Idag är jag förbannad därför att...

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det må absolut vara som du säger, men det ursäktar ändå inte att man drar från en betald körning och dessutom beter sig jävligt otrevligt i processen. Åtminstone inte i min värld.

Kanske, kanske inte. Mer än 5 minuter är en evighet på vissa tider. 5 minuter är mycket, "mer än" kan ju innefatta härifrån till evigheten. Visst går det att beställa bilen så du har en kvart tillgodo för eventualiteter. Än bättre kan vara att ta en bil av de som häckar utanför och få ersättningen retroaktivt eller åka på rekvisition.

Vis av historien inbillar jag mig inte att få gehör för mina modesta förslag.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Må absolut vara smidigt att göra så, men det är svårt när det ska medtagas tjänstekläder och utrustning som inte kan handlas på plats :)

Taxinissen var där när jag anlände i tid. När mitt bagage blev mer än fem min försenat drog han, och kallade mig en idiot och bad mig dra åt helvete i processen.

Jag bad honom dra åt detsamma, något jag hävdar mig ha all rätt till då jag betalat honom för en körning han inte utförde. Då bör jag rimligtvis kunna be honom dra vart fan jag än behagar när han beter sig som han gjorde. Och nånstans ska han väl köra för mina pengar...

Skicka grejerna med posten. Sen vet jag inte hur det ser ut i Sverige, men "car service" brukar vara att föredra framför taxi, och i den mån man måste ta en taxi så tar man en i kön utanför.

Som sagt, det ursäktar inte hans beteende och det är tydligt att han bröt en överenskommelse ni gjort i förväg. Förutsätter att du bestrider betalningen via ditt kreditkortsbolag eller den som utförde betalningen.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kanske, kanske inte. Mer än 5 minuter är en evighet på vissa tider. 5 minuter är mycket, "mer än" kan ju innefatta härifrån till evigheten. Visst går det att beställa bilen så du har en kvart tillgodo för eventualiteter. Än bättre kan vara att ta en bil av de som häckar utanför och få ersättningen retroaktivt eller åka på rekvisition.

Tyckte jag hade tagit höjd för eventuella förseningar genom att boka taxin x antal minuter efter flygets förväntade ankomsttid. Tydligen inte tillräckligt enligt chauffören. Fortfarande förbannat oacceptabelt beteende mot betalande kund, och i mitt fall har det nu kostat bolaget en tidigare trogen kund. Värt de fem minuternas försening? Upp till bolaget. Jag kommer iallafall inte anlita dem igen, inte med den personalen. Att i ett serviceyrke säga "jag skiter i dig, har inte tid att vänta på din väska" är bra fräckt i min mening, oavsett om branschen är tuff eller ej. Jobbar man i ett serviceyrke ska man vara mer serviceminded än så, punkt.

- - - Updated - - -

Skicka grejerna med posten. Sen vet jag inte hur det ser ut i Sverige, men "car service" brukar vara att föredra framför taxi, och i den mån man måste ta en taxi så tar man en i kön utanför.

Som sagt, det ursäktar inte hans beteende och det är tydligt att han bröt en överenskommelse ni gjort i förväg. Förutsätter att du bestrider betalningen via ditt kreditkortsbolag eller den som utförde betalningen.

Det kommer jag göra, var så säker.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Passade på att skriva en detaljredogörelse för hela förloppet (så som jag upplevde det), kanske gör det lite lättare att bilda sig en uppfattning om vem som gjort fel här:

Taxin var bokad att hämta mig kl 19:10, tio minuter efter att mitt flyg skulle ha landat just för att jag skulle ha marginal för en liten försening och för att hämta mitt bagage. Mitt flyg landade inte bara enligt tidtabell utan till och med lite innan, ca 18:50, och jag gick raka vägen från planet ut till bagagebandet.

När jag kommer dit är chauffören redan där, klockan är ca 18:55. Jag går fram till honom och hälsar, han ger mig en slö nick, vänder sig om och börjar gå mot utgången. Redan här upplever jag honom som stressad och varken särskilt tillmötesgående eller serviceminded.
"Eeh, hallå? Jag måste ha mitt bagage" säger jag och pekar mot bagagebandet. Chauffören suckar då djupt, himlar med ögonen och går tillbaka och börjar prata med en annan chaufför. Jag ställer mig och väntar på mitt bagage. Det första av mina två bagage kommer nästan omedelbart (kl 18:58 isch), jag plockar det och fortsätter vänta på bagage nummer två. Här börjar chauffören bli otålig och ropar "ey, vad händer??" till mig. Jag svarar att jag har ett bagage till. Återigen himlar chauffören med ögonen, suckar djupt, skakar på huvudet och rycker på axlarna och återgår sedan till att samtala med den andre chauffören.

Jag står kvar och väntar på mitt bagage, men när bandet efter några minuter (tre, fyra?) börjar tömmas inser jag att det nog inte kommer (klockan är nu ca 19:03, alltså 7 min kvar till den avtalade körningstiden). Går då bort till chauffören som än en gång frågar vad som händer, och jag svarar att mitt ena bagage inte dykt upp och att jag måste förlustanmäla det innan vi åker. Chauffören blir då arg och utbrister "hur länge ska jag vänta!?". "Ehm, ja, jag måste ju som sagt anmäla att mitt bagage inte kommit..." svarar jag, men nu har chauffören tröttnat och förkunnar att "Det här är min arbetstid som går åt, jag kan inte slösa min tid med att vänta på dig, då lämnar jag hellre körningen" (Notera att vid det här laget har tiden för den bokade körningen inte ens infallit ännu). "Eh?? Ursäkta?? så kan du ju inte göra!" utbrister jag. Chauffören rycker då på axlarna åt mig och tittar på mig med en blick som säger ungefär att "Vad ska du göra åt det då?". "jag måste anmäla att mitt bagage inte kommit, jag kan inte bara åka utan att göra det" fortsätter jag, men chauffören svarar att han är trött på att vänta och då ställer han hellre in turen. "Jaha, men fine! Stick då!" Svarar jag, men chauffören har redan börjat gå mot dörren och svarar mig inte ens. Ca 19:05 ställer han alltså in en körning bokad till 19:10 för att han "inte orkar vänta längre".

Arg går jag bort och förlustanmäler mitt bagage, och medan jag gör det ringer chauffören upp mig på min mobil och i princip skriker "Tar det lång tid!? Hur länge ska jag vänta!?". Klockan är nu ca 19:10, och här börjar jag bli riktigt förbannad för i min bok kan man inte bara ställa in en bokad och förbetald körning och sen ändra sig när man inte hittar några andra kunder att köra och samtidigt förvänta sig att kund nummer ett fortfarande ska vara intresserad av att åka med. Framförallt inte när man ställt in körningen INNAN den avtalade tiden för att han tycker att jag redan tagit för lång tid på mig. Så fungerar det helt enkelt inte, så gör man inte affärer enligt mig. "Du skulle ju sticka sa du!?" Svarar jag. "Jamen hur länge ska jag vänta!?" Skriker chauffören igen. Jag börjar nu bli riktigt jävla fly förbannad på hur idioten beter sig så jag halvskriker "Jag tänker fan inte åka med dig, inte så som du behandlat mig. Du kan dra åt helvete för allt jag bryr mig!" tillbaka, och får ett "ok jävla idiot hejdå!" tillbaka från chauffören. Slutför förlustanmälan av bagaget och börjar gå mot flygbusshållplatsen istället (klockan är nu ca 19:15). Då kommer chauffören springande mot mig, Vrålandes "EY! EY! Vafan sa du till mig!?". Jag ignorerar honom till en början, men han springer ikapp mig och konfronterar mig ansikte mot ansikte och undrar mycket hotfullt varför jag bett honom dra åt helvete.
"Ja vad tror du när du ställer in en bokad och betald körning!?" Frågar jag.
- Det sa jag inte, börjar chauffören.
"Försök inte, det gjorde du visst. Du sa att du inte hade lust att vänta på mig och mitt bagage"
-Jamen hur länge ska jag vänta då!?
"Jag tänker inte åka med dig"
-HUR LÄNGE SKA JAG VÄNTA DÅ!?
"Jag tänker inte åka med dig säger jag, för så jävla respektlöst har jag fan aldrig blivit behandlad tidigare!"
-VARFÖR SA DU DRA ÅT HELVETE TILL MIG!?
"För jag vill inte åka med dig så som du beter dig!!"
-OCH JAG VILL INTE KÖRA DIG HELLER JÄVLA IDIOT DRA ÅT HELVETE!!! Skriker chauffören så att spottet flyger, ger mig sedan långfingret och börjar gå bort mot sin bil.

Under hela den här "konversationen" var jag uppriktigt rädd att chauffören skulle bli våldsam då det var den typen av hotfullt beteende han utstrålade. Han var hela vägen upp i mitt ansikte, skrek och vrålade, viftade med armarna etc etc... Jag var mer eller mindre beredd på att han skulle börja slå mig

Jag går bort till flygbusshållplatsen och kl 19:22 ringer jag till Sverigetaxis körcentral och ber att få tala med en ansvarig. Får ett slött "Jaha, vad gäller det?" Tillbaka, och svarar att "Er chaufför har precis lämnat mig stående på sturup, dragit från en bokad och betald körning och dessutom kallat mig idiot och bett mig dra åt helvete i processen". Blir då kopplad till någon slags köransvarig och följande konversation utspelar sig:
- Ja hur kan jag hjälpa dig?
"Jo, er chaufför har precis dragit ifrån en bokad och betald körning för att han inte orkade vänta på att jag skulle förlustanmäla mitt bagage som inte dök upp, och innan han stack bad han mig dra åt helvete och kallade mig idiot"
- Jag förstår. Jag har talat med chauffören och jag kan förstå båda era sidor. Han hade väntat i 40 minuter redan och...
"Nej, lyssna nu här. Mitt plan anlände i tid, min väska däremot blev försenad. Er chaufför fick vänta kanske max fem minuter medan jag stod och väntade på bagaget, och när jag konstaterat att det inte kom ville han inte vänta på att jag skulle hinna förlustanmäla det. Något som kanske hade tagit fem minuter till, max. Och även om han hade fått vänta så ursäktar det verkligen inte hans beteende! Inte nog med att han bryter vårt kontrakt, han betedde sig mycket otrevligt och rentav hotfullt! Han sökte upp mig här utanför flygplatsen alldeles nyss och skrek och gapade mig rakt i ansiktet och kallade mig idiot och bad mig dra åt helvete. Vad vill han att jag ska göra, åka utan mitt bagage!? Jag måste väl ändå få förlustanmäla det så att de vet att jag saknar det och kan skicka det till mig när det dyker upp! Och nu är det ni som fixar fram en ny taxi åt mig för jag behöver fortfarande ta mig hem"
-Jag förstår. Jag kan absolut fixa en ny förare, men ingen av våra chaufförer är intresserade av att köra gratis så du kommer få betala för turen och sen begära dina pengar tillbaka i efterhand.
"Nej, alltså, jag har redan betalat för den här turen. Det är ert ansvar att se till att jag kommer hem för jag har varken lust eller möjlighet att lägga ut ännu mer pengar på er utan garanti för att få tillbaka dem"
-Det är tyvärr den enda lösningen jag kan erbjuda.
"Bra, fine, då tar jag mig hem på eget sätt och sen skickar jag räkningen till er. Dessutom tänker jag anmäla chauffören så jag vill att en ansvarig kontaktar mig fortast möjligt så vi får reda ut det här"
- Våra chefer är tillbaka på måndag, jag ska be att de kontaktar dig.
"Bra, tack och hej".

Jag tog därefter flygbussen in till stan där en polare plockade upp mig.

Dialogerna är lite ungefärliga då chauffören bröt ganska kraftigt och inte uttryckte sig EXAKT såhär, men det kändes inte relevant så jag valde att istället behålla andemeningen och vissa specifika uttryck (svordomar ex). Men det var såhär jag upplevde att det hela gick till. Och jag har lite svårt att var jag gjort fel i det stora hela. Visst, jag kunde låtit bli att be honom dra åt helvete. Men jag var arg, och jag ville att han skulle veta precis vad jag tyckte om hans sätt att göra affärer så i det här fallet kändes det ganska motiverat. Hade han bemött mig respektfullt hade jag behandlat honom på samma sätt tillbaka, men nu gjorde han inte det och då borde han ärligt talat inte bli särskilt förvånad över min reaktion.

Edit: La till specifika tidsangivelser för att förenkla händelseförloppet och göra det mer uppenbart hur fel föraren betett sig.

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Förbetald taxi, hade aldrig hört talas om det förr och skulle aldrig använda det själv, låter ju som att be om att bli blåst.

Själv har jag för andra dagen i rad blivit uppringd av "Microsoft" som med indisk brytning berättar för mig att jag har virus i datorn eller vad de nu är. Hörs att de ringer från ett callcenter med många andra uppringare bredvid sig och låter identiskt båda gångerna men numret dom ringer från ligger i olika delar av världen, hur fejkar dom det? Fan en hel industri att lura folk :mad:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Förbetald taxi, hade aldrig hört talas om det förr och skulle aldrig använda det själv, låter ju som att be om att bli blåst.

Själv har jag för andra dagen i rad blivit uppringd av "Microsoft" som med indisk brytning berättar för mig att jag har virus i datorn eller vad de nu är. Hörs att de ringer från ett callcenter med många andra uppringare bredvid sig och låter identiskt båda gångerna men numret dom ringer från ligger i olika delar av världen, hur fejkar dom det? Fan en hel industri att lura folk :mad:

Ringer via proxy...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

Tjänsteresa, bokas och betalas i förskott av vår bokningscentral för att Vi anställda ska slippa ligga ute med pengar... Denna gång funkade det ju dock inte riktigt så smidigt som det var tänkt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Förstår din frustration.
Taxibranschen är riktigt rutten, och jag lovar dej att det inte kommer bli bättre.
Lyckligtvis har alternativ som Uber börjat dyka upp.
Uber, så man kan bli blåst av enskilda aktörer stället för en firma.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Uber, så man kan bli blåst av enskilda aktörer stället för en firma.

Enskilt lösgefolk vet man väl redan att man inte alltid kan lita på, så jag menar på att det skulle göra mindre ont att bli blåst av en uberförare än en etablerad firma som Sverigetaxi om du frågar mig. Man tycker ju att ett såpass stort bolag BORDE kunna antas vara seriösa... Men tydligen inte.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Enskilt lösgefolk vet man väl redan att man inte alltid kan lita på, så jag menar på att det skulle göra mindre ont att bli blåst av en uberförare än en etablerad firma som Sverigetaxi om du frågar mig. Man tycker ju att ett såpass stort bolag BORDE kunna antas vara seriösa... Men tydligen inte.

Det är nog bara sverigetaxi som försökt preja mig i sthlm...
De har lyckats samla på sig allsköns löst pack och idioter.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Det är nog bara sverigetaxi som försökt preja mig i sthlm...
De har lyckats samla på sig allsköns löst pack och idioter.

Ingen av alla de jag pratat med om den här händelsen har haft något gott att säga om Sverigetaxi. Mamma bara skrattade och frågade "Det var Sverigetaxi va?" när jag berättade om chauffören... Så det verkar ju onekligen stämma.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

De villkoren är troligen ingen hit för föraren heller. Jag antar att taxan är lägre vid en "säker" körning och utan höjd för eventualiteter. Hade taxametern varit igång och stått och tickat på tidstariff kan kunden hålla på bäst denne vill och behöver. Finner det orinligt att en chaufför ska stå uppbunden utan ersättning för problem som rör kund och bagagehantering. Ska den turen gå ihop vill det nog till att allt klaffar. Folk förväntar sig lätt lite för mycket, inte minst de som inte betalar själva.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
De villkoren är troligen ingen hit för föraren heller. Jag antar att taxan är lägre vid en "säker" körning och utan höjd för eventualiteter. Hade taxametern varit igång och stått och tickat på tidstariff kan kunden hålla på bäst denne vill och behöver. Finner det orinligt att en chaufför ska stå uppbunden utan ersättning för problem som rör kund och bagagehantering. Ska den turen gå ihop vill det nog till att allt klaffar. Folk förväntar sig lätt lite för mycket, inte minst de som inte betalar själva.

Har man accepterat en beställd körning från en flygplats till ett fast pris, då tycker jag att det absolut minsta man kan förvänta sig är att föraren faktiskt utför körningen och inte tröttnar på att vänta när kunden vill ha sitt bagage. Vill föraren inte "stå uppbunden utan ersättning för problem som rör kund och bagagehantering", då kanske man inte ska acceptera ett uppdrag som rör hämtning vid en flygplats alls. Och är man inte mer serviceminded än att man har förståelse för att det i samband med flyg kan uppstå problem som kunden inte rår för, då tycker jag inte att man ska jobba i ett dylikt serviceyrke alls. När man väl har accepterat beställningen, då tycker jag faktiskt inte att det finns något orimligt i kraven jag ställer.

Förresten, summa summarum av den här incidenten blev ju att föraren både fick vänta på mig och sen lämna flygplatsen tomhänt då han inte fick med sig den betalande kunden tack vare sitt beteende. Och jag ska verkligen se till att firman bestrider fakturan för den här körningen, för chauffören har brutit vårt kontrakt och han ska verkligen inte ha pröjs för en körning han inte utfört. Hade han däremot haft lite is i magen och låtit mig hantera mitt bagagebestyr så hade jag åkt med honom och då hade han iallafall fått lite pröjs för sitt besvär, även om väntan kanske blev någon minut mer än han hoppats på. Det måste väl ändå vara bättre än att bli helt utan betalning bara för att man beter sig som ett jävla blockmongo?

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Har man accepterat en beställd körning från en flygplats till ett fast pris, då tycker jag att det absolut minsta man kan förvänta sig är att föraren faktiskt utför körningen och inte tröttnar på att vänta när kunden vill ha sitt bagage. Vill föraren inte "stå uppbunden utan ersättning för problem som rör kund och bagagehantering", då kanske man inte ska acceptera ett uppdrag som rör hämtning vid en flygplats alls. Och är man inte mer serviceminded än att man har förståelse för att det i samband med flyg kan uppstå problem som kunden inte rår för, då tycker jag inte att man ska jobba i ett dylikt serviceyrke alls. När man väl har accepterat beställningen, då tycker jag faktiskt inte att det finns något orimligt i kraven jag ställer.

Hej 90-talist!

Ingår det att vänta på dina svävande tidsangivelser? Sätt tiden med marginal och fyll din bit av avtalet, sen kan du gnälla.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Hej 90-talist!

Ingår det att vänta på dina svävande tidsangivelser? Sätt tiden med marginal och fyll din bit av avtalet, sen kan du gnälla.

Om jag beställt taxin till tio minuter efter schemalagd ankomsstid just för att ha lite marginal och flygplanet dessutom landar 10 minuter innan tidtabell, då är det fan inte mitt fel om föraren redan är på plats och gnäller över att han får vänta :fakta

Eller hur mycket höjd för försening tycker du att jag ska ta på en flygning som ska gå på under en timme innan jag har rätt att gnälla på chaufförens beteende?

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Om jag beställt taxin till tio minuter efter schemalagd ankomsstid just för att ha lite marginal och flygplanet dessutom landar 10 minuter innan tidtabell, då är det fan inte mitt fel om föraren redan är på plats och gnäller över att han får vänta :fakta

Eller hur mycket höjd för försening tycker du att jag ska ta på en flygning som ska gå på under en timme innan jag har rätt att gnälla på chaufförens beteende?

Har du inte ditt bagage vid den tidpunkt du beställt taxin så har du ingen rätt öht att gnälla på chauffören för annat än uppträdande om du inte själv erbjöd betalning för väntan. Jag litar inte ett skit på din beskrivning efter allt jag läst av vad du skrivt. Jag räknar förvisso med att chauffören kan vara kass. Har bara en erfarenhet av bolaget och den var inte bra men inte mycket att orda om heller.

Edit;

Ja, jag tycker 10 min låter lite tight utifrån mina erfarenheter av Sturup, särskilt om du har mer än handbagage.

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Har du inte ditt bagage vid den tidpunkt du beställt taxin så har du ingen rätt öht att gnälla på chauffören för annat än uppträdande om du inte själv erbjöd betalning för väntan. Jag litar inte ett skit på din beskrivning efter allt jag läst av vad du skrivt. Jag räknar förvisso med att chauffören kan vara kass. Har bara en erfarenhet av bolaget och den var inte bra men inte mycket att orda om heller.

Edit;

Ja, jag tycker 10 min låter lite tight utifrån mina erfarenheter av Sturup, särskilt om du har mer än handbagage.

Nu börjar jag känna igen dig.

Nu har jag dubbelkollat alla tider, och taxin var bokad till 19:10. Planet landade 18:50. 18:55 stod jag vid bagagebandet och väntade på bagaget efter att ha hälsat på den redan stressade chauffören som då redan annonserat att han ville åka. 19:03 hade bandet börjat tömmas och jag börjar inse att mitt bagage nog inte kommer. Går då och ber chauffören att få anmäla det till bagagehanteringen varpå han lämnar mig fem minuter innan avtalad tid. Jag frågar igen, var har jag som kund gjort fel??

Lite fascinerande att du väljer att anta att jag ljuger hellre än att acceptera att det finns korkade taxichaufförer. Bara lite partisk eller? Skiter i vad det är jag skrivit som gjort att du fått förutfattade meningar om mig, du får tro precis vad fan du vill. Ärligt talat står du inte särskilt högt i kurs hos mig heller, och än mindre så nu efter detta. Av oss två är det en som vet vad som hänt och en som gissar hej jävla vilt, och om du hellre skapar dig en uppfattning baserat på dina vilda gissningar än på min beskrivning av händelseförloppet så får det stå för dig. Vill du dumförklara dig själv på det sättet så är det helt ok med mig :)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Nu börjar jag känna igen dig.

Nu har jag dubbelkollat alla tider, och taxin var bokad till 19:10. Planet landade 18:50. 18:55 stod jag vid bagagebandet och väntade på bagaget efter att ha hälsat på den redan stressade chauffören som då redan annonserat att han ville åka. 19:03 hade bandet börjat tömmas och jag börjar inse att mitt bagage nog inte kommer. Går då och ber chauffören att få anmäla det till bagagehanteringen varpå han lämnar mig fem minuter innan avtalad tid. Jag frågar igen, var har jag som kund gjort fel??

Lite fascinerande att du väljer att anta att jag ljuger hellre än att acceptera att det finns korkade taxichaufförer. Bara lite partisk eller? Skiter i vad det är jag skrivit som gjort att du fått förutfattade meningar om mig, du får tro precis vad fan du vill. Ärligt talat står du inte särskilt högt i kurs hos mig heller, och än mindre så nu efter detta. Av oss två är det en som vet vad som hänt och en som gissar hej jävla vilt, och om du hellre skapar dig en uppfattning baserat på dina vilda gissningar än på min beskrivning av händelseförloppet så får det stå för dig. Vill du dumförklara dig själv på det sättet så är det helt ok med mig :)

Jo, blir nog lite förvirrad av alla divergerande tidsangivelser, medges. Håller inte taxinäringen i regionen speciellt högt utifrån vad jag ser. Jag körde strax efter avregleringen (alltså längesen och i en mindre kommun) och man kunde tydligt se vart det var på väg. Pressen på chauffören med undermåliga villkor har sänkt yrket bortom all rimlighet. Du verkar dessutom ha råkat ut för en kulturkrock av det bedrövligare slaget. Nuvarande arbetssituation attraherar sannolikt inte de mest lämpade och Malmö är såvitt jag förstår mest skumrask och slavkontrakt.

Fick intrycket att du förväntade att han gratis skulle rulla tummarna i +5 minuter efter beställd tid och, rätta mig om jag har fel, så tror jag du beskrev det någonstans i textmassorna.

Nä, jag tänker inte dumförklara mig men inte heller kan jag hindra dig. Lite nyfiken är jag trots allt på din världsbild och hur du ser på din egen roll i förhållande till de krav du har på andra även om jag tror mig ha en ganska bra bild. Bli inte en rättshaverist efter allt grymt du åstadkommit på häpnadsväckande kort tid! Slutdebatterat i ämnet från mig.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jo, blir nog lite förvirrad av alla divergerande tidsangivelser, medges. Håller inte taxinäringen i regionen speciellt högt utifrån vad jag ser. Jag körde strax efter avregleringen (alltså längesen och i en mindre kommun) och man kunde tydligt se vart det var på väg. Pressen på chauffören med undermåliga villkor har sänkt yrket bortom all rimlighet. Du verkar dessutom ha råkat ut för en kulturkrock av det bedrövligare slaget. Nuvarande arbetssituation attraherar sannolikt inte de mest lämpade och Malmö är såvitt jag förstår mest skumrask och slavkontrakt.

Fick intrycket att du förväntade att han gratis skulle rulla tummarna i +5 minuter efter beställd tid och, rätta mig om jag har fel, så tror jag du beskrev det någonstans i textmassorna.

Nä, jag tänker inte dumförklara mig men inte heller kan jag hindra dig. Lite nyfiken är jag trots allt på din världsbild och hur du ser på din egen roll i förhållande till de krav du har på andra även om jag tror mig ha en ganska bra bild. Bli inte en rättshaverist efter allt grymt du åstadkommit på häpnadsväckande kort tid! Slutdebatterat i ämnet från mig.

Divergerande tidsangivelser? Har jag skrivit galet någonstans så får jag be om ursäkt, ska granska mina inlägg en gång till. Edit: Nu har jag skrivit in exakta tidsangivelser i det detaljerade händelseförloppet för att räta ut eventuella frågetecken.

Det tror jag inte att jag skrivit, och gjorde jag det så var det inte så jag menade. Däremot skrev jag nog inte ut alla kalla fakta om exakt vad klockan var när saker och ting inträffade och vilken tid körningen var bokad till, det kanske jag borde ha gjort från början. Ledsen om det skapade missförstånd.

När jag själv jobbade i serviceyrke så snålade jag iallafall inte med min tid utan gick hellre "the extra mile" om det gjorde att kunden fick en lättare eller behagligare upplevelse av sitt besök hos oss. Jag prioriterade inte min egen tid över kundens tid, utan fick jag "betala" ett par minuter av min egen tid så resonerade jag att jag bjuder på det om det gör saker och ting bättre för kunden. För mig är det vad det innebär att jobba i ett serviceyrke, att man ställer upp och hjälper till. Man är där för att serva, då ska man också göra det och inte argumentera om minuter och sekunder. Även om man kanske skulle kunna så ger det inte intrycket av att man bryr sig om kundens välbefinnande om man gör det, iallafall inte enligt mig. Framförallt inte om man dessutom inte har tiden på sin sida utan i enlighet med min chaufför ställer in en körning innan klockan hunnit bli kalle.

Jag vet inte vilken bild du har, eller vad det är jag gjort som får dig att ha den bilden av mig. Jag menar på att jag försöker leva mitt liv som jag lär, jag utför mina plikter och skyldigheter men jag håller också på de av mina rättigheter jag tycker mig ha. Rättshaverist tycker jag är att ta i, men jag har levt ett helt liv av att vara tillbakadragen och låta mig bli överkörd och det är jag faktiskt färdig med. Jag måste stå upp för mig själv när jag blir orättvist behandlad, för ingen annan gör det åt mig. Jag försöker leva efter devisen att bemöta andra som man själv vill bli bemött helt enkelt. Är man snäll och trevlig mot mig, då är jag snäll och trevlig tillbaka. Hade chauffören i mitt fall agerat annorlunda redan från början hade han fått ett helt annat bemötande av mig och då hade det kanske inte heller blivit någon konflikt. Men nu agerade han som han gjorde, och jag bemötte det som jag tyckte att han förtjänade att bemötas. Jag klan förstå att branschen är tuff, men det är fortfarande ett serviceyrke. Och i egenskap av någon som själv jobbat i serviceyrke så ställer jag vissa krav på att man ska leverera just service, på samma sätt som jag försökte göra det när jag jobbade i ett serviceyrke. Leva som man lär, bemöta andra som man själv vill bli bemött. Jag försökte hålla min del av avtalet genom att boka en taxiresa med felmarginal, om chauffören trots det är på plats tidigare och säger sig få vänta på mig så har jag lite svårt att se hur det är mitt fel. Han hade inte behövt vara där så tidigt för min skull, hade han hämtat mig 19:10 som vi hade avtalat hade jag hunnit uträtta mina ärenden och allt hade varit frid och fröjd. Så just i detta fall har jag lite svårt att se mig själv som skyldig till att det blev pannkaka av allting.

Nu är jag färdig jag med.

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE