Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Se där, det hade du koll på. Kan du se om den är släpringad? Brukar sitta luckor för kommutatorn då.

Nu sköt du för högt för mig.
Men med ambitioner på mekanisk verkstad så känns inte en 63amp installation främmande. cnc maskiner bruka kräva fruktansvärt med ström så min närstundande 25amp installation är bara ett litet steg på en utstakad väg.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Nu sköt du för högt för mig.
Men med ambitioner på mekanisk verkstad så känns inte en 63amp installation främmande. cnc maskiner bruka kräva fruktansvärt med ström så min närstundande 25amp installation är bara ett litet steg på en utstakad väg.


Din oro över att behöva avbryta matlagning samt tvätt blir nog tyvärr sanning även om du säkrar upp till 25amp.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu sköt du för högt för mig.
Men med ambitioner på mekanisk verkstad så känns inte en 63amp installation främmande. cnc maskiner bruka kräva fruktansvärt med ström så min närstundande 25amp installation är bara ett litet steg på en utstakad väg.

En del äldre asynkronmotorer är inte kortslutna utan har späpringsdon (kol) till lindningarna i rotorn. Om spåren i kommutatorn (som kolen löper mot) är igengrodda så kan de dra mer ström än de ska.

Nåväl, du har nog rätt i att det är läge att dimensionera upp nätet ändå.
Tänke mest på att vid tillfälle låta ngn kunnig elmotorgubbe mäta upp motorn, så att du iaf vet att den inte tar mer än den ska ha sas.
Den kan ju ha gått ett och annat varv genom decennierna.

Verkstaden jag jobbade på skickade ibland motorena för omlindning service vet jag, när elförbrukningen/tempen gick upp.

Men det var ju på en verkstad som var museal redan då för över 20 år sedan. Idag köper man väl ny motor när den är trött i en maskin.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Kollade upp och man kan få en 5,5kw för runt 2500 och en 7,5kw för 3000:- 1500v/m och yd-klar
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Blir det inte såhär:
10000/(400*rotenur3*0.9) = ungefär 16A

Har du en multimeter hemma så kan du ju småmäta lindningarna lite själv. Kameran och SH är dina vänner. Såvida du inte faktiskt har ett liv att sköta vill säga ;)
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Blir det inte såhär:
10000/(400*rotenur3*0.9) = ungefär 16A

Har du en multimeter hemma så kan du ju småmäta lindningarna lite själv. Kameran och SH är dina vänner. Såvida du inte faktiskt har ett liv att sköta vill säga ;)

Den borde ligga på ca. 20amp i märkström så startströmmen blir väl 6-7ggr det.
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nu när ni gått loss nåt så fantastiskt på elteorin.
Men ingen nämner massan. Den borde rimligtvis påverka.
Om man talar i mc-termer så borde en startmotor som drar runt en motor med friläge i, dra mindre ström än om 6:ans växel läggs i och hojen är nerspänd på en tung bänkrulle och startknappen trycks in. Lr?

Utan den faktorn kan man inte veta vad startströmspeaken blir.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Nu när ni gått loss nåt så fantastiskt på elteorin.
Men ingen nämner massan. Den borde rimligtvis påverka.
Om man talar i mc-termer så borde en startmotor som drar runt en motor med friläge i, dra mindre ström än om 6:ans växel läggs i och hojen är nerspänd på en tung bänkrulle och startknappen trycks in. Lr?

Utan den faktorn kan man inte veta vad startströmspeaken blir.

Nu sticker jag ut hakan, men jag tror den förblir samma fast den ligger kvar längre.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Kan ha fel som så ofta, men kan du utveckla lite så man kan lära sig något?

Jag tänker som så, det är trögt att starta ifrån stillastående, och går lättare när man väl har fått upp farten.

Det är väl det som är tanken med Y/D start, att få igång massan innan man skickar på fullt med mumma
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Nu när ni gått loss nåt så fantastiskt på elteorin.
Men ingen nämner massan. Den borde rimligtvis påverka.
Om man talar i mc-termer så borde en startmotor som drar runt en motor med friläge i, dra mindre ström än om 6:ans växel läggs i och hojen är nerspänd på en tung bänkrulle och startknappen trycks in. Lr?

Utan den faktorn kan man inte veta vad startströmspeaken blir.


Man får nog utgå ifrån att motorn är dimensionerad för att dra runt schabraket. Annars blir det hemskt svårt att räkna ut.

Fotografera gärna motorn med en bild på hela motorn med koppling mot växellådan, motorn i profil samt en närbild på märkplåten, rysk eller ej.

Det Jörgen talade om tidigare var enkelt förklarat:

I en växelströmsmotor har du normalt magnetspolar i ytterhöljet på motorn. Runt axeln sitter det ett nystan med järn/kopparklumpar som är kortslutna (en spole även den men icke direkt spänningssatt)

Med Jörgens exempel sitter kortslutningen utanför den roterande järn/kopparklumpen. För att kunna ta ut kortslutningen från den roterande massan krävs att änderna från klumpen är kopplade i släpringsspår som sitter på axeln. Dessa spår kopplar man in med hjälp av borstar eller släpskor ( exakt samma princip som i din generator/vinkelslip etc). I andra änden av kabeln från borsten/släpskon kan man nu kortsluta järn/kopparklumpen så att den ånyo blir en spole.
Finessen är att man kan ändra motståndet i järn/kopparklumpen så att den kan t.ex få ett annat varvtal.

Vad tjänade denna harang till nu då?
Jo: En sådan motor har oftast ett litet hus på bakänden där släpringar med dito släpskor sitter.
Därav profilbilden på motorn

Enkelt va :D
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jag tänker som så, det är trögt att starta ifrån stillastående, och går lättare när man väl har fått upp farten.

Det är väl det som är tanken med Y/D start, att få igång massan innan man skickar på fullt med mumma

Förstår din tankegång fast du måste utgå från att motorn trots allt står still från början, så fort den varvar upp så måste väl moment och ström minska oavsätt last.

Så strömmen är som högst när motorn står still för en högre last kan man ju inte ha, därav att själva piken blir kortare inte mindre när motorn är olastad. Hade du hållit imot helt hade piken legat kvar på samma höjd med varit längre.

Sen så är yd-starten något helt annat, man utgår från 380v lindningar som matas med 220v, således är strömmen lägre tills man går över till 380v när redan motorn är uppe i hyfsade varv.

Nå mr. Elffors trivs du med utsvävningarna i din för övrigt eminenta tråd.:D
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Kan du inte skicka upp lite bilder hojen? Vore kul att se hur långt du kommit med skapelsen. Den här tråden växer som en lavin fast då i positiv bemärkelse... Riktigt spännande att se vad det blir av det hela! :)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Förstår din tankegång fast du måste utgå från att motorn trots allt står still från början, så fort den varvar upp så måste väl moment och ström minska oavsätt last.

Så strömmen är som högst när motorn står still för en högre last kan man ju inte ha, därav att själva piken blir kortare inte mindre när motorn är olastad. Hade du hållit imot helt hade piken legat kvar på samma höjd med varit längre.

Sen så är yd-starten något helt annat, man utgår från 380v lindningar som matas med 220v, således är strömmen lägre tills man går över till 380v när redan motorn är uppe i hyfsade varv.

Nå mr. Elffors trivs du med utsvävningarna i din för övrigt eminenta tråd.:D

Hmm. då kommer man ju ändå tillbaks till massan iaf. Eftersom en trög säkring överlever en för hög ström en kortare tid. Så borde längden på peaken vara viktig för om mina framtida 25a säkringar måste bytas hela tiden eller ej.

När jag tycker elspammet blir övermäktigt dödar jag det:D

Kan du inte skicka upp lite bilder hojen? Vore kul att se hur långt du kommit med skapelsen. Den här tråden växer som en lavin fast då i positiv bemärkelse... Riktigt spännande att se vad det blir av det hela! :)

Inte mycket händer, Det kommer hem lite grejer. -Jag inser att jag behöver andra grejer. -Beställer, väntar, lämnar bort grejer, väntar, det kommer grejer, mekkar, inser att andra grejer saknas, beställer and so on.
Men nu börjar det närma sig att starta, iaf ser jag ljuset i tunneln. Så jag vill ha hem allt nu. Jag menar NU!

Så då lämnar jag bort cylindrarna på honing till jocke krantz:D
Men han skulle fixa dem denna veckan för skälig peng. Så då går det ändå fortare än om jag skulle fortsätta att gno bort 0.02mm i timmen på jobbet en timme om dan.
Sen har jag skjutit upp en massa svarvning för jag kände att jag hade en svarv på g länge nu
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Kan du inte skicka upp lite bilder hojen? Vore kul att se hur långt du kommit med skapelsen. Den här tråden växer som en lavin fast då i positiv bemärkelse... Riktigt spännande att se vad det blir av det hela! :)

(Det blir nog fler säkringsbyten innan det blir hojpyssel igen!) :gnissla

Bara den nu inte blir omdöpt till:
Грубый бекона соль и грязной старой болезни

Удачи вам 'новый' станок :tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag finner det förbrylliska alfabetet lite märkligt:va
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top