Hayabusa-tråden

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
Hayabusa -00
"Liten fröken" ?

Med den välväxta framdelen och den feta röven vet jag inte om man
kan kalla henne liten men hon är ju svart så. :D

Hoppas mitt LiFePo gör susen och hon slutat sparka bakut, har nog
nästan hälften av delarna klara redan sen jag exprimenterade
så fixar du celler så bygger vi ett superduper batteri till dig också. :tummenupp

Ja det är ju en tjocktant, men en sån tjocktant man var rädd för som liten ;) Men jag vill ju inte ha en sån käppkinesmoppe som rågär har den är ju så känslig för moln och tveksamma väderprognoser :tungan

Inte en tendens till bakslag längre men det är ju lite nervigt ändå, ja jag tror jag lägger en beställning på celler, bra drag i paketet :banana

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Den är inte känslig, den är gjord av sockervadd.

Kan du få lös 120mm x 95mm i batterilådan kan jag bygga ett 9,2Ah, 480A/10sek. :D

16st ANR26650M1A A123 borde väl räcka ett tag. :brinnerup

Bifogat

• LiFePo4 4x4.JPG
    LiFePo4 4x4.JPG
    30.8 KB · Visningar: 63
Last edited:

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
Hayabusa -00
Den är inte känslig, den är gjord av sockervadd.

Kan du få lös 120mm x 95mm i batterilådan kan jag bygga ett 9,2Ah, 480A/10sek. :D

16st ANR26650M1A A123 borde väl räcka ett tag. :brinnerup

Men idag ska den ut till slut en månad efter säsongens början :-O

Ja det borde räcka, kan också vara bra att ha när grannen behöver starthjälp till traktorn, ska kolla hur stort hål jag kan spetta upp ;-)

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Behöver nog inte spetta något, efter lite omflyttning ser det ut som den ska passa ändå.
YTZ14S är 150x87 och det nya blir 146x86 om jag räknat rätt.
Finns tom. ev plats för lite krympslang på utsidan.

Bifogat

• LiFePo4 146x86 4x4.JPG
    LiFePo4 146x86 4x4.JPG
    36.2 KB · Visningar: 54

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Monterade mitt 8Ah Jula-skrot till batteri idag och hojen small igång precis lika fint som med mitt gamla Yuasa 12Ah när det funkade som det ska, verkar lovande än så länge alltså.

Speciellt när jag får 14 såna batterier för samma pengar som ett Yuasa kostar...:tummenupp

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
Hayabusa -00
Monterade mitt 8Ah Jula-skrot till batteri idag och hojen small igång precis lika fint som med mitt gamla Yuasa 12Ah när det funkade som det ska, verkar lovande än så länge alltså.

Speciellt när jag får 14 såna batterier för samma pengar som ett Yuasa kostar...:tummenupp

Ja starta är helt oproblematiskt, bakslagen kommer sig inte av att batteriet inte orkar det är tydligt nu, skulle vara kul om nån visste varför problemet upostår. Men då hade det ju inte varit nåt problem såklart.

Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Behöver nog inte spetta något, efter lite omflyttning ser det ut som den ska passa ändå.

Tänker du ta upp tillverkningen utav dessa?

Nån form utav snygg inneslutning??

Priser?

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
Hayabusa -00

Ja det blir ju lite overkill men det gör ju inte ont, kommer ju ändå inte upp i prisnivåerna där yuasa batterierna befinner sig, kostnaden för cellerna alltså.

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Tänker du ta upp tillverkningen utav dessa?

Tanken är väl det.

Nån form utav snygg inneslutning?

Blir nog svårt på 4S4P (16 cell) versionen för det finns inte plats om man ska hålla sig inom utrymmet ett 12-14Ah standard batteri tar.
Ska rita lite och se om man kan tillverka lock och botten för att få det kortslutningsskyddat.
Sidorna blir nog öppna så man får lite kylning.

Ett 4S3P (12 cell) är litet nog för en kapsling,
problemet är att hitta något som passar om man inte ska ta fram ett själv men
det blir nog ganska dyrt med formar och plastsprutning.

Tror det går att bygga ett 4S4P och ställa på högkant men då måste man göra kabelanslutningen med typ truckladdkontakt,
bästa vore ju att det blir en direkt ersättare för standardbatteriet.

Svårt att säga men runt 1500:- för ett 4S4P.

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Tanken är väl det.

Blir nog svårt på 4S4P (16 cell) versionen för det finns inte plats om man ska hålla sig inom utrymmet ett 12-14Ah standard batteri tar.
Ska rita lite och se om man kan tillverka lock och botten för att få det kortslutningsskyddat.
Sidorna blir nog öppna så man får lite kylning.

Ett 4S3P (12 cell) är litet nog för en kapsling,
problemet är att hitta något som passar om man inte ska ta fram ett själv men
det blir nog ganska dyrt med formar och plastsprutning.

Tror det går att bygga ett 4S4P och ställa på högkant men då måste man göra kabelanslutningen med typ truckladdkontakt,
bästa vore ju att det blir en direkt ersättare för standardbatteriet.

Svårt att säga men runt 1500:- för ett 4S4P.

Har inte följt med så noga men vad är det för prestanda på ett sånt batteri

Att vacumsuga plastbyttor är både kul och billigt

Vacumpump och stor acktank är det man behöver samt tantens bullugn
för att värma plastbitarna

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
Hej!
Är lite sugen på att skaffa mig en Busa. Finns det något enkelt sätt att ta reda på om kamkedjesträckaren har bytts ut eller inte på dom äldre modellerna?

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
Hayabusa -00
Hej!
Är lite sugen på att skaffa mig en Busa. Finns det något enkelt sätt att ta reda på om kamkedjesträckaren har bytts ut eller inte på dom äldre modellerna?

Det enklaste sättet borde ju vara att säljaren har papper på det? Grabbarna/tjejerna här vet nog om det finns nåt annat enkelt sätt, jag köpte min senaste av en vettig människa och fick veta att den byttes tidigt så jag har inte undersökt det vidare.

Har du nån på gång? Jag ser liksom vart du bor och.... ja, kolla noga vad du köper och vart, kolla ALLTID om det finns nån tråd om firman om du köper av en sån, jag har lärt mig den hårda vägen kan jag säga, jag är inne på min tredje sen i juli ifjol :pangihuve:dricka

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
Njaa, jag kollar runt för närvarande. Försöker hitta en Busa runt kanske 50-60.000:- som inte gått så jättelångt. Verkar ju landa på årsmodell runt 1999-2000 för dom pengarna.

Några andra tips på vad man skall kolla efter för eventuella fel på hojar från dessa årgångar för att inte bli allt för besviken?

Apropå besviken - fast tvärtom - så blev jag förvånad över att Suzuki märkesförsäkring kunde erbjuda årförsäkring på 4.850:-/hel/hel på Busor från -00 och äldre. Det är ju som hittat! Folkskam ville ha 19.786:-. :dummer

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Njaa, jag kollar runt för närvarande. Försöker hitta en Busa runt kanske 50-60.000:- som inte gått så jättelångt. Verkar ju landa på årsmodell runt 1999-2000 för dom pengarna.

Några andra tips på vad man skall kolla efter för eventuella fel på hojar från dessa årgångar för att inte bli allt för besviken?

Apropå besviken - fast tvärtom - så blev jag förvånad över att Suzuki märkesförsäkring kunde erbjuda årförsäkring på 4.850:-/hel/hel på Busor från -00 och äldre. Det är ju som hittat! Folkskam ville ha 19.786:-. :dummer

Köp en -99:a så blir det ännu billigare, dom reggades in med för låg effekt på pappret av någon anledning.:tummenupp

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
Hayabusa -00
En koppar/silver -99 är ju den ultimata klassikern, var det på trafikmagasinet man såg den första gången tro?

Ringde runt till tre förs.bolag, bilsport & mc ville ha 20 000/år, dina försäkringar runt 18 000 och till sist trygg hansa, betalar 5640 hel/helår där.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
Har också hört ett elakt rykte om att ramen ofta pajar på de tidigare busorna. Stämmer det, och vad är det i så fall som går sönder? Vad skall man kolla efter när man kikar på en hoj inför ett ev köp? :confused:

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
Hayabusa -00
Har också hört ett elakt rykte om att ramen ofta pajar på de tidigare busorna. Stämmer det, och vad är det i så fall som går sönder? Vad skall man kolla efter när man kikar på en hoj inför ett ev köp? :confused:

Det brukar vara bakramen, man bytte väl ut den till stål istället för aluminium nåt år har jag för mig.

Ingen som råkar ha en beg kylare liggandes till salu för en vettig peng? Var ute en sväng och åkte, stannade för hos en kille som har en -99a och när vi står där och pratar ser jag hur det bildas en pöl under cykeln, gonatt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

akni

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2009
Hoj
Såld

Här finns div info:http://www.hyp4r.com/hayabusa/other_problems.htm:tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...