Härmed avlivas ev tveksamheter ang Biltemas Racingolja och dess kvalitét!

Dr.Bike

Guest
Låter väl som man ska gå över till "vanlig" olja vid om en 1000-1500 mil då, för jag köpte bilen nyservad. Men en motorvärmare borde väl kunna hjälpa upp livslängden på oljan?

Motorvärmare skonar oljan avsevärt ja. Liksom motorn.
Det borde nästan vara lag på motorvärmare! :)
Men ja, motorvärmare hjälper högst avsevärt.

Ad notam! Man måste iaf köra ett par mil i sträck för att en motor ska kunna anses genomvarm en vanlig vinterdag. Och därmed ge den en chans att koka ur kondens och bensin ur oljan.

Och ja - gå över till "vanlig" olja, och byt oftare.
Inte för att vanlig olja är sämre, utan för att man BEHÖVER byta oftare i vårt klimat.
Den smarte inser alltså att man borde byta sin s.k "longlife" olja oxå vid dessa miltal ;)
Och med ens faller incitamentet att köpa denna dyra (svindyra!) olja.
Som dessutom inte är ett dugg bättre.
 
Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
En motorvärmare skonar inte oljan, utan själva motorn. Eftersom oljan är varm vid starten så har den bättre smörjegenskaper och därigenom minskar slitaget. Man erhåller viss förbättring i förbränningen dessutom, jämfört med motorgången vid kallstarten.
 

Dr.Bike

Guest
En motorvärmare skonar inte oljan, utan själva motorn. Eftersom oljan är varm vid starten så har den bättre smörjegenskaper och därigenom minskar slitaget. Man erhåller viss förbättring i förbränningen dessutom, jämfört med motorgången vid kallstarten.

Yada yada! ;)
Vad kom först - hönan eller ägget.
varm olja tillåtr motorn att snurra lättare, och smörjningen sker effektivare ja, detta skonar motorn.

Men! :mattias även värmen i sig skonar oljan. Hur så? Jo genom att inte lika mycket eller ens någon kondens tillåts byggas upp, och kylan har oxå den otrevligheten att sura svavelföreningar bildas samt syror iom det.
Alla vilka bryter ner olja snabbare.
Detta slipper man med varm olja.

Man skulle kunna påstå att det ena ger det anda, och vice versa!

Summan av kardemumman: Motorvärmare är da shit! :yoparty
 
Last edited:

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Tackar för svaren Dr Bike, blir till att budgetera en motorvärmare och lite fler oljebyten.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Yada yada! ;)
Vad kom först - hönan eller ägget.
varm olja tillåtr motorn att snurra lättare, och smörjningen sker effektivare ja, detta skonar motorn.

Men! :mattias även värmen i sig skonar oljan. Hur så? Jo genom att inte lika mycket eller ens någon kondens tillåts byggas upp, och kylan har oxå den otrevligheten att sura svavelföreningar bildas samt syror iom det.
Detta slipper man med varm olja.

Man skulle kunna påstå att det ena ger det anda, och vice versa!

Summan av kardemumman: Motorvärmare är da shit! :yoparty

Annars så finns en tumregel som säger tvärtom att en oljas livslängd halveras för var 10e grad som temperaturen höjs.
Det är väl förståss inte linjärt så det betyder ju inte att du har fel men jag är ändå skeptisk.
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Så då har dom bättrat sig nu då för det är nog 5 år sedan jag sökte klassning på en Motulflaska sist.

Men innehållet är ju inte mycket att hänga i julgranen, SG!!! Att det fortfarande säljs sånt... :rofl Kanske därför dom inte varit så pigga på att ange sin klassning. :näsblod

Till folk med fordon från 80-talet och äldre brukar jag ge dom förslaget att ta den billigaste oljan dom hittar för den är ändå bättre än det bästa på marknade när fordonet konstruerades. Men nu ser jag att det är snudd på att jag måste justera den rekomendationen.

Ja, det är märkligt att ett halleluja märke som Motul hänger kvar i den klassningen. Dessa flaskorna köpte jag ändå 2007.
 

Dr.Bike

Guest
Annars så finns en tumregel som säger tvärtom att en oljas livslängd halveras för var 10e grad som temperaturen höjs.
Det är väl förståss inte linjärt så det betyder ju inte att du har fel men jag är ändå skeptisk.

Nja den tumregeln verkar yxigt tilltagen, och väldigt gammal.
Dels för att i princip alla oljor idag är väldigt oxidationsstabila, och att de flesta oljor oxå är relativt opåverkade ända uppemot 100 grader.
Däremot är det helt korrekt att värme bryter ner olja, och man brukar säga att varje gång oljan varit över sin koksningspunkt så halveras livslängden.

Vilken temp detta dock är varierar högst avsevärt beroende på oljetyp.

Mineraler har lägre koksningstemp och synteter högre.
 

henrixo

Mekaniker med gedigna däckkunskaper.
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Mariestad
Hoj
Triumph SP3 -97, Bandit 1200 -98, GSX820 ES, GSXR 750w -94, GasGas 250EC -97
Har till att börja med inte läst igenom hela tråden.... Tänkte bara säga det ifall det jag säger här i nästa mening redan sagts.

Statoil tillverkar Biltemas oljor! (Källa: Clyde på Castrol Sverige)
Klassningen är densamma, men det gör kanske inte exakt att det är precis samma innehåll i de båda märkenas oljor, men i stort sett så.
Biltemas Halvsyntet och Statoils halvsyntet kan däremot skilja mer innehållsmässigt än deras respektive helsyntet.

Ursäkta för inklampningen i tråden....
 

Dunderkatten

R1 -02
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Åtorp/Degerfors
Hoj
Yamaha YZF R1
I princip är det inget fel på longlife-tänket. Oljorna klarar 3000 mil.
Men det passar inte här.
Varför? Jo för att 3000 mil är vad de klarar under optimala betingelser. Läs varm olja.
Mången VAG-bil har dött sludge-döden här i kalla nord, med alla kallstarter och kortkörningar jag nämnde inledningsvis.

Men allt beror eg. på att folk är dumma/slutar tänka, och vi blir allt mer som dumma jänkare som slutat tänka, utan stämmer för allt.
"Men det STOD ju 3000 mil" på oljeintervallet osv.
Att man då och då kollar sin oljesticka och hur det ser ut under påfyllningslocket är något som senare års bilister (tjänstebilsförare) glömt.
Då hade t.o.m en dresserad apa kunnat ana oråd tidigt, när han ser majonnäs överallt i motorn.

På min förra bil var det 3000 mil eller 1 år, vilket som infaller först, är det inte så på dom flesta?
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Dålig elev? nja har svårt att tro jag missuppfattat det han sa dock kommer jag tyvär inte ihåg allt han sa men det kanske itne är så konstigt efter som han stog och pratade i över en halv timme.
Säljare...? Vad menar du med det? Han kommer till oss och försöker sälja olja och predikar om hur bra den oljan är och uhr dåliga det andra är för att vi ska köpa av han eller vad menar du?
Nej så är det inte heller.

Tja du måste väl ändå hålla med om att något är tokigt när du går ut med att oljor klassas i 6 steg där 1 är sämst och biltema har klass 2 när ingen annan har hört talas om denna klassificering annat än du och "kemistgubben" :gnissla
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nu sitter oljegubben och snackar på lokala pizzerian, hur han brukar "snacka olja" med några grabbar på hans nödduschtestarrunda:hihi Hur de tror varenda ord han säger:D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Jag har redan hunnit svara på det där
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4009815&postcount=100

Nja den tumregeln verkar yxigt tilltagen, och väldigt gammal.
Dels för att i princip alla oljor idag är väldigt oxidationsstabila, och att de flesta oljor oxå är relativt opåverkade ända uppemot 100 grader.
Däremot är det helt korrekt att värme bryter ner olja, och man brukar säga att varje gång oljan varit över sin koksningspunkt så halveras livslängden.

Vilken temp detta dock är varierar högst avsevärt beroende på oljetyp.

Mineraler har lägre koksningstemp och synteter högre.

Det är ju som sagt en tumregel och man kan ju inte använda den för olika oljor vid olika temperaturer.

Sen en kanske dum fråga men jag är inte kemist..

Jag tyckte det lät baklänges det du sa om syra och temperatur och blev tvungen googla och hittar bara motsatsen. Alltså att det lättare bildas syra vid högre temperatur.

Exakt vilka syror bildas lättare vid låg temp? Och från vilka ämnen? S och H2O? Eller?
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Exakt vilka syror bildas lättare vid låg temp? Och från vilka ämnen? S och H2O? Eller?

Jodå, syror bildas inom hela driftsintervallet, men de som är skadligast, aggressivast och de som bryter ner oljan mest är de som bildas vid kallstart.

Låter man då inte motorn komma upp i driftstemp, utan mängden av dessa ämnen ständigt tillåts öka, så mår oljan dåligt.
Det är alltså inte värmen i sig som gör att oljan överlever, utan den sekundära effekten att kallstartsmomentet uteblir/förkortas avsevärt, och därmed bildandet av dessa ämnen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jodå, syror bildas inom hela driftsintervallet, men de som är skadligast, aggressivast och de som bryter ner oljan mest är de som bildas vid kallstart.

Låter man då inte motorn komma upp i driftstemp, utan mängden av dessa ämnen ständigt tillåts öka, så mår oljan dåligt.
Det är alltså inte värmen i sig som gör att oljan överlever, utan den sekundära effekten att kallstartsmomentet uteblir/förkortas avsevärt, och därmed bildandet av dessa ämnen.

Du är om jag förstått rätt ingenjör. Anser du det där vara ett ingenjörsmässigt svar på frågan?
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Tja du måste väl ändå hålla med om att något är tokigt när du går ut med att oljor klassas i 6 steg där 1 är sämst och biltema har klass 2 när ingen annan har hört talas om denna klassificering annat än du och "kemistgubben" :gnissla



Aa jo det kan man ju hålla med om, nu vet ju inte riktigt jag vad han menar med dessa klasser men det kan jag fråga han nästa gång jag springer på han.
Men sen som olje expert tror jag också man talar ett "annat språk" än vad vi "lekmän" gör han forskar ju trotsallt om oljor så han nog bör han veta vad han pratar om.
Men kan absolut kolla vad exakt han menar med det.
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Aa jo det kan man ju hålla med om, nu vet ju inte riktigt jag vad han menar med dessa klasser men det kan jag fråga han nästa gång jag springer på han.
Men sen som olje expert tror jag också man talar ett "annat språk" än vad vi "lekmän" gör han forskar ju trotsallt om oljor så han nog bör han veta vad han pratar om.
Men kan absolut kolla vad exakt han menar med det.

Tror...det gör man i kyrkan..
 

Dr.Bike

Guest
Du är om jag förstått rätt ingenjör. Anser du det där vara ett ingenjörsmässigt svar på frågan?

Sålänge vi håller oss på en populärvetenskaplig nivå.
Och det är det som gäller här.

Såklart kan man speca upp allting, härleda osv, men tycker du inte att det blir lite jobbigt då?
Och skulle det breda flertalet härinne läsa då?
Och skulle det spela någon roll om man visste exakt vad restbiprodukterna hette?
Jag utgår från att så inte är fallet för den breda massan, och det är för dem jag skriver/svarar.

Sen kan vi kemi/mekanik-polemisera på annat håll.
Inte ens jag har alla dessa namn och processer i huvet, utan måste plocka fram böckerna om man ska djuploda.

Men som sagt, det är inte målet. Här snackar vi principer.
Hoppas du har förståelse för det.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Det borde nästan vara lag på motorvärmare! :)

Haha, hade en hyrbil i Norrland, morsan beklagade sig när jag startade bilen i -20 utan motorvärmare, jag hittade inget uttag för motorvärmare på bilen så jag sa till henne lite självsäkert att de nya bilarna/oljorna är nog så bra att man inte behöver motorvärmare nuförtiden(måste ju vara så när de inte skruvat dit någon) :D longlife servad bil utan motorvärmare :tummenupp :näsblod
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top