Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Har själv ett par egna små projekt på gång, så att du inte tappar sugen när säkringarna stack och ventilstyrningarna sprack!

Det finns de som har det "värre" :rolleyes:

Min spricka i styrkronorna är lite större än den i dina styrningar! (Tror t.o.m att det fattas lite gods!)
Och rörhögen ska kompletteras lite, och bli en hoj till sommaren!!!!

Det tog en stund innan jag hittade din "spricka" :D

Där har du en utmaning att ro i land. Fast det beror ju lite på vad man definierar som sommarn.
Är du som krantz o ormen med flera, som har du väl minst 3-5 kompletta hojar i delar som man kan plocka ihop om lusten faller på.:D


Det kommer hända lite mer med bygget nu, ska bara organisera om hela garaget först:gnissla

Ställde ner ryssen på maskinfötter idag.
Är man själv så är det bökigt att lyfta en 2tons maskin med rullspett och stoppa in maskinfötter samtidigt. Tur att man har den nödvändiga korpulensen för uppgiften.

Hörde med gamla basen idag, han kunde nog smuggla ut lämplig storlek på brotsch för att brotscha in ventilstyrningarna.
Hade nog tänkt fuska med det.
Men krantz sa , utan att jag ens frågade, -Glöm för fan inte att få till rätt spel på styrningarna, då går det åt helvete direkt!!
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Det tog en stund innan jag hittade din "spricka" :D

Där har du en utmaning att ro i land. Fast det beror ju lite på vad man definierar som sommarn.
Är du som krantz o ormen med flera, som har du väl minst 3-5 kompletta hojar i delar som man kan plocka ihop om lusten faller på. :D

Tanken med kronan är att tillverka en "originalkrona" med 5 graders rake, alt ställbar rake, så det går att finlira köregenskaperna. (som att sätta lågprofildäck på husvagnen för väghållningens skull!) :D

Och så är jag nyfiken på hur mycket jobb det är och om det går!
Efter det så vet jag om det är värt att bygga om/tillverka fler eller köpa!

Ett par till Harley's skulle man nog kunna få ihop + 4-5 gammel-japsar.

Hörde med gamla basen idag, han kunde nog smuggla ut lämplig storlek på brotsch för att brotscha in ventilstyrningarna.
Hade nog tänkt fuska med det.
Men krantz sa , utan att jag ens frågade, -Glöm för fan inte att få till rätt spel på styrningarna, då går det åt helvete direkt!!

Har du forskat om det går att få tag i något lämpligt material i närheten? (Fast är du en sån spåntillverkare som jag tror att du är, så har du nog en aning om lämpligt material.)
Är själv intresserad av ämnen men jag har inte kollat runt.
Helst inte gjutjärn, har inga bra erfarenheter av det!
Sprött och skitigt.. :zpy
Jag byter hellre styrningar igen om 25 år, än att hålla på med "originalkvalitet", och dom håller 3ggr upp!!


Min övre styrkrona på CB'n hade genomgående sprickor runt gaffelbenen på båda sidor.
Fyndade en ny på iiibäj för 3£ :tummenupp

Tack för tipset, men jag tror inte att jag hittar en sån på ebay,(i samma goda skick :tungan) även om jag sträcker mej till 10£ :D
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Tack för tipset, men jag tror inte att jag hittar en sån på ebay,(i samma goda skick :tungan) även om jag sträcker mej till 10£ :D

Var mer ett konstaterande än ett tips :)
Skulle du däremot lyckas ro hem en sån affär borde du köpa dig en lott samtidigt :tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Idag har jag o ryssen haft en heldag i garaget. Ryssen levererade en täcklucka för generatorhålet medans jag skruvade ihop bottendelen.
De flesta packningarna av det tunna oljepumpspackningsmatrialet hade krympt de sista 20åren som de väntat på montering. Sen satte jag i de nya springerfjädrarna. De verkar mjukare:va Men de har fräscht krom iaf.
Crome won't get you home, but it will sure get you laid
Som jobbarkompisen brukar säga.
O han har ju både mycke krom o en unge så det kanske stämmer:D


Sjuttioelva småprylar hade sjukanmält sig på den stora slutmonteringsdagen. Så jag testade att slänga in en order till jan willhelm boon i holland. har hört bara gott om den firman.
En katastrof till hemsida men om jag får grejerna snabbt så överträffar det lättsökta flashiga hemsidor alla dar i veckan.

Farbror flu dök upp igår på däckspark o svarvkaffe. Han hade med tanken från gbg olackad. Jag hade tröttnat och bett att få tillbaks grejorna från lackarn.
Jag kommer inte ha tid med hd projektet, på minst 2år siså där, när mitt bygglov dyker upp, så då är det viktigare att få hem grejorna skruva ihop allt, starta, provköra och sen lämna till lack igen.
Det kan ju få ta tid med lack när jag ändå är upptagen med att kröka spik.
Så nu ska en täckplåt mellan tankhalvor tillverkas samt oljerör dras kors o tvärs

Har du forskat om det går att få tag i något lämpligt material i närheten? (Fast är du en sån spåntillverkare som jag tror att du är, så har du nog en aning om lämpligt material.)
Är själv intresserad av ämnen men jag har inte kollat runt.
Helst inte gjutjärn, har inga bra erfarenheter av det!
Sprött och skitigt.. :zpy
Jag byter hellre styrningar igen om 25 år, än att hålla på med "originalkvalitet", och dom håller 3ggr upp!!

Jag har tjöpt orginal i gjutjärn:gnissla
Men spelet är för tight. Jag hittade ingen brotsch utan det blir en 4skärig upprymmare. Den ligger på 0.1mm över.
Kör in det i svarven och hoppas att det inte vill kona för mycket efter att jag pressat i dem i cylindrarna.
 

Bifogat

  • DSC02192.jpg
    DSC02192.jpg
    249 KB · Visningar: 249
  • DSC02194.jpg
    DSC02194.jpg
    235.1 KB · Visningar: 228
  • DSC02196.jpg
    DSC02196.jpg
    239.2 KB · Visningar: 262
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Idag har jag o ryssen haft en heldag i garaget. Ryssen levererade en täcklucka för generatorhålet medans jag skruvade ihop bottendelen.
De flesta packningarna av det tunna oljepumpspackningsmatrialet hade krympt de sista 20åren som de väntat på montering. Sen satte jag i de nya springerfjädrarna. De verkar mjukare:va Men de har fräscht krom iaf.
Crome won't get you home, but it will sure get you laid
Som jobbarkompisen brukar säga.
O han har ju både mycke krom o en unge så det kanske stämmer:D


Sjuttioelva småprylar hade sjukanmält sig på den stora slutmonteringsdagen. Så jag testade att slänga in en order till jan willhelm boon i holland. har hört bara gott om den firman.
En katastrof till hemsida men om jag får grejerna snabbt så överträffar det lättsökta flashiga hemsidor alla dar i veckan.

Farbror flu dök upp igår på däckspark o svarvkaffe. Han hade med tanken från gbg olackad. Jag hade tröttnat och bett att få tillbaks grejorna från lackarn.
Jag kommer inte ha tid med hd projektet, på minst 2år siså där, när mitt bygglov dyker upp, så då är det viktigare att få hem grejorna skruva ihop allt, starta, provköra och sen lämna till lack igen.
Det kan ju få ta tid med lack när jag ändå är upptagen med att kröka spik.
Så nu ska en täckplåt mellan tankhalvor tillverkas samt oljerör dras kors o tvärs



Jag har tjöpt orginal i gjutjärn:gnissla
Men spelet är för tight. Jag hittade ingen brotsch utan det blir en 4skärig upprymmare. Den ligger på 0.1mm över.
Kör in det i svarven och hoppas att det inte vill kona för mycket efter att jag pressat i dem i cylindrarna.

Sprayburkslack tills grejorna är utprovade?
Vanlig bonnafärg ger ju lite rostskydd och går ganska lätt att avlägsna (om det behövs) vid ordentlig lackering.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jävla surt med lacken. Att det ska vara så svårt? :va
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Idag har jag o ryssen haft en heldag i garaget. Ryssen levererade en täcklucka för generatorhålet medans jag skruvade ihop bottendelen.

Han låter trevlig ryssen, även om jag inte förstår språket....:Dmen man kanske lär sig...**

**jag vill också ha en svarv, men kan inte svarva (tror jag)och jag har inte vågat ta steget än...


Farbror flu dök upp igår på däckspark o svarvkaffe. Han hade med tanken från gbg olackad. Jag hade tröttnat och bett att få tillbaks grejorna från lackarn.
Äh, du verkar ju inte fatta dina begränsningar så det är väl bara att trycka igång kompressorn och höja sprutan:tummenupp
Jag kommer inte ha tid med hd projektet, på minst 2år siså där, när mitt bygglov dyker upp, så då är det viktigare att få hem grejorna skruva ihop allt, starta, provköra och sen lämna till lack igen.
Det kan ju få ta tid med lack när jag ändå är upptagen med att kröka spik.
Så nu ska en täckplåt mellan tankhalvor tillverkas samt oljerör dras kors o tvärs

Va skaru bygga?? En zeppelinare åt Johansson att sätta jetmotorn på:va:va:yoparty

Jag har tjöpt orginal i gjutjärn:gnissla
Men spelet är för tight. Jag hittade ingen brotsch utan det blir en 4skärig upprymmare. Den ligger på 0.1mm över.
Kör in det i svarven och hoppas att det inte vill kona för mycket efter att jag pressat i dem i cylindrarna.

Ähum.......svarv var det ja:brinnerup
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Idag hostade ryssen upp en magnettändningshållare och ett par distanser. Sen var det bara att kavla upp och hala fram det berömda armbågsfettet. Rund fläns på dia 50mm skulle bli på 26mm och två fästöron, på den gamla goda tiden hade det blivigt perfekt runt o symmetriskt nu blev det "handgjort":D
Iaf 1 grej att bocka av från 2 do listen.
Den som var på 8 punkter som ökade till 11, o sen 22 som blev 29! Nu har det bockats av ner till ca 6 punkter men jag kan räkna upp 20 till utan problem som inte ens är med:gnissla


Sprayburkslack tills grejorna är utprovade?
Vanlig bonnafärg ger ju lite rostskydd och går ganska lätt att avlägsna (om det behövs) vid ordentlig lackering.
nope. är det inte DÅLIGT så blir det lite för lätt permanent:gnissla

Men vafan också, skapligt drygt det där med lackeringen...:huvet
:gnissla

Det ser propert ut måste jag säga. Nyskick på det mesta!
Gillar proportionerna, är det original gaffellängd nu?
Tack!

**jag vill också ha en svarv, men kan inte svarva (tror jag)och jag har inte vågat ta steget än...

Va skaru bygga?? En zeppelinare åt Johansson att sätta jetmotorn på:va:va:yoparty

Tjööp! Jag tyckte hela mitt turbobygge var en ända lång svarv o svets övning!

Hade hemskt gärna byggt Vita bönor drivet gasturbinskithus åt herr johansson men det blir en utbyggnad av kåken med åtföljande rokad på nedervåningen.
Tar man motorsågen o yxar bort norrväggen med en nykläckt mat&bajsmaskin på armen så svänger nog prioriteringen bort från garaget:gnissla
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Ser bra ut, måste komma förbi och kika lite nån dag. :)

Lackerare är ett pack. Iaf 99% av dom. Suck. Dom jag har haft att göra med hittils har antingen varit färgblinda, lackat iförd Hellyhansens luddigaste kroppsstrumpa eller haft thinnerskadad tidsuppfattning bortom vad man trodde var möjligt...

Tycker att det är bedrövligt att jag i många fall lackar bättre själv hemma än dom som jobbar i proffsbox 7/4 med det. Vars är yrkesstoltheten? Eller är det bara här uppe det är så kasst?
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Han hade med tanken från gbg olackad.

Den där skulle inte alls se dum ut med bara en primer-röd färg.
eller kanske primer-grå med primer-röda scallops.
Tillräckligt provisoriskt för att inte misstagas för en permanent lack men ändå tillräckligt schysst för att kunna framföras med värdighet.
Hellre det än en halvtaskig provisorisk blanklack!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den där skulle inte alls se dum ut med bara en primer-röd färg.
eller kanske primer-grå med primer-röda scallops.
Tillräckligt provisoriskt för att inte misstagas för en permanent lack men ändå tillräckligt schysst för att kunna framföras med värdighet.
Hellre det än en halvtaskig provisorisk blanklack!

Jag håller med med hela mitt hjärta!

En sån där hoj kräver nästan ett år i primer, dels för att få känslan för att man har byggt något, dels för att man inte gråter lika mycket när tanken vibrerar sönder i en svets om man kör den primad istället för färdiglack....
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Den där skulle inte alls se dum ut med bara en primer-röd färg.
eller kanske primer-grå med primer-röda scallops.
Tillräckligt provisoriskt för att inte misstagas för en permanent lack men ändå tillräckligt schysst för att kunna framföras med värdighet.
Hellre det än en halvtaskig provisorisk blanklack!

För några år sedan höll jag med.
Åtminstone här nere var det modernt med primade roddar.

Endast grundfärg funkar oväntat dåligt.
Blir skitigt, svårtvättat, binder fukt och rostar nästan som olackat.

Stuket är rätt, men då med grundfärgliknande topplack.

Och: Ja.
Lackerare verkar vara samma inkompetenta oduglingar i hela landet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För några år sedan höll jag med.
Åtminstone här nere var det modernt med primade roddar.

Endast grundfärg funkar oväntat dåligt.
Blir skitigt, svårtvättat, binder fukt och rostar nästan som olackat.

Stuket är rätt, men då med grundfärgliknande topplack.

Och: Ja.
Lackerare verkar vara samma inkompetenta oduglingar i hela landet.

Jo, självklart menar vi alla "primer-kulörer men ändå riktig lack", men med primerutseendet följer ju att det inte ska vara knullputs på grejorna, så en rinning, ett dammkorn eller en sättning i spacklet är ingen katastrof, utan snarare höjer bara charmen.

Jag skulle köra på det!
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top