Idag är jag förbannad därför att...

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Sett i en av "Mittmedia" blaskorna igår:

Efter kraftiga höjningar senaste veckorna – nu kommer en rejäl rekyl i drivmedelspriserna.

Och det med priser som går från nivån "Personlig konkurs" till "jag har fan inte råd med det här!"

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sett i en av "Mittmedia" blaskorna igår:

Efter kraftiga höjningar senaste veckorna – nu kommer en rejäl rekyl i drivmedelspriserna.

Och det med priser som går från nivån "Personlig konkurs" till "jag har fan inte råd med det här!"
Vad gissade dom på för priser? Under tian?

Stiger med 8 spänn, sjunker en "Kraftig rekyl"

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Blir så irriterad på alla "djurvänner" som tar emot katter och andra husdjur från Ukraina.
Ukraina är klassat som högrisk för rabies och från vaccin ska det gå 4 månader innan djuret får passera gränsen.
Nu har Jordbruksverket gått ut med en Force Majeur som att rabies skulle bry sig om det.
Jag förstår att det är hemskt att lämna sin fyrbenta vän men vi är ju förskonade från rabies just för att vi har regler.
Förstår inte dessa djurvänner att deras agerande kan döda tusentals djur under flera årtionden där djur plågas ihjäl när deras nervsystem angrips.
dessutom så kan människor dö av det!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Blir så irriterad på alla "djurvänner" som tar emot katter och andra husdjur från Ukraina.
Ukraina är klassat som högrisk för rabies och från vaccin ska det gå 4 månader innan djuret får passera gränsen.
Nu har Jordbruksverket gått ut med en Force Majeur som att rabies skulle bry sig om det.
Jag förstår att det är hemskt att lämna sin fyrbenta vän men vi är ju förskonade från rabies just för att vi har regler.
Förstår inte dessa djurvänner att deras agerande kan döda tusentals djur under flera årtionden där djur plågas ihjäl när deras nervsystem angrips.
Karantän?

Är det avskaffat?

Förut fick man lämna sina djur till karantängårdar tills alla djur var testade och bevisade fria från rabies och annat.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Karantän?

Är det avskaffat?

Förut fick man lämna sina djur till karantängårdar tills alla djur var testade och bevisade fria från rabies och annat.
Jordbruksverket har kommit på en Force Majeur och skippat karantänsregeln, man har något slags självansvar när man kommit in i Sverige och så uppmanas man att vaccinera sitt djur omgående.
Om du söker asyl i sverige så får du som vuxen 71 kr per dag. och en rabiesspruta kostar omkring 700 kr. Hur många tror ni kommer ge den där sprutan till sitt husdjur. Jag gissar på inte en enda.
Migrationsverket tillåter inga djur på sina boenden. Under självkarantänen får djuret får inte träffa svenska djur men överallt så hjälper katt och hundvänner att ta hand om dessa husdjur.
Vilka är det då som tar hand om dessa....Jo det är ju företrädelsevis dom som redan har djur och då träffar ju potentiella rabiessmittade svenska djur helt okontrollerat.

Anledningen att vi är fria från just rabies är ju att det är hårda regler, ska vi nu skita i dom bara för att det är krig och dra in något vi är fri från?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
21 dagar från vaccin till utresa från Sverige, gäller något annat in?
Vaccin förresten, är det för att djuren ska spåras med det hemliga chippet eller för att de ska kunna ha magnetiska koppel? :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vaccin förresten, är det för att djuren ska spåras med det hemliga chippet eller för att de ska kunna ha magnetiska koppel? :)

Häromdagen såg jag en som joggade med telefonen på armen och hörlurar, tänkte direkt att det var magnetfäste :lol

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
21 dagar är det som gäller inom EU, inte när det är högriskland utanför EU

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ett par kedjelås så är det där löst :hihi
Och en "halvlänk" ser det ut som

För dom som inte vet, en halvlänk är ytterlänk i ena änden och innerlänk i andra, och var ofta räddningen när man gjorde konstiga omdrevningar av moppen när man var 14...

Det finns BMX-cykelkedjor som består av enbart "halvlänkar", jävligt smutt i ramar med fasta axellägen och halvmåneshims för att sträcka kedjan

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag skulle korta svingen, blir ju mer lättsvängt dessutom. :squid

Apropå det och halvlänkskedjor på BMX, jag såg en kille kämpa i en halvtimme med en sån för att i dom två lägena det gick att shimsa till fick han antingen en halvslack kedja i bakersta läget och ingen möjlighet att spänna mer senare, eller så fick han inte ihop den om han kortade en länk till.

Jag skämtade och sa "du får dremla ur svingen lite" varpå han plockar isär och ska göra det, då hittar han en svetsloppa i svingen som går att peta ut med en skruvmejsel och det passar som en smäck... Han var en aning arg...

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tinnitus och skrikande barn.

Pappas humör är inte helt gott, kan man sammanfatta det som.

Som lök på laxen som är pålägget på bajsmackan fanns inga lediga platser på kurserna på Gelleråsen jag kan få tid till.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bilfirman jag vunnit mot hos ARN har tydligen beslutat sig för att lägga ut min bil till salu på Blocket igen. De har laddat upp samma säljannons som när jag köpte bilen, men denna gång med små justeringar i ett försök att få det att se bättre ut för sig själva i tvistemålet trots att ärendet redan är avgjort, trots att jag som bevisning i min anmälan till ARN bifogat skärmbilder på hur annonsen såg ut då jag köpte bilen och trots att ARN specifikt petat hål på det argument firman försöker använda för att slingra sig undan ansvar. Man undrar ju hur en del tänker... :dummer

Så, vad gör man åt detta? Polisanmäla försök till bedrägeri? Har redan anmält annonsen till Blocket.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Bilfirman jag vunnit mot hos ARN har tydligen beslutat sig för att lägga ut min bil till salu på Blocket igen. De har laddat upp samma säljannons som när jag köpte bilen, men denna gång med små justeringar i ett försök att få det att se bättre ut för sig själva i tvistemålet trots att ärendet redan är avgjort, trots att jag som bevisning i min anmälan till ARN bifogat skärmbilder på hur annonsen såg ut då jag köpte bilen och trots att ARN specifikt petat hål på det argument firman försöker använda för att slingra sig undan ansvar. Man undrar ju hur en del tänker... :dummer

Så, vad gör man åt detta? Polisanmäla försök till bedrägeri? Har redan anmält annonsen till Blocket.
Sätter dom ut din bil till salu via sig själva igen? Det borde väll absolut vara bedrägeri att försöka sälja någon annans bil.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Sätter dom ut din bil till salu via sig själva igen? Det borde väll absolut vara bedrägeri att försöka sälja någon annans bil.
Ja, precis. Kan jag också tycka. Ringde polisen för att anmäla bedrägeri, men de trodde inte det skulle leda någonvart och troligen läggs förundersökningen ner då man inte kan bevisa ont uppsåt... "De kan ju ha lagt ut fel annons" tyckte polisen... :huvet Nåja, de föreslog att jag istället skulle anmäla till konsumentverket då det rör sig om en säljfirma och inte en privatperson så det har jag gjort.

Idag är jag förbannad på hockeysupportrar som tror att de äger vägarna runt arenorna där de går på matcher. Hamnade i kö på vägen utanför arenan i ängelholm och höll på att få en av idioterna i sidan när jag kom körande, och komiskt nog tyckte idioten uppenbarligen att det var jag som gjort fel då han ilsket gestikulerade "blixtlås" frenetiskt vevande med armarna i luften. Att han kört ut och trängt sig in i en icke existerande lucka mellan två bilar ifrån en utfart med tydligt skyltad väjningsplikt störde honom tydligen inte. I dessa situationer önskar jag att jag inte brydde mig fullt så mycket om min egen bil som jag gör. Isåfall skulle jag klippa aset i sidan och sen stå och skratta medan han försöker förklara varför han inte skulle vara vållande till olyckan. "Jamen vi har ju varit på matchen allihop, alla vill ju hem, klart det ska vara blixtlås" Nej ditt jävla miffo!! NI har varit på matchen, JAG sitter i kö på grund av er! Ni borde fan be mig om ursäkt för kaoset ni skapat, jag har fan ingen skyldighet att skita i rådande trafikregler för er skull. Sitt på parkeringen och vänta på er tur att komma ut om det nu är så jävla kul att gå på match, eller också ge fan i det helt och hållet! Pucko!! :mad:

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år