Idag är jag förbannad därför att...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har både kontrollräknat och kontaktat restskattevärket, siffrorna stämmer.
30 papp svider.
Vet hur det är, i år är första året på många år jag inte fått restskatt. Varit 20-30000 i många år nu. Hoppas du löser det någorlunda smärtfritt.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Jobba ännu mer och dra ännu mer i skatt eller jobba mindre och.......ja du hajar.
Gnisslat tänder ett par dagar nu så det blir väl ett svindyrt tandläkarbesök snart, för sönderskattade pengar.

Int ja bitter int :(

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag försöker se skatten som positivt vilket inte alltid är så lätt. Själv har jag fått två stycken pacemaker, utan dem hade jag sannolikt inte suttit och skrivit inlägg idag. Ena dottern har behövt väldigt många vårdkontakter, de är kostnadsfria och hade ruinerat familjen annars. Jag får betalt av staten för att i nästan två år vara hemma för att ta hand om mina barn.

Visst är det surt som fan när man ser mina/era pengar gå till bidragsbrott, politikerfiffel, urbota korkade offentliga upphandlingar och konst för maskar (ja, det har varit bidragsberättigad verksamhet om än inte i min kommun). Men skatten är av godo i princip och det är rimlighet samt kostnadskontroll som behövs.

Men tack för att ni bidragit till ett bibehållet liv för min del. Det betyder mycket att med er hjälp slippa ligga i en sjukhussäng ofta och kunna jobba heltid.

Men ja, restskatt suger!

Edit:
Förbannad över att det är så jävla halt ute. Hade jag inte haft barnvagn som rullator hade jag slagit mig fördärvad.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag försöker se skatten som positivt vilket inte alltid är så lätt.

Visst är det surt som fan när man ser mina/era pengar gå till bidragsbrott, politikerfiffel, urbota korkade offentliga upphandlingar och konst för maskar

Jag har försökt ha samma inställning som dig, det skulle vara betydligt lättare (och skatten skulle kunna vara sååå mycket lägre/gå till så mycket bättre saker) om man bara rensade bort utgifter.

Men eftersom påsen med skattepengar aldrig tar slut så köper man konst för maskar och skalbaggar för dom (I min kommun)

Men visst, ge mig någon annans plånbok som aldrig tar slut så skulle jag också köpa konstig skit, tills någon tog av mig pengarna och sa att jag inte var lämplig att handha plånboken.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Har både kontrollräknat och kontaktat restskattevärket, siffrorna stämmer.
30 papp svider.
Ja, är man inte alls beredd på det så är det inte kul.

För mig är 30 papp rookie numbers. Har fått betala sexsiffrigt i restskatt i många år. Samtidigt så är det helt väntat. Är företagare och jag håller pengarna i företaget så länge som möjligt. Detta året fick jag tillbaka 12k men efter jag deklarerat för firman blir det nog minus 300-400k. Mycket är dock expansionsfondsskatt på 22% som jag får tillbaka den dagen jag hämtar hem pengarna igen.

Edit: 20,6% expansionsfondsskatt numera.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det är ju väldigt märkligt. Har din arbetsgivare rapporterat in fel?

Tänk på att VAB och föräldrapenning ingår.
Har inga barn. Har en väldigt enkel ekonomi med inkomst från tjänst och inget annat.
Tvivlar på att min arbetsgivare rapporterar en siffra till mig och en annan till Skatteverket.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Tjejen fick 30000kri restskatt sen efter rättelse 6300kr tillbaka. Jag fick hela 7kr i restskatt vet inte om jag går jämt. ?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Tvivlar på att min arbetsgivare rapporterar en siffra till mig och en annan till Skatteverket.
Enligt uppgift från Skatteverket var det utskick som dök upp i Kivra torsdagen den 24 februari som var felaktiga men inte före eller efter det datumet.
Citat 1: "Alla som har fått en felaktig skatteuträkning kommer att få en ny deklaration inom kort, säger Alem Resulovic."
Citat 2: "Myndigheten uppger också att felet ska vara åtgärdat när deklarationen öppnar den 15 mars."

Jag gissar på att den nyanställda praktiken som goofade till det är satt att slicka frimärken för brevutskick till dödsbon och beskickningar.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Enligt uppgift från Skatteverket var det utskick som dök upp i Kivra torsdagen den 24 februari som var felaktiga men inte före eller efter det datumet.
Citat 1: "Alla som har fått en felaktig skatteuträkning kommer att få en ny deklaration inom kort, säger Alem Resulovic."
Citat 2: "Myndigheten uppger också att felet ska vara åtgärdat när deklarationen öppnar den 15 mars."

Jag gissar på att den nyanställda praktiken som goofade till det är satt att slicka frimärken för brevutskick till dödsbon och beskickningar.
Jag vet mer än jag vill om Skatteverkets IT. Och jag är inte hemskt förvånad att det här kunnat hända.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Har inga barn. Har en väldigt enkel ekonomi med inkomst från tjänst och inget annat.
Då får vi hoppas att skv goofat. Annars kan du ju ta kontrolluppgifterna från din arbetsgivare och ändra i deklarationen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Då får vi hoppas att skv goofat. Annars kan du ju ta kontrolluppgifterna från din arbetsgivare och ändra i deklarationen.
Det skiljer bara 2000 kronor, så det gör inte någon direkt skillnad för min del, men de brukar ju vara lite anala på det där stället.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det skiljer bara 2000 kronor, så det gör inte någon direkt skillnad för min del, men de brukar ju vara lite anala på det där stället.
Har du varit sjuk under året? Om man ansöker om karensavdraget hos FK så beskattas det också som inkomst.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Har du varit sjuk under året? Om man ansöker om karensavdraget hos FK så beskattas det också som inkomst.
Har inte ansökt om något karensavdrag. ?‍♂️
Får titta lite noggrannare på det i veckan. Är mest glad för att jag itne fick 30 000 i restskatt i år, utan istället 7 000 i återbäring. :hihi

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Har för mig att beräkningarna är rätt men att de på vissa har förväxlat ”få tillbaka” och ”att betala”.

enkelt att kontrollräkna själv.
Nä, jag fick först ett utskick på 30000 restskatt, sen ett där summan sänkts till några tusen.

Eller, inte jag utan någon jag har fullmakt för och därför får personens digitala utskick till myndighetspostlådan.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år