Hur många mil körde du i dag?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hemma igen efter ca 200 mil sen i fredags morse. Nog hoppade det ut ett rådjur till vid Seglora. Bambi gav bättre marginal denna gång, så alla hela. Aldrig sett så mycket räv. De står apatiska vid vägkanten. 4 st överkörda låg det också. Typiskt nog vid vatten. Kanske är deras vanliga vattenhål torrlagda?

Nå, 200 mil på 4 dagar och ändå inte varit längre norrut än strax nedanför Laxå. Mycket cirklar och 8or ffa på hemvägen . Detta för att skaffa mig bättre kännedom om några regioner. Återstår att se hur mycket som fastnat...

Får bli Dalsland nästa runda.
Dalsland kan verkligen rekommenderas - många sträckor utan bebyggelse vid vägen. Många kurviga sträckor. Lite stötigt underlag, ofta grov asfalt så min GS passar bäst där. Har kört runt en hel del där

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Dalsland kan verkligen rekommenderas - många sträckor utan bebyggelse vid vägen. Många kurviga sträckor. Lite stötigt underlag, ofta grov asfalt så min GS passar bäst där. Har kört runt en hel del där
Hm, kan inte skryta med bra fjädring. Nu funkar den iaf såtillvida att jag har kontakt med vägen, men bra, det tycker jag inte att den är. Kompisen kör en sporttourer. Får höra vad han säger, men inte ikväll. :snarka

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Hm, kan inte skryta med bra fjädring. Nu funkar den iaf såtillvida att jag har kontakt med vägen, men bra, det tycker jag inte att den är. Kompisen kör en sporttourer. Får höra vad han säger, men inte ikväll. :snarka
Kan absolut rekommendera en del vägar bor ju lixom i dalsland.Screenshot_20230612_204302_com.google.android.apps.maps.jpg

Här är ett exempel som tar dej ca 40 mil genom 30,000 kurvor i fantastisk miljö med vatten o skogar fäbodar nutid o dåtid, genom 2 länder o via fäja över vatten, otaliga matställen o fantastiska övernattnings möjligheter.

Finns otroligt mycket mer.

Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Kan absolut rekommendera en del vägar bor ju lixom i dalsland.View attachment 485323

Här är ett exempel som tar dej ca 40 mil genom 30,000 kurvor i fantastisk miljö med vatten o skogar fäbodar nutid o dåtid, genom 2 länder o via fäja över vatten, otaliga matställen o fantastiska övernattnings möjligheter.

Off topic:
Men... men... men varför E6? Finns ju mycket roligare alternativ. T ex Bullaren, väster eller öster om sjön/sjöarna.
*en som undrar* :)

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Hur var det med gruset? Hört att det finns en del lite förrädiskt efter dom la ut det efter asfalteringen.

Asså, varningar för grus. Vem kör efter dom?
Jag kör inga bombarrepor. Jag hinner läsa underlaget. Oftast.
I Alvik körde jag in i något halt idag så bakhjulet släppte. Eller i alla fall viftade till i 0,6 sekunder.
Tror inte att antisladdhjärnan hann skicka något meddelande till gashanden. (Default är ju mera brus i kubbarna.)

Annars är det väl mest på vintern man vill få info om att det är grusat på Bulten.
Med foten nere så åker man på sladd längre. Inte fortare men lägre.

Gammal bild och gamla meriter.

38dc0564ab03088e9a6ffb5ecc6a73aa.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Off topic:
Men... men... men varför E6? Finns ju mycket roligare alternativ. T ex Bullaren, väster eller öster om sjön/sjöarna.
*en som undrar* :)
Såg det att maps tog en annan väg.

Från halden via blågröna vägen till Munkedal. Från Munkedal till stigen ut mot frändefors. Innan frändefors in bakvägen till brålanda. I brålandain via slakteriet o runt örssjön, till rostock och upp mot bäckefors ovan rostock backen in mot långed.
Genom långed antingen mot brudfjället eller rakt ut mot rix45 osedan valfritt åmål/mellerud för ev övernattning.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Asså, varningar för grus. Vem kör efter dom?
Jag kör inga bombarrepor. Jag hinner läsa underlaget. Oftast.
I Alvik körde jag in i något halt idag så bakhjulet släppte. Eller i alla fall viftade till i 0,6 sekunder.
Tror inte att antisladdhjärnan hann skicka något meddelande till gashanden. (Default är ju mera brus i kubbarna.)

Annars är det väl mest på vintern man vill få info om att det är grusat på Bulten.
Med foten nere så åker man på sladd längre. Inte fortare men lägre.

Gammal bild och gamla meriter.

38dc0564ab03088e9a6ffb5ecc6a73aa.jpg

Kul, men inte svar på min fråga. Tänkte att du kunde ge info om det då jag har event på G och många är oroliga för grus även om det inte går i hiskeliga hastigheter. "Bultens vänner" som en grupp heter är inte 100 att lita på gällande detta.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Kan absolut rekommendera en del vägar bor ju lixom i dalsland.View attachment 485323

Bra med tips! Trodde nog du skulle komma med några...
Kört flertalet av de du nämner och gör det gärna igen. Problemet jag har är att logga kalasvägarna. Särskilt norgeturerna på ffa 90-talet körde vi där, oftast på väg till Årjäng. Kommit från Haldenhållet och vek sen söderut tämligen direkt efter gränsen, senast 2018. Också kul men lite tveksam vägstandard. Snikbeläggning pajad av mycket tung trafik=tjära.. Har många gånger slagits av skillnaden mellan hur norrmännen gör vid sina vägar medan man här bara häller ut dålig oljegrus.

Säffle-Ekenäs är ju lika kul på båda hållen, (dead end), väl där har jag för mig man kan äta våfflor.

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Kört flertalet av de du nämner och gör det gärna igen. Problemet jag har är att logga kalasvägarna. Särskilt norgeturerna på ffa 90-talet körde vi där, oftast på väg till Årjäng. Kommit från Haldenhållet och vek sen söderut tämligen direkt efter gränsen, senast 2018. Också kul men lite tveksam vägstandard. Snikbeläggning pajad av mycket tung trafik=tjära.. Har många gånger slagits av skillnaden mellan hur norrmännen gör vid sina vägar medan man här bara häller ut dålig oljegrus.

Säffle-Ekenäs är ju lika kul på båda hållen, (dead end), väl där har jag för mig man kan äta våfflor.
Var går du in i Dalsland nånstans?

Om du kör upp längs 45an och ska åka svängiga turen så är det Lane-Ryr som är första anhalt. Utgå från Rv45 och rikta mot det. Sen fortsätter du till Munkedal, vidare till Hedekas, sen kör Östra vägen vidare till Ed, vidare till Halden och sen kan du hoppa på moddlarens rutt.

Ett tips iofs, när du närmar dig Rostock, sikta på att köra på västra sidan av sjön.

Du kommer lägga dig nöjd den dagen.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

många vägar har ny beläggning som till halden från nössemark/ed. Blågröna vägen från halden körde jag i höstas väldigt trevlig väg med bra beläggning.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Var går du in i Dalsland nånstans?

Om du kör upp längs 45an och ska åka svängiga turen så är det Lane-Ryr som är första anhalt. Utgå från Rv45 och rikta mot det. Sen fortsätter du till Munkedal, vidare till Hedekas, sen kör Östra vägen vidare till Ed, vidare till Halden och sen kan du hoppa på moddlarens rutt.

Ett tips iofs, när du närmar dig Rostock, sikta på att köra på västra sidan av sjön.

Du kommer lägga dig nöjd den dagen.
Flexibelt, men vi utgår garanterat från Stenungsund så det går att styra. Finns mycket kul norrut därifrån. Positivt att kompisen kört mycket i Dalsland i jobbet på sistone. Han är dessutom vida bättre än jag på att komma ihåg och orientera. Fattar inte hur han lagrar varenda korsning tiotals mil framåt efter en snabb titt på kartan, följd av några sekunder med slutna ögon och en min som säger; "stör ej".
Det blir nog bra.
Många vägar som givit spontana skratt i hjälmen!

Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
67 mil idag.

Stockholm, Gnesta, Nyköping, Linköping, Kisa, Malexander, Boxholm, Mjölby, Skänninge, Mantorp, Mörkö-färjan, Rosenhill, Jordbro, Medborgarplatsen och Hornsgatan.

Någonstans utmed 223an rasslade en rådjursfamilj över vägen i en kurva i skogen. Ska inte dom ligga still mitt på dan? Jag bromsade in för att kolla om det kom fler. Det gjorde det inte.
Lite senare kör jag om en bil lite snyggt. Dessvärre stod det en älgko och käkade gräs i diket. Bromsade in och slog på fyrvägsblinkers som min moderna hoj är utrustad med. Bilen bakom släppte väl på gasen. Han/hon sket väl i älgen. Jag vände och blinkade lite med lyset mot bilarna som kom efter. Dom hajade.
Efter vi blängt på varandra en kort stund så knallade älgen in i skogen igen.
Djuren rör sig tydligen lite som de vill nuförtiden. Förr bara i skymningen och gryningen.

Vägen mellan Linköping och Kisa var fin. Tog rygg på en lokal GSX750F.

Vatten och macka på ICA Kisa. Personalen guidade så gärna.

Sen lunch ute i naturen. Kanske bröt jag mot terrängkörningslagen här. Lämnande inga spår.
Tre bilar passerade medan jag käkade. En SVT-bil. Vad gjorde den där? Däremellan knäpptyst hursomhelst.

Malexander. Polismorden skedde 1999. Fattar inte att det var så länge sedan. Man blir tårögd och lite till.

Malexander är fint med sjöar och campingar men det lockar inte. När jag letade camping i Norge (åkte efter skyltning, inte app) så var det också skyltat till Utöya. Jag vände.

Ett varv i Skänninge och Mjölby. Var i Skänninge 1976 så varför inte. Det var sig likt.
Mantorp, första gången för mig. I serien motorbanor jag varit utanför. San Marino, Monza, Ringen, Falkenberg (halva inne). Kollat på race i Anderstorp, Gälleråsen (testade själv fem varv) och Knutstorp.

TDMen snittade 0,44 och 0,42 idag. PB 0,32 i Norge. Hojen går sviiinbra. 13700 mil ca.
Skinnställ och endast ett underställ från Craft funkade fint i värmen idag. 26 grader. Korta sommarhandskar.

Åkte Mörkö-färjan. Länge sedan. Inga hojar vid Eldtomta. Kanske 20 vid Rosen. Tråkiga hojar utom en FZR1000 utan kåpa, med Spinning-Wheel-dekaler.

Götgatan och Hornsgatan hem. Stockholm är mysigt.

Blandade bilder:

420ca21a84670144b4cd1c75bd2c67c4.jpg

f69241b0fe5fe7839ca15ea82d764381.jpg

e0e03c3eb48f55848432b3c81666c452.jpg

c4eac3d4d60407c8021713ba90236974.jpg

87450ec60fb181c62d9870b86b84beb8.jpg

a0d69fa737216c62a065749f03819ca0.jpg

68c0bdda407e9d86692d27e0a3d99cb7.jpg

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Som vanligt 15 mil ToR jobbet men blodfäckarna på vägarna blir fler o fler så det måste vara många rådjur o grävlingar samt några harar som stryker med varje dygn, i dag låg det ett antal kajor o fiskmåsar ihjälkörda, kanske inte orkar flyga i värmen utan bara blundar o dör..

Fick häng av en ktm någonting lät 2 cylle hade fin fart med sköna spår genom böjar ibland bredvid varandra med härliga nedlägg. Verkar som att 56liters boxen triggar lite som en släpkärra gör.

Nå mitt i en böj uppenbarar sig en ATraktor med ett 10 tal bilar efter så nu vet både jag o ktm föraren att det går o trycka gaffeln i bott även i kurvor med förhöjd tomgång.

Sjukt varmt iallafall. I värnersborg självantände en reklamskylt idag o brann tydligen upp, så varmt var det.

Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
12 mil.

Lika som bär?

95008241cead6809fd9479303a470965.jpg

Ett stycke motorcykelhistoria. Hit cyklade jag för att hämta broschyrer i början av 70-talet.
Lite till vänster låg vår korvkiosk dit jag åkte flakmoppe, sedan KS125 och CB500.
Min första Kawa köpte jag 1981 men då hade de flyttat in till stan.

0b954099ac90e0ad7956dcffb06eeca4.jpg

Jag bodde på den gatan ett år på 80-talet.
Den ligger i Sköndal.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
0 mil senaste två veckorna.
Fan så tröttsamt, men snart ska jag fan iväg på tvådagars med tältning, kanske Norge?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati