Gammel-GSX750 turbofighter

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag började rota runt i elhärvan idag och efter att ha insett att den består mer av strömtjuyvar och skarvhylsor än kabel så rev jag ut hela helvetet ur ramen igen. :)

Till att börja med blir det nya kablar dragna till tändningen så det går starta hojen, lyse och sånt skiter jag i tills jag fått ordning på felet.
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Jag började rota runt i elhärvan idag och efter att ha insett att den består mer av strömtjuyvar och skarvhylsor än kabel så rev jag ut hela helvetet ur ramen igen. :)

Till att börja med blir det nya kablar dragna till tändningen så det går starta hojen, lyse och sånt skiter jag i tills jag fått ordning på felet.

Helt rätt tänkt, vem behöver ett framlyse då man har en glödhet turbo som lyser upp vägbanan.:D
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Har kollat in med jämna mellanrum och är mer än lite imponerad av ditt tålamod!

Efter några sidor tänkte jag bara att du skulle hitta ett grustag och nyttja lite av Alfred Nobels bästa med en campingstol och öl i handen på behörigt avstånd...

Lycka till!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Helt rätt tänkt, vem behöver ett framlyse då man har en glödhet turbo som lyser upp vägbanan.:D

Precis, och när hojen rör på sig som den ska så lär det vara ett rent nöje att dra färdigt elen och göra lite annat småpyssel över en pilser någon kväll.

Har kollat in med jämna mellanrum och är mer än lite imponerad av ditt tålamod!

Efter några sidor tänkte jag bara att du skulle hitta ett grustag och nyttja lite av Alfred Nobels bästa med en campingstol och öl i handen på behörigt avstånd...

Lycka till!

Tack tack, förhoppningsvis får du tillfälle någon gång att berömma mig för mina Rossi-nedlägg och kilometerlånga powerburnisar också och inte bara för att jag är för dum för att inse när det är dags att lägga ner ett projekt...:D
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Hej !

Jag har följt den här tråden ett bra tag o öppnat den o hållit tummarna att du hittat problemet:tummenupp .
Jag tycker att jag är envis men jag har inte en chans mot dig.:)
För egen del hade nog Alfred Nobels bästa används för länge sen med efterföljande gravöl:yoparty :yoparty .
Kommer fortsätta o kolla in o hålla tummarna för dig hoppas verkligen du löser det så vi får se en redig burnis till våren:yoparty

/Maveric
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Laddar du batteriet eller gått i ide??
Hittar du felet ??
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Laddar du batteriet eller gått i ide??
Hittar du felet ??

Jag har lugnat ner mig lite på hojfronten eftersom jag har hela vintern på mig, jag har börjat bygga en ångmaskin så den mesta tiden i garaget lär väl gå åt till det men jag ska göra ett ryck med eldragningen på hojen så fort jag fått tag i en sortimentlåda med kabelskor.

Bushido har ju dessutom lovat att nypa mig i pungen om inte hojen funkar till sommaren så jag är så illa tvungen att fixa den... :D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har lugnat ner mig lite på hojfronten eftersom jag har hela vintern på mig, jag har börjat bygga en ångmaskin så den mesta tiden i garaget lär väl gå åt till det men jag ska göra ett ryck med eldragningen på hojen så fort jag fått tag i en sortimentlåda med kabelskor.

Bushido har ju dessutom lovat att nypa mig i pungen om inte hojen funkar till sommaren så jag är så illa tvungen att fixa den... :D

fan vilket sammanträffande, jag bygger också en ångmaskin!:yoparty :projektarbete
bygger du med byggsats eller från grunden?

haha, självklart!:D och då är väl den stora frågan: behöver du pungnypshot för att klara av ångmaskinsbygget också eller fixar du det på egen hand?:gnissla :D
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Aha. Kul med annorlunda saker ibland. Får du inte hittat felet så skall jag se om jag inte kan hitta en kastreringstång för hästar å låna till Bushido:D
Kan ju ringa brorsonen där uppe. Han skall ju va utbildad inom ambulansen:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
fan vilket sammanträffande, jag bygger också en ångmaskin!:yoparty :projektarbete
bygger du med byggsats eller från grunden?

haha, självklart!:D och då är väl den stora frågan: behöver du pungnypshot för att klara av ångmaskinsbygget också eller fixar du det på egen hand?:gnissla :D

Den byggs från grunden utan färdiga ritningar, jag har lånat ett par gamla böcker i ångmaskinslära och har startat en tråd på ett ångbåtsforum men annars bygger jag efter egna idéer. Det blir en dubbelverkande cylinder med 10cm i diameter och med ett slag på 10cm, sliden blir en planskid och pannan ska byggas av en P19 gasoltub och vara vedeldad. Jag har gjort veven och skaffat material till det mesta, sen lär jag ändra ritningarna allt eftersom jag bygger...:)

Ångbåtstråden

Du då, hur stor maskin ska du göra? Byggsats?

Aha. Kul med annorlunda saker ibland. Får du inte hittat felet så skall jag se om jag inte kan hitta en kastreringstång för hästar å låna till Bushido:D
Kan ju ringa brorsonen där uppe. Han skall ju va utbildad inom ambulansen:tummenupp

Låter bra det, en tång gör nog susen för motivationen!:D
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Den byggs från grunden utan färdiga ritningar, jag har lånat ett par gamla böcker i ångmaskinslära och har startat en tråd på ett ångbåtsforum men annars bygger jag efter egna idéer. Det blir en dubbelverkande cylinder med 10cm i diameter och med ett slag på 10cm, sliden blir en planskid och pannan ska byggas av en P19 gasoltub och vara vedeldad. Jag har gjort veven och skaffat material till det mesta, sen lär jag ändra ritningarna allt eftersom jag bygger...:)

Ångbåtstråden

Du då, hur stor maskin ska du göra? Byggsats?



Låter bra det, en tång gör nog susen för motivationen!:D


aha, jag förstår! lite som min då!:tummenupp
jag bygger också från grunden och utan ritningar så jag har väl inga egentliga mått ännu utan jag får helt enkelt gå på känsla:D konstruktionen blir med andra ord efter eget huvud och problemlösningen lika så.
ska se när jag väl börjar bygga hur stor cylindern blir och sen får jag ju bygga resten i proportion till den då då. det blir precis som din en dubbelverkande encylindrig maskin och cylindern görs antagligen av ett rör i rostfritt stål. diametern på röret jag tänkt mig är väl en 8 cm kanske, och sen ska kolven formgjutas av aluminium i sagda rör för en så nära passform som möjligt så att ångan inte kan åka ut genom annat än utblåset.
ångstyrningen planerar jag att sköta med en "vipparm" som löper i en skåra i ångspjällets "pinne" vilket gör att ångans riktningsskiftning inte sker förrän precis i slutet av kolvcykeln. med andra ord så kan kolven röra sig i cylindern medan spjället står stilla och släpper in ånga, och sen precis i slutet så petar vipparmen till ångspjället så att det byter sida och för in ånga under kolven precis när den är i sitt yttersta läge. på detta sätt kan jag maximera slaget utan att få en motor som motarbetar sig själv den sista delen av kolvcykeln:tummenupp
edit: såg i din tråd att detta hette att man maximerar fyllnadsgraden (låta spjället stå öppet så länge som möjligt under kolvcykeln), om det säger dig mer än min förklaring:D

pannan är det jag lagt minst tanke på än så länge då jag anser den vara den lätta biten samt eftersom jag inte ska använda motorn till nåt att börja med utan först bara ha som uppvisningspryl vid redovisningen av mitt projektarbete
och sen så får vi se vad det blir av den... så eventuellt sköter jag uppvisningskörningen med tryckluft och bygger sen en panna när jag har lite mer tid.

liksom du har jag skaffat det mesta materialet så nu är det bara att börja bygga!:tummenupp

jag ska kolla in tråden!

och ja, blir du inte motiverad av en tång runt kulpåsen så är du ingen redig karl!:D
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kommer det inte bli problem med att aluminiumkolven utvidgar sig av värmen och nyper om du tänkt ha så tight passform på den i cylindern? Jag har blivit tipsad om att använda Vitonringar som tätningar så länge jag kör på våtånga, dvs icke överhettad ånga.

Bygg en ånghoj sen av din maskin så är du min eviga idol! :yoparty
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kommer det inte bli problem med att aluminiumkolven utvidgar sig av värmen och nyper om du tänkt ha så tight passform på den i cylindern? Jag har blivit tipsad om att använda Vitonringar som tätningar så länge jag kör på våtånga, dvs icke överhettad ånga.

Bygg en ånghoj sen av din maskin så är du min eviga idol! :yoparty

jag hoppas inte det. min tanke är att alut jag häller i formen håller en ungefärlig temp på 660 grader och att den då bör krympa ihop lite när den svalnar och stelnar. det stelnar ju utifrån och in liksom vilket medför att det som mest upptar hela formen (när det smälta aluminiumet hälls i) och när sen yttersta delen stelnat och håller inne resten så kommer allting svalna och stelna ihop varpå det krymper något. sen så kommer ju ångan aldrig bli så varm som materialet var när man hällde i det (satsar också på våtånga) så den borde inte kunna utvidga sig så mycket att den ånyo upptar hela utrymmet och nyper... eller tänker jag galet?:va man kan ju alltid polera av någon mikrometer av kolvsidorna efter gjutningen också om det skulle bli tight, men det här är min grundidé iallafall:)
har även varit inne på kolvringar i metall eller eventuellt en värmetålig gummipackning och då en något underdimensionerad kolv men det är ju bara om det skulle skita sig med en formgjuten kolv vill säga.

hehe, jag har faktiskt funderat på att sätta den i ett landfordon för att skilja mig lite från alla som kör ångslup... så vi får väl se om det blir en hoj eller vad det blir!:D att vara din eviga idol låter ju lite småcoolt...:hihi
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Du lär väl märka om det funkar, annars är nog O-ringar det lättaste sättet att få det tätt. Kolvringar lär ju också funka om du har ett gjutjärns- eller stålfoder men det blir ju lite mer jobb på svarven.

Måste lägga upp en bonusbild på det jag fått till hittills, nästan pinsamt med en motor av 1800-talsdesign som går på björkved och ändå utvecklar mer effekt än en turbohoj från 1984...:hihi
 

Bifogat

  • Svänghjul 8.jpg
    Svänghjul 8.jpg
    155.9 KB · Visningar: 145

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du lär väl märka om det funkar, annars är nog O-ringar det lättaste sättet att få det tätt. Kolvringar lär ju också funka om du har ett gjutjärns- eller stålfoder men det blir ju lite mer jobb på svarven.

Måste lägga upp en bonusbild på det jag fått till hittills, nästan pinsamt med en motor av 1800-talsdesign som går på björkved och ändå utvecklar mer effekt än en turbohoj från 1984...:hihi

Du får sätta ångmaskinen i hojramen och ha pannan på släpvagn bakom!

Jag vet inte om den står kvar, men jag har ett halvt löfte om att få en gammal tändkulemotor från en flottarbåt, det är det eller ånga som kan få mig ut på sjön, och då bara för nöjet att se mekaniska komponenter röra sig.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Du får sätta ångmaskinen i hojramen och ha pannan på släpvagn bakom!

Jag vet inte om den står kvar, men jag har ett halvt löfte om att få en gammal tändkulemotor från en flottarbåt, det är det eller ånga som kan få mig ut på sjön, och då bara för nöjet att se mekaniska komponenter röra sig.

Visst är det spännande att se kolvstänger gå upp och ner i maklig takt och vevpartier snurra såpass sakta att man hinner räkna varven? Det enda jag kommer sakna på ångbåten när den är klar är dunket från en tändkulemotor, men jag får väl tröst-tuta lite med ångvisslan istället...
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!

Bifogat

  • Ånghoj.jpg
    Ånghoj.jpg
    28.1 KB · Visningar: 638

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vilken hårding, den tidningen måste jag köpa så jag får läsa reportaget. :tummenupp

Jag har börjat kraftsamla för eldragningen, motivationen är väl inte på topp när det är minusgrader ute men jag ska hänga en polygrip i ett snöre från taket som morot...:D
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Vilken hårding, den tidningen måste jag köpa så jag får läsa reportaget. :tummenupp

Jag har börjat kraftsamla för eldragningen, motivationen är väl inte på topp när det är minusgrader ute men jag ska hänga en polygrip i ett snöre från taket som morot...:D

Jag tror inte inslaget handlade om honom.
Om man bara synar bilden , så kan man lungt dra slutsatsen att killen inte bara tänker "outside the box"
utan har förmodligen inte sett en låda i hela sitt jävla liv.
Nu fatta jag vad du mena med hårding, du mena att han använder sig själv som ram rör, det är ¨hårt:yoparty
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top