Hur ska man agera?

Status
Ej öppen för fler svar.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Statistik betyder aboslut ingenting. Det är bara manipulation från folk som har en agenda. Själv använder jag hjärnan. Ska vi testa?

Aha, du är en sådan person som förkastar all information som inte passar i din världsbild. Tack, då ska jag inte slösa tid på att argumentera med dig.

Innan man hämtar högafflarna kan ske man bör erinra sig att en trimmad moped är en motorcykel.

Så, så länge man inte ämnar skicka länsman på alla motorintresserade femtonåringar bör man vara lite återhållsam med åsikterna.

Sen kan man göra frågeställning vad som är värst, trimmad moped, vilket gör försäkringen ifrågasatt, eller en försäkrad och ofta besiktigad motorcykel.

Jag har flera gånger påtalat att ungdomar som kör trimmade mopeder borde ta körkort för lätt MC för deras föräldrar, så att de dels får lära sig lite grundläggande trafikvett, dels har ett fordon som faktiskt är byggt för att klara av hastigheterna, dels lite grundläggande körteknik.
I samtliga fall har föräldrarna (eller ja, modern...) blivit närmast upprörda över att jag föreslagit att deras illbatting ska köra motorcykel, det är ju livsfarligt! :gnissla
Där någonstans brukar jag himla med ögonen och lämna saken därhän.
 
Last edited:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Känns det inte som att det finns lite olika fall?

Ena där en 18-20åring kör en literklubba i stan/samhället och inte drar sig för att både fara på träffar och ta långturer med tjejen bakpå (Iklädd shorts utan ben).

Sen har du snubben 16år uppväxt på landet, flertal mil till närmaste stad och han kör en 125a utan kort till polarna och kanske nån gång till affären och köper godis.

Båda är lika olaglig men spontant kan man ju gissa sig till vem som hamnar i statistiken.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Innan man hämtar högafflarna kan ske man bör erinra sig att en trimmad moped är en motorcykel.

Så, så länge man inte ämnar skicka länsman på alla motorintresserade femtonåringar bör man vara lite återhållsam med åsikterna.

Sen kan man göra frågeställning vad som är värst, trimmad moped, vilket gör försäkringen ifrågasatt, eller en försäkrad och ofta besiktigad motorcykel.
De flesta är mer eller mindre moraliskt flexibla lite bereoende på...tillvaron blir för det mesta lite enklare då.
Dessutom kostar det på så in i...h-e att vara 100%-igt principfast.
Att vara lite "flexibel" emellanåt innebär för de flesta inte att man inte har några gränser alls...
Så om bara de perfekta och totalt moraliskt oantastliga skall få yttra sig...så vore SH sannolikt ett rätt dött ställe. :fakta Sen visar det ju sig titt som tätt att man faktiskt hamnar i lägen där principerna och principfastheten testas.

Fast: I princip är allting enkelt men i praktiken ofta svårt! Alltså är det lättare att ha principer än att stå fast vid dem. :fakta
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
De flesta är mer eller mindre moraliskt flexibla lite bereoende på...tillvaron blir för det mesta lite enklare då.
Dessutom kostar det på så in i...h-e att vara 100%-igt principfast.
Att vara lite "flexibel" emellanåt innebär för de flesta inte att man inte har några gränser alls...
Så om bara de perfekta och totalt moraliskt oantastliga skall få yttra sig...så vore SH sannolikt ett rätt dött ställe. :fakta Sen visar det ju sig titt som tätt att man faktiskt hamnar i lägen där principerna och principfastheten testas.

Fast: I princip är allting enkelt men i praktiken ofta svårt! Alltså är det lättare att ha principer än att stå fast vid dem. :fakta

Av princip ser jag alltid till att inte ha principer...
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Återigen tas dessa ständiga potentialer upp. Ordet potential betyder inte "likställt med". Det finns en skojfristig jargong här på sporthoj och det är att du klotar DIREKT så fort du sätter dig på en sporthoj. Poängen är som sagt - en potential har ingenting med en olyckhändelse att göra vare sig det är att köra utan körkort eller att DIREKT sätta sig på en sporthoj. Den ena utlöser inte den andra eftersom det är oberoende händelser.

Statistik betyder aboslut ingenting. Det är bara manipulation från folk som har en agenda. Själv använder jag hjärnan. Ska vi testa?

Det sker hundratals cykelolyckor i Stockholms stad. Om jag tar ett cykelkörkort där jag får köra mellan koner och öva inbromsningar för att slutligen lyckas med en uppkörning för att få ett plastkort; har hela den här processen med plastkortet inkluderat minskat eller eliminerat risken för en olycka? Svar nej, en olycka har absolut ingenting med saken att göra och återigen; detta eftersom den ena inte utlöser den andra eftersom det är oberoende händelser.

... det är bara att ersätta Zuzu med ni vet vad:
Ford Fairlane: Conversation with Zuzu Petals was like masturbating with a cheese grater: slightly amusing, but mostly painful.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Jag vet om en vuxen människa som kör utan körkort. Märkligt beteende. Har bilkort, dyr bil och ordnad ekonomi. Likaså en verkligt fin och dyr cykel. Men inte mc körkort. :confused:
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Det folk inte fattar är att försiktighetsåtgärder och potentialer inte har ett minsta lilla pilleskvatt med en olycka att göra - varför? För att det är en OLYCKA! Det är ingenting DU kan påverka. Har det aldrig smällt i 30 km/h? Lustigt, för häromdagen såg jag en bil köra in i en annan bil bakifrån vid ett övergångsställe. Skulle den här försiktighetsåtgärden i form av låg hastighet ha undvikit olyckan? Tydligen bevisades motsatsen.

Va gött! Jag kan alltså bomba satan jämnt och ständigt för jag kan ju ändå inte påverka min olycksrisk!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har medvetet inte anget några spec på det specifika fallet för jag ville se hur utfallet blev.
Så, nu ska ni få lite data.

Personen i fråga är en tjej, ingen jag nånsin har träffat.
Anledningen till att jag vet om det här är att personen öppet "skryter" om det i sociala medier.
16-17 år, åker 450 motard på gata med slicks.
Enligt hennes utsago så har hennes föräldrar försökt stoppa henne men uppenbarligen så förstår dom inte följderna av det som kan ske, eftersom hon fortfarande kör hoj.
Jag tror inte att hon har mc-kort för 125:a heller.

Så, då kör vi det en vända till.

Hur skulle ni agera?
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag har medvetet inte anget några spec på det specifika fallet för jag ville se hur utfallet blev.
Så, nu ska ni få lite data.

Personen i fråga är en tjej, ingen jag nånsin har träffat.
Anledningen till att jag vet om det här är att personen öppet "skryter" om det i sociala medier.
16-17 år, åker 450 motard på gata med slicks.
Enligt hennes utsago så har hennes föräldrar försökt stoppa henne men uppenbarligen så förstår dom inte följderna av det som kan ske, eftersom hon fortfarande kör hoj.
Jag tror inte att hon har mc-kort för 125:a heller.

Så, då kör vi det en vända till.

Hur skulle ni agera?

Att hon säger att hon gör det betyder inte nödvändigtvis at så är fallet
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är antagligen genetisk.
Saknar föräldrarna gott omdöme så gör väl även dottern det.
Dessutom har de problem med föräldrarollen.

Om hon är duktig på att köra hoj, kan det väl inte vara problem att ta kortet heller.
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Tycker du skall följa samvetet. Känns det rätt i magen att låta henne bränna vidare, so be it!

Grämer det dig, och du känner att du inte kommer kunna släppa det. Make the call!

Om det nu är sant, det hon skriver, så visar det på ett ganska stort mått av omogenhet (är det ett ord:va). Då gör hon troligtvis inte sunda val i trafiksituationer, inget jag skulle vilja möta i en skymd kurva på landsväg. Tänker på hur jag själv körde min moppe när jag var 16-17. Gasen var mer en strömbrytare, allt eller inget. Finns tillräckligt med dårar :dummer ute i trafiken, så en mindre gör min vardag trevligare.

Det är min åsikt i ärendet!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har medvetet inte anget några spec på det specifika fallet för jag ville se hur utfallet blev.
Så, nu ska ni få lite data.

Personen i fråga är en tjej, ingen jag nånsin har träffat.
Anledningen till att jag vet om det här är att personen öppet "skryter" om det i sociala medier.
16-17 år, åker 450 motard på gata med slicks.
Enligt hennes utsago så har hennes föräldrar försökt stoppa henne men uppenbarligen så förstår dom inte följderna av det som kan ske, eftersom hon fortfarande kör hoj.
Jag tror inte att hon har mc-kort för 125:a heller.

Så, då kör vi det en vända till.

Hur skulle ni agera?

Då är det ju definitivt dags att ta kontakt med polisen. Försök att göra det under pågående brott, annars lär det aldrig hända ett dugg... Annars kan ju socialen säkert sätta en rejäl fart på föräldrarna...
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Om du inte känner henne personligen blir det ju lite svårare att tala henne tillrätta, dessutom gissar jag att hon skulle skita högaktningsfullt i vad en sur gubbe står å predikar för henne med tanke på den attityd hon verkar ha. Kan du inte bjuda in henne på nån bankörning så att hon har chansen att lära sig köra ordentligt, kanske kommer hon på att det är roligare att köra på bana än gata och då är ju problemet löst.
Eller så kontaktar du hennes föräldrar och berättar vad deras dotter håller på med, kanske skicka med lite lämpligt bildmaterial och statistik och säg att du tänker kontakta polisen och socialen.
Eller så kontaktar du polisen och hoppas att de kanske ger henne en smäll på fingrarna
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har medvetet inte anget några spec på det specifika fallet för jag ville se hur utfallet blev.
Så, nu ska ni få lite data.

Personen i fråga är en tjej, ingen jag nånsin har träffat.
Anledningen till att jag vet om det här är att personen öppet "skryter" om det i sociala medier.
16-17 år, åker 450 motard på gata med slicks.
Enligt hennes utsago så har hennes föräldrar försökt stoppa henne men uppenbarligen så förstår dom inte följderna av det som kan ske, eftersom hon fortfarande kör hoj.
Jag tror inte att hon har mc-kort för 125:a heller.

Så, då kör vi det en vända till.

Hur skulle ni agera?

Hade jag fått reda på att någon av grabbarna hemma åkte på något av fordonen de 4,5 timmar som går mellan de slutar skolan och jag kommer hem från jobbet hade jag uppskattat att någon kom och skvallrade.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Huruvida du tror att jag är ett troll får stå för dig. De flesta olyckar KAN INTE förutses långt innan de sker. Det är ett så löjligt påstående, för om det vore sant så hade olycksfrekvensen varit på noll redan - för vilken frisk person vill medvetet generera en olycka om den kan undvikas och enligt dig förutses?

Det folk inte fattar är att försiktighetsåtgärder och potentialer inte har ett minsta lilla pilleskvatt med en olycka att göra - varför? För att det är en OLYCKA! Det är ingenting DU kan påverka. Har det aldrig smällt i 30 km/h? Lustigt, för häromdagen såg jag en bil köra in i en annan bil bakifrån vid ett övergångsställe. Skulle den här försiktighetsåtgärden i form av låg hastighet ha undvikit olyckan? Tydligen bevisades motsatsen.

Och ditt tillstånd från staten som tillåter dig att du förflyttar din kropp har absolut INGENTING med olyckan att göra; det har aldrig funnits något sådant samband historiskt, det finns inget sådant samband idag och det kommer aldrig att existera något sådant samband i framtiden heller.

Det finns så mycket fel i det här inlägget att det är skrattretande!
 

F. Void

Ny medlem
Gick med
22 May 2014
Ort
Lund
Hoj
KTM RC8R 2009
Jag har medvetet inte anget några spec på det specifika fallet för jag ville se hur utfallet blev.
Så, nu ska ni få lite data.

Personen i fråga är en tjej, ingen jag nånsin har träffat.
Anledningen till att jag vet om det här är att personen öppet "skryter" om det i sociala medier.
16-17 år, åker 450 motard på gata med slicks.
Enligt hennes utsago så har hennes föräldrar försökt stoppa henne men uppenbarligen så förstår dom inte följderna av det som kan ske, eftersom hon fortfarande kör hoj.
Jag tror inte att hon har mc-kort för 125:a heller.

Så, då kör vi det en vända till.

Hur skulle ni agera?

OK, det där förändrade situationen ganska drastiskt. En person du inte ens träffat kommer du inte ha någon lycka med att tala till rätta, speciellt inte med tanke på hennes uppenbarligen grymt obstinata natur - kanske inte helt ovanligt för folk i hennes ålder. Eftersom att föräldrarna vet om det hela och inte lyckats avstyra det (hur har hon ens kvar hojen, varför har de inte gjort sig av med den och tvingat in henne i söndagsskola?) så kommer det antagligen inte hjälpa att prata med dem heller. De verkar, milt sagt, sakna den stake som är nödvändig för att hålla tonåringar i shack.

Ergo, ring snuten. Du gör henne och samhället en tjänst. Jag är normalt allergisk mot ett rent paternalistiskt hållningssätt, men i fall som de här är det helt och hållet motiverat.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Njae, FB brukar klara sig, i första ledet kommer kostnaden att slås ut på samtliga försäkringstagare i kundstocken. I nästa led kan det drabbade bolaget däremot regressa sina kostnader mot den som kört utan körkort (och därmed brutit mot försäkringsvillkoren). Är det en skötsam medborgare kan det naturligtvis ge en del intäkter till bolaget och kostnaderna hamnar där de orsakats - hos föraren. I många fall saknar dock dessa körkortslösa hjältar såväl vettig försörjning som tillgångar. I alla fall på pappret...

Statistik på detta är dock svårt att få fram då det ligger inom ramen för försäkringsbolagens affärsredovisning vars detaljer inte är publika.

Men, är det inte samma sak vi talar om?
Dvs, ......att i slutändan är det den som kört olovligt som får betala hela kalaset på nåt sätt. Dom pengar han tjänar utöver existensminimum går direkt till....varifrån nu ersättningen till den drabbade gått
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top