Just han, menade vem av sh-profilerna han motsvarar
Pratar ungefär som Skrotnisse skriver.
Barsk och lite kort i tonen.
Utseende vet jag inget om.
Just han, menade vem av sh-profilerna han motsvarar
Nåt nytt om revealing'en, eller är det därför cyllarna är på rymmen?
Nej nej, det ska jag göra själv.
Men Ventilerna sitter ju i cylindern och de skulle jag o ex jobbarkompisen fixa ventilstyrningarna, mira säten och slipa om ventilvinkeln........
Trassligt bygge...
Men ett par bilder blev det idag ändå!
(Ja, jag vet! Tankemblemen, Rundtrottelmikuni, mm. Men det är inte meningen att vara en originalare!)
Jag tycker mig se vissa paraleller till herrns turbobygge Det vore ju trevligt om nånting skulle gå lätt för farbror gubbfläsk nångång
Förresten har jag fått nys på en HD idag, nerplockad sen länge, modell och årgång okänd. Vi får se om det kan bli nåt, realist och pragmatiker som jag är så tänker jag inte måla upp några luftslott än. Min förhoppning är att den ska vara hyfsat komplett, gammal och inte jättedyr. Förutsättningarna finns, men det kan ta tid, om det ens blir nåt
Nej nej, det ska jag göra själv.
Men Ventilerna sitter ju i cylindern och de skulle jag o ex jobbarkompisen fixa ventilstyrningarna, mira säten och slipa om ventilvinkeln på vargöns mekaniska.
Ventilstyrningarna skulle renoveras med K-line, en slags kopparhylsa man fodrar om styrningen med.
Tyvärr var den brotsch man upprymmer styrningen med sliten, så det krävdes mycket våld för att få i dem så att flera gick sönder och nöp fast.
Utöver detta så lossnade styrningarna av allt våld och fick loctiteas.
Sen skulle rätt diameter vulkas ut i styrningen med hjälp av en geishakula i stål vilket fick styrningarna att lossna igen.
När det var klart slipade jag om ventilvinklarna, tyvärr var de rekommendationer jag hade, för modifierade chevaventiler och de funkade inte på x-large surside ventiler.
Däremot blev de betydligt mer flödesvänliga med 3vinklar istället för bara 1.
Då var det daxs att mira sätena för de större ventilerna, men då gick inte mirans styrpinne i! utan en större geishakula fick dras igenom ytterligare en gång med hjälp av en tryckluftshammare varpå styrningarna lossnade igen!
Han lovade att ha mina cylindrar klara till helgen. Tja.. vem vet.
Mr ormen skulle ha mina grejer klara på 2 veckor och det skulle kosta 2lax. Det blir nu till helgen. Tror ni jag får några grejer?
Tja.. Jag vet
Mailade 45 restoration ang min 5 veckor gamla beställning. -Ingen reaktion. Det kan komma imorgon, eller inte alls. Vem vet.
Ska iaf hämta ut ett skärmämne på posten imorgon. Gött att ha nåt att pyssla med.
Låter inte kul med styrningarna. Är det inte bättre att byta till nya? Att sätta styrningar med locktite funkar ju inte när det blir varmt. Eller är det ngt jag missuppfattat, du brukar ju ha koll på sånt här. Men du kanske bara fixade till de gamla styrningarna provisoriskt, som fixtur för att kunna fräsa sätena innan du fått hem dina nya styrningar?
Om man nu måsta rädda gamla styrningar är det väl bättre att rilla dom istället.
Det var vad jag hävdade också men han var så säker på att det skulle klara temp så jag ifrågasatte inte mer.
Jag vet inte om det har stor betydelse i min maskin. Styrningen har en fläns på undersidan mot vilken ventilfjädern trycker. Förutom att styrningen sitter såvida man inte misshandlar den med en tryckluftshammare så håller ventiltrycket upp den så den kan aldrig komma ner, så länge fjädern är kvar.
Däremot hade det uppstått en spricka i en styrning, men en ny kostar bara 23$ i amerikat så de är nog inte så dyra på bikeline. Eller så dyra i en svarv nära mig.
Jag skulle köpa nya eller om jag hade dina resurser även överväga customämnen från tex Kibblewhite om man vill ha i brons eller överdimension. Men du kan ju kanske få tag på rätt gjutjärn och tillverka från scratch.
http://www.kpmivalvetrain.com/custompartsrfq.html
Är det ngt som sidventilare är bra på så är det att uppnå höga temperaturer, just pga den stora invändiga area som exponeras för de heta gaserna/förbränningen.
Känns helt osannolikt att loctite skulle ha ngn som helst styrka när den där motorn fått upp ångan. Av samma anledning vill man ju ha bra värmeöverföring mellan ventilskaft->styrning->gods. Det blir det ju inte om grejerna sitter löst. Det är ju bla därför en del racegubbar gillar bronsstyrningar, trots den sämre slitstyrkan är gjutjärn: att bronsstyrningar kyler ventilen bättre tack vare bronsets bättre värmeledning. Själv köra jag dock gjutjärnsstyrningar i min. Tror det är bäst i sin motor också.
Det blir nog 2 st nya styrningar. Det är nog sannolikt gamla army surplus i gjutjärn som www 45parts.eu , jan villhem boon, etc säljer.
pga av de höga temperaturerna är toleranserna mellan ventil o styrning också jättestora 0.08-0.14mm!! medans bladen hade ca 0.02mm. Bra för värmeexpantionen, dåligt för värmeavledningen.
Det låter klokt.
Jo luftkyld och gjutjärn gör ju sitt till också. Det kan ju vara både 140 och 150 C i godset i en luftkyld cylinder, härav mer kolvspel osv.
Så även det rekommenderare kolvspelet i förhållande till borret i din sida är säkert betydligt mer generöst än i den vattenkylda bladen.
Sen är det ju också så att järn värmeutvidgar sig mycket mindre än alu, så det flyttar inte på sig som alu gör när motorn får gå hårt. Ett alublock växer ifrån alukolven och skyddar motorn lite om den blir för het.
Jag fick tex gå upp i kolvspel när jag gick över från järnfodrade original alu S&S-cylindrar till segjärnscylindrarna. Men allt sånt tog ju Karling hand om när han specade mina cylindrar. Har 10-11 hundradelar (mm) i spel på 4" borr i mina järncylindrar. Med S&S-järnfodrade alucylindrar var det 0.002-0.0025", alltså ca 5 till 6 hundradelar.
Karlings räkningar stämmer rätt bra med skillnaden i värmeutvidgning.
Hittade en ungefärlig tabell.
Material α[10-6 K-1]
Stål 11.1
Gjutjärn 10.0
Aluminum 21.0-23.0
Bra att du påminde mig!
Vi som mekkar MYCKE motor förstår innebörden av en bra olja samt framför allt en rejäl varmkörning.
Jag har hört rekommenderade kolvspel på allt mellan minst 0.03mm till max 0.1mm. Jag ligger på 0.03mm nu, men på min 2 to do list står det hona upp ca 0.03-0.04mm till.
Jag har inte riktigt begripit en sak. Jag ska smörja främre cylinderns kolv via extern oljeledning. Ska jag gå in på framsidan av cylindern eller baksidan i själva "v":et?
Den trycker väl på framsidan loppet undre kompression! (rotationstekniskt)
Borde vara effektivare med extra smörjning där då!
Men då kantrar kanske kolven så att den går ifrån cylinderväggen där och kolvskirten tar stöd mot bakre väggen??? Hmmm!
nu börjar det bli intressant. tänkte också att det blir bakkant som är trycksida. Men om oljan sprutar ut ifrån ett litet hål i baksidan och sprider sig ut i cylindern i solfjäderform borde väl framsidan smörjas bäst eller?
På mina GSX-cyllar är det alltid framsidan d.v.s där det trycker på vid kompressionstakten som slits mest. Här kan det se sårigt och repigt ut "Trycksidan" däremot d.v.s. baksidan brukar se fin ut. Så i mitt fall verkar oljan behövas bäst på framsidan.Det är bakkant på cylindarna som är trycksida (tänk på hur vevstaken står när förbränningen sker) så det är (oftast) där oljan behövs bäst. Men det beror ju också på hur oljan tenderar att fördela sig i just denna motortyp. Men vanligtvis lämnar ju oljan vevskivorna i tangentens riktning och hamnar därför i många motorer mest på motsatta sidan, dvs i framkant.
Det är av hänsyn till trycksidan som man ofta väljer att bara notcha den bakre kolven på HD (om notchning behövs). Så att den främre kolven slipper ha mindre kjol på sin trycksida.
På mina GSX-cyllar är det alltid framsidan d.v.s där det trycker på vid kompressionstakten som slits mest. Här kan det se sårigt och repigt ut "Trycksidan" däremot d.v.s. baksidan brukar se fin ut. Så i mitt fall verkar oljan behövas bäst på framsidan.
/Ingvar
Teoretiskt: Ja!
(Finns det trycket och flödet "över" för inkoppl på org.pumpen?)
Då åsyftar nog ingvar, men för mig var det upplysande.intressant o informativt.
Men det här vet ju du.
Jag har fått tipset att antingen ta från bakre kedjesmörjnings uttaget eller t-kors på returledningen till tanken. Båda dessa går från returpumpen.
Då åsyftar nog ingvar, men för mig var det upplysande.
Ditt svar är alltså bakkant cylinder även om det bara borde smörja den del av kolven som passerar smörjhålet?
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |