Gamla enstånkor

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Ja, men….pruta på ett utgångspris som är nästan inga pengar alls.
Har viss förståelse för säljaren, då är det ju bättre att ställa den på majbrasan.
Det ger i alla fall ett visst visuellt nöje.

Jag blir nyfiken på vad som är ett korrekt pris enligt Tammer.
Erbjuder du 11' eller är det typ 6'?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag blir nyfiken på vad som är ett korrekt pris enligt Tammer.
Erbjuder du 11' eller är det typ 6'?
Jag blir själv bara förbannad på skambud, varför bjuda typ 5' på nåt som säljs för typ 15'?. Det gör bara folk irriterade. Nej, jag bjöd 8000kr för denna 250cc, det är mer än de flesta här på forumet skulle anse den vara värd. En udda gammal 250 CC med 4' mil på mätaren. Som ett utgångsbud, jag räknade med motbud på 10'. Då hade saken varit klar.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Ja, men….pruta på ett utgångspris som är nästan inga pengar alls.
Har viss förståelse för säljaren, då är det ju bättre att ställa den på majbrasan.
Det ger i alla fall ett visst visuellt nöje.
Andra här verkar tycka att det är viktigare att bli av med hojen och få mer plats i garaget, än att klämma ut varenda krona man kan få för den.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag blir själv bara förbannad på skambud, varför bjuda typ 5' på nåt som säljs för typ 15'?. Det gör bara folk irriterade. Nej, jag bjöd 8000kr för denna 250cc, det är mer än de flesta här på forumet skulle anse den vara värd. En udda gammal 250 CC med 4' mil på mätaren. Som ett utgångsbud, jag räknade med motbud på 10'. Då hade saken varit klar.
Prutar man 33% på blocket meddelande innan så hade inte jag heller brytt mig om och svara faktiskt för ofta försöker såna en ytterligare prutning sen och ”halva priset kompis jag kommer direkt ” kompisar får man många när man säljer på blocket
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Prutar man 33% på blocket meddelande innan så hade inte jag heller brytt mig om och svara faktiskt för ofta försöker såna en ytterligare prutning sen och ”halva priset kompis jag kommer direkt ” kompisar får man många när man säljer på blocket
Men det beror på att hojen var fel prissatt från början. Ingen SR250 har någonsin sålts för 12000kr. Jag försökte påpeka detta för säljaren, men folk rullar tydligen hellre in hojen i garaget igen än att anpassa priset till vad folk vill betala. Så han blir utan pengar och jag blir utan hoj. Eller inte förresten, det finns hojar som är rätt prissatta därute.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Fast med två nya däck, batteri, sadel klädsel och diverse annat så är det inte så billigt längre. Plus besiktning 500kr så är man snart uppe i 10', då är det bättre att lägga på ett par tusen till och köpa nåt som är körklart. Det billiga objektet är inte så billigt längre.
:) Tror helt ärligt du får lägga en större peng på inköp om du inte räknar med mer utgifter än bensin efter hojköp , sadelöverdrag brukar bli risiga efter närmre 40 år ett fultemabatteri duger gott .
för 5000:- kan du inte räkna med nytt sånt och nya däck -ja du kanske kommer upp i 9-10 men kan du då begära att nån säljer för 5” med dom delarna bytta ?
Varför ska allt vara tipptopp för 5” du har faktiskt en rätt skev syn på skick/pris man får vad man betalar för
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
:) Tror helt ärligt du får lägga en större peng på inköp om du inte räknar med mer utgifter än bensin efter hojköp , sadelöverdrag brukar bli risiga efter närmre 40 år ett fultemabatteri duger gott .
för 5000:- kan du inte räkna med nytt sånt och nya däck -ja du kanske kommer upp i 9-10 men kan du då begära att nån säljer för 5” med dom delarna bytta ?
Varför ska allt vara tipptopp för 5” du har faktiskt en rätt skev syn på skick/pris man får vad man betalar för
Men var någonstans har jag sagt att en tipptopp hoj ska kosta 5000kr? Någon länkade till en annons med ett renoveringsobjekt, jag påpekade att innan hojen är körklar har den kostat som som en fullt fungerande hoj.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Men var någonstans har jag sagt att en tipptopp hoj ska kosta 5000kr? Någon länkade till en annons med ett renoveringsobjekt, jag påpekade att innan hojen är körklar har den kostat som som en fullt fungerande hoj.
Ja, korrekt.
Fast dom körklara hojarna är ju för dyra enligt ditt resonemang, så du hamnar ständigt i ett "moment 22", och kommer väl att förbli där, jag tror att "sundström" har en poäng.
Även om det inte behöver vara "tipptopp", så vad förväntar du dig för 10kkr?
Visst, du kan säker göra ett ladugårdsfynd hos någon dement gumma, eller hitta en panikslagen student som måste kasta bort sakerna, men dessa tillfällen blir allt färre.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Men var någonstans har jag sagt att en tipptopp hoj ska kosta 5000kr? Någon länkade till en annons med ett renoveringsobjekt, jag påpekade att innan hojen är körklar har den kostat som som en fullt fungerande hoj.
Ja precis du är inte nöjd med skicket utan vill ha nya däck sadelöverdrag och batteri så varför leta efter hoj för 5” och gnälla på skicket ? Köp däck och batteri på fultema för 500 och kör , sadelöverdrag behöver fan inte vara helt för att hojen ska vara körklar så alltså gnäller du på skicket för 5 tusen
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Ja precis du är inte nöjd med skicket utan vill ha nya däck sadelöverdrag och batteri så varför leta efter hoj för 5” och gnälla på skicket ? Köp däck och batteri på fultema för 500 och kör , sadelöverdrag behöver fan inte vara helt för att hojen ska vara körklar så alltså gnäller du på skicket för 5 tusen
Jag upprepar: vem påstår att jag letar hoj för 5000kr? Var har jag sagt att en fullt fungerande hoj ska kosta 5000kr? Jag säger bara att ett renoveringsobjekt inte är intressant för mig, oavsett pris.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag upprepar: vem påstår att jag letar hoj för 5000kr? Var har jag sagt att en fullt fungerande hoj ska kosta 5000kr? Jag säger bara att ett renoveringsobjekt inte är intressant för mig, oavsett pris.
Nej det har vi förstått och upprepat för dig också men poletten trillar ju inte ner utan fastnar på vägen :)
det är ju fortfarande du som letar i en prisklass där du finner bara renoveringsobjekt inte ens här i Värmland finner du hojar i din prisklass utan nåt att göra på tammer så du letar nåt som absolut inte finns i Stockholm om du har tummen mitt i handen
Du har ju nött gång på gång att däckbyte /gaffelrenovering/förgasarrengörning osv är över din nivå alltså ska du lämna letandet i bottensegmentet för sånt du ser på i all välmening så blir en sån hoj dyr för dig
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Du har ju nött gång på gång att däckbyte /gaffelrenovering/förgasarrengörning osv är över din nivå
Ja, precis, och eftersom en gammal hoj behöver denna typ av kärlek, förr eller senare, så borde du uppskatta att någon nyligen har fixat allt detta.
Priset blir ju därefter, men i relation till nedlagd tid kan man i min mening hitta ett passande objekt, med en högre prislapp, men då slipper du det initiala skruvandet.
Du får inte mycket verkstadstid för till exempel 5kkr.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Nej det har vi förstått och upprepat för dig också men poletten trillar ju inte ner utan fastnar på vägen :)
det är ju fortfarande du som letar i en prisklass där du finner bara renoveringsobjekt inte ens här i Värmland finner du hojar i din prisklass utan nåt att göra på tammer så du letar nåt som absolut inte finns i Stockholm om du har tummen mitt i handen
Du har ju nött gång på gång att däckbyte /gaffelrenovering/förgasarrengörning osv är över din nivå alltså ska du lämna letandet i bottensegmentet för sånt du ser på i all välmening så blir en sån hoj dyr för dig
Jag väntar fortfarande på att få se det citat där jag säger att jag letar hoj i 5000kr-klassen, eller där jag ö h t nämner någon speciell prisklass. Jag har aldrig påstått att det borde finnas fungerande hojar för 5000kr.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Lite OT, eftersom detta inte är en stånka. Här är senaste annonsen på Blocket i Stockholmstrakten, en Virago 535 till salu för 18.500kr. En ganska oattraktiv och trist hoj, vanlig på Blocket. Den skulle jag kunna tänka mig att köpa för 12-13000kr ungefär, det är vad jag tycker den är värd. Men skulle jag bjuda det skulle jag inte ens få ett svar. Förmodligen kommer ingen köpa den för 18.500kr, utan den kommer ligga på Blocket i tre veckor och sen tas den bort av den besvikne säljaren. Det är det jag menar, det finns ett glapp mellan säljarnas förväntningar och vad man som köpare vill ge.

 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top