Har ni kollat er deklaration?

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Över 341 000 börjar marginalskatten (28416,666666666666666666666666667 månad)

"Vid en årsinkomst på 340 900 kronor, den nedre brytpunkten, börjar man att betala statlig inkomstskatt. När man når denna inkomstnivå stiger marginalskatten till cirka 50 procent. Den övre brytpunkten ligger vid en inkomst på 507 100 kronor. För den del av inkomsten som överstiger detta belopp betalar man cirka 55 procent i skatt. Den statliga skatten skiljer sig inte åt mellan arbetsinkomster och övriga inkomster. "

Men så trevligt att den gränsen höjts, dåligt av mig att inte vara uppdaterad :)

Tusen tack för den goda nyheten :)
 

IronMike

Guest
Kan inte alla som bor utomsocknes sluta trixa och göra avdrag.. så vi får ned skatten i detta land? Less på alla fuskare och löst folk som gnäller för att de bor avsides. Man väljer väl vart i helvete var man vill bo, och kostar därefter. Vill jag bo i Norrland, så räknar jag med att man får åka 10 mil för att tanka bilen, inte helvete förväntar jag mig att få ersätting för dom milen t ex...

Djävla system..

Inte spec imponerad av folk som stämplar upp till heltid heller... Verkar ju finnas en hel drös här som jobbar 75% men stämplar upp 25% via ngt sätt som jag inte begriper mig på, fastän de har mängder med cash över ändå. Inte konstigt att de har stålar över till överflöd av hemmabio & hojprylar etc.

Nåja, jag klagar inte: Att få tillbaka: 22 228:-

Men jag blir less på allt "fusk", alla kryphål och allt utnyttjande av systemet...
 

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
Kan inte alla som bor utomsocknes sluta trixa och göra avdrag.. så vi får ned skatten i detta land? Less på alla fuskare och löst folk som gnäller för att de bor avsides. Man väljer väl vart i helvete var man vill bo, och kostar därefter. Vill jag bo i Norrland, så räknar jag med att man får åka 10 mil för att tanka bilen, inte helvete förväntar jag mig att få ersätting för dom milen t ex...

Djävla system..

Inte spec imponerad av folk som stämplar upp till heltid heller... Verkar ju finnas en hel drös här som jobbar 75% men stämplar upp 25% via ngt sätt som jag inte begriper mig på, fastän de har mängder med cash över ändå. Inte konstigt att de har stålar över till överflöd av hemmabio & hojprylar etc.

Nåja, jag klagar inte: Att få tillbaka: 22 228:-

Men jag blir less på allt "fusk", alla kryphål och allt utnyttjande av systemet...

:klappar

Håller med, folk som jobbar med "vanliga" jobb 50% ska inte ha råd att åka till Thailand varenda jävla vinter...

vill man ha pengar får man fan jobba, obs är man sjukskriven kan jag förstå men det finns folk som fuskar med också.....:huvet
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Är det ens lönsamt att stämpla numera med nya reglerna? Själv är jag sjukskriven 25% och jobbar 75% och jag antar att det är en jävla skillnad i pröjs jämfört med om jag skulle stämpla 25% istället?

Och för övrigt, om man har pengar så får man väl köpa både biogrejjer, hojprylar och åka utomlands även om man så är arbetslös eller sjukskriven? Eller ska man vara solidarisk och ej ta emot pengarna man är berättigad till bara för att man har gjort sig pengar på annat (kanske ärvt eller vunnit?) och istället ska leva på det? Varför skulle man göra så?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
"Vid en årsinkomst på 340 900 kronor, den nedre brytpunkten, börjar man att betala statlig inkomstskatt. När man når denna inkomstnivå stiger marginalskatten till cirka 50 procent. Den övre brytpunkten ligger vid en inkomst på 507 100 kronor. För den del av inkomsten som överstiger detta belopp betalar man cirka 55 procent i skatt. Den statliga skatten skiljer sig inte åt mellan arbetsinkomster och övriga inkomster. "

En sak som jag tycker är knepig, det är varför de dragit 58% i skatt på min bonus. All inkomst läggs ju ihop vid årets slut och sedan får man skatten fastställd. På intet sätt skulle jag kunna hamna i ett läge då jag ska betala 58% i skatt, eftersom som du skriver max är 55% på inkomster över 507'. Alltså är det omöjligt att betala 58%, eller ens 55%, i snitt på sin inkomst eftersom man har en mycket lägre skatt på inkomster upp till först 341' och sedan mellan 341' och 507'.

Vad fan vill de liksom? :mad:

Varför skulle man göra så?

Om man hade höga ideal och ansåg bidrag vore av ondo så skulle man kunna göra så om man var tacksam mot det samhälle man lever i. Eftersom ingen i Sverige egentligen gillar Sverige så går girigheten före både ideal och nationalism, medan jag är säker på att i vissa länder, och kanske en del ur den äldre generationen i Sverige också, det är vanligt att man skulle avstå om man inte behöver.

Själv skulle jag ta varje chans att få så mycket jag kan från samma kassa som jag fyller på till ingen nytta.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
2007 var det 328.600kr.

Är det detta borgerligheten menar med skattesänkning? Att man på 340900-328600 = 12300 får betala bara 50% istället för 54%. Åh, nu är det ju bara att ändra livsstil dårå, de här 492kr per år kommer förändra allt. Alliansen är jättebra.

Vilka är "de"?

Personalavdelningen. :mad:
Och Maud Olofsson.
 
Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Är det detta borgerligheten menar med skattesänkning? Att man på 340900-328600 = 12300 får betala bara 50% istället för 54%. Åh, nu är det ju bara att ändra livsstil dårå, de här 492kr per år kommer förändra allt. Alliansen är jättebra.

Nja, det där var den undre. Den övre var 488.600kr förra året och i år 507.100kr.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nja, det där var den undre. Den övre var 488.600kr förra året och i år 507.100kr.

Så det är ~20% på 12300 och 4% på 18500 alltså = 2460 + 740 = 3200

Om det är det som är högerpolitik kan vi lika bra ha vänsterpolitik.
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Att få tillbaka 5829:- :tummenupp Blir ett par öl på studentpubben...
5829/20 = 291 :öl
 

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Ktm 400 exc
Kan inte alla som bor utomsocknes sluta trixa och göra avdrag.. så vi får ned skatten i detta land? Less på alla fuskare och löst folk som gnäller för att de bor avsides. Man väljer väl vart i helvete var man vill bo, och kostar därefter. Vill jag bo i Norrland, så räknar jag med att man får åka 10 mil för att tanka bilen, inte helvete förväntar jag mig att få ersätting för dom milen t ex...
Och storstadsbor trixar och fuskar inte?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Och storstadsbor trixar och fuskar inte?

Verkligen inte, och de sysslar absolut inte med fuffens-affärer när det gäller lägenhetsköp/försäljning :gnissla Eller flyttar till en kommun med lägre skatt bara för att lura staten på några futtiga procent :mad: :rolleyes:

Edit/ Ingen som sitter på ett telefonnummer till skatteverket, ett nummer som man kan ringa utan att behöva köa i 14 timmar?
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Du ska göra ditt avdrag precis som om du inte jämkat. Jämkning syns inte, som du märkt, på deklarationen.
Fakk, detta läste jag nu, efter att jag suttit i ringlande lång sossekö till Skatteverkets hjälptelefon i hundra år. Varför kan de inte skriva en sådan enkel fråga/svar i deras flashiga stekiga "dags att deklarera"-katalog?

Men men, svart på vitt. Jag ska göra avdrag som vanligt, och inte bry mig om jämkningen. Eller ja, ska ju försöka få det faktiska beloppet att bli samma som jag jämkat för, eller mer. :crash

Edit: :rentmjölipåse
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Efter diverse korrigeringar och endast 10 sekunders väntetid till skatteverkets telefon så får jag endast tillbaka 9000:- istället för 48 000 :( Fast jag hade räknat med att få pynta så det är bättre än inget, nu kan jag beställa en vit ps3:a från staterna utan att ha dåligt samvete...
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Hähä...jag måste ha missat nå..det står att jag skall få tillbaka 20 lax :dothehappydance
Det KAN bara inte stämma...sånt händer inte mig. Måste man fylla i uppgifter? Jag gick bara in o kollade på vad som stog på mig.

Någon som vet hur det funkar *hoppfull*

(har aldrig deklarerat förut :gnissla )
 
Last edited by a moderator:

Zweed

Lost in Holland
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Holland
Hoj
Kawasaki Z1000 ABS 2007 Samt en Bandit 600n
:yoparty :yoparty :yoparty 60000 tillbaka..
Men men attans massa extra utgifter som måste betalas så det blir väl plus minus noll som vanligt :huvet :huvet
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top