Idag togs ett stort steg framåt i bygget
Jag har blivit pappa till en svarv!
En stort skitig machoapparat på 2ton, Made in the cccp!
Krasnoi proletaria ik62 om det nu säger någon nåt.
Den tar 450mm x 1500mm och mk5 kona i dubben kanske säger någon nåt.
10kw motor så den kräver nog 25amp för fulla skär
Nu återstår bara att bärga hem aset och baxa in det i garaget.
Skönt var det iaf, på jobbet har de mobbat mig i 2månader för jag inte har en svarv.
Vilket hela verkstaden redan har hemma sedan länge (alla 2 gubbar)
Så idag gick de över på tigsvetsmobbing istället
Efter den kommer, -Men du har ju ingen fräsmaskin, skägg jon.
Men där är planen att kontra med en cnc-Fräs. Men den dagen lär allt dröja
Idag portades och kompleterringsplastades mina cylindrar.
Det såg bra ut tycker jag, allt blev mycket slätare jämnare och mjukare med lite utfyllnad.
Tyvärr är det inte mycket man kan göra för att jämna ut skillnaden mellan lilla o stora radien. sträckan i kanaltaket till lillradien är högst hälften av kanalgolvet mot storradien.
Liten tröst är att sursidornas lillradier mynnar ut i förbränningsrummets absolut trängsta vrå. Där av försämras flödet av planing av topparna pga att utrymmet över ventilen krymper och dödar flödet, lite mer.
Där av svara sidorna bra på överladdning vilken hjälper igång en annars "död" yta i förbränningsrummet och effektökningar större än grund effekt x (laddtryck+1) torde var möjliga