Hayabusa-tråden

Jag kommer börja med att byta stator, tändhattarna samt ett kraftigare batteri då jag har monterat växelindikator med TRE funktion, xenon för både halv och helljus och PCV med Quickshift.
Förhoppningsvis får jag allt nästa vecka och där efter blir det mappning :)

Har du någon länk växelindikator med TRE funktion?
Har du någon länk till Xenonljusen ?
Var ska du mappa den ?
 
Har du någon länk växelindikator med TRE funktion?
Har du någon länk till Xenonljusen ?
Var ska du mappa den ?

Växelindikatorn är en GiPro ATRE, du hittar dem på eBay för runt 1000-1500kr inkl frakt, jag köpte min hos Motorsport Landskrona
Xenonljusen är också från eBay, sök HID 35W 6000K kit till Hayabusa
Mappningen sker också på Motorsport Landskrona =)
 
Tänker byta lager i bakhjulet på Busan.
Det är vad jag kan se tre lager, ett under kedjedrevet, två i hjulet och så behövs det två axeltätningar.
Kommentarer till de förslagen. Eller gärna annat förslag i Sverige eller någon annan stans i Europa..
Som jag uppfattat det säljer Henderson
lagret under kedjedrevet för sig
lagren i hjulet för sig
och ingår axeltäningarna ?
https://www.hendersonbearings.co.uk...l-sprocket-carrier-bearing-kit-koyo-nsk.html?
https://www.hendersonbearings.co.uk...sa-2008-rear-wheel-bearing-kit-koyo-nsk.html?
och sedan kan man köpa PFI lager för halva priset av Koyo/NSK
https://www.hendersonbearings.co.uk/suzuki-gsx1300r-hayabusa-2008-rear-wheel-bearing-kit-pfi.html?
 
Last winter fun :)
92aa0e36614609fc9484fc701d814eab.jpg
35492ab769b04ffd12b1548aa87950ba.jpg
a9804bc98325b948f03e75f12002ff31.jpg
4cea83212f37f8ed05968ce76f479ae3.jpg
19d03254dfb93fe6d04c1d9adabfb59d.jpg
77c3dac33e1c4eeb5333c06a8e7de1c6.jpg


Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Margusxx,,,

En fråga..
vad är det för kåpglas du har på din Busa :va .Har bara sett liknande på Kawa zzr 1400.
Och viktigaste! funkar den,,
Ska ut på Europa resa nästa år och har provat en del, (dubbel bubbel m.m.) men tycker att orginalet fortfarande funkar bäst.
Hur är din erfarenhet av din kåpa, Och vad får man tag på en sån. :).
 
Last edited:
Margusxx,,,

En fråga..
vad är det för kåpglas du har på din Busa :va .Har bara sett liknande på Kawa zzr 1400.
Och viktigaste! funkar den,,
Ska ut på Europa resa nästa år och har provat en del, (dubbel bubbel m.m.) men tycker att orginalet fortfarande funkar bäst.
Hur är din erfarenhet av din kåpa, Och vad får man tag på en sån. :).
Jag tror att det är matter of taste, funkade bra till mig, jag ska kolla imorgon vem har tillverkat det.
IMHO viktigaste är hjälm, high speed körning funkar bra med airoh tr1 moped hjelm men AGV skyline började skaka galet mycket efter 140kmh

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Margusxx,,,

En fråga..
vad är det för kåpglas du har på din Busa :va .Har bara sett liknande på Kawa zzr 1400.
Och viktigaste! funkar den,,
Ska ut på Europa resa nästa år och har provat en del, (dubbel bubbel m.m.) men tycker att orginalet fortfarande funkar bäst.
Hur är din erfarenhet av din kåpa, Och vad får man tag på en sån. :).
Jag gjorde lite research, jag tror att tillverkare är "MRA"
www.mrashop.de/com/selection-by-mod...busa-racing-windscreen-r-1999-2007?c=90005452

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Jag har en double bubbel på min -14, fungerar bra, önskar att den var mindre ibland för att lätta på trycket på handlederna. Körde Stockholm - Sydtyrolen, Passeria dalen i somras, ca 500mil :banana
 
Liten uppdatering från mig och min Busa :
Har bytt laddningsregulator till en MOSFET, Generatorn är byt till en från eBay som ska generera 40% mer ström samt stoppat i nytt batteri Yausa 14 som sitter i Hayabusorna från 08 och uppåt samt nya tändhattar från CoilSpec.

Till det dåliga, hojen går sämre än förut och den gick inte alls bänka idag, ska prova att byta tillbaka till de gamla tändhattarna imorgon ( som är original ), jag undrar om någon har någon idé på vad det kan va som spökar? Någon som haft liknande upplevelse med sin Hayabusa?

Lång historia kort så började allt detta över en sekund när jag var ute och körde, hade kört en 2-3 mil, stannade och fikade och när man skulle hem var den svårstartad för att sedan bara stängas av.
När man sen kör cirka 2-3km och ska köra iväg från STOP så börjar den misstända?

Vanliga fel som drabbar Hayabusan? den har gått 7500mil och är en 99a.
 
Liten uppdatering från mig och min Busa :
Har bytt laddningsregulator till en MOSFET, Generatorn är byt till en från eBay som ska generera 40% mer ström samt stoppat i nytt batteri Yausa 14 som sitter i Hayabusorna från 08 och uppåt samt nya tändhattar från CoilSpec.

Till det dåliga, hojen går sämre än förut och den gick inte alls bänka idag, ska prova att byta tillbaka till de gamla tändhattarna imorgon ( som är original ), jag undrar om någon har någon idé på vad det kan va som spökar? Någon som haft liknande upplevelse med sin Hayabusa?

Lång historia kort så började allt detta över en sekund när jag var ute och körde, hade kört en 2-3 mil, stannade och fikade och när man skulle hem var den svårstartad för att sedan bara stängas av.
När man sen kör cirka 2-3km och ska köra iväg från STOP så börjar den misstända?

Vanliga fel som drabbar Hayabusan? den har gått 7500mil och är en 99a.
Ingen felkod? Många 99/00 har problem med bränslefilter ?, har du kollat?

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Last edited:
Tänkte göra en service inför vintern på min -00 Busa med Mcxpress-kit och undrar om någon vet vilka stift samt olja som är rekommenderad?
 
Ingen felkod? Många 99/00 har problem med bränslefilter ?, har du kollat?

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Har bytt bränslepump och bränslefilter för 2500mil sedan till en pump som ska flöda bättre, även spridarna rengjordes då hos en firma.

Inga som helst felkoder, kan det vara MAP sensorn?
Trodde först att det bara skulle vara tändhattarna då den både fick för mycket bränsle samt att den misstände och fick massa avgassmällar när jag släppte på gasen.
 
Har bytt bränslepump och bränslefilter för 2500mil sedan till en pump som ska flöda bättre, även spridarna rengjordes då hos en firma.

Inga som helst felkoder, kan det vara MAP sensorn?
Trodde först att det bara skulle vara tändhattarna då den både fick för mycket bränsle samt att den misstände och fick massa avgassmällar när jag släppte på gasen.
Prova att byta tillbaka oem plug coils.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Hej alla busa medlemmar!
Behöver er hjälp med min busa ... det är en gen 1 1999 Hayabusa som började få avgassmällar när man släpper gasen, misständer och har börjat dra lite mer soppa än normalt. Man kan lukten av bensin från avgasrören.

När jag kör den med mycket låg gas upp till 3-4 K Rpm börjar cykeln att misstända, när jag passerar 4krpm och ger det mer gas går det bättre Men inte 100% Bra.

Jag har bytt tändstift, laddningsregulator (mosfet), rengjort luftfiltret och kontrollerat alla vakuumslangar.
Har lagt en order igår på ett nytt Yausa-batteri, stator, tändhattar, nya tändstift och ett nytt luftfilter.
Har fått tips att det kanske är MAP-sensorn, men jag vill höra er om någon hade samma eller samma problem?
(Jag har också ändrat / uppgraderat bränslepumpen, rengjort spridarna och bytt till bränslepumpslangar förra året)

Några tankar?

/ Marko


Har du kollat TPS:en??
 
Det lättaste först. Vilken är batterispänningen ?
Sjunker den under 12 Volt när du försöker starta den och den inte går igång så misstänker jag fel på laddningen.
Går utmärkt att köra. Hopplös att starta efter stopp.
Var för mig kass laddningsregulator.........på SV650S.
Även om det givetvis kan vara fel på generatorn också........

Lyckas du få igång den mät batterispänningen, den ska vara ca 14,3 Volt med tänd belysning redan på tomgång, ca 1200RPM. För det har min Busa med tänd belysning redan på tomgång.

Är batterispänningen OK så byt tillbaka Tändspolarna och byt till nya tändstift.
 
Hej igen.

Bytte tillbaka till OEM tändspolar och hojen går som ett skott igen.
Måste varit generatorn eller vevaxelsensorn som varit dålig antar jag.
Kommer köra cirka två veckor för att se hur tändstiften ser ut för att se om det är så att två stift fortfarande är mörkare.
Då kommer jag köpa nya tändhattar/tändspolar :).
Har ni några erfarenheter av eftermarknads tändhattar/tändspolar? Jag köpte CoilSpec på eBay för cirka 1000kr inkl frakt men dessa var det sämsta jag sett.
Väger inget jämfört med original samt att de känns väldigt plastiga.

/ Marko
 
Last edited:
Hej igen.

Kommer köra cirka två veckor för att se hur tändstiften ser ut för att se om det är så att två stift fortfarande är mörkare.
Då kommer jag köpa nya tändhattar/tändspolar :).

/ Marko

Jag hade först för det är lättast flyttat tändspolarna, dvs bytt tändspole med ljust tändstift med tändspole med mörkt tändstift. Med 4 stift blir det två byten. Är det fortfarande efter 2 veckor samma mörka och ljusa stift som idag så har det inte följt med tändspolarna och min slutsats är att tändspolarna är OK.
Då hade jag bytt stift om det inte redan är gjort.
Är det redan nya stift
så misstänker jag insprutningen och i Power Commander III finns möjlighet justera varje cylinder för sig. Lite mer eller lite mindre till en cylinder. Jämfört med grundinställningen. Och förmodligen samma eller ännu bättre i PC V.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top