Honda CB1000R-tråden

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Jag är helnöjd med det sliponet, låter hur gött som helst! :) Du kommer inte ångra ditt köp:)

Har fått hem och monterat den, och blev helnöjd med resultatet, ska bli mycket trevligt att få ta ut den i vår och höra den vid körning med!
 

p0nta

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Köping
Hoj
Cb1000ra 2010
Köpsugen

Hallå Jag antar att folk i den här tråden kanske är en smula partiska. Men ni som kört lite andra hojar med samma stuk, hur står sig cb1000r mot tex fz1n och z1000?

Är dock väldigt inne på att köpa just hondan ivår. Vet dock inte om man ska ha med abs eller inte. Man har ju hört om skräckexempel på hur det kan gå med dåliga abs system.
Så hur funkar hondans abs?
 

slusken

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda CB1000RA
Hallå Jag antar att folk i den här tråden kanske är en smula partiska. Men ni som kört lite andra hojar med samma stuk, hur står sig cb1000r mot tex fz1n och z1000?

Är dock väldigt inne på att köpa just hondan ivår. Vet dock inte om man ska ha med abs eller inte. Man har ju hört om skräckexempel på hur det kan gå med dåliga abs system.
Så hur funkar hondans abs?

Jag tycker att du ska gå till affären och köpa dig nya numret av Bike. Där testar dom nya kawasaki z1000 (inte den gamla) fz1n, MV Agusta, ducati, honda, ktm. Hondan kommer på 3-4 plats av alla med väldigt få svagheter. Det dom klagar på är att original pipan tar i när man lägger ner hojen ordentligt, men den sliter man ju ändå bort och byter ut. Annars är dom nöjda med Hondan och ABS-system till hondan funkar bra. Hondan är en bra hoj om man jämför vad den kostar osv, dock har den näst svagast motor i testet men jag tycker att den duger gott och väl för den körningen jag vill ha utav hojen. Men som sagt... Nya Bike alltså nr 2 2011 och även nya SMC tidning har test av Naken hojar. Båda tidningarna klagar på originalpipan så bara ta bort den och styra upp en ny.

Totalt i bike vart poängfördelningen såhär.

Ducati Streetfighter S: 461 (185000kr)
+Motor,chassi,antispinn,fjädring
-Tungjobbad koppling, utväxlingen i stadskörning
MV Agusta Brutale 1090: 450 (185000kr)
+ Chassi, fjädring, känsla i bromsarna, antispinn
-Upplevs aningen rå,prislappen, instrumenteringen.
Kawasaki Z1000: 439 (129900kr)
+hög komfort på landsväg, mellanregistret, insprutningen.
-Dålig känsla och prestanda för ABS, Mjuk fjädring för bana.
Honda CB1000RA: 436 (129900kr)
+Underbar motorkaraktär för stadskörning, suverän insprutning, kompakta yttermått.
-Mjuk fjädring, annars mycket få svagheter.
KTM Super Duke: 434 (132900kr)
+Underhållande och explosiv motorkaraktär, chassit förmedlar känsla, fjädringen.
-Rå insprutning fom ger ryckig gång på låga varv, effektmässigt frånsprungen.
Yamaha FZ1-N: 418 (119900kr)
+Fin insprutning och mycket bra ABS. Smalt styre som uppskattas i höga hastigheter.
-Saknar kraft i mellanregistret, Allt för toppig karaktär för en streetfigher. Oharmonisk stötdämpningen, för mjuk bak.

Men som sagt köp nya Bike på ICA. Riktigt bra recension på nästan 10sidor.
// Tomas
 

p0nta

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Köping
Hoj
Cb1000ra 2010
Jag tycker att du ska gå till affären och köpa dig nya numret av Bike. Där testar dom nya kawasaki z1000 (inte den gamla) fz1n, MV Agusta, ducati, honda, ktm. Hondan kommer på 3-4 plats av alla med väldigt få svagheter. Det dom klagar på är att original pipan tar i när man lägger ner hojen ordentligt, men den sliter man ju ändå bort och byter ut. Annars är dom nöjda med Hondan och ABS-system till hondan funkar bra. Hondan är en bra hoj om man jämför vad den kostar osv, dock har den näst svagast motor i testet men jag tycker att den duger gott och väl för den körningen jag vill ha utav hojen. Men som sagt... Nya Bike alltså nr 2 2011 och även nya SMC tidning har test av Naken hojar. Båda tidningarna klagar på originalpipan så bara ta bort den och styra upp en ny.

Jo tack det testet har man läst ett par gånger haha.
Jag har bara haft en motard innan så jag tror att effekten i hondan ska duga gott åt mig.

Men är som sagt lite tveksam till om man ska ha abs. Bromsar fram och bakhjul individuellt eller är det sammankopplat på nå sätt?
Vore ju tråkigt om framhjulet stannade när man körde på bakan och då förlorade bromsverkan på bakhjulet.
 

slusken

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda CB1000RA
Det är kombind-ABS på dom. Alltså bromsar du med framhjulet och det är på väg att låsa sig så bromsar den på bakhjulet auto... Har inte märkt av nått med att köra på bakhjulet när jag kört iaf, kanske någon annan vet mera om det?

Men långa stoppis kan kanske bli lite svårt att få till :)
 

slusken

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda CB1000RA
Tänkte kolla med er som har kört er Cb1000r med powercommander i bänk om ni hade lust att dela med er av era effektkurvor? skulle vara roligt att jämföra mot min och se hur dom olika ser ut.

Nån som är sugen på det?
 

slusken

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda CB1000RA
Ja leta på skiten simba :) Skulle vara kul att jämföra lite hur kurvorna ser ut vrid mot hk osv...
 

p0nta

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Köping
Hoj
Cb1000ra 2010
Köpsuget stillat.

Det gick inte att hålla sig längre.
Har beställt en vit 2010:a med abs nu.

Nu är ju bara frågan vad man ska köpa till för godis.
Det första jag tänkte köpa är slipon och en hugger.
Lite inne på singecuts eller vad man nu kallar det och sen stripes till fälgarna.
Är det något livsviktigt jag missar nu?
Vore även tacksam för tips på märken, och vart man enkelt och hyffsat billigt får tag i grejerna?
 

Försten

Jag kan inte dö - jag har livförsäkring!
Gick med
8 Mar 2010
Ort
S-malm
Hoj
CB1R Röd + Rasad Husa650FS
Det gick inte att hålla sig längre.
Har beställt en vit 2010:a med abs nu.

Nu är ju bara frågan vad man ska köpa till för godis.
Det första jag tänkte köpa är slipon och en hugger.
Lite inne på singecuts eller vad man nu kallar det och sen stripes till fälgarna.
Är det något livsviktigt jag missar nu?
Vore även tacksam för tips på märken, och vart man enkelt och hyffsat billigt får tag i grejerna?

Grattis!
Kolla runt lite på www.cb1000r.se och www.hondacb1000r.com, finns rätt mycket info och insperation.
 

BikerSimba

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
Upplands Bro
Hoj
CB1000RA + KTM 640
Ja leta på skiten simba :) Skulle vara kul att jämföra lite hur kurvorna ser ut vrid mot hk osv...

Bifogar en bild. Skulle vara kul om man hade kört med hojen med original delarna först i bänken. Nu ser man bara skillnaden mellan omappad och mappad.
 

Bifogat

  • Dyno5.JPG
    Dyno5.JPG
    192.1 KB · Visningar: 223

stecro

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Bjärred
Hoj
Yamaha FZ 1 N
Hej!

Var har du köpt adaptrarna? Styre hittar man ju var som helst... Men snygga adaptrar...
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
jippi nu har jag oxå blivit ägare till en cb 1000ra-10.. sålde Blackbirden Tjejen/tanten ;)) vägrade åka med. Så då får man åka själv Hi Hi,,, Men vädret Gääsp. att man alltid ska köpa hoj på vintern Morr,,, Kul me en CB tråd har lus läst allt :)
 

BikerSimba

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
Upplands Bro
Hoj
CB1000RA + KTM 640
jippi nu har jag oxå blivit ägare till en cb 1000ra-10.. sålde Blackbirden Tjejen/tanten ;)) vägrade åka med. Så då får man åka själv Hi Hi,,, Men vädret Gääsp. att man alltid ska köpa hoj på vintern Morr,,, Kul me en CB tråd har lus läst allt :)

Det är lite dött i tråden under vintern:va men grattis till hojen och välkommen i gängent:yoparty
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Tack Tack,, Ja men snaaart så drar livet igång igen. f.. man e som en sur o trött Björn sover o drömmer (om torra gator.) :banana Nä man får skruva o modda lite istället,, Om någon är intresserad av liten skylthållare till våra hojar, så pratade jag me en kille på Britalian Racing han hade ett gäng hyllvärmare som han ville bli av med. 500:- bara!! Tele: 0732020001,, Nä nu ner till garaget o ta bort Jätte blinkersena. Må gott.
Det är lite dött i tråden under vintern:va men grattis till hojen och välkommen i gängent:yoparty
 

p0nta

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Köping
Hoj
Cb1000ra 2010
Äntligen

Nu har jag äntligen fått hem min pärla. Men hon låter väldigt mesigt måste jag säga.
Har tänkt mig att köpa ett mivv slipon till henne.
Men bör jag vänta med att byta tills efter jag kört in hojen eller är det skitsamma? Sen har jag läst nånstans att man bör mappa om hojen när man bytt slutburk, stämmer detta?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top