Bushido
Skånsk Säckpipsninja
- Gick med
- 9 Sep 2006
- Ort
- Sydöst
- Hoj
- HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Här kommer ett par tips till alla snedseglare, söndagsbilister och kanske framförallt lastbilschaffisar där ute:
- Innan du gör en förflyttning i sidled, dvs byter fil, släng då en snabb kik i backspegeln först.
- Om du när du tittar i backspegeln får syn på ett bakomvarande fordon som uppenbarligen färdas snabbare än vad du gör och som är på väg att köra om dig, ge då fan i att företa ovan nämnda sidledsförflyttning!
- Om du mot förmodan verkligen måste utföra sidledsförflyttningen just i detta nu, se då till att anpassa din hastighet så att bakomvarande trafik slipper anpassa sig (panikbromsa) till din! Annars, se punkten ovan.
Varför? Jo:
http://www.korkortskolan.se/korkortsteori/omkorning
Läs framförallt kapitlet "När du blir omkörd", och lägg lite extra fokus på denna paragraf:
"Du får inte hindra omkörningen på något sätt, även om omkörningen är olaglig eller olämplig."
Detta innebär i praktiken att även om den bakomvarande trafikanten kör för fort eller rentav är så korkad att personen i fråga kör om i fel körfält, exempelvis i högerfilen på motorvägen, så får du inte byta körfält!
I Vägtrafikförordningen står det att läsa i 32:a paragrafen i det 3:e kapitlet:
”Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.”
DVS: Om du genom din omkörning tvingar en bakomvarande trafikant att bromsa in bakom dig för att hans eller hennes hastighet vida överstiger din egen, då har du aktivt hindrat en omkörning och detta är som du kan se olagligt. Inte bara farligt eller icke önskvärt, utan OLAGLIGT!
Vidare står det att läsa i 37:e paragrafen:
"När en omkörning på väg sker till vänster skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet."
Vad innebär då detta? Jo, att du ska ge fan i att ligga och nöjesköra i vänsterfilen! När det är fritt, gå då tillbaka ut i högerfilen istället för att ligga kvar och såsa i omkörningsfilen! Detta beteende är, precis som det aktiva hindrandet av omkörningar, inte bara farligt och icke önskvärt utan olagligt!
Detta innebär självfallet inte att fortkörare har ensamrätt till vänsterfilen på motorvägen, andra har självklart också rätt att köra om. Men omkörning ska alltid ske med hänsyn till andra och får endast genomföras om det kan ske utan fara för andra! Du är därför skyldig att tillse att du inte hindrar någon som påbörjat en omkörning!
Detta innebär inte heller att du kan ligga och herrejössesköra i vänsterfilen och hävda att du påbörjat en omkörning av samtliga bilar även om du för tillfället är snabbast av alla på hela motorvägen. Man brukar tala om ett riktlinjevärde på ca 300 meter fritt bakom för att man ska kunna påbörja en omkörning säkert, så fordon som befinner sig längre ifrån dig än så har alltså inte påbörjat en omkörning även om de är snabbare än du.
Men fortfarande gäller grundregeln: "omkörning får endast genomföras om det kan ske utan fara för andra". Du kan då kanske själv inse det olämpliga i att gå ut i vänsterfilen om det kommer en blådåre i 200 knyck bakom dig, även om sagda förare är mer än 300 meter bakom dig. För den föraren kommer komma ikapp dig innan du hunnit köra om, och personen i fråga kommer behöva bromsa för att undvika att köra in i dig. Och skulle vederbörande inte hinna reagera och bromsa i tid, oavsett anledning till detta, då har vi en potentiellt mycket farlig situation. Och då har DU orsakat fara, inte bara för andra utan även för dig själv! Och då har även DU gjort fel.
Så, nu när vi har rett ut det här lilla missförståndet hoppas jag att vi kan återgå till ordningen och fortsätta kramas i trafiken!
Vidare tycker jag att det börjar bli dags att införa omkörningsförbud för lastbilar längs samtliga våra vägar tills samtliga lastbilschaufförer lärt sig att efterleva det jag skrivit ovan.
Med vänlig hälsning och hopp om bättring,
Moi.
- Innan du gör en förflyttning i sidled, dvs byter fil, släng då en snabb kik i backspegeln först.
- Om du när du tittar i backspegeln får syn på ett bakomvarande fordon som uppenbarligen färdas snabbare än vad du gör och som är på väg att köra om dig, ge då fan i att företa ovan nämnda sidledsförflyttning!
- Om du mot förmodan verkligen måste utföra sidledsförflyttningen just i detta nu, se då till att anpassa din hastighet så att bakomvarande trafik slipper anpassa sig (panikbromsa) till din! Annars, se punkten ovan.
Varför? Jo:
http://www.korkortskolan.se/korkortsteori/omkorning
Läs framförallt kapitlet "När du blir omkörd", och lägg lite extra fokus på denna paragraf:
"Du får inte hindra omkörningen på något sätt, även om omkörningen är olaglig eller olämplig."
Detta innebär i praktiken att även om den bakomvarande trafikanten kör för fort eller rentav är så korkad att personen i fråga kör om i fel körfält, exempelvis i högerfilen på motorvägen, så får du inte byta körfält!
I Vägtrafikförordningen står det att läsa i 32:a paragrafen i det 3:e kapitlet:
”Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.”
DVS: Om du genom din omkörning tvingar en bakomvarande trafikant att bromsa in bakom dig för att hans eller hennes hastighet vida överstiger din egen, då har du aktivt hindrat en omkörning och detta är som du kan se olagligt. Inte bara farligt eller icke önskvärt, utan OLAGLIGT!
Vidare står det att läsa i 37:e paragrafen:
"När en omkörning på väg sker till vänster skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet."
Vad innebär då detta? Jo, att du ska ge fan i att ligga och nöjesköra i vänsterfilen! När det är fritt, gå då tillbaka ut i högerfilen istället för att ligga kvar och såsa i omkörningsfilen! Detta beteende är, precis som det aktiva hindrandet av omkörningar, inte bara farligt och icke önskvärt utan olagligt!
Detta innebär självfallet inte att fortkörare har ensamrätt till vänsterfilen på motorvägen, andra har självklart också rätt att köra om. Men omkörning ska alltid ske med hänsyn till andra och får endast genomföras om det kan ske utan fara för andra! Du är därför skyldig att tillse att du inte hindrar någon som påbörjat en omkörning!
Detta innebär inte heller att du kan ligga och herrejössesköra i vänsterfilen och hävda att du påbörjat en omkörning av samtliga bilar även om du för tillfället är snabbast av alla på hela motorvägen. Man brukar tala om ett riktlinjevärde på ca 300 meter fritt bakom för att man ska kunna påbörja en omkörning säkert, så fordon som befinner sig längre ifrån dig än så har alltså inte påbörjat en omkörning även om de är snabbare än du.
Men fortfarande gäller grundregeln: "omkörning får endast genomföras om det kan ske utan fara för andra". Du kan då kanske själv inse det olämpliga i att gå ut i vänsterfilen om det kommer en blådåre i 200 knyck bakom dig, även om sagda förare är mer än 300 meter bakom dig. För den föraren kommer komma ikapp dig innan du hunnit köra om, och personen i fråga kommer behöva bromsa för att undvika att köra in i dig. Och skulle vederbörande inte hinna reagera och bromsa i tid, oavsett anledning till detta, då har vi en potentiellt mycket farlig situation. Och då har DU orsakat fara, inte bara för andra utan även för dig själv! Och då har även DU gjort fel.
Så, nu när vi har rett ut det här lilla missförståndet hoppas jag att vi kan återgå till ordningen och fortsätta kramas i trafiken!
Vidare tycker jag att det börjar bli dags att införa omkörningsförbud för lastbilar längs samtliga våra vägar tills samtliga lastbilschaufförer lärt sig att efterleva det jag skrivit ovan.
Med vänlig hälsning och hopp om bättring,
Moi.