Idag är jag förbannad därför att...

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
När jag hade fått en stressmage så fick jag ofta lite tryck över bröstet så man trodde att nu håller något på att händ med hjärtat. Till slut kom jag på att varje gång trycket inträffade så gick jag omkring och rapade lite smått.
en doktor förklarade åt mig att när man stressar på jobbet och sen slänger sig på soffan när man kommer hem för att det varit en jobbig dag så blir adrenalinet magsyra och därför kommer dessa uppstötningar.
Han sa att ta en kort promenad istället så kommer kroppen jobba upp adrenalinet, den behöver inte vara lång eller ansträngande utan det räcker med att du rör på dig.

Blev mycket bättre efter jag började följa hans råd......Men allra bäst blev det när jag sa upp mig och bytte jobb.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Blev mycket bättre efter jag började följa hans råd......Men allra bäst blev det när jag sa upp mig och bytte jobb.
Gjorde samma sak för några år sedan. Så här i efterhand vet jag inte riktigt hur jag orkade så länge, men jag insåg nog inte riktigt hur illa det var. Man blir lätt blind när man är mitt uppe i det.
Undras hur mycket bättre det blir på tisdag när jag åker in och säger upp mig - för att ta pension, superallrajättebäst?
Det där är drömmen. Jag har bara knappa 20 år kvar, så det är bara att ta ett djupt andetag och bita ihop.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har haft magsår mer än en gång.
Hoppas du slipper refluxer. Dvs saltsyra kommer upp i halsen å sabbar halsen. Kändes som getingstick när saltsyran kom upp
Det är väl stress å oro som drabbar dom som inte röker mm. Alla doktorer var förvånade att jag hade det. Det var 15 år sen minst. Krya på dig?
Sluppit det än så länge, de kunde inte se något uppenbart fel på magmunnen under gastroskopin heller... Kanske har tur i det avseendet iallafall.

Jo, har ju varit en del sånt i mitt liv på sistone så... Tack, ska försöka :) Är hemma från sjukan nu och ska gå på medicin i en månad, får hoppas det läkt sen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sluppit det än så länge, de kunde inte se något uppenbart fel på magmunnen under gastroskopin heller... Kanske har tur i det avseendet iallafall.

Jo, har ju varit en del sånt i mitt liv på sistone så... Tack, ska försöka :) Är hemma från sjukan nu och ska gå på medicin i en månad, får hoppas det läkt sen.
Jag var 18 år och jobbade på ackord när jag fick mitt första magsår, ju mer man stressade ju mer blev det i lönekuveret, vad kan gå fel med ett sådant upplägg liksom?
När man upptäckte att man kunde trycka i sig en kexchoklad och en kaffe istället för att gå och äta lunch så steg upparbetningen och man tjänade ännu bättre så var magsåret ett faktum.

Till saken hörde att man försökte hinna med så mycket som möjligt på fritiden också, så ibland blev det inte så många timmar sömn heller.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Jag var 18 år och jobbade på ackord när jag fick mitt första magsår, ju mer man stressade ju mer blev det i lönekuveret, vad kan gå fel med ett sådant upplägg liksom?
När man upptäckte att man kunde trycka i sig en kexchoklad och en kaffe istället för att gå och äta lunch så steg upparbetningen och man tjänade ännu bättre så var magsåret ett faktum.

Till saken hörde att man försökte hinna med så mycket som möjligt på fritiden också, så ibland blev det inte så många timmar sömn heller.
Vi som var 18 år på andra sidan av millenieskiftet vet att man inte behöver sömn när man är i den åldern. Dagens tonåringar däremot. :rolleyes:

Lite mer seriöst då:
En stor del av mina återkommande magproblem grundades också i den åldern. Jag jobbade skift som växlade dag- och nattskift, vilket gjorde att matvanorna blev helt galna.
Att jag, i samma veva, träffade en tjej som hade ett helt galet ex gjorde inga under för välmåendet heller, för att återkoppla till @Bushido's pågående bekymmer.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Just det där med övre halsen å svalget syns inte på vanliga gastronomin. Det var först på akuten karolinska som dom var bekanta med åkomman. Å körde ner en tunn slang med kamera i näsan. Jag tyckte det var mindre irriterande än den vanliga gastronomin

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag var till läkaren i början på januari och han skulle remittera mig vidare, och när jag lite undrande frågade om det inte skulle ta ett halvår att komma dit så lovade han att jag skulle få en tid inom 2-3v. Nu 7v senare så visar det sig att han aldrig skickade någon remiss, trots att han tom skrev in att han skulle det i journalen. Tack som fan hörru :huvet

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Jag var till läkaren i början på januari
När jag höll på att träna ihjäl mig runt 2006 refererade jag till vårdgarantin när man började konstra och ifrågasätta mitt vårdbehov (kortisolinducerat flimmer).

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
När jag höll på att träna ihjäl mig runt 2006 refererade jag till vårdgarantin när man började konstra och ifrågasätta mitt vårdbehov (kortisolinducerat flimmer).
Jo, men nu går det ju att skylla på pandemi, klimatkris och kriget i Ukraina så då gäller inget sånt där längre. Jag har bråkat om det här i flera år, och man studsar bara omkring. När jag började om på vårdcentralen senaste rundan så kom jag till en läkare som inte förstod ens vad jag sa, så jag fick sitta och rita skisser och visa honom istället. Normalt sett har jag inga problem med härkomst, hudfärg, läggning eller så, men just läkare måste ju kunna kommunicera med sina patienter. Läkaren kan ju vara extremt duktig, men det kvittar ju om man inte kan ha en dialog med patienten. Nu kanske jag har vissa funderingar kring hans kompetens också i det här fallet, och det gör ju inte saken bättre.

Men syrran jag pratade med i telefon om min remiss nyss erkände öppet att dom har lite problem med läkarbemanningen just nu. Pluspoäng där i alla fall. Normalt sett är dagens telefontider slut 8:15, men nu verkar alla ha gett upp att ringa dom, så nu ringde dom tillbaka efter någon minut nyss. Och ingen förstår varför köerna till närakuterna skjuter i taket :huvet

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Jo, men nu går det ju att skylla på pandemi, klimatkris och kriget i Ukraina så då gäller inget sånt där längre. Jag har bråkat om det här i flera år, och man studsar bara omkring. När jag började om på vårdcentralen senaste rundan så kom jag till en läkare som inte förstod ens vad jag sa, så jag fick sitta och rita skisser och visa honom istället. Normalt sett har jag inga problem med härkomst, hudfärg, läggning eller så, men just läkare måste ju kunna kommunicera med sina patienter. Läkaren kan ju vara extremt duktig, men det kvittar ju om man inte kan ha en dialog med patienten. Nu kanske jag har vissa funderingar kring hans kompetens också i det här fallet, och det gör ju inte saken bättre.

Men syrran jag pratade med i telefon om min remiss nyss erkände öppet att dom har lite problem med läkarbemanningen just nu. Pluspoäng där i alla fall. Normalt sett är dagens telefontider slut 8:15, men nu verkar alla ha gett upp att ringa dom, så nu ringde dom tillbaka efter någon minut nyss. Och ingen förstår varför köerna till närakuterna skjuter i taket :huvet
Min farsa var in på 1177 och läste i sin journal i början av förra veckan och kunde då läsa bland annat ordet "Cancer". Han blev såklart rätt orolig då ingen nämnt detta för honom trots att han var inlagd i ca två veckor över nyår. Nu har vi och han försökt få tag på någon som kan svara på vem som skrivit in det i journalen och varför ingen informerat honom om det muntligen, men vi har bara blivit runtskickade mellan olika avdelningar som har begränsade öppettider och såklart inte i närheten av tillräckligt mycket telefontider.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Min farsa var in på 1177 och läste i sin journal i början av förra veckan och kunde då läsa bland annat ordet "Cancer". Han blev såklart rätt orolig då ingen nämnt detta för honom trots att han var inlagd i ca två veckor över nyår. Nu har vi och han försökt få tag på någon som kan svara på vem som skrivit in det i journalen och varför ingen informerat honom om det muntligen, men vi har bara blivit runtskickade mellan olika avdelningar som har begränsade öppettider och såklart inte i närheten av tillräckligt mycket telefontider.
Jobbigt läge :( Hoppas att ni får någon info snarast!

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Jobbigt läge :( Hoppas att ni får någon info snarast!
Tack för det.
Han hade ett återbesök för efterkontroll bokat till igår, men det blev såklart inställt och framflyttat. Han hade väl hoppats på att åtminstone kunna ställa lite frågor på det besöket även om det handlar om andra kroppsdelar, men det sket sig alltså.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Enligt skatteverket är dom första 1,5 millionerna skatteutskick fel beräknade o kommer att skickas om.. Om du fått på kvira vill säga.
Har för mig att beräkningarna är rätt men att de på vissa har förväxlat ”få tillbaka” och ”att betala”.

enkelt att kontrollräkna själv.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har för mig att beräkningarna är rätt men att de på vissa har förväxlat ”få tillbaka” och ”att betala”.

enkelt att kontrollräkna själv.
Enligt mitt skatteutskick stämmer inte summan, de har tycker jag tjänat mer pengar än jag faktiskt har.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka