Som sagt, pappskallar i trafiken, bara för att en bil har glada färger och lampor på taket så är det bara en helt vanlig pappskalle som kör, oavsett klädsel, man blir mörkrädd.
Jag blev prejad av en polisbil för ett par år sen när jag körde hoj, en ung färsk konstapel som skrek genom rutan: "stanna där framme grabben"
Eftersom jag var minst dubbelt så gammal som han så svarade jag "självklart, min son"
Det blev ett skojigt möte
Och inte klarade fystesterna för officershögskolanNästa gång du blir stoppad och någon visar brickan och frågar "vet du vad det här betyder?"
Att du inte kom inte på universitetet!
Och inte klarade fystesterna för officershögskolan
Jadå, fast bara som appFinns officershögskolan fortfarande?
Jadå, fast bara som app
Finns officershögskolan fortfarande?
Ja, oftast brukar det ju åtminstone gå att köpa sig något som funkar bara man är beredd att betala lite mer för det. Men just inom logistik verkar ju alla pallra bort sig, varje gång.
Därför det är för billigt att transportera saker och folk/företag är inte villiga att betala mer.
Det är faktiskt roten till ganska många problem.
Det är många led som ska klaffa och alla försöker få sin del av den redan lilla kakan.
I just fallet med kiosker och korvkiosker, så var de verksamheterna predestinerade till särskilda människor.Särskilt skatteverket vill ha en stor del av kakan.
Funderade här om dagen över varför kiosker och sånt förändrats så mycket sedan jag var barn. På 70-talet fanns det folk som kunde livnära sig på små kiosker där folk bara stannade till ibland och liknande men dessa har försvunnit och istället säljs korven på bensinmacken och för att driva en butik krävs det ett ganska regelbundet flöde av kunder för att det ska gå runt.
Vad har ändrats under dessa år? Jo, skatterna har ökat avsevärt så det krävs idag betydligt större resultat före skatt och moms för att en företagare ska kunna försörja sig.
Staten har alltså skattat ihjäl en väldans massa småföretagare och vilka förbättringar har vi egentligen fått i den sk välfärden, man blir förbannad!
Särskilt skatteverket vill ha en stor del av kakan.
Funderade här om dagen över varför kiosker och sånt förändrats så mycket sedan jag var barn. På 70-talet fanns det folk som kunde livnära sig på små kiosker där folk bara stannade till ibland och liknande men dessa har försvunnit och istället säljs korven på bensinmacken och för att driva en butik krävs det ett ganska regelbundet flöde av kunder för att det ska gå runt.
Vad har ändrats under dessa år? Jo, skatterna har ökat avsevärt så det krävs idag betydligt större resultat före skatt och moms för att en företagare ska kunna försörja sig.
Staten har alltså skattat ihjäl en väldans massa småföretagare och vilka förbättringar har vi egentligen fått i den sk välfärden, man blir förbannad!
Sedan 20-talet har det hänt en hel del i välfärden, infrastrukturen och sjukvården och det är i princip alltihop förbättringar.
Ni är ca. 50 år ifrån varandra...
På '70-talet gick all kioskhandel i kontanter, och varannan korvförsäljning räknades inte in i skattedeklarationen ändå...
I just fallet med kiosker och korvkiosker, så var de verksamheterna predestinerade till särskilda människor.
Du fick inte bedriva kioskverksamhet om du inte hade ett handikapp.
Korvlåda var nog OK, men att bedriva sådan verksamhet var en av få näringar som man fick bedriva även med näringsförbud. Därför var det ofta kriminella som hade korvlåda.
Få hederliga ville därför syssla med det.
Men i övrigt håller jag helt med.
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |