, då är det ju bättre att ställa den på majbrasan.
Det ger i alla fall ett visst visuellt nöje.
Nu har den hojen legat ute över en vecka utan att bli såld. Det är uppenbarligen fler än jag som tycker att 12000kr är för mycket för en gammal ointressant 250cc som gått över 4000mil. Varför inte istället sälja den för rätt pris..?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har den hojen legat ute över en vecka utan att bli såld. Det är uppenbarligen fler än jag som tycker att 12000kr är för mycket för en gammal ointressant 250cc som gått över 4000mil. Varför inte istället sälja den för rätt pris..?

För att man kanske inte vill sälja under det priset?

Jag funderar på att lägga ut min KLR650C på annons och får jag inte vad jag vill ha blir den kvar då jag anser den för mig vara värd det jag begär. Troligtvis blir den kvar men vill nån ge runt 40000 kr för den med vad som är gjort på den och med dubbla uppsättningar hjul, tre uppsättningar däck för olika underlag, alla original grejer, mm kan jag tänka mig att sälja.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
För att man kanske inte vill sälja under det priset?

Jag funderar på att lägga ut min KLR650C på annons och får jag inte vad jag vill ha blir den kvar då jag anser den för mig vara värd det jag begär. Troligtvis blir den kvar men vill nån ge runt 40000 kr för den med vad som är gjort på den och med dubbla uppsättningar hjul, tre uppsättningar däck för olika underlag, alla original grejer, mm kan jag tänka mig att sälja.
Tydligen är det så många resonerar, det är många långliggare på Blocket. Men man kan ju inte önska sig ett pris på sin hoj om ingen vill betala det, då får man den aldrig såld. Man måste väl vara lite realistisk och se vad likvärdiga cyklar säljs för. Är det inte bättre att ta ett pris som marknaden accepterar och få den såld, än att drömma vidare och ha hojen kvar i garaget?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Nu har den hojen legat ute över en vecka utan att bli såld. Det är uppenbarligen fler än jag som tycker att 12000kr är för mycket för en gammal ointressant 250cc som gått över 4000mil. Varför inte istället sälja den för rätt pris..?
Mailar du som du skriver här till dom på blocket förstår jag att du inte ens får svar - varför så envis med sista priset bud på en hoj du påstår ingen är intresserad av ? 12” eller 8” som du tyckte den är värd är ju en viss sänkning va ?
:hihiHade gjort som Bosse i låtit den stått jag också då det inte gör mig nåt alls om inte priset passar så varför ska man sälja till priset du tycker saker är värt istället om man har plats ?
säljer hellre hojar i delar när läget blir sånt och tjänat mer på det och får motorer osv på hyllan som en bonus :)

:faktanu har du ju hojsäsong också så då har du verkligen ingen större chans till storprutande då åker man väl hellre på hojen än å nästan ge bort den :hihi
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Tydligen är det så många resonerar, det är många långliggare på Blocket. Men man kan ju inte önska sig ett pris på sin hoj om ingen vill betala det, då får man den aldrig såld. Man måste väl vara lite realistisk och se vad likvärdiga cyklar säljs för. Är det inte bättre att ta ett pris som marknaden accepterar och få den såld, än att drömma vidare och ha hojen kvar i garaget?
:kramaHar man stort garage är en hoj inget bekymmer, har nästan 100m2 över i garaget med en hoj där:tummenupp
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Nu har den hojen legat ute över en vecka utan att bli såld. Det är uppenbarligen fler än jag som tycker att 12000kr är för mycket för en gammal ointressant 250cc som gått över 4000mil. Varför inte istället sälja den för rätt pris..?
Varför bjöd du inte det pris du var villig att betala istället för att hålla på och tramsa med ett skambud? Du måste ju förstå att om man prutar drygt 30% redan vid första kontakt, innan man ens sett fordonet, så skickar det en del signaler. Hade du istället åkt och kollat på hojen, visat ett genuint intresse, och sedan lagt ditt maxbud på 10k så ger jag mig fan på att chansen varit större att du fått med dig hojen hem.

Dessutom; hur mycket är det värt att krångla för att spara de där sista två tusenlapparna egentligen?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tydligen är det så många resonerar, det är många långliggare på Blocket. Men man kan ju inte önska sig ett pris på sin hoj om ingen vill betala det, då får man den aldrig såld. Man måste väl vara lite realistisk och se vad likvärdiga cyklar säljs för. Är det inte bättre att ta ett pris som marknaden accepterar och få den såld, än att drömma vidare och ha hojen kvar i garaget?

Vanliga KLR650C verkade ifjol gå för runt 25-28000 kr det är väl hyfsat realistiskt för en som gått runt 2000 mil. Fixad doohickley, justerade ventiler, i närtid renoverade bromsar, gaffel, rostfritt avgassystem med insvetsad mutter för bredbandlambda, ombestyckad förgasare, fatbar styre, handskydd, DR650 fotpinnar, rallykåpa med Ramkula och USB-uttag, en extra uppsättning allroundhjul komplett med bromsskivor, en omgång dubbdäck plus att alla original grejer följer med.

Då anser jag det inte vara ett sånt ruggigt överpris om jag begär närmare 40000 kr, sen att andra inte vill betala vad jag vill ha kan jag förstå. Sen att man inte får igen allt man laggt ut är ju helt klart.

Då det gäller att köpa ett objekt och fixa till är ju ingen idé, då är det ju oftast ekonomiskt bättre att köpa en överprisad hoj som är fixad för det är ändå billigare i slutändan. Vet hur mycket det kostar att fixa till billiga hojar om man ska göra det hyfsat ordentligt, fort drar det iväg.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Varför bjöd du inte det pris du var villig att betala istället för att hålla på och tramsa med ett skambud? Du måste ju förstå att om man prutar drygt 30% redan vid första kontakt, innan man ens sett fordonet, så skickar det en del signaler. Hade du istället åkt och kollat på hojen, visat ett genuint intresse, och sedan lagt ditt maxbud på 10k så ger jag mig fan på att chansen varit större att du fått med dig hojen hem.

Dessutom; hur mycket är det värt att krångla för att spara de där sista två tusenlapparna egentligen?
Det handlar om att försöka få säljaren att inse att han tagit till med ett pris som är dubbelt mot vad han kommer få. Det finns många orealistiska önskemål på Blocket. Tyvärr lever många i ett önsketänkande där deras gamla dussinhojar är eftertraktade dyrgripar. Varför inte sälja dem till rätt pris och gå vidare i livet? Nej, in med den i garaget och annonsera ut dem igen nästa säsong, med samma resultat...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det där med budgivning och förvänta sig att motparten ska föreslå nåt på mitten börjar vara historia. Det kan vara rätt ibland när man står öga mot öga med rätt person men den formen av prutkultur börjar vara död idag. Är det fel person så blir han kränkt och rullar in sin hoj i garaget.

Och ska man pruta direkt via mail så vill det nog till att man formulerar sig ganska väl för att inte bli ignorerad.

Senast idag råkade jag ut för en prutnisse, som för någon månad sedan bjöd ungefär 70% av begärt pris på en motor jag inte vill sänka priset en krona på. Idag fick jag ny förfrågan om "sista priset" från samma person. Nu är det dessutom vår, och jag tröttnade och höjde istället priset med 20%.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Mailar du som du skriver här till dom på blocket förstår jag att du inte ens får svar - varför så envis med sista priset bud på en hoj du påstår ingen är intresserad av ? 12” eller 8” som du tyckte den är värd är ju en viss sänkning va ?
:hihiHade gjort som Bosse i låtit den stått jag också då det inte gör mig nåt alls om inte priset passar så varför ska man sälja till priset du tycker saker är värt istället om man har plats ?
säljer hellre hojar i delar när läget blir sånt och tjänat mer på det och får motorer osv på hyllan som en bonus :)

:faktanu har du ju hojsäsong också så då har du verkligen ingen större chans till storprutande då åker man väl hellre på hojen än å nästan ge bort den :hihi
Storprutande? Folk som försöker sälja en Virago 535 för 26000kr få snarare vänta sig ett storprutande...om de ö h t får något svar på sina orealistiska annonser.

 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det där med budgivning och förvänta sig att motparten ska föreslå nåt på mitten börjar vara historia. Det kan vara rätt ibland när man står öga mot öga med rätt person men den formen av prutkultur börjar vara död idag. Är det fel person så blir han kränkt och rullar in sin hoj i garaget.

Och ska man pruta direkt via mail så vill det nog till att man formulerar sig ganska väl för att inte bli ignorerad.

Senast idag råkade jag ut för en prutnisse, som för någon månad sedan bjöd ungefär 70% av begärt pris på en motor jag inte vill sänka priset en krona på. Idag fick jag ny förfrågan om "sista priset" från samma person. Nu är det dessutom vår, och jag tröttnade och höjde istället priset med 20%.
Men har du legat ute med annonsen i två veckor och ingen har svarat, börjar man inte fundera över om man har tagit för högt pris då? Man kan väl inte "tycka" att hojen ska var värd 30000kr när ingen vill betala det för den?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Det handlar om att försöka få säljaren att inse att han tagit till med ett pris som är dubbelt mot vad han kommer få. Det finns många orealistiska önskemål på Blocket. Tyvärr lever många i ett önsketänkande där deras gamla dussinhojar är eftertraktade dyrgripar. Varför inte sälja dem till rätt pris och gå vidare i livet? Nej, in med den i garaget och annonsera ut dem igen nästa säsong, med samma resultat...
Det måste vara frustrerande för dig att behöva handskas med säljare som har lika skev uppfattning om prissättning som du.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men har du legat ute med annonsen i två veckor och ingen har svarat, börjar man inte fundera över om man har tagit för högt pris då? Man kan väl inte "tycka" att hojen ska var värd 30000kr när ingen vill betala det för den?

Jag har legat ute med annons i 5 år, jag säljer delar varje vecka.
Det är som att pruta på mjölken hos Coop för att dom hade mjölk förra veckan också.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top