Idag är jag förbannad därför att...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Utbud och efterfrågan styr.
Taxibranschen är ett utmärkt exempel på en i det närmaste helt avreglerad marknad.
Branschen översvämmas av bolag som vill ha en del av kakan.
Kunderna väljer det billigaste alternativet och det pressar priserna på hela marknaden.
Så långt allt väl.
Tyvärr innebär en överetablerad marknad (färre körningar per förare) och pressade priser (mindre lönsamhet per körning) också mindre pengar i plånboken för förarna, som dessutom måste jobba under sämre förhållanden. Det blir då väldigt snabbt ett låglöne- och lågstatusyrke. De bra förarna söker sej direkt vidare till andra yrken/arbetsuppgifter och kvar blir slöddret.

Sen klagar kunderna på den usla taxibranschen...

Här tar jag gärna tillfället att dra upp Samtrans och Stockholms landsting. :crash
Finns säkert fler exempel från andra delar av landet.

Fast problemet är att den har varit reglerad, inte att den nu är oreglerad.

Målare är till exempel inte avreglerade, och kräver mindre utbildning och utrustning än en taxiförare, och det är sällan man hör folk prata om otrevliga målare.:)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Taxibranschen är ett utmärkt exempel på en i det närmaste helt avreglerad marknad.
Kunderna väljer det billigaste alternativet och det pressar priserna på hela marknaden.
Så långt allt väl.
Tyvärr innebär en överetablerad marknad (färre körningar per förare) och pressade priser (mindre lönsamhet per körning) också mindre pengar i plånboken för förarna, som dessutom måste jobba under sämre förhållanden. Det blir då väldigt snabbt ett låglöne- och lågstatusyrke. De bra förarna söker sej direkt vidare till andra yrken/arbetsuppgifter och kvar blir slöddret.

Det var ju inte svårt att räkna ut vilka konsekvenserna skulle bli.

Som det är just nu bryr jag mig föga om det är ett "legitimt" taxibolag eller Uber som spridit sig likt cancer världen över. Pest eller kolera. Bakom fasaderna sker grov skatteplanering. Antingen genom avancerade skatteupplägg eller genom att kriminella element drar i trådarna i några "legitima" taxibolagen.

Kan man inte få bukt på problemen får man nog ta och reglera upp det hela ordentligt och se till att det efterlevs.

Intressant artikel om Uber.

http://www.hd.se/nyheter/skane/2016/03/20/uber-har-skakat-om-taxibranschen/

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det var ju inte svårt att räkna ut vilka konsekvenserna skulle bli.

Som det är just nu bryr jag mig föga om det är ett "legitimt" taxibolag eller Uber som spridit sig likt cancer världen över. Pest eller kolera. Bakom fasaderna sker grov skatteplanering. Antingen genom avancerade skatteupplägg eller genom att kriminella element drar i trådarna i några "legitima" taxibolagen.

Kan man inte få bukt på problemen får man nog ta och reglera upp det hela ordentligt och se till att det efterlevs.

Intressant artikel om Uber.

http://www.hd.se/nyheter/skane/2016/03/20/uber-har-skakat-om-taxibranschen/

Nick Nickman.:glömdet

Täppas

Guest
Så långt allt väl.

Tolkar dig som att det är kundernas beteende som orsakat misären i Taxibranschen, inte förarna och bolagsägarna ?

Så OM:
Kunderna istället alltid valde dyrast möjliga alternativ så skulle.....
Färre bolag vara intresserade av marknaden... ( ingen över etablering)
Chaufförerna som bara tänker på sin egen plånbok skulle inte söka sig till denna bransch... (Bara folk som gillar serviceyrken)

Hmm jag är nog ändå lite skeptisk och vidhåller att ansvaret för en trasig bransch inte ligger på kundsidan...

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Tolkar dig som att det är kundernas beteende som orsakat misären i Taxibranschen, inte förarna och bolagsägarna ?

Så OM:
Kunderna istället alltid valde dyrast möjliga alternativ så skulle.....
Färre bolag vara intresserade av marknaden... ( ingen över etablering)
Chaufförerna som bara tänker på sin egen plånbok skulle inte söka sig till denna bransch... (Bara folk som gillar serviceyrken)

Hmm jag är nog ändå lite skeptisk och vidhåller att ansvaret för en trasig bransch inte ligger på kundsidan...

Det ena utesluter inte det andra. Personligen tror jag debclet med hur kommun och landsting agerade avseende de samhällsbetalda körningarna i kombination med avregleringen fuckade upp det. Jag är inte emot en mindre reglerad marknad. Jag är emot hur idioter från dessa instanser agerade och vad det lett till ifråga om vilka bolag som överlevt och tillkommit. Det är skillnad på konkurrens och osund konkurrens.

Hade de samhällsbetalda körningarna varit ok betalda och ffa upphandlingen innefattat en rimlighetsklausul tror jag fler vettiga bolag överlevt och kanske hade skitbolagen i bästa fall rensats ut. Nu sitter det någon oseriös aktör och skambjuder, drar sig ur varpå hans lika skumme kumpan vinner upphandlingen. Sen kommer arbetsförmedlingen och betalar in en massa oduglingar som varken ska sitta bakom en ratt eller ha med folk att göra. Det där klientelet är ju en sjuk business för kassa aktörer som i högsta grad kan tänkas drabba en hemresande militär...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vaknar lite lagom nöjd, funderade på att köra hoj i helgen med stöd av att vägarna var nästan torra om inte helt rena. Går upp och får se det här. Va faan. :mad:
11147083_1096332667075946_2424661609489885495_o.jpg

Och, föga förvånande så är tåget jag ska åka med till jobbet 1 timme försenat. :huvet

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Hoj
Yamaha R6 2002
Vaknar lite lagom nöjd, funderade på att köra hoj i helgen med stöd av att vägarna var nästan torra om inte helt rena. Går upp och får se det här. Va faan. :mad:
View attachment 428594

Och, föga förvånande så är tåget jag ska åka med till jobbet 1 timme försenat. :huvet
Känner samma, stöd av helgens helt okej väder och det faktum att körförbud närmade sig bokade jag en tid för besiktning på torsdag morgon. Såg fram emot att köra, överväger att omboka. Kan inte våren ta och skynda på lite!

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
View attachment 428594

Klart tåget är sent, det är ju snöKAÅS!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Känner samma, stöd av helgens helt okej väder och det faktum att körförbud närmade sig bokade jag en tid för besiktning på torsdag morgon. Såg fram emot att köra, överväger att omboka. Kan inte våren ta och skynda på lite!

För mig inträder körförbudet 1:a april. Har fixat hojen nu så den går igenom, men så var det vädret ja... Vill ha drop in på hoj.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

För mig inträder körförbudet 1:a april. Har fixat hojen nu så den går igenom, men så var det vädret ja... Vill ha drop in på hoj.

Besiktningsbefriat. :banana

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
View attachment 428594

Haha tog du ett kort på snön och lyckades få med fasanen av en slump?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Coolt, de är lite charmiga på något sätt.
Fram med pangaren så kan du käka fasanfile till frukost.

Hehe, jo, för några vintrar sedan hade vi en krake som blivit påkörd eller nåt så vi matade honom och höll liv i honom rent allmänt, han växte sig både stor och stark och hade ett harem på 7-10 honor, och det bästa var att han höll alla andra fasaner långt borta. En rätt kul gynnare som kunde spankulera runt på behörigt avstånd och låta lite nyfiket när vi hölls i trädgården. Han verkar ha dött nu däremot.

Sambon tillåter ingen jakt på tomten, så de får leva.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Just nu på pendeln. Lite för mycket mena.
Ett jäkla kackel på främmande språk. Två tjejer tonåringar.
Hora hörde jag flera gånger dom sa till varandra på skoj.
Jag har ju min kultur och är känslig. Jag är född i Sverige hihi:hihi

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Just nu på pendeln. Lite för mycket mena.
Ett jäkla kackel på främmande språk. Två tjejer tonåringar.
Hora hörde jag flera gånger dom sa till varandra på skoj.
Jag har ju min kultur och är känslig. Jag är född i Sverige hihi:hihi
Wow...

Gör oss alla en tjänst. Föröka dig inte.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Inte ens musjakt??:va

I huset tar vi mössen, men ute på tomten får de vara... Typ... Jag har en såndär hink med "vatten" ståendes i ett uthus.
Men nu har vi ett par strykarkatter som bosatt sig i ladan här bredvid så nu har vi i stort sett inga möss längre. Katter är bra på att ta död på djurlivet. :hihi

Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras