Man vet att det är en gubbtråd....
När det är två nya inlägg före klockan 8 en söndagsmorgon....
Sa gammgubben som posta kl 08:34!
Svarv aset inbaxat o klart. Glad ihågen gick jag ner för att putsa o feja och helt enkelt greja lite. Då kom min elkille förbi så det blev inkopplingsleken istället. Efter 3skjutna säkringar kan man konstatera att start strömmen som krävs är enorm. Maskinens ampmätare skjuter upp på 150% när remmarna mellan motorn o växellådan är bortkopplade och man trycker på start, men 16A säkringen håller iaf.
Med remmarna på, och man ska dra runt det tyska stridsvagnsstålet som numer tjänstgör som växellåda är bara att glömma.
Ska kolla med vattenfall om jag kan få 25a eller 32a till garaget istället.
Så nu sitter man framför SH o surar istället
Är det bara startströmmen som får sakerna att ge sig?
Känns ju som det måste finnas en smidigare lösning... Köra "dimmer" på startsekvensen eller något...
Nu har du ju svarv då kan du ju svarva mässingsproppar, om du hade ström så det räckte
Skötte han sej kranbilspiloten?
Är det bara startströmmen som får sakerna att ge sig?
Känns ju som det måste finnas en smidigare lösning... Köra "dimmer" på startsekvensen eller något...
Riktigt tröga säkringar och kolsyresläckare.....
Jag förutsätter att den har en delta/stjärnstart
Om man får igång maskin ja
piloten var kanon!
Elkillen sa att det var en ovanlig motormodell och han var väldigt osäker på om det skulle gå att få dit en y/d start eftersom den inte funkade som vanliga motorer
Där sköt du över målet för min del. Jag börjar med vattenfall, om det blir stopp där så får jag utforska en y/d lösning alt en ny motor.
Säkrar man upp, så får man betala resten av livet oavsett om man svarvar eller inte.
Om de överhuvudtaget tillåter dig att plocka ut så många ampere (beror på både dina och leverantörens ledningar).
Jag skulle kolla vad det kostar att byta motor till en lämpligare variant.
Både Norima och Brännehylte har massor av begagnat.
Norima vet dessutom vad de sysslar med...
Eller en kompressormatad Ford flathead våtta?
Scania 111?
Är det en vanlig 220/380-motor är det kört med yd-kopplingen. 16amp säkringar räcker sällan till mer en 5,5kw med last på alt. 7,5 med yd.
Du kan ju alltid sträcka remmarna när den är igång.
Men en viktigare är ju bilder på snurromatiken.
Det är nog en sån motor. Det står på ryska men det står 220/380v i siffror.
Lite förvånande var att det följde med två maskinflyttargrejer. Ett slags hävarmar på hjul.
Kanske en någorlunda modern frekvensomriktare?
Jag monterade en på en stoor fläktmotor o det
gick att ställa startsekvens så propparna inte small.
Jo det var nåt som nämndes också. Men vad kostar en sån då?
16a utan remmar till växellådan höll. men med remmar till lådan höll det inte. Men då var det med friläge i lådan, alltså.En frekvensomvandlare hjälper, men gör inte allt.
Man ställer ju ner hastigheten på motorn, men du behöver en ställbar så att du kan köra motorn på fullfart när du svarvar.
Orkar den inte igång på lägsta växeln nu, så tror jag inte att det funkar med frekvensomvandlare.
Brukar låna en svarv emellanåt som har ungefär samma problem. Löst detta med en gammal båtstarts variant. Samtidigt som du trycker igång så hjälpdrar man runt med snöre. Funkar kanon. Får ju bara se till att snöret släpper så det inte åker med i igen
Låter som man kan få sig ett rapp om man är oförsiktig.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |