Man får nog utgå ifrån att motorn är dimensionerad för att dra runt schabraket. Annars blir det hemskt svårt att räkna ut.
Fotografera gärna motorn med en bild på hela motorn med koppling mot växellådan, motorn i profil samt en närbild på märkplåten, rysk eller ej.
Det Jörgen talade om tidigare var enkelt förklarat:
I en växelströmsmotor har du normalt magnetspolar i ytterhöljet på motorn. Runt axeln sitter det ett nystan med järn/kopparklumpar som är kortslutna (en spole även den men icke direkt spänningssatt)
Med Jörgens exempel sitter kortslutningen utanför den roterande järn/kopparklumpen. För att kunna ta ut kortslutningen från den roterande massan krävs att änderna från klumpen är kopplade i släpringsspår som sitter på axeln. Dessa spår kopplar man in med hjälp av borstar eller släpskor ( exakt samma princip som i din generator/vinkelslip etc). I andra änden av kabeln från borsten/släpskon kan man nu kortsluta järn/kopparklumpen så att den ånyo blir en spole.
Finessen är att man kan ändra motståndet i järn/kopparklumpen så att den kan t.ex få ett annat varvtal.
Vad tjänade denna harang till nu då?
Jo: En sådan motor har oftast ett litet hus på bakänden där släpringar med dito släpskor sitter.
Därav profilbilden på motorn
Enkelt va