Idag är jag förbannad därför att...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Ja, jag borde kanske satsa mina nerver på något annat, men det här gör mig faktiskt rätt förbannad på ren svenska.

Fortum, ett finskt bolag, har alltså satasat miljardtals euro på att utveckla elförsörjning i Ryssland, som sedan exporteras tillbaka till Finland. Därigenom så har de satt arbetstillfällen för Finsk energiförsörjning i Ryssland, betalat skatt för denna i Ryssland. Och bidragit starkt till Finlands energiberoende av Ryssland genom att inte göra samma satsningar på Finsk mark.

Nu när skiten träffar fläkten, så vill de att Finlands skattebetalare, alltså jag, skall rädda dem ur det ekonomiska hålet de grävt för sig själva. För, i citat, "Miljardtals Euro".

Mao så har de starkt bidragit till energikrisen vi nu sitter i, flyttat 7000 jobb och en omsättning på miljarder ur landet, och nu vill de att vi som betalar skatt i landet skall belöna dem för det.

Ännu jävligare är att sittande regering då massor av finländare sitter på aktier i spektaklet antagligen kommer att ge dem vad det vill ha.
Något som är jävligt mycket mer fel med regeringen än om statsministern drar shottar på tiktok eller vad fan nu media koncentrerar sig på nuförtiden.

Bitter. :mad:
Fortum och Nordea har visat att finsk företagsamhet inte bara är positivt för deras kunder.
Jag läste någonstans som jag inte hittar att Fortum gjorde lika mycket vinst som de köpte Tokholm Energi.
Tur att man inte är Tokholmare! :banana
Fortum har rötter i Imatra där kraftverket är imponerande och vackert. Har passerat ett antal gånger med SportHoj men måste någon gång ta en bild.
Saimen är kall även när det är 30 grader i luften vet jag egen erfarenhet...

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Fascinerad och lite förbannad över surgubbarna i "Bikers Kristianstad". Ser att de marknadsför "Sweden Charity Run" som verkar vara ett HA-anslutet evenemang. Klassiskt HA, inget konstigt med det. Men ser jag samma sura gubbar sitta i andra kommentarsfält och beklaga sig över organiserad brottslighet. Tröttsamt och korkat som fan.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Folk kan vara liiite dumma i huvet ibland, dagens bästa.
Kund "fly förbannad" "Jag har kört in i en vägg och skadat hörnet på min stötfångare fram på min nya bil och eftersom den har såna dära sensorer där fram så borde den ha sagt till, så nu vill jag att NI står för reparationen"

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Folk kan vara liiite dumma i huvet ibland, dagens bästa.
Kund "fly förbannad" "Jag har kört in i en vägg och skadat hörnet på min stötfångare fram på min nya bil och eftersom den har såna dära sensorer där fram så borde den ha sagt till, så nu vill jag att NI står för reparationen"
-Åk taxi för helvete, människa. Resten av ditt liv!

Skulle genmälet till kund behöva vara. Men man kan inte alltid vara så klarspråkad till kunder...

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jaa suck, det var ett jävla liv på fanstyget innan han fattade vad ett försäkringsbolag är.
Är ni återförsäljare? Är bilen under garanti? Om svaret är ja så borde man i vart fall kontrollera funktionen på sensorerna och börja fundera på goodwill om de är defekta.

Är svaret nej på någon av frågorna kan han ringa sitt försäkringsbolag. Hur skulle det se ut om man säljer bilar som är defekta, där felet orsakar en skada och man sedan tar noll ansvar för det?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Efter insidenten igår med hojen så ringer jag länsförsäkringars jour nummer.

Hej behöver du bärgning. Nej hojen är hemma i garaget. Vill anmäla olyckan.

Ring sos alarm så registrerar dom olyckan, men ingen är skadad utan vill ha igång en skade utredning.

Nä se de går inte ring i morgon.

Ringer i dag. Hej vad kan vi hjälpa dej med. Skade anmälan av en hoj.

Jag kopplar dej till en tekniker. 30 min senare i kön, du är nummer 1 i kön.

Alla tekniker är på utbildning ring i morgon, klick tyst.

Ringer igen ny dam. Vad kan vi hjälpa dej med.. Skadeanmälan på en hoj.

Ja då ringer du sos alarm. Men det var i går det hände, ja ring sos alarm.
Klick. Tyst.

VTF funkar det så här idag med f-bolag?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Är ni återförsäljare? Är bilen under garanti? Om svaret är ja så borde man i vart fall kontrollera funktionen på sensorerna och börja fundera på goodwill om de är defekta.

Är svaret nej på någon av frågorna kan han ringa sitt försäkringsbolag. Hur skulle det se ut om man säljer bilar som är defekta, där felet orsakar en skada och man sedan tar noll ansvar för det?
Sensorerna är inte felfria och är inte ämnade att avlösa föraren från ansvar från att hålla kontroll över fordonet.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13

Ring sos alarm så registrerar dom olyckan, men ingen är skadad utan vill ha igång en skade utredning.

Klick. Tyst.

Går det inte att fylla i en anmälan på hemsidan och sedan bli kontaktad av en skadetekniker?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj

Klick. Tyst.

Försäkring ska man inte ha.

Det är nog dags att ett dera avskaffa lagstiftat tvång på försäkringar, alternativt införa en reglering för att skiten skall fungera.

Frimarknadens regleringsprinciper åker ju liksom ut genom fönstret när man inte kan välja att avstå skiten.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Går det inte att fylla i en anmälan på hemsidan och sedan bli kontaktad av en skadetekniker?
Vet ej skall tydligen finnas en App av något slag som ingen på FB vet vad den heter! Men finns gör den.

Jag får försöka igen i morgon men är alla länsförsäkringsbolag så här bör man nog undvika dom..

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Sensorerna är inte felfria och är inte ämnade att avlösa föraren från ansvar från att hålla kontroll över fordonet.
Absolut, och det finns även friskrivningar för det. Man kan däremot diskutera goodwill om man vill ha återkommande kunder. Skulle det vara fel på systemet och bilen är under garanti så blr man nog vara snäll mot kunderna även om man inte måste.

Det brukar även stå i instruktionsböckerna att man inte får köra med bromsvätska under miniminivå. Ponera att du säljer en ny bil till någon där bromsvätska läcker ur, systemet för att detektera fel i bromssystemet fungerar inte, kunden tappar bromsförmåga och krockar. Lagar du då läckan och självdiagnosen och sedan hänvisar kunden till sitt försäkringsbolag för resten? Kunden har ju bevisligen kört med för lite bromsvätska i systemet så krocken är dennes fel? Du kan säkert komma undan med det juridiskt, men moraliskt? Hade du sovit gott den natten?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Funktionen av parkeringssensorerna efter krock är nog mos. De brukar sitta väldigt utsatt.

De är väl mer till för att visa avstånd när man baxar in i trångt utrymme än att hinna göra någonting i hastigheter över raskt gångtempo. Räckvidden kring metern ger reaktoninstid på 1/3 sekund i 10km/h.

Om vi inte snackar radar och kamerabasserade system. Men de är väl mer mot andra trafikanter än väggar?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Absolut, och det finns även friskrivningar för det. Man kan däremot diskutera goodwill om man vill ha återkommande kunder. Skulle det vara fel på systemet och bilen är under garanti så blr man nog vara snäll mot kunderna även om man inte måste.

Det brukar även stå i instruktionsböckerna att man inte får köra med bromsvätska under miniminivå. Ponera att du säljer en ny bil till någon där bromsvätska läcker ur, systemet för att detektera fel i bromssystemet fungerar inte, kunden tappar bromsförmåga och krockar. Lagar du då läckan och självdiagnosen och sedan hänvisar kunden till sitt försäkringsbolag för resten? Kunden har ju bevisligen kört med för lite bromsvätska i systemet så krocken är dennes fel? Du kan säkert komma undan med det juridiskt, men moraliskt? Hade du sovit gott den natten?
Visst har du en poäng, jag gör nog ändå viss skillnad på ett hydrauliskt bromssystem och en parkeringssensor.
Dels eftersom att ett bromssystem skall funka, och det är fullt normalt att det också gör det, men att en sensor missar ett hörn som kommer lite taskigt till, inte hinner med om det går lite fort, etc är helt inom ramarna för vad som är normalt för den tekniken.
Men också därför att jag tycker att man borde fan kunna parkera utan att köra på något om man ska ha något jävla körkort, lika som jag tycker att man blr kunna hantera en nödbromsbing behjälpligt utan fungerande abs.

Jag är fullt medveten om att gränsdragningen direkt blir svårare när man börjar "tycka".
Men det kan jag leva med i fallet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag blev påbackad av en som backade efter sensorer.

Hans sensorer satt så lågt att till att börja med såg dom nog kofångaren på min bil, men när han närmade sig började dom mäta mot något under min bil.

Det sa tjoff i bullbaren på min bil och kras i plasten på hans, vi kom överens om att vi skulle laga våra bilar själva, så jag böjde till ena extraljuset, vad han gjorde vet jag inte men det såg dyrt ut

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no

Mer info:
Vi är återförsäljare för ett Europeiskt bilmärke, kunden har köpt en begagnad bil av ett Asiatiskt bilmärke.
Jag tror den var tre eller fyra är gammal, om den fortfarande har fabriksgaranti har jag ingen aning om, men den har i alla fall avståndsradar fram, inga parkeringssensorer.

Jag släppte ärendet där, hörde bara diskussionen med säljarna.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år