Hur lyfta svensk RR??

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag kan åta mig att handha en lista med intresserade affischerare/reklamare och hålla kontakterna med klubbarna.
Om de som anmäler sig är seriösa vill säga.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
* Tydligare affischering i städerna, som nämts ovan, kanske kan utföras av listdeltagarna.?

* De lokala klubbar som är aktiva på SH arrangerar en SH fest i samband med tävlingar och förhandlar till sig rabbaterade biljetter av arrangörsföreningen? Hur många har inte kommit på PBRs fester i Örebro? Det är fem mil till Karlskoga och om man flyttar festen dit så kanske det är fler som kommer. Man når förvisso en redan ganska intresserad målgrupp men det är säkert flera här som inte har varit på en SM/SO tävling.

* "Någon" tar fram en "mapp" med blanketter eller mallar för presentationen, resultatrapportering osv samt en enkel instruktion om hur man går till väga när man är klar sin mapp. Gäller alltså hur man får utrymme i sin lokaltidning.

Fler praktiska och genomförbara idéer?
 

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hbg
Hoj
6,5 tums hjul...
Canoly skrev:
Det gäller tydligen att få in en fot på TT som jag tror står för Tidningarnas Telegrambyrå i den mån banan har rapporterat in resultaten.

Eftersom R2(d2) e påstridig.
Konkret; i slutet av säsongen, en rulle till SVT/TV4 (m.fl) sportredaktioner med en samling av säsongens krascher...
Ge folket det dom vill ha.

Att t.ex. få med text i lokaltidningen hjälper det oerhört om man skriver ett pressmeddelande så allmänt och färdigskrivet som möjligt, detta för att journalister äro lata.
Lättare å ta TT's telegram (kortfattat å fint) än å behöva besöka tävlingen i fråga/göra reportage....

Och _om_ journalist kommer till en tävling se till å ha "värd/värdinna" som är initierad (obs -> insatt i sporten, känner allt å alla) och vet hur man skall få en människa att bli positiv till ngt.
Vet klubbarna bara om att det finns vedebörande "värd" så behöver det inte vara så svårt.

Tyvärr motverkar det lite förslaget om träffbiten med rundnätta människor som skall ha kul...

När jag körde själv hade jag väldigt svårt att ens få med tvåbarnspappan (kompis å gammal knutte) till banan för att titta på racet.
Orsaken var oftast tiden...
Och tyvärr har samhällsklimatet på det området inte blivit ett smack bättre, tvärtom.

Ang. mitt första förslag, kraschsekvenser till redaktionerna - visa "Svensson" hur farligt (häftigt de e') därefter släpper ni in dem i "hemligheterna" (dokusåpe-varianten) så man kommer er in på livet (pallar ni med det?).

Inte mycket men några få förslag.
Om ni inte e' snälla så har jag mer.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Man måste som sagt få folket till banorna först och främst; det krävs krafttag med exempelvis affischering enligt Goodstuffs modell för att nå fram genom mediebruset. Vräk ut fribiljetter; vi har ändå inga publikintäkter, varför inte försöka fylla läktarna?

Publikvänligt betyder enkelt. Förenkla RR-tävlingarna, öka tempot på arrangemanget. Vem, som inte är RR-nörd, orkar stå och glo på ett ändlöst rejs med hojar över hela banan? Inför sprintrejs, bort med dödtiden mellan rejsen. Gå på en Speed Cross-tävling och titta; man kör i vissa fall bara fem varv, i maximalt tempo. Efter målgång är nästa heat på linjen inom 30 sekunder. Action, tempo!

Personligen tror jag att vi försöker klämma in för många klasser vid samma tävlingstillfälle i Sverige, ingen utom de riktigt initierade fattar skillnaden mellan alla klasser.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
valmers skrev:
Personligen tror jag att vi försöker klämma in för många klasser vid samma tävlingstillfälle i Sverige, ingen utom de riktigt initierade fattar skillnaden mellan alla klasser.
Kortare sprintrace typ speedway där man ser vem som leder, kör flera flera heat, dessutom hade en ny klass där maskinmaterialet är fritt, lustgas, turbo, tvitakt, diesel i samma heat.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Förslaget med "pressvärdar" är riktigt bra! :tummenupp

Någon form att pressansvarig som sköter kontakter med media behövs, men på vilken nivå? Hur nära oss förare? SVEMO? RR-Sektionen? Klubbarna? Arrangörerna? Eller kanske på alla nivåer?

Man borde som sagt kanske se över hur man kan få arrangemangen lite mindre utdragna och sega. Personligen tror jag inte att man bör korta av racen, då det tar bort lite av vad racingen är. Lite uthållighet, styrka, planering och upplägg av racet osv. Vid kortare race blir det ju nästan bara en fråga om att göra en bra start...

Att ha en ordentlig speaker SOM HÖRS, är nog ett bra sätt att få åskådarna lite mer insatta i vad som händer, vem som leder, vem som tar in på vem, och vem som vurpat.
Har varit på alldeles för många arrangemang (både RR och andra motorsporter) där speakern bara är ett bakgrunds mummel som försvinner i allt oväsen, och som bara maler på och babblar om skit.. :musik

Att ha ett bra och välskrivet programmblad med förklaring om klasser, reglementen, och förare är också mycket viktigt. Helst ska programmet inte kosta så mycket, max en tia eller nåt. Så att folk inte drar sig för att köpa ett vid banan.

Tror faktiskt inte förslaget om "kraschklipp" är helt galet heller. Som sagt, varför inte ge tittarna det dom vill ha?
Om det kan få någon intresserad av RR så är det väl inte helt galet?

Gubbstuffs förslag om affischering är oxå grymt bra. Varför inte skicka ut några affisher till varje förare som är anmäld till tävlingen, som han/hon kan sätta upp på väl valda ställen på sin hemort. Alltid får det med någon...

Fler idéer? Brainstorma lite nu!
 

Anders G

RR Team Gull
Gick med
13 Jul 2003
Ort
STHLM
Hoj
Många
En riktigt bra tråd. Media är nog det absolut bästa sättet. Lägg "ribban" högt och låt det landa där det blir. Dagen innan vi åkte till Spanien tillbringade jag dagen på en gokart bana i Sthlm tillsammans med TV4 (Nyhetsmorgon/ lattjo lajban) som la ner 4 timmar på ett reportage med Robert. Tyvärr blir det nog mest Minimoto för dom var inte så sugna på att åka 20 mil. Vidare har jag massor med saker på gång för att driva på media. (återkommer med mera info. när allt är klart) Men till alla er som vill -Ge inte upp det krävs tålamod och många säckar vilja :tummenupp
ps. återkommer med tid för sändning av reportaget. ca. 1-1 1/2 vecka ds.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
När jag var yngre så försökte man med "stadsrace" i några väl valda städer. Det var mer show än tävling (Cralle åkte på bakhjulet!!!). Vet inte hur det försöket slutade men jag blev iallafall klart intresserad av att se ett riktigt race. Det drog dessutom en hel massa människor som normalt säkert inte skulle "söka" upp en bana innan. Jämfört med bara affischering så måste det vara bättre.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
R1 wannabe skrev:
När jag var yngre så försökte man med "stadsrace" i några väl valda städer. Det var mer show än tävling (Cralle åkte på bakhjulet!!!). Vet inte hur det försöket slutade men jag blev iallafall klart intresserad av att se ett riktigt race. Det drog dessutom en hel massa människor som normalt säkert inte skulle "söka" upp en bana innan. Jämfört med bara affischering så måste det vara bättre.

Stadsrace för RR känns "sådär" tycker jag, med tanke på avåkningszoner och så. :5sure

Men kanske något jippo inne i stan, i samband med en racehelg liknande det som var i Linköping inför STCC finalen. Dom ställde ut lite bilar på torget och folk fick klämma, känna, och fråga lite...
Låt någon sedan dra en repa på bakslangen och börna lite, sen berättar man att på söndag är det minsan race..
Skulle säkert locka folk! :tummenupp
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Många bra förslag som måste spinnas vidare på!
Jag tror att det behövs en grupp som håller i PR-delen för hela SM/SO. De arrangerande klubbarna har fullt upp med funtionärer och regler.
En grupp med en person från varje bana eller klubb samt någon representant för SVEMO som träffas varje SM/SO helg och lägger upp riktlinjerna för nästa/kommande evengemang.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Macke skrev:
Stadsrace för RR känns "sådär" tycker jag, med tanke på avåkningszoner och så. :5sure

Men kanske något jippo inne i stan, i samband med en racehelg liknande det som var i Linköping inför STCC finalen. Dom ställde ut lite bilar på torget och folk fick klämma, känna, och fråga lite...
Låt någon sedan dra en repa på bakslangen och börna lite, sen berättar man att på söndag är det minsan race..
Skulle säkert locka folk! :tummenupp
Ja det vore nåt, att köra ut ett par racehojar till torget dagarna innan racet, dela ut fribiljetter och berätta om sporten, min polare jobbar på en radiostation och han ställer säkert upp med gratis radiojinglar samt banderoller för stationen.
 

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hbg
Hoj
6,5 tums hjul...
valmers skrev:
Man måste som sagt få folket till banorna först och främst

STCC blev vad det blev för att publiken började hitta till alla dessa banor som tokholmarna har så svårt att hitta till??

valmers skrev:
Vräk ut fribiljetter; vi har ändå inga publikintäkter, varför inte försöka fylla läktarna?

Intäkterna täcker knappt upptryckningskostnaden för biljetterna....
Alla som tycker detta e intressant borde sitta med i ngn av alla de mc-kom. som klubbarna har. Man landar ganska hårt på marken tyvärr.

valmers skrev:
Publikvänligt betyder enkelt. Förenkla RR-tävlingarna, öka tempot på arrangemanget. Vem, som inte är RR-nörd, orkar stå och glo på ett ändlöst rejs med hojar över hela banan?

I princip håller jag med, men det finns rent praktiska baksidor.
Säkerhet.

Personligen tror jag också att media är lättare än å försöka får folk att röra på sig. Med mediabevakning kommer (förhopppningsvis) det andra.
Men eftersom vi nu kan ta lärdom av STCC - låt det sedan inte falla i glömska att förändring måste till under resans gång för att bibehålla publikum.
Racingen akilleshäl - varför tror ni att Dorna/MSMA (tillverkarna) släppte in fyrtaktarna så lätt??
 

GUL

Det gick snabbare förr...
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
Nada
Ett gäng filmare som filmar ett par kurvor var och någon skicklig klippare som gör en race film av loppen. Distribution först till tv-kanalerna och sedan ut med dem på nätet. Är det välgjorda filmer med lite försnack om förarna och serietabeller skulle nog få en hel del intresserade som i förlängningen kommer till tävlingarna.
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
valmers skrev:
Man måste som sagt få folket till banorna först och främst; det krävs krafttag med exempelvis affischering enligt Goodstuffs modell för att nå fram genom mediebruset. Vräk ut fribiljetter; vi har ändå inga publikintäkter, varför inte försöka fylla läktarna?
-Det jag gör är att jag bokar radioreklam, men eftersom ingen här här nämnt det har jag nog kastat bort de pengarna de två senaste åren.
-Roadracingbilagan med BIKE innehåller en fribiljett men förstås inte när den används som program på SM-tävlingarn.
-Affischering har jag tagit fram och skickat till klubbarna, men jag kan inte åka runt och sätta ihop dem och tyvärr fungerar det dåligt på en del håll. Någon till och med slarvade bort allihop, då blir man inte så glad. Här skulle jag ha stor nytta av en lista på folk som verkligen sätter upp dem, så fixar Goodstuff det är det guld. Torkel fixade ju deras affisch så alla kunde ladda hem den, den kan vi fixa på alla tävlingar.

valmers skrev:
Publikvänligt betyder enkelt. Förenkla RR-tävlingarna, öka tempot på arrangemanget. Vem, som inte är RR-nörd, orkar stå och glo på ett ändlöst rejs med hojar över hela banan? Inför sprintrejs, bort med dödtiden mellan rejsen. Gå på en Speed Cross-tävling och titta; man kör i vissa fall bara fem varv, i maximalt tempo. Efter målgång är nästa heat på linjen inom 30 sekunder. Action, tempo!

Personligen tror jag att vi försöker klämma in för många klasser vid samma tävlingstillfälle i Sverige, ingen utom de riktigt initierade fattar skillnaden mellan alla klasser.
- Nu är rr lite svårare än så. Startproceduren är som den är och det måste ibland till sanering på banan.
- Att det är för många klasser är helt riktigt. Jag tyckar att de tre SM klasserna ska kompletteras med 2-3klasser och att man kör b-klasserna egna helger. Men jag har inte lyckas hitta de pengarna som behövs för att fixa det. Tävlingarna är så dyra att det behövs förare, men nu när det blir fler i varje SM klass så borde det snart gå. Men det ska också finnas lediga helger för att få till B-tävlingar.
- Jag kan förstå att många klasser är för lika. Skräck exemplet är SO i Danmark med 4 600cc (SS600, STD600 nordisk, STD600 dansk och R600) Det finns förare som kör tre klasser på samma hoj.
 

Linmag

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
RM125
valmers skrev:
Publikvänligt betyder enkelt. Förenkla RR-tävlingarna, öka tempot på arrangemanget. Vem, som inte är RR-nörd, orkar stå och glo på ett ändlöst rejs med hojar över hela banan? Inför sprintrejs, bort med dödtiden mellan rejsen. Gå på en Speed Cross-tävling och titta; man kör i vissa fall bara fem varv, i maximalt tempo. Efter målgång är nästa heat på linjen inom 30 sekunder. Action, tempo!

Tycker detta är en bra idé! Kan man inte testa med flera korta intensiva heat där det inte blir "hojjar över hela banan"? Se på speedway. Kort, intensivt och dessutom lagsport.
Kan man testa lagsport inom RR? Det blir lixom lättare för publiken att identifiera sig och/eller hålla på ett lag än en ändlös rad av individuella förare.

Förslagen i detta inlägg kanske är svåra att genomföra!? Men det kanske behövs nya grepp för att få upp publikintresset för RR? Förarintresset verkar det inte vara fel på!

/ Magnus
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Nordgren skrev:
- Att det är för många klasser är helt riktigt. Jag tyckar att de tre SM klasserna ska kompletteras med 2-3klasser och att man kör b-klasserna egna helger. Men jag har inte lyckas hitta de pengarna som behövs för att fixa det. Tävlingarna är så dyra att det behövs förare, men nu när det blir fler i varje SM klass så borde det snart gå. Men det ska också finnas lediga helger för att få till B-tävlingar.
- Jag kan förstå att många klasser är för lika. Skräck exemplet är SO i Danmark med 4 600cc (SS600, STD600 nordisk, STD600 dansk och R600) Det finns förare som kör tre klasser på samma hoj.

Klasserna lär väl ändras ändå till nästa år, beroende på vad som händer med Veidec. Vart tar t.ex SS600 vägen om Veided byter reglemente? Blir det ytterligare en klass på SM helgerna, för Superbike försvinner väl inte? Hoppas inte...

Kan man t.ex köra en 600 klass för A-förare, sen får man väl välja själv vilken budget man vill köra med. Vill man köra en std600 så får man det, och vill man köra på en SS600 så får man det. Lite som i STCC där som blandar STCC bilar med "Challange" bilar. Eller blir startfältet för fullt?

Tror man defiinitivt bör skippa A och B final i rookie klasserna (i år blev det väl bara aktuellt i R600 men ändå). Om man (som jag) ligger på gränsen att kvala in så får man helt enkelt ta det. Att bli utkvalad på en SM helg får man ta, vill man vara garanterad att köra så får man köra B-tävlingar.

Tror det är dumt att ta bort Rookieklasserna helt från SM-helgerna...

Det är ju iofs ett angenämt problem, att vi har för mycket förare
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nordgren skrev:
-Det jag gör är att jag bokar radioreklam, men eftersom ingen här här nämnt det har jag nog kastat bort de pengarna de två senaste åren.
-Roadracingbilagan med BIKE innehåller en fribiljett men förstås inte när den används som program på SM-tävlingarn.
-Affischering har jag tagit fram och skickat till klubbarna, men jag kan inte åka runt och sätta ihop dem och tyvärr fungerar det dåligt på en del håll. Någon till och med slarvade bort allihop, då blir man inte så glad. Här skulle jag ha stor nytta av en lista på folk som verkligen sätter upp dem, så fixar Goodstuff det är det guld. Torkel fixade ju deras affisch så alla kunde ladda hem den, den kan vi fixa på alla tävlingar.
Radioreklamen för rejsen på Gelleråsen har jag hört på Radio City i Karlstad, iallafall.

Affischen i pdf-format skickade jag ut till vår MC-klubbs på jobbet medlemmar, samt alla jag känner, och bad alla skicka den vidare. Angående affischering med "riktiga" affischer, tycker jag också Goodstuffs förslag är bra. Jag kan vara behjälplig med affischering i Karlstad, med omnejd.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
valmers skrev:
Angående affischering med "riktiga" affischer, tycker jag också Goodstuffs förslag är bra. Jag kan vara behjälplig med affischering i Karlstad, med omnejd.

Jag var nere i Linköping och hämtade affischer veckan innan SM'et, och satte upp hemma. Fick rätt bra feedback här hemma.
Ställer gärna upp och sätter upp affischer för dom andra tävlingarna oxå i Guubstuffs anda! :tummenupp
 

Tc

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
I en 2:a
Hoj
Sport
Nordgren skrev:
-Det jag gör är att jag bokar radioreklam, men eftersom ingen här här nämnt det har jag nog kastat bort de pengarna de två senaste åren.
-Roadracingbilagan med BIKE innehåller en fribiljett men förstås inte när den används som program på SM-tävlingarn.
-Affischering har jag tagit fram och skickat till klubbarna, men jag kan inte åka runt och sätta ihop dem och tyvärr fungerar det dåligt på en del håll. Någon till och med slarvade bort allihop, då blir man inte så glad.QUOTE]

Men om klubbarna har fått Affischer varför kommer de inte upp?Någon sätter ju upp STCC-affischer så var är problemet?
 

marcus nilsson

Sommaren är här
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 640 sm, kinaminimoto
Man kan ju alltid försöka att samordna tävlingar med de lokala festerna, alla städer har nån sorts festival eller liknande på sommaren. Göra RR till en del av det hade ju dragit lite folk, problemet är ju bara att det brukar vara långt mellan banan och samhället
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top