Den byggs från grunden utan färdiga ritningar, jag har lånat ett par gamla böcker i ångmaskinslära och har startat en tråd på ett ångbåtsforum men annars bygger jag efter egna idéer. Det blir en dubbelverkande cylinder med 10cm i diameter och med ett slag på 10cm, sliden blir en planskid och pannan ska byggas av en P19 gasoltub och vara vedeldad. Jag har gjort veven och skaffat material till det mesta, sen lär jag ändra ritningarna allt eftersom jag bygger...
Ångbåtstråden
Du då, hur stor maskin ska du göra? Byggsats?
Låter bra det, en tång gör nog susen för motivationen!
aha, jag förstår! lite som min då!
jag bygger också från grunden och utan ritningar så jag har väl inga egentliga mått ännu utan jag får helt enkelt gå på känsla
konstruktionen blir med andra ord efter eget huvud och problemlösningen lika så.
ska se när jag väl börjar bygga hur stor cylindern blir och sen får jag ju bygga resten i proportion till den då då. det blir precis som din en dubbelverkande encylindrig maskin och cylindern görs antagligen av ett rör i rostfritt stål. diametern på röret jag tänkt mig är väl en 8 cm kanske, och sen ska kolven formgjutas av aluminium i sagda rör för en så nära passform som möjligt så att ångan inte kan åka ut genom annat än utblåset.
ångstyrningen planerar jag att sköta med en "vipparm" som löper i en skåra i ångspjällets "pinne" vilket gör att ångans riktningsskiftning inte sker förrän precis i slutet av kolvcykeln. med andra ord så kan kolven röra sig i cylindern medan spjället står stilla och släpper in ånga, och sen precis i slutet så petar vipparmen till ångspjället så att det byter sida och för in ånga under kolven precis när den är i sitt yttersta läge. på detta sätt kan jag maximera slaget utan att få en motor som motarbetar sig själv den sista delen av kolvcykeln
edit: såg i din tråd att detta hette att man maximerar fyllnadsgraden (låta spjället stå öppet så länge som möjligt under kolvcykeln), om det säger dig mer än min förklaring
pannan är det jag lagt minst tanke på än så länge då jag anser den vara den lätta biten samt eftersom jag inte ska använda motorn till nåt att börja med utan först bara ha som uppvisningspryl vid redovisningen av mitt projektarbete
och sen så får vi se vad det blir av den... så eventuellt sköter jag uppvisningskörningen med tryckluft och bygger sen en panna när jag har lite mer tid.
liksom du har jag skaffat det mesta materialet så nu är det bara att börja bygga!
jag ska kolla in tråden!
och ja, blir du inte motiverad av en tång runt kulpåsen så är du ingen redig karl!