Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok, då är det ju helt okritiskt. Plattan tar ju inget drag.
Då återstår i min värld 4 saker.
Dels ta reda på vilken cylinder som har sämst skvättsmörjning från veven. Det brukar vara den främre, eftersom oljan (enligt tangentprincipen) brukar slungas upp bättre i bakre burken, men värt att kolla om det är så på sidorna. Om den bakre cylindern redan har mycket olja på dessa motorer så kan man ju då överväga att avstå från att slösa olja på den.
Sedan kolla var dessa cylindrar bäst behöver oljan, om det är i bakkant på trycksidan eller om dessa sidor har andra hyss för sig. Tex kan ju sidor ofta ha en hot spot i den övre delen av den sektor av cylindern som är granne med avgasporten, isf kanske man bör olja där och inte i bakkant. Jag skulle alltså sätta oljekanalen i den del av fodret jag vill smörja, ev väggträff på andra sidan loppet när kolven är uppe och vänder skulle jag se som sekundärt, den primära smörjfuktionen är i min värld att du injekterar olja mellan kolv och foder vid smörjstället när kolven är nere och vänder, så att kolven har en stark film med sig när den reser upp igen.
Det är också viktigt att oljekanalen mynnar under oljeskrapringarnas nedre vändpunk tror jag, annars kan det bli hög oljeförbrukning.
Det sista är att tänka på att folja upp med oljeevakueringen när man duschar in mer olja, så att du inte får wet sumping.
Jag kan inte sidornas oljesystem i detalj, men generellt på HD så är det två system som samverkar för att hålla sumpen läns. Ventilsystemet för vevhusventilationen och oljepumpen.
Så om du ska oka på oljeflödet in i motorn så måste länspumpen ges ökad kapacitet också.
Vet inte om jag tillförde ngt nytt, men bollplankade lite iaf.
Då återstår i min värld 4 saker.
Dels ta reda på vilken cylinder som har sämst skvättsmörjning från veven. Det brukar vara den främre, eftersom oljan (enligt tangentprincipen) brukar slungas upp bättre i bakre burken, men värt att kolla om det är så på sidorna. Om den bakre cylindern redan har mycket olja på dessa motorer så kan man ju då överväga att avstå från att slösa olja på den.
Sedan kolla var dessa cylindrar bäst behöver oljan, om det är i bakkant på trycksidan eller om dessa sidor har andra hyss för sig. Tex kan ju sidor ofta ha en hot spot i den övre delen av den sektor av cylindern som är granne med avgasporten, isf kanske man bör olja där och inte i bakkant. Jag skulle alltså sätta oljekanalen i den del av fodret jag vill smörja, ev väggträff på andra sidan loppet när kolven är uppe och vänder skulle jag se som sekundärt, den primära smörjfuktionen är i min värld att du injekterar olja mellan kolv och foder vid smörjstället när kolven är nere och vänder, så att kolven har en stark film med sig när den reser upp igen.
Det är också viktigt att oljekanalen mynnar under oljeskrapringarnas nedre vändpunk tror jag, annars kan det bli hög oljeförbrukning.
Det sista är att tänka på att folja upp med oljeevakueringen när man duschar in mer olja, så att du inte får wet sumping.
Jag kan inte sidornas oljesystem i detalj, men generellt på HD så är det två system som samverkar för att hålla sumpen läns. Ventilsystemet för vevhusventilationen och oljepumpen.
Så om du ska oka på oljeflödet in i motorn så måste länspumpen ges ökad kapacitet också.
Vet inte om jag tillförde ngt nytt, men bollplankade lite iaf.
Jag använder dig inte som facit utan frågar mer som bollplank.
Jag jobbar ofta så, dvs jag har en någorlunda färdig uppfattning ,men kollar med folk som jag tror har koll, för att få fler infallsvinklar alt bekräfta mina teorier.
Det är inte många av SH's alla medlemmar det skulle ge nåt att diskutera motor med på detaljnivå.
Det jag läst mig till är att gå in genom strokerplattan.
Det blir snett in i praktiken för det är alldeles för lite gods att gänga en nippel i vinkel mot trycksidan.
Det borde inte försvaga nederdelen av cylindern allt för mycket. En nederdel som för övrigt är mycket klen redan orginal.
Last edited: