Idag är jag förbannad därför att...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Om du tänker positivt.
Tänk hur många som har tummen mitt i handen eller saknar grejor för att utföra jobbet och måste leja en hantverkare för att göra den typen av jobb.
Ja du har rätt, jag fick händighet att fixa analoga mekaniska saker av många slag o jag är mycket nöjd o glad att kunna fixa o laga det mesta själv. Men jag blev av med allt digitalt istället, försökte starta min CREATIVE ZEN på 20 Gb efter ett par år ???? du skulle hört mina uppgivna kvidanden om detta digitala helvetets bla bla bla bla. ?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag hade sotarn här förra veckan (jag har bara en kamin) som vanligt sa han "Ja det var ju inte mycket att sota" men I helvete att dom går med på varannan års sotning.

Jag har en enkel kamin i vardagsrummet, spikrak rostfri isolerpipa.
När han har varit på taket och dragit viskan igenom pipan ligger det ungefär en kaffekopp med sot i kaminen.

Nu eldar jag IOFS med helt öppet drag jämt när jag eldar, men inte ens om man sureldar med stängt drag borde det kunna bygga så mycket sot i en slät rostfri pipa på två år att det är någon fara.
Vi har sotning varannat år på vår kamin, så jag antar att det är olika beroende på var man bor och vilket företag som sotar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi har sotning varannat år på vår kamin, så jag antar att det är olika beroende på var man bor och vilket företag som sotar.
Jo, det är ju dom själva som bestämmer intervallerna i sitt eget distrikt.

Skräckexemplet fanns väl i Piteå där ena sotaren tyckte att alla behövde sota på kortaste intervallen, och sotaren på andra distriktet sotade inte oftare än nödvändigt.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13

Jag har två kaminer en i vardagsrummet på bottenvåningen som jag eldar i varje dag den sotas varje år. Sen har jag en i källaren som nästan aldrig använder den sotas vart 5år. Sen besiktas murstocken har för mig vartannat år och det kan ändras om dom tycker det behövs mer eller mindre. Inte för att dom har hittat några fel dom 20år jag har haft huset men känns ändå bra att det är lite koll på sakerna kostar inte så många hundralappar varje år.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Att en del av mina medmänniskor har så förbannat svårt att använda rätt bits, pozidrive/phillips. Detta grundlig instruktion till trots.

Målare som tycks ha som livsvision att fylla apparatdosor med spackel. Ja, eller tapetsera över med eller utan spackel i.

Snickare som sätter gipsskivor över kopplingsdosa.

Elektriker utan vattenpass men med helt skev syn på vad som är i våg och lod.

Ska det vara så omöjligt att låta bli min kabelsax eller sekatör när spikar ska klippas!?

Oförmåga att läsa instruktionerna till träoljan. Trassel som är indränkt kan självantända, lägg i plåthink med lock eller under vatten.

För bövelen! Kretiner, sopor, trattskallar. Anfäkta och anamma!?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Att en del av mina medmänniskor har så förbannat svårt att använda rätt bits, pozidrive/phillips. Detta grundlig instruktion till trots.

Målare som tycks ha som livsvision att fylla apparatdosor med spackel. Ja, eller tapetsera över med eller utan spackel i.

Snickare som sätter gipsskivor över kopplingsdosa.

Elektriker utan vattenpass men med helt skev syn på vad som är i våg och lod.

Ska det vara så omöjligt att låta bli min kabelsax eller sekatör när spikar ska klippas!?

Oförmåga att läsa instruktionerna till träoljan. Trassel som är indränkt kan självantända, lägg i plåthink med lock eller under vatten.

För bövelen! Kretiner, sopor, trattskallar. Anfäkta och anamma!?
Hahah, normalbegåvade kolleger?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
En liten incident som öppnade dammluckan till åratal av suckande, masserade ögonbryn och fraser som, -Nejnejnejnejnejnej inte nu när det är fredag eftermiddag.

Nuförtin är folk dum i huvet nå jävulskt.
Om det får dig att känna dig bättre, så har folk alltid varit dumma i huvudet.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
En liten incident som öppnade dammluckan till åratal av suckande, masserade ögonbryn och fraser som, -Nejnejnejnejnejnej inte nu när det är fredag eftermiddag.

Nuförtin är folk dum i huvet nå jävulskt.
Min finska konsultkollega sa:
-"90% of the people are human automation tools. You can teach them to press OK but not much more."

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
säga upp dina försäkringar.jpg
"Har du ställt av ett fordon? Då har du rätt att avsluta försäkringen. Hör bara av dig så hjälper vi till."

*Ringer Dina*
- Ja hej, jag har ställt av mitt fordon och vill avsluta min försäkring.
"Du har en årsförsäkring, den går inte att avsluta"
- Varför står det som det gör på er hemsida då? *citerar informationen på sidan* Det står ingenting om att årsförsäkringar är undantagna från detta. Det står däremot att Skotrar är undantagna, varför har ni bemödat er med att nämna det förbehållet men inte det om årsförsäkringar?
"Eeehm..."
-Denna formulering är en av anledningarna till att jag valt just Dina, jag vill kunna avsluta min försäkring vid behov.
"Jamen det gäller ju inte årsförsäkring..."
- Varför har jag inte fått någon information om detta då jag tecknade försäkringen och varför skriver ni som ni gör på er hemsida då? Om årsförsäkringar inte kan avslutas vid avställning så borde det väl stå här klart och tydligt, precis som det gör angående skotrar?
"Eeehm..."
- Tänker ni hjälpa mig att avsluta försäkringen?
"Nej, det kan vi inte"
- Bra, då går jag över till grannen och säljer hojen till honom så avslutas försäkringen därigenom och så köper jag tillbaka hojen när han får hem ägarpappren. Det blir en extra ägare i min hojs papper, och ett bottenbetyg till er. Dåligt kan jag tycka, men tack för ingenting då. Adjö.

Ska det vara så jävla svårt med lite vanlig hederlig service och omtanke om kunden? Skriver man som man gör på sin hemsida så får man väl stå för det kan jag tycka. Jag har ju redan bestämt mig för att jag vill avsluta försäkringen, min kundupplevelse blir ju inte direkt bättre av att ni bråkar med mig om hur man ska tolka era villkor och huruvida informationen ni anger på er hemsida stämmer eller inte. ALLA vet ju att man kan göra ett ägarbyte så avslutas försäkringen, visst det blir lite krångligare för mig och hojen får en extra ägare på pappret men är man bara tillräckligt motiverad så är det ju knappast svårt att lösa. Det är ju bara tragiskt att inte visa omtanke om kunden och göra processen lättare. Hade ni bara låtit mig avsluta min hojförsäkring så hade jag varit nöjd kund och då hade jag låtit mina två bilförsäkringar kvarstå. Ert patetiska försök att klamra er fast vid mina pengar har bara lett till att ni blir ytterligare ett försäkringsbolag som jag för upp på listan över bolag jag inte befattar mig med, och istället för att ha två fordon försäkrade hos er så har jag nu istället inga enbart på grund av att ni ville tvinga mig att ha kvar ett tredje. Vem vann på detta egentligen? Muppar :mad:

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
View attachment 471219
"Har du ställt av ett fordon? Då har du rätt att avsluta försäkringen. Hör bara av dig så hjälper vi till."

*Ringer Dina*
- Ja hej, jag har ställt av mitt fordon och vill avsluta min försäkring.
"Du har en årsförsäkring, den går inte att avsluta"
- Varför står det som det gör på er hemsida då? *citerar informationen på sidan* Det står ingenting om att årsförsäkringar är undantagna från detta. Det står däremot att Skotrar är undantagna, varför har ni bemödat er med att nämna det förbehållet men inte det om årsförsäkringar?
"Eeehm..."
-Denna formulering är en av anledningarna till att jag valt just Dina, jag vill kunna avsluta min försäkring vid behov.
"Jamen det gäller ju inte årsförsäkring..."
- Varför har jag inte fått någon information om detta då jag tecknade försäkringen och varför skriver ni som ni gör på er hemsida då? Om årsförsäkringar inte kan avslutas vid avställning så borde det väl stå här klart och tydligt, precis som det gör angående skotrar?
"Eeehm..."
- Tänker ni hjälpa mig att avsluta försäkringen?
"Nej, det kan vi inte"
- Bra, då går jag över till grannen och säljer hojen till honom så avslutas försäkringen därigenom och så köper jag tillbaka hojen när han får hem ägarpappren. Det blir en extra ägare i min hojs papper, och ett bottenbetyg till er. Dåligt kan jag tycka, men tack för ingenting då. Adjö.

Ska det vara så jävla svårt med lite vanlig hederlig service och omtanke om kunden? Skriver man som man gör på sin hemsida så får man väl stå för det kan jag tycka. Jag har ju redan bestämt mig för att jag vill avsluta försäkringen, min kundupplevelse blir ju inte direkt bättre av att ni bråkar med mig om hur man ska tolka era villkor och huruvida informationen ni anger på er hemsida stämmer eller inte. ALLA vet ju att man kan göra ett ägarbyte så avslutas försäkringen, visst det blir lite krångligare för mig och hojen får en extra ägare på pappret men är man bara tillräckligt motiverad så är det ju knappast svårt att lösa. Det är ju bara tragiskt att inte visa omtanke om kunden och göra processen lättare. Hade ni bara låtit mig avsluta min hojförsäkring så hade jag varit nöjd kund och då hade jag låtit mina två bilförsäkringar kvarstå. Ert patetiska försök att klamra er fast vid mina pengar har bara lett till att ni blir ytterligare ett försäkringsbolag som jag för upp på listan över bolag jag inte befattar mig med, och istället för att ha två fordon försäkrade hos er så har jag nu istället inga enbart på grund av att ni ville tvinga mig att ha kvar ett tredje. Vem vann på detta egentligen? Muppar :mad:
Helvete bushido du måste tagga ned du får en stroke snart ?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Helvete bushido du måste tagga ned du får en stroke snart ?
Säkerligen... Blödande magsår har jag ju redan åkt på, stroke eller hjärtinfarkt kommer antagligen härnäst. Om bara folk kunde sköta sig ordentligt så hade allt, inklusive att tagga ner, varit så satans mycket enklare :4skrika

Last edited:

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Säkerligen... Blödande magsår har jag ju redan åkt på, stroke eller hjärtinfarkt kommer antagligen härnäst. Om bara folk kunde sköta sig ordentligt så hade allt, inklusive att tagga ner, varit så satans mycket enklare :4skrika
Du får försöka ha lägre förväntningar på folk så slipper du bli så upprörd när de gör dig besviken.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Du får försöka ha lägre förväntningar på folk så slipper du bli så upprörd när de gör dig besviken.
Jag tycker väl i och för sig inte att det är att ha sådär jättehöga förväntningar på saker och ting när det enda jag förväntar mig är att informationen på försäkringsbolagets hemsida stämmer och att det ska slippa bli tjafs om en såpass enkel sak som hur man ska tolka meningen "Har du ställt av ditt fordon? Då har du rätt att säga upp försäkringen. Bara kontakta oss så hjälper vi till". Jag tycker att det är att ha ganska realistiska förväntningar, vet inte om det är att klassa som låga men jag tycker verkligen inte att det är högt ställda krav jag har här... Oavsett, fel hade jag ju bevisligen. Det är väl bara konstatera att precis varenda människa i hela världen är fullständigt dum i huvudet, ingen vill stå för sitt ord, ingen vill leva upp till sina förpliktelser och vill man ha det man har rätt till så får man vara beredd att strida för det. Det gör dock inte att jag får lättare att tagga ner, tvärtom måste jag ju då snarare gå med taggarna utåt precis hela tiden och vara inställd på att varje situation alltid kommer att leda till konflikt för varje gång jag drar in taggarna så blir jag ju dragen vid näsan av folk som bara ska bråka på ren jävelskap. Ingen vill ju göra rätt för sig på eget bevåg, tydligen måste man tvinga dem.

Det är tur att jag inte föddes med superkrafter, jag hade varit den mest ondskefulla superskurken i hela universum för tydligen måste man ju utgå ifrån att man antingen har eller kommer att ha en personlig vendetta mot allt och alla.

Välkommen bland oss 50plusare!
Tackar :tummenupp Bara sisådär 15 år i förtid :hihi

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Jag tycker väl i och för sig inte att det är att ha sådär jättehöga förväntningar på saker och ting när det enda jag förväntar mig är att informationen på försäkringsbolagets hemsida stämmer och att det ska slippa bli tjafs om en såpass enkel sak som hur man ska tolka meningen "Har du ställt av ditt fordon? Då har du rätt att säga upp försäkringen. Bara kontakta oss så hjälper vi till". Jag tycker att det är att ha ganska realistiska förväntningar, vet inte om det är att klassa som låga men jag tycker verkligen inte att det är högt ställda krav jag har här... Oavsett, fel hade jag ju bevisligen. Det är väl bara konstatera att precis varenda människa i hela världen är fullständigt dum i huvudet, ingen vill stå för sitt ord, ingen vill leva upp till sina förpliktelser och vill man ha det man har rätt till så får man vara beredd att strida för det.

Precis så. Oavsett om du tycker att dina förväntningar är låga redan idag, så måste du alltså ändå sänka dem ytterligare. Jag förväntar mig ingenting av någon och det är väldigt sällan jag blir upprörd på riktigt och när jag väl blir det är det aldrig av anledningen att folk är lite allmänt vardagsdummaihuvudet.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Precis så. Oavsett om du tycker att dina förväntningar är låga redan idag, så måste du alltså ändå sänka dem ytterligare. Jag förväntar mig ingenting av någon och det är väldigt sällan jag blir upprörd på riktigt och när jag väl blir det är det aldrig av anledningen att folk är lite allmänt vardagsdummaihuvudet.
Fast jag tycker att det är skillnad på att förvänta sig att folk är dumma i huvudet och inte håller vad de lovar och på att acceptera det. Det är inte så att jag blir ständigt förvånad över att folk inte sköter sig och att det är förvåningen över detta som gör mig upprörd, det är det faktum att folk inte sköter sig som stör mig. Jag tycker ändå att jag har rätt att förvänta mig att det som ett företag uppger om regler och villkor på sin officiella hemsida ska stämma, då förväntar jag mig också att slippa tjafs om detta när jag gör anspråk på vad det nu är de lovat mig. Vad är alternativet då tycker du? Ska man bara rulla över, lägga sig på rygg och konstatera att "Jaha, ni vill inte stå för vad ni lovat, då är det så. Ha en bra dag"? Det kanske funkar när strulet i fråga inte får några riktiga konsekvenser för min del, men när det får det och rinner ut över andra saker så blir jag irriterad och försöker efter bästa förmåga tillse att den som bär ansvaret för min irritation får sin egen beskärda del av tråkiga konsekvenser. Småaktigt kanske, men jag ser inte att jag skulle må bättre av att bara acceptera att folk inte gör rätt för sig. Det stör mig snarare desto mer om de inte bara missköter sig utan dessutom kommer undan med det. Skit ska skit ha, vill man inte göra rätt för sig förtjänar man att straffas för det tills man lärt sig att bete sig. Och det är väl just det som är problemet, att jag ständigt måste strida med folk som inte vill göra rätt för sig självmant vilket leder till irritation.

Vardagsdumhet har jag sällan problem med, ej heller att folk begår misstag. Sånt händer, det kan jag ha förståelse för förutsatt att man då är ödmjuk och ursäktande inför det faktum att man gjort fel. Det är först när man skyller ifrån sig eller inte vill ta ansvar för sitt misstag som jag ruttnar.

Sen är det ju också så att ju mer dumheter man råkar ut för, desto sämre tålamod med dylikt fanskap får man. Just nu är det mycket skit i mitt liv, inte så konstigt att jag stör mig på saker som andra kanske inte uppfattar som något vidare irritationsmoment. Slapp jag bara råka ut för oaktsamma korkade jävla lallare i tid och otid, för att inte tala om den drös av folk i min närhet som inte bara är odugliga utan rentav har ont uppsåt, så skulle jag antagligen nå en högre nivå av Zen och kunna tagga ner litegrann.

Last edited:

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Fast jag tycker att det är skillnad på att förvänta sig att folk är dumma i huvudet och inte håller vad de lovar och på att acceptera det. Det är inte så att jag blir ständigt förvånad över att folk inte sköter sig och att det är förvåningen över detta som gör mig upprörd, det är det faktum att folk inte sköter sig som stör mig. Jag tycker ändå att jag har rätt att förvänta mig att det som ett företag uppger om regler och villkor på sin officiella hemsida ska stämma, då förväntar jag mig också att slippa tjafs om detta när jag gör anspråk på vad det nu är de lovat mig. Vad är alternativet då tycker du? Ska man bara rulla över, lägga sig på rygg och konstatera att "Jaha, ni vill inte stå för vad ni lovat, då är det så. Ha en bra dag"? Det kanske funkar när strulet i fråga inte får några riktiga konsekvenser för min del, men när det får det och rinner ut över andra saker så blir jag irriterad och försöker efter bästa förmåga tillse att den som bär ansvaret för min irritation får sin egen beskärda del av tråkiga konsekvenser. Småaktigt kanske, men jag ser inte att jag skulle må bättre av att bara acceptera att folk inte gör rätt för sig. Det stör mig snarare desto mer om de inte bara missköter sig utan dessutom kommer undan med det. Skit ska skit ha, vill man inte göra rätt för sig förtjänar man att straffas för det tills man lärt sig att bete sig. Och det är väl just det som är problemet, att jag ständigt måste strida med folk som inte vill göra rätt för sig självmant vilket leder till irritation.

Vardagsdumhet har jag sällan problem med, ej heller att folk begår misstag. Sånt händer, det kan jag ha förståelse för förutsatt att man då är ödmjuk och ursäktande inför det faktum att man gjort fel. Det är först när man skyller ifrån sig eller inte vill ta ansvar för sitt misstag som jag ruttnar.

Sen är det ju också så att ju mer dumheter man råkar ut för, desto sämre tålamod med dylikt fanskap får man. Just nu är det mycket skit i mitt liv, inte så konstigt att jag stör mig på saker som andra kanske inte uppfattar som något vidare irritationsmoment. Slapp jag bara råka ut för oaktsamma korkade jävla lallare i tid och otid, för att inte tala om den drös av folk i min närhet som inte bara är odugliga utan rentav har ont uppsåt, så skulle jag antagligen nå en högre nivå av Zen och kunna tagga ner litegrann.
Det är ganska långt mellan att ”lägga sig på rygg” och att bli så förbannad att man blir sjuk av det.
Men du gör såklart som du vill. Tycker du att det funkar så ska du såklart inte ändra på dig.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år