Gamla enstånkor

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tro det eller ej, men dessa hojar är populära bland de som bygger caferacers. I synnerhet utomlands men även i Sverige. Vilket tyvärr för med sig att det finns allt färre kvar av dessa.

Var finns alla då? även dom som är ombyggda?

Dom blir inte populära bara för att du upprepar det.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Nej, om jag hade den skulle jag inte sälja. Jämförelsen med BSA gällde motortypen. Tro det eller ej, men dessa hojar är populära bland de som bygger caferacers. I synnerhet utomlands men även i Sverige. Vilket tyvärr för med sig att det finns allt färre kvar av dessa. J
Lägger man krut på att bygga på en 250 har man verkligen inget intresse att köra hoj , dom är ju aptrista på riktigt inget illa menat men nej inte ens innanför tullarna hos hipsterskäggen kan dom stå högt i kurs och lär väl inte sålts i såna volymer heller ?
På crossbana eller i enduroskogen eller rr bana är väl enda ställena en 250 är kul och då är trimmningsgraden en annan :)
 
Last edited:

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
”Enstånkare” avhandlades i ett annat inlägg.
Jag tycker utrycket låter fånigt i den bestämda formen.

Nästa sak upp till rakning är själva uttrycket ”enstånka”.

Kan en 250 vara en enstånka?
En 125a...?
Inte många benämner en Dax enstånka.

Var går gränsen?

Jag skulle nog dra strecket vid 500 cc.
Typ, i vart fall.

XL 350 upplevs inte som en enstånka.

SP 370 däremot - om någon minns den, kändes som en solklar stånka.

Vad säger forumet?
Finns det en anständighetsgräns för uttrycket ”enstånka”?
Intressant att så många lägger gränsen vid 500 cc. Spontant skulle jag svarat 250 cc. Men jag vet inte.

Hur blir det med den här tråden nu? Måste vi döpa om den till "gamla encylindrig fyrtaktare" ? Eller får vi bara diskutera hojar över 500 kubik ?
 

tt600s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Nov 2021
Hoj
Honda VTR1000F
Intressant att så många lägger gränsen vid 500 cc. Spontant skulle jag svarat 250 cc. Men jag vet inte.

Hur blir det med den här tråden nu? Måste vi döpa om den till "gamla encylindrig fyrtaktare" ? Eller får vi bara diskutera hojar över 500 kubik
Det är ju fritt att lägga gränsen vad man själv känner för

Skickat från min moto g stylus via Tapatalk
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
:roflIntressant att så många lägger gränsen vid 500 cc. Spontant skulle jag svarat 250 cc. Men jag vet inte.

Hur blir det med den här tråden nu? Måste vi döpa om den till "gamla encylindrig fyrtaktare" ? Eller får vi bara diskutera hojar över 500 kubik ?

Man skulle kunna komma runt problemet med ett:

"Sorry för off-topic, men jag har hittat en 350 som verkar intressant..."

Äsch, pladdra på i tråden bara.

Jag tänker bara på de gånger man hukat bakom styret i motvind och spelat på de tre högsta växlarna för att försöka hålla en stackars 250 över 100-strecket.

Det är inte "enstånka", "bottendrag" eller "urkraft" man tänker på.

Funderingarna går snarare i banorna kring bensintanken man ligger på och om den fungerar som sprängkåpa eller egentligen genererar mer splitter när motorn under desintegrerar?

Det, och "vad kostar kalsonger i Nomex egentligen...?"
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Hur gör vi med "enstånkor" nyare än - 00 nu då? Ska vi ha en till tråd för "moderna enstånkor"? ? Och är det 350 och uppåt som gäller då också ?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
För mig är enstånka, en cylindrig motorcykel oberoende cubiken. .

Alla har lite olika bedömning då... Gamla kan oxå vara förra årets modell för vissa .
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Hur gör vi med "enstånkor" nyare än - 00 nu då? Ska vi ha en till tråd för "moderna enstånkor"? ? Och är det 350 och uppåt som gäller då också ?
Vi skulle kunna kompromissa och säga att har dom ABS så är dom för nya. Och att dom borde inte kosta mer än 20 000, oavsett vad man får betala i dag ?...
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Vi skulle kunna kompromissa och säga att har dom ABS så är dom för nya. Och att dom borde inte kosta mer än 20 000, oavsett vad man får betala i dag ?...
Ska vi räkna årsmodell eller räcker det med att modellen presenterades före - 00? ?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top