Kanske, kanske inte. Mer än 5 minuter är en evighet på vissa tider. 5 minuter är mycket, "mer än" kan ju innefatta härifrån till evigheten. Visst går det att beställa bilen så du har en kvart tillgodo för eventualiteter. Än bättre kan vara att ta en bil av de som häckar utanför och få ersättningen retroaktivt eller åka på rekvisition.
Vis av historien inbillar jag mig inte att få gehör för mina modesta förslag.
Passade på att skriva en detaljredogörelse för hela förloppet (så som jag upplevde det), kanske gör det lite lättare att bilda sig en uppfattning om vem som gjort fel här:
Taxin var bokad att hämta mig kl 19:10, tio minuter efter att mitt flyg skulle ha landat just för att jag skulle ha marginal för en liten försening och för att hämta mitt bagage. Mitt flyg landade inte bara enligt tidtabell utan till och med lite innan, ca 18:50, och jag gick raka vägen från planet ut till bagagebandet.
När jag kommer dit är chauffören redan där, klockan är ca 18:55. Jag går fram till honom och hälsar, han ger mig en slö nick, vänder sig om och börjar gå mot utgången. Redan här upplever jag honom som stressad och varken särskilt tillmötesgående eller serviceminded.
"Eeh, hallå? Jag måste ha mitt bagage" säger jag och pekar mot bagagebandet. Chauffören suckar då djupt, himlar med ögonen och går tillbaka och börjar prata med en annan chaufför. Jag ställer mig och väntar på mitt bagage. Det första av mina två bagage kommer nästan omedelbart (kl 18:58 isch), jag plockar det och fortsätter vänta på bagage nummer två. Här börjar chauffören bli otålig och ropar "ey, vad händer??" till mig. Jag svarar att jag har ett bagage till. Återigen himlar chauffören med ögonen, suckar djupt, skakar på huvudet och rycker på axlarna och återgår sedan till att samtala med den andre chauffören.
Jag står kvar och väntar på mitt bagage, men när bandet efter några minuter (tre, fyra?) börjar tömmas inser jag att det nog inte kommer (klockan är nu ca 19:03, alltså 7 min kvar till den avtalade körningstiden). Går då bort till chauffören som än en gång frågar vad som händer, och jag svarar att mitt ena bagage inte dykt upp och att jag måste förlustanmäla det innan vi åker. Chauffören blir då arg och utbrister "hur länge ska jag vänta!?". "Ehm, ja, jag måste ju som sagt anmäla att mitt bagage inte kommit..." svarar jag, men nu har chauffören tröttnat och förkunnar att "Det här är min arbetstid som går åt, jag kan inte slösa min tid med att vänta på dig, då lämnar jag hellre körningen" (Notera att vid det här laget har tiden för den bokade körningen inte ens infallit ännu). "Eh?? Ursäkta?? så kan du ju inte göra!" utbrister jag. Chauffören rycker då på axlarna åt mig och tittar på mig med en blick som säger ungefär att "Vad ska du göra åt det då?". "jag måste anmäla att mitt bagage inte kommit, jag kan inte bara åka utan att göra det" fortsätter jag, men chauffören svarar att han är trött på att vänta och då ställer han hellre in turen. "Jaha, men fine! Stick då!" Svarar jag, men chauffören har redan börjat gå mot dörren och svarar mig inte ens. Ca 19:05 ställer han alltså in en körning bokad till 19:10 för att han "inte orkar vänta längre".
Arg går jag bort och förlustanmäler mitt bagage, och medan jag gör det ringer chauffören upp mig på min mobil och i princip skriker "Tar det lång tid!? Hur länge ska jag vänta!?". Klockan är nu ca 19:10, och här börjar jag bli riktigt förbannad för i min bok kan man inte bara ställa in en bokad och förbetald körning och sen ändra sig när man inte hittar några andra kunder att köra och samtidigt förvänta sig att kund nummer ett fortfarande ska vara intresserad av att åka med. Framförallt inte när man ställt in körningen INNAN den avtalade tiden för att han tycker att jag redan tagit för lång tid på mig. Så fungerar det helt enkelt inte, så gör man inte affärer enligt mig. "Du skulle ju sticka sa du!?" Svarar jag. "Jamen hur länge ska jag vänta!?" Skriker chauffören igen. Jag börjar nu bli riktigt jävla fly förbannad på hur idioten beter sig så jag halvskriker "Jag tänker fan inte åka med dig, inte så som du behandlat mig. Du kan dra åt helvete för allt jag bryr mig!" tillbaka, och får ett "ok jävla idiot hejdå!" tillbaka från chauffören. Slutför förlustanmälan av bagaget och börjar gå mot flygbusshållplatsen istället (klockan är nu ca 19:15). Då kommer chauffören springande mot mig, Vrålandes "EY! EY! Vafan sa du till mig!?". Jag ignorerar honom till en början, men han springer ikapp mig och konfronterar mig ansikte mot ansikte och undrar mycket hotfullt varför jag bett honom dra åt helvete.
"Ja vad tror du när du ställer in en bokad och betald körning!?" Frågar jag.
- Det sa jag inte, börjar chauffören.
"Försök inte, det gjorde du visst. Du sa att du inte hade lust att vänta på mig och mitt bagage"
-Jamen hur länge ska jag vänta då!?
"Jag tänker inte åka med dig"
-HUR LÄNGE SKA JAG VÄNTA DÅ!?
"Jag tänker inte åka med dig säger jag, för så jävla respektlöst har jag fan aldrig blivit behandlad tidigare!"
-VARFÖR SA DU DRA ÅT HELVETE TILL MIG!?
"För jag vill inte åka med dig så som du beter dig!!"
-OCH JAG VILL INTE KÖRA DIG HELLER JÄVLA IDIOT DRA ÅT HELVETE!!! Skriker chauffören så att spottet flyger, ger mig sedan långfingret och börjar gå bort mot sin bil.
Under hela den här "konversationen" var jag uppriktigt rädd att chauffören skulle bli våldsam då det var den typen av hotfullt beteende han utstrålade. Han var hela vägen upp i mitt ansikte, skrek och vrålade, viftade med armarna etc etc... Jag var mer eller mindre beredd på att han skulle börja slå mig
Jag går bort till flygbusshållplatsen och kl 19:22 ringer jag till Sverigetaxis körcentral och ber att få tala med en ansvarig. Får ett slött "Jaha, vad gäller det?" Tillbaka, och svarar att "Er chaufför har precis lämnat mig stående på sturup, dragit från en bokad och betald körning och dessutom kallat mig idiot och bett mig dra åt helvete i processen". Blir då kopplad till någon slags köransvarig och följande konversation utspelar sig:
- Ja hur kan jag hjälpa dig?
"Jo, er chaufför har precis dragit ifrån en bokad och betald körning för att han inte orkade vänta på att jag skulle förlustanmäla mitt bagage som inte dök upp, och innan han stack bad han mig dra åt helvete och kallade mig idiot"
- Jag förstår. Jag har talat med chauffören och jag kan förstå båda era sidor. Han hade väntat i 40 minuter redan och...
"Nej, lyssna nu här. Mitt plan anlände i tid, min väska däremot blev försenad. Er chaufför fick vänta kanske max fem minuter medan jag stod och väntade på bagaget, och när jag konstaterat att det inte kom ville han inte vänta på att jag skulle hinna förlustanmäla det. Något som kanske hade tagit fem minuter till, max. Och även om han hade fått vänta så ursäktar det verkligen inte hans beteende! Inte nog med att han bryter vårt kontrakt, han betedde sig mycket otrevligt och rentav hotfullt! Han sökte upp mig här utanför flygplatsen alldeles nyss och skrek och gapade mig rakt i ansiktet och kallade mig idiot och bad mig dra åt helvete. Vad vill han att jag ska göra, åka utan mitt bagage!? Jag måste väl ändå få förlustanmäla det så att de vet att jag saknar det och kan skicka det till mig när det dyker upp! Och nu är det ni som fixar fram en ny taxi åt mig för jag behöver fortfarande ta mig hem"
-Jag förstår. Jag kan absolut fixa en ny förare, men ingen av våra chaufförer är intresserade av att köra gratis så du kommer få betala för turen och sen begära dina pengar tillbaka i efterhand.
"Nej, alltså, jag har redan betalat för den här turen. Det är ert ansvar att se till att jag kommer hem för jag har varken lust eller möjlighet att lägga ut ännu mer pengar på er utan garanti för att få tillbaka dem"
-Det är tyvärr den enda lösningen jag kan erbjuda.
"Bra, fine, då tar jag mig hem på eget sätt och sen skickar jag räkningen till er. Dessutom tänker jag anmäla chauffören så jag vill att en ansvarig kontaktar mig fortast möjligt så vi får reda ut det här"
- Våra chefer är tillbaka på måndag, jag ska be att de kontaktar dig.
"Bra, tack och hej".
Jag tog därefter flygbussen in till stan där en polare plockade upp mig.
Dialogerna är lite ungefärliga då chauffören bröt ganska kraftigt och inte uttryckte sig EXAKT såhär, men det kändes inte relevant så jag valde att istället behålla andemeningen och vissa specifika uttryck (svordomar ex). Men det var såhär jag upplevde att det hela gick till. Och jag har lite svårt att var jag gjort fel i det stora hela. Visst, jag kunde låtit bli att be honom dra åt helvete. Men jag var arg, och jag ville att han skulle veta precis vad jag tyckte om hans sätt att göra affärer så i det här fallet kändes det ganska motiverat. Hade han bemött mig respektfullt hade jag behandlat honom på samma sätt tillbaka, men nu gjorde han inte det och då borde han ärligt talat inte bli särskilt förvånad över min reaktion.
Edit: La till specifika tidsangivelser för att förenkla händelseförloppet och göra det mer uppenbart hur fel föraren betett sig.