Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja bakelit är ju en sorts härdplast, samma typ av tvärbindningar som tex fenolhartslim. Så inte så lämpligt i plaståtervinningen eftersom denna inriktas på termoplaster, men det var du som tog upp plaståtervinningen, inte jag. Men hur du knyter bakelit till gummi återstår att förklara.
Både cellofan och celluid hör materialteknisk till termoplaster, ej till till pappersorter. Bara att slå upp. Papper består av intakta cellulosafiber som hålls samman sig själva med vätebindningar, detta ersätter "matrisen" i trädet som är lignin. (I tidningspapper finns dock ligninet till viss del kvar, varför tidningspapper gulnar fort) Men hur då får celluid/cellofan till papper blir kryptiskt. Vad gäller återvinning är det nog brännbart för dessa två.
Eftersom du argumenterar mot de etablerade definitionerna är jag rädd att bevisbördan hamnar på dig i det här fallet.
Nåväl, det är här är ju stackars Ellfors byggtråd.
/J
Samma med hur du får
Både cellofan och celluid hör materialteknisk till termoplaster, ej till till pappersorter. Bara att slå upp. Papper består av intakta cellulosafiber som hålls samman sig själva med vätebindningar, detta ersätter "matrisen" i trädet som är lignin. (I tidningspapper finns dock ligninet till viss del kvar, varför tidningspapper gulnar fort) Men hur då får celluid/cellofan till papper blir kryptiskt. Vad gäller återvinning är det nog brännbart för dessa två.
Eftersom du argumenterar mot de etablerade definitionerna är jag rädd att bevisbördan hamnar på dig i det här fallet.
Nåväl, det är här är ju stackars Ellfors byggtråd.
/J
Samma med hur du får
Kul att du tog upp återvinningen.
Bakelit i plaståtervinningen är ingen hit heller.
Användarmässigt brukar man dela upp i gummi och plast beroende på graden av elastisitet/plastisitet.
Men i materialhänseende tittar man helre på tvärbindningens/förnätningens struktur.
Bakelit räknades som en plast när den uppfanns och delar många egenskaper med härdplaster.
Lite därför jag även nämnde naturgummi.
Samma resa, fast åt andra hållet.
(För övrigt tror jag inte att de vill ha några härdplaster i plaståtervinningen).
Celluloid har jag dålig koll på, men utgår ifrån att det är samma fenomen som cellofan.
Även cellofan beskrivs ofta som en termoplast, men skall sorteras som papper.
Men mycket av sådana indelningar syfta bara till att företag skall kunna sortera in det under sitt gebit.
På nittiotalet var det noga med att man inte målar med rödfärg eller kalkfärg.
Man rödfärgar eller infärgar.
Då kan snickare och murare göra jobbet utan att få målarfirmorna på halsen...
När jag jobbade med gummi höll jag på mycket med vinyl och akryl.
Det fick jag aldrig riktigt ihop i huvet.
Last edited: