Idag är jag förbannad därför att...

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag är säker på att du har en handfull andra saker som är enklare att energioptimera än tvättmaskinen.
Ja. Men nu får du förstå att jag mållåst på just tvättmaskinen. Då åker skygglappar på.

Eller så vill jag bara dansa jag-hade-rätt-dansen för att vi har en meningsskiljaktighet hemma.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Det är Diskmaskinen jag kollat men bara för att min var elsnålare på eco behöver inte alla maskiner vara det. Man räknar in vatten som en bristvara och då är det Ecologiskt bra med mindre vattenförbrukning.

För elförbrukningen så har jag en mätare jag sätter i vägguttaget och kan då kolla vad jag vill.
På det sättet har jag också under året hittat och bytt ut två stora förbrukare som var extrafrysen i källaren en beräknad årlig besparing på 700KwH samt kombiskåpet kyl/frys i köket som jag beräknat till ca 400KwH lägre årsförbrukning.
Utöver det så har jag kopplat om diskmaskinen så den går på varmvatten i och med att jag har vedeldning och solfångare så köper jag inte el för varmvatten....förövrigt så köper jag inte el heller under stor del av året då jag även har solceller.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Blev glad när jag vaknade 0650 och huset var fullt av tystnad. Bemanningen i radhuset sov. Har aldrig tidigare hänt.

Sen tog det inte många sekunder innan skrikcirkusen var igång. Insåg då att mat-och-sovklockan egentligen var 0550. En vanlig morgon alltså.

Blev förbannad över att jag inte insåg mitt misstag och blev glad. Man vaknade och så vips var den dagen förstörd. Ingen att klandra än mig själv.

Kanske kan muntra upp mig med en cigarr senare under dagen?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är Diskmaskinen jag kollat men bara för att min var elsnålare på eco behöver inte alla maskiner vara det. Man räknar in vatten som en bristvara och då är det Ecologiskt bra med mindre vattenförbrukning.

För elförbrukningen så har jag en mätare jag sätter i vägguttaget och kan då kolla vad jag vill.
På det sättet har jag också under året hittat och bytt ut två stora förbrukare som var extrafrysen i källaren en beräknad årlig besparing på 700KwH samt kombiskåpet kyl/frys i köket som jag beräknat till ca 400KwH lägre årsförbrukning.
Utöver det så har jag kopplat om diskmaskinen så den går på varmvatten i och med att jag har vedeldning och solfångare så köper jag inte el för varmvatten....förövrigt så köper jag inte el heller under stor del av året då jag även har solceller.
Var har du fått tag på den mätaren för vägguttaget?
Vore kul att skaffa. :)

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hastighetsmätaren på min Yamaha överdriver på tok för mycket. 10km/h fel vid 110-130 km/h.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hastighetsmätaren på min Yamaha överdriver på tok för mycket. 10km/h fel vid 110-130 km/h.

Jag har haft tur med mina senaste bilar, efter att ha satt större hjul på Pickupen visade den 100% rätt, bilen jag kör nu visar rätt efter 70km/h (den visar på tok för mycket i 30-50, men det kan vara bra att ha lite marginal där)
Det är ett vanligt fel på gamla mekaniska hastighetsmätare när fjädern börjar bli trött.
Det är ju beundransvärt att dom någonsin får ett sådant system att visa någorlunda rätt.

När man bytte utväxling på Rallybilar förr så fick man plocka isär hastighetsmätaren och antingen linda om fjädern, eller tillverka en ny skala (om man sket i att trippen visade fel)
Rally-trippmätarna brukade komma med en påse utbytbara drev och man fick göra så gott man kunde med dom.

På moderna bilar och motorcyklar finns ingen anledning till felvisning, dom borde ha justeringsmöjlighet inbyggd så man kan kalibrera själv efter hjulbyten/omdrevning.
(en del har det)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Försäkringsbolag är djävulens påfund.

Har en tvist med TryggHansa efter att min bil blev stulen. De har helt godtyckligt beslutat utan någon som helst dialog med mig att delar av de fel som bilen nu dras med inte har med stölden att göra, de har inte presenterat några bevis för att felen fanns sedan tidigare utan har helt enkelt bara bestämt sig för att "så är det, vi behöver inte åtgärda något mer". De tycker istället att jag ska bevisa att fel som nu finns inte fanns vid en viss tidpunkt. Hur fan ska jag göra det?? Om jag får punka, hur bevisar jag rent praktiskt att punkan inte fanns igår utan att dagligen dokumentera vilket skick min bil är i?? Jag har istället försökt motivera mina krav med det jävligt enkla faktum att bilen inte är körbar i dagsläget, och om detta beror på ett fel som fanns innan stölden så skulle bilen aldrig ha kunnat stjälas från första början eftersom tjuvarna körde den ifrån platsen. Trygghansa och deras så kallade oberoende försäkringsnämnd skiter dock i detta och menar att bevisbördan är helt och hållet min och avslår alla mina krav på ytterligare åtgärder, trots att deras egen skadeverkstad håller med mig om att detta är helt åt helvete. TryggHansa har dessutom begått en mängd andra fel i sin handläggning av ärendet vilket jag också klagat på, bland annat har de gett mig två helt skilda beslut som lett till stora förseningar av ärendets handläggning men som de inte tar någon som helst ansvar för eller ens bemödar sig med att kommentera när jag försöker konfrontera dem. Och trots att jag påtalat detta och så mycket mer för den så kallade oberoende nämnden så har de inte ens tagit upp dessa aspekter i sin bedömning av ärendet utan lutar sig bara på att jag ska bevisa att en skada uppkommit till följd av stölden och kan jag inte det så är jag rökt, vad än omständigheterna i stort säger.

Nu lär jag behöva anmäla detta (också) till ARN, vilket innebär ytterligare sisådär ett års handläggningstid... Under tiden står min obrukbara bil och ruttnar bort.

Varför bemödar jag mig ens med att betala för en försäkring om man inte får mer hjälp än såhär när något inträffar?

Jag blir bara så jävla trött på precis allting... Jag orkar snart inte mer. Alls. Mitt tålamod är slut sedan länge. :gråta

Gör er själva en tjänst och avsluta samtliga försäkringar ni har hos StyggHansa, fullkomligt värdelöst bolag att ha att göra med på precis alla möjliga sätt.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Du blir alllllldrig fri....
Den 1 juni är min sista dag som fast anställd, punGKt! Finns inte ens chans att jag sätter mig och hackar kåååd åt något multinationellt företag igen. Ericsson och Syntronic får räcka. De två lokala firmorna jag timmar för (nån slags social bygemenskap mha IT, tjenispenis, värna om det lokala) sköts med vänstern, när det passar. Fler lokala företag har hört av sig men det räcker så här.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Den 1 juni är min sista dag som fast anställd, punGKt! Finns inte ens chans att jag sätter mig och hackar kåååd åt något multinationellt företag igen. Ericsson och Syntronic får räcka. De två lokala firmorna jag timmar för (nån slags social bygemenskap mha IT, tjenispenis, värna om det lokala) sköts med vänstern, när det passar. Fler lokala företag har hört av sig men det räcker så här.
Hur många gånger har man inte hört det.. Edter fem veckor sitter gubben / tanten på jobb igen.

Det är visst hippt för panshisar att jobba nuförtiden. :va

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Hur många gånger har man inte hört det.. Edter fem veckor sitter gubben / tanten på jobb igen.

Träffade en på jobbet igår som snart skulle fylla 66 och fortfarande jobbar heltid och planerar att jobba ungefär ett år till. Men han sa emot sig själv när han säger
"det gäller att ta vara på tiden har många kompisar som blivit sjuka och gått bort när dom varit mellan 60-70 år gamla"

Han förstod inte när jag hintade om att man kanske ska ta pension när man fortfarande är hyfsat pigg och har bra ekonomi när man redan fyllt 66år.

Känner en som redan fyllt 68 och fortfarande jobbar heltid och tycker att det fortfarande är jätte kul på jobbet och trivs så bra med han har inga planer på att sluta. Han tar någon vecka ledigt ibland när han tycker.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jag tror att det är för att många inte har vettiga hobbys.

När dom slutar fylla veckorna med arbete blir det helt plötsligt.... tomt.

Många fyller det med föreningsliv, pensionärssport osv...

Samtidigt, visst har några i min ålder redan trillat bort, senast för ett par veckor sedan fick en bekant i min ålder en stroke (men klarade sig)
Tittar man på arvsanlagen så har båda mina föräldrar haft hjärtinfarkter i inte allt för hög ålder.

När jag var ung och gick ut på arbetsmarknaden var sammhällskontraktet att man skulle arbeta tills man var 65 (fast många sa "innan dess är pensionåldern sänkt till under 60", jo tjena) och att det skulle finnas pengar till en bra pension åt alla, den var redan inarbetad...

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Träffade en på jobbet igår som snart skulle fylla 66 och fortfarande jobbar heltid och planerar att jobba ungefär ett år till. Men han sa emot sig själv när han säger
"det gäller att ta vara på tiden har många kompisar som blivit sjuka och gått bort när dom varit mellan 60-70 år gamla"

Han förstod inte när jag hintade om att man kanske ska ta pension när man fortfarande är hyfsat pigg och har bra ekonomi när man redan fyllt 66år.

Känner en som redan fyllt 68 och fortfarande jobbar heltid och tycker att det fortfarande är jätte kul på jobbet och trivs så bra med han har inga planer på att sluta. Han tar någon vecka ledigt ibland när han tycker.
Somliga...
Ska ha in en luft/luft i källaren här, (hoppas jag). Kylmontören är 77år. Respekt!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är nästan rädd för att pensionera mig. Alla jag känner som fortsatt jobba långt upp i åren har hållit sig friska i huvudet medans de som går i pension brukar börja bli avtrubbade i skallen redan efter nåt år och det går snabbt utför så är dom helt gaggiga.

Dessutom, va fan ska jag göra istället? Åka till parken och mata duvorna? Nej, jag har bestämt mig för att arbeta tills jag inte orkar längre.
Lite längre solsemester under vintrarna bara, men det skulle jag haft redan nu om det inte vore för att jag har ansvar för en dotter som måste sköta sin skola.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag är nästan rädd för att pensionera mig. Alla jag känner som fortsatt jobba långt upp i åren har hållit sig friska i huvudet medans de som går i pension brukar börja bli avtrubbade i skallen redan efter nåt år och det går snabbt utför så är dom helt gaggiga.

Dessutom, va fan ska jag göra istället? Åka till parken och mata duvorna? Nej, jag har bestämt mig för att arbeta tills jag inte orkar längre.
Lite längre solsemester under vintrarna bara, men det skulle jag haft redan nu om det inte vore för att jag har ansvar för en dotter som måste sköta sin skola.
Ja det är väl det som är problemet, när folk går i pension så är det redan påväg utför. Demens, för sent att starta något nytt stimulerande.

Min pensionsålder är ändå så pass hög att jag garanterat varit död i flera år, så jag behöver inte oroa mig så mycket för det.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Ska du inte åka hoj som pensionär?

Skruva i garaget hela vintrarna?

Bruce Willis går i pension nu såg jag, på grund av ålderssjukdom.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år