Gammel-GSX750 turbofighter

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
"Power without control is interesting" :mattias :D

Visst är det så!:D

Det ska bli intressant när hojen går som den ska, då kan man börja experimentera med att porta, leta efter vassare kammar, större snurra osv. En polares arbetskamrat har byggt en flödesbänk så jag ska ta kontakt med honom och höra om man inte får titta förbi med toppen efter att man har gröpt ur den lite.

Största problemet jag ser nu är kopplingen, redan nu är den på gränsen till att den slirar trots att man knappt orkar koppla (MCxpress-fjädrar) så ska det trimmas mer måste jag antingen bygga om så det passar med en kopplingskorg från en 1100R eller en lockupkoppling.

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Kul att läsa nu. Kul att se att det blivit lite mer attack i mekandet, hehe :)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Kul att läsa nu. Kul att se att det blivit lite mer attack i mekandet, hehe :)

Jo, det känns lite mer inspirerande att gå ner till garaget nu när det finns hopp om liv igen.

Sen är det ju surt att det är så länge kvar tills det går ta premiärturen, så hojen får stå ostartad fram tills dess. Förra sommaren blev det ju många provstarter och någon liten sväng runt garaget och det är inget vidare när man kör på etanol, jag hade säkert två liter E85 i tråget när jag bytte olja...:näsblod

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Idag blev det lite mer småpyssel, jag svarvade två nylonpuckar som sitter mellan ramen och tanken framme vid styrkronan istället för de gamla gummipluttar som satt där tidigare och trillade loss varenda gång jag tog bort tanken.

Jag drog även ström till bakljuset och bränslepumpen, men pumpen ska skruvas bort imorgon för att tjänstgöra som matarpump till efterbrännkammaren på en gasturbindriven spark under Speed Weekend i Funäsdalen.

Det blir nog till att dra om det mesta av elhärvan så tanken får plats också, nu ligger härvan uppepå ramen och tar i när det är flera centimeter kvar till tankfästet i bakkant. Inget stort problem men trist att göra, såna jobb kräver nästan en motivationspilsner...:tummenupp

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
Det blir nog till att dra om det mesta av elhärvan så tanken får plats också,

Hade jag bara varit hemma ngn gng(jävla resande säljare) hade du kunnat få en hjälpande hand, iofs 14 år sedan man gick ut teletekniker men ngt borde ju ha fastnat. :va

Jag menar givetvis hjälpande hand med ölen, kablarna får du dra själv :fyllisar

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Hade jag bara varit hemma ngn gng(jävla resande säljare) hade du kunnat få en hjälpande hand, iofs 14 år sedan man gick ut teletekniker men ngt borde ju ha fastnat. :va

Jag menar givetvis hjälpande hand med ölen, kablarna får du dra själv :fyllisar

Ha ha, bra tänkt där. Du sköter öldrickningen så tar jag hand om kabeldragningen.:D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Grattis fan, nu kanske du slipper bli av med kulorna trots allt!:yoparty :D

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Nu sitter tanken på plats efter lite spännande kabeldragning.:tummenupp

Man lär sig då aldrig, när jag skulle ta isär alla kopplingar och hemgjorda kabelsko-skarvningar i härvan för att dra om allt inuti ramen tänkte jag att det här behöver jag nog inte skriva upp, jätteenkelt egentligen om man tänker efter. Den gubben går till den gubben, och den gubben går till den gubben osv osv...

Ungefär samtidigt som jag drar isär sista kopplingen har jag såklart glömt alltihop.:D

Ett par koppar kaffe och en timmes felsökning senare fick jag äntligen igång allt igen, inte helt lätt när det sitter säkert 15 kabelskor och kopplingar på härvan som inte används. Efter att ha satt dit tank och dyna och insett att baklyset var ovanligt dött så gick jag hem.

Vi hade en heldag med Medarbetarutveckling på jobbet idag och fick lyssna till en intressant föreläsare som pratade en del om personligheter och att det inte var någon mening att försöka ändra på den så mycket. Poängen var lite att även om en person framstår som en galopperande jubelidiot i ett sammanhang kan samma person blomma ut till ett brilliant geni förutsatt att denne får pyssla med något som passar personen lite bättre.

Drar man därefter paralleller till min kväll skulle jag alltså plockat hundbajs efter gångvägen istället för att dra el på hojen...

Noc

Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Hur många elsystem har du nu om du samlar alla komponeneter? Samt hur många kilo kabelskor är du uppe i?

Är det bara att brassa helvetet när du fått ordning på elen?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Det här är ju faktiskt det nya elsystemet, nackdelen med det är att då jag inte har blinkers, tutor, tankmätare, tändningslås, originalinstrumentering, växellägesvisare, expressobryggare osv inkopplat så blir det en enorm härva som bara finns men inte används. Dessutom är det en del nytt som skarvats in, t.ex. soppapumpen, som gör att det blir ganska oöverskådligt om man inte har elschemat framför sig.

Nu borde det inte vara så speciellt mycket kvar att göra innan den är klar för att erövra världen med, i princip kan jag tanka och vänta på att vägarna blir isfria.

Noc

Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Har du erövrat världen än?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Kom nyss hem från Funäsdalen, sjukligt trött och stinker diesel och gammal öl men glad ändå.:tummenupp

Det gick hyfsat faktiskt, Olov fipplade till det med bränslet så motorn släcktes efter 100 meter men fram till dess gick den fint. Vi rökfyllde hela startområdet i alla fall...

Dom lyckades dessutom fånga mig på film dom jävlarna:

op.se/harjedalen/1.917325

Bifogat

• Mobacken racing.jpg
    Mobacken racing.jpg
    47.4 KB · Visningar: 75
  • Sparkkörning.jpg
    Sparkkörning.jpg
    27 KB · Visningar: 73
Last edited:
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO