Hur tänker ni börja säsongen 2013?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
JAG ska påbörja MC-året 2013 med att inviga min nya hoj, och köra den från Stockholm till mitt nya hem i Malmö. Blir en lång resa, men tror att, färsk som man är, det kommer bli grymt skoj! Vet bara inte vad det är för ställ jag ska köpa :/

Beroende på när kan det bli en väldigt trevlig resa. Om du undviker E4, och pausar och sträcker på dig ofta. Kör du däremot sträckan i låga temperaturer, under 12-13 grader i princip, så kommer du att frysa och vara jävligt trött på resan fort. Regnar det med blir det inte bättre.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Marken börjar kännas stabil & hojen står i molekyler :gråta

Jag vill ut & köra :gråta

Kommer upp några bilder om nån vecka hur en CBR RR ser ut i delar med en David simmande bland delarna gråtande :D

För nu ska hon få nya delar, bli nybes & säljas i toppskick.

Listan är kanske inte så lång på delar som ska byttas gå över.
Bakhjulslager.
framhjulslager.
Packboxar framgaffeln.
Ny olja framgaffeln.
Styrlager.
Kopplingslameller.
Ventiljustering.
Ny kopparbricka & magnetplugg.
Olja.
Oljefilter.
Batteri
Laddningsregulator.
Bromsvätska fram/bak.
Smörjning av alla ok kolvar om något kärvar.
Nya blinkers fram & bak
Allt ska tvättas grundligt, minsta del på hojen.
klistermärkena som jag satt ditt ska bort.
Nytt däck fram.
Balansering Fram & Bak.
Hel vaxas.

IMG_0429.jpgIMG_0431.jpg

Last edited:

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
Kawasaki zxr 400
Såhär va, först spenderar jag hela januari och titta på hojar, sen bestämmer jag mig att vänta med att byta till nästa år som vanligt. Därefter går jag ner i garaget och fixar i ordning hojen som är i oordning. Nu är det dags för den spektakulära första uppstarten för året, den brukar i regel ta cirka 45 minuter, massa startgas och lite avslitet hår. När detta är avklarat blir det långtur (planerad i alla fall) meeen vänder hem efter 2 mil för att det är så jäääädra kallt, kommer hem och tittar på nätet efter väderprognoser.... tröttnar på hur det ser ut den närmaste månaden och lägger mig i sängen och går tillbaka i ide...

Detta är den normala "vår"ritualen, tack för mig och godnatt :)

johanhej

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2012
Hoj
Desmo
Jag kör i Hässleholm ja, och jag bromsar hur bra som helst med min egen Mc utan ABS men trodde bara inte det var godkänt på prov med en Mc utan... har kört många mil och aldrig råkat ut för nåt. Nej min körlärare säger att varken jag eller min väninna får bestämma det utan han ska bestämma det, hon har kört längre än jag har på skolan, inte i trafik som jag med handledare, men jag körde ju moppe som ung. Nej vi kan inte göra nåt av det då vi ska gör R1 och R2 först och det ska han ochså vara med o bestämma, men det finns ju fler skolor, så det löser sig, jag tror de är olika mot tjejer och killar...:banana
Varför skulle du inte kunna köra upp själv när du har egen motorcykel?

Boka risk1 + risk2, sen när dessa är gjorda gör du teoriprovet och därefter körprovet. Så gjorde jag och det var inga konstigheter...

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Har gått "hojlös" ett par månader nu och börjar få abstinens.
Känns konstigt att det är tomt i garaget.
Men imorgon blir det kanske inköp!

Tinaplinius

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Hoj
Kawasaki ZR 7S-04
Hej, Eftersom jag har problem med lågfarten så kan jag inte köra upp, allt annat är ok, men måste träna på den där lågfarten, den har jag ingen riktig kläm på än. Jag ska boka risk 1an nu i denna månaden med min kompis Annika som kör på samma skola, som har samma problem som jag har, det enda vi inte har koll på är den där lågfarten i 2 km/t. De är nog hårdare mot tjejer har jag hört från en på SMC, det är tydligen svårt för tjejer att få mc kort än för killar... suck, ska träna nu innan det är dags på körskolan igen med en vanlig cykel att svänga långsamt osv... 8 or är inga problem på körskolan men så fort det är 4 koner så blir de bara jobbigt...Men jag ger mig inte, ska ha mitt kort..:huvet

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Hej, Eftersom jag har problem med lågfarten så kan jag inte köra upp, allt annat är ok, men måste träna på den där lågfarten, den har jag ingen riktig kläm på än. Jag ska boka risk 1an nu i denna månaden med min kompis Annika som kör på samma skola, som har samma problem som jag har, det enda vi inte har koll på är den där lågfarten i 2 km/t. De är nog hårdare mot tjejer har jag hört från en på SMC, det är tydligen svårt för tjejer att få mc kort än för killar... suck, ska träna nu innan det är dags på körskolan igen med en vanlig cykel att svänga långsamt osv... 8 or är inga problem på körskolan men så fort det är 4 koner så blir de bara jobbigt...Men jag ger mig inte, ska ha mitt kort..:huvet

Lycka till. Får man stå upp under lågfarten? Om man har en lämplig hoj är det otroligt mycket lättare att stå upp och köra när det går sakta eller över stock och sten. Jag kan köra löjligt sakta när jag står upp. Sitter jag ner så går det fortare.....

2 km/timme? Vad ska DET vara bra för? I vilken situation IRL är man behjälpt av att köra i 2 km/timme? Har dom blivit tokiga på Vägverket, eller vad dom heter nu för tiden?

Jag övningskörde på en HD-chopper med bildäck bak. På den tiden skulle man klara av att göra en 180-gradersväng inom en parkeringsruta. Jag behövde 4 parkeringsrutor för att ta mig runt med den hojen. :D Körde inte upp på den dock utan på körskolans Kawa 550. Hade jag kört upp idag så hade jag DEFINITIVT stått upp. Utan tvekan.....

//J

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
De är nog hårdare mot tjejer har jag hört från en på SMC, det är tydligen svårt för tjejer att få mc kort än för killar...

Det tror jag bestämt är kvalificerat skitsnack! Däremot kan det säkert finnas en eller fyra uppjörningskonstaplar som är en smula tafatta när det kommer till att handskas med det motsatta könet =0)

Testa att stå upp när du tränar lågfart under kontrollerade former, se till att hojen du tränar på är välservad med schyssta däck för det sistnämnda höll på att sänka mig dagen innan uppkörning = de däcken var f-n kantiga och det kändes sådär... Dåligt styrlager, ringtryck etc. kan även ställa till det för hur hojen känns och uppför sig.

Best af luck!

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Angående ABS diskussionen ovan:
Jag har gått några lektioner där jag bland annat har övat inbromsningen. Instruktionerna jag fick, var att ta i allt jag kunde vid inbromsningen, och varje gång fick jag kommentaren "Bra! Det där har du inga problem med"...
Men jag vet inte, jag lyssnar på min lärare, och antar att han vet vad som gäller.

Tinaplinius

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Hoj
Kawasaki ZR 7S-04
Hej, Nej det är tokigt, men det är inte vägverket som bestämt detta, har pratat med SMC och ingenstans står sånt utan att man ska köra i gångfart och styra med kopplingen, detta är helt ok, farten hittar körläraren på inte jag, och han vill kanske att jag ska kunna hanterar den i den farten inte vet jag, detta är en Suzuki bandit 650, får inte stå upp, nej förr kunde de det med en cross liknande mc, men det kanske var fördelar förr, och nackdelar. Ja i någon trafik kanske man kan behöva köra rakt fram långsamt, men det har inte jag svårt att göra, kan köra jätte långsamt rakt fram, och måste man sätta ner en fot kan man ju det då, men inte på körskolan, eller på provet. På den tiden kunde man ju köra upp på en liten cykel och ha tungt kort efter 2 år, idag måste man köra den hoj man ska ha körkort till, så det är väl bara att bita ihop och köra kon helvetet i nästan stillastående, och jisses så underbart det blir då jag har fått kortet så man aldrig mer ska granskas i en konbana. Nej i år ska jag ha kortet verkligen, jag älskar motorcyklar, har gjort hela mitt liv...:huvet

Mr Speed

Sir Väs
Gick med
1 Jan 2013
Hoj
zx -10r
Jag ser snö och is.
2013 börjar med att byta ut hojen om någon vill köpa den.
Annars så blir det köp av tankväska och bestycka om förgasarna igen.
Mental hårdporr här alltså.:banana:smasha

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Det där med 2 km/h på krypbanan är bara nonsens. Du ska reglera farten med hjälp av kopplingen och krypköra banan, vilket i praktiken innebär gånghastighet ca 5-7 km/h. Ställ din lärare mot väggen och fråga honom varför du ska köra så jävla långsamt för? Vad är det för poäng att göra det svårare än nödvändig?

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Ja i någon trafik kanske man kan behöva köra rakt fram långsamt, men det har inte jag svårt att göra, kan köra jätte långsamt rakt fram, och måste man sätta ner en fot kan man ju det då, så det är väl bara att bita ihop och köra kon helvetet i nästan stillastående, och jisses så underbart det blir då jag har fått kortet så man aldrig mer ska granskas i en konbana. Nej i år ska jag ha kortet verkligen, jag älskar motorcyklar, har gjort hela mitt liv...:huvet

Se det från den ljusa sidan när du väl kan det. Du kommer inte tillhöra albatross jänget som inte kan hantera en mc. Du kan komma fram till fiket eller åka därifrån utan att det syns att det behövs stödhjul vid låg fart.

bara nöta på så kommer det gå bra.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Själv ska man börja med att få igång enduro j@veln å sen hålla sig borta från polisen. :tummenupp

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Enduro i helgen, Circuit de Catalunya 2a februari, Parcmotor Castelloli 16e februari... sen rullar det på.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det där med 2 km/h på krypbanan är bara nonsens. Du ska reglera farten med hjälp av kopplingen och krypköra banan, vilket i praktiken innebär gånghastighet ca 5-7 km/h. Ställ din lärare mot väggen och fråga honom varför du ska köra så jävla långsamt för? Vad är det för poäng att göra det svårare än nödvändig?

De flesta prestera sämre när det gäller så det är för att ha marginal.

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
i april med lite däcksrök och skrik utanför handens polisstation för att sedan åka till spökgösta och byta däck.... NOT

Tinaplinius

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Hoj
Kawasaki ZR 7S-04
Precis, nöta var det. Jag har inga problem att hanterar min Mc als i någon situation, det är bara när körläraren tar fram konerna som jag svettas, övat jag ensam eller med en kompis så är det inga problem, det är bara när Niklas kollar som jag blir nervös. Jag ska verkligen jobba med det under våren så jag klarar det när det är dags, övning ger färdighet.:lol

Tinaplinius

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Hoj
Kawasaki ZR 7S-04
Tack för rådet, jag kör en helt ny Suzuki Bandit 650 på skolan, så däcken o styrlager är nog i sin ordning, annars får jag ta min egen i nödfall, den är helt servad o allt i topp, men vill ju helst klara det med skolans,så jag nöter på och ska ha mitt kort no matter what!!:yoparty

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras