Hallå Jag antar att folk i den här tråden kanske är en smula partiska. Men ni som kört lite andra hojar med samma stuk, hur står sig cb1000r mot tex fz1n och z1000?
Är dock väldigt inne på att köpa just hondan ivår. Vet dock inte om man ska ha med abs eller inte. Man har ju hört om skräckexempel på hur det kan gå med dåliga abs system.
Så hur funkar hondans abs?
Jag tycker att du ska gå till affären och köpa dig nya numret av Bike. Där testar dom nya kawasaki z1000 (inte den gamla) fz1n, MV Agusta, ducati, honda, ktm. Hondan kommer på 3-4 plats av alla med väldigt få svagheter. Det dom klagar på är att original pipan tar i när man lägger ner hojen ordentligt, men den sliter man ju ändå bort och byter ut. Annars är dom nöjda med Hondan och ABS-system till hondan funkar bra. Hondan är en bra hoj om man jämför vad den kostar osv, dock har den näst svagast motor i testet men jag tycker att den duger gott och väl för den körningen jag vill ha utav hojen. Men som sagt... Nya Bike alltså nr 2 2011 och även nya SMC tidning har test av Naken hojar. Båda tidningarna klagar på originalpipan så bara ta bort den och styra upp en ny.
Totalt i bike vart poängfördelningen såhär.
Ducati Streetfighter S: 461 (185000kr)
+Motor,chassi,antispinn,fjädring
-Tungjobbad koppling, utväxlingen i stadskörning
MV Agusta Brutale 1090: 450 (185000kr)
+ Chassi, fjädring, känsla i bromsarna, antispinn
-Upplevs aningen rå,prislappen, instrumenteringen.
Kawasaki Z1000: 439 (129900kr)
+hög komfort på landsväg, mellanregistret, insprutningen.
-Dålig känsla och prestanda för ABS, Mjuk fjädring för bana.
Honda CB1000RA: 436 (129900kr)
+Underbar motorkaraktär för stadskörning, suverän insprutning, kompakta yttermått.
-Mjuk fjädring, annars mycket få svagheter.
KTM Super Duke: 434 (132900kr)
+Underhållande och explosiv motorkaraktär, chassit förmedlar känsla, fjädringen.
-Rå insprutning fom ger ryckig gång på låga varv, effektmässigt frånsprungen.
Yamaha FZ1-N: 418 (119900kr)
+Fin insprutning och mycket bra ABS. Smalt styre som uppskattas i höga hastigheter.
-Saknar kraft i mellanregistret, Allt för toppig karaktär för en streetfigher. Oharmonisk stötdämpningen, för mjuk bak.
Men som sagt köp nya Bike på ICA. Riktigt bra recension på nästan 10sidor.
// Tomas