Idag är jag förbannad därför att...

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har varit med om liknande paragraf ryttare till besiktningsman. Som hänger upp sig på någon bagatell bara för att visa sin makt.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Nu påminde ni mig om att jag fick nedslag på att infarten inte var handikappanpassad när huset var nybyggt. Det kunde ju inte jag veta att ena besiktningsmannen satt i rullstol.
Det räckte med en gubbe för att kontrollera resten av huset.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
För många år sedan ändrades riktlinjerna för djurhållning, då var det en bonde som hade byggt ny lagård som skulle måsta bygga om den för att båsen var en cm för smala enligt dom nya riktlinjerna.

Lyckligtvis var båsen byggda av väldigt grova rör, och reglerna sa ingenting om att rören inte fick vara ovala eller tunnare.

Jag minns inte hur han gjorde men initialt hade han tänkt platta till rören, alternativt beställa nya båsrör i tunnare dimension.
Eventuellt fick han dispens efter att tidningen hade tagit upp det orimliga

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Japp efter kakling. Puts är före kakling.

Vi gör förbesiktningar så att det inte kommer ex att nöd larm knappar sitter på fel ställen vid golvet.

HHar haft scenario där allt varit färdigt o dom slått ned på att knapp suttit 10mm fel.

Handikapp toaletter är exakta vanliga lite sisådär noga i utförandet.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
För många år sedan ändrades riktlinjerna för djurhållning, då var det en bonde som hade byggt ny lagård som skulle måsta bygga om den för att båsen var en cm för smala enligt dom nya riktlinjerna.

Lyckligtvis var båsen byggda av väldigt grova rör, och reglerna sa ingenting om att rören inte fick vara ovala eller tunnare.

Jag minns inte hur han gjorde men initialt hade han tänkt platta till rören, alternativt beställa nya båsrör i tunnare dimension.
Eventuellt fick han dispens efter att tidningen hade tagit upp det orimliga
Det var många som lade ned då spalten var tvungen att förlängas med 10-20 cm även minimum i takhöjd ändrades har jag för mej.
Våran Gammla ladugård revs iallafall för en ny.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
View attachment 482159
Blev lätt irriterad idag.?

För besiktning av ny murade o putsade toalett grupper detta var en handikapp toa som höll 222,7 cm i mått o dom skall vara 223 cm.

Bes person vägrade att ge sig på dessa 3 mm, en handikappad skall inte behöva uppleva att det är trångt o besvärligt.

Tog då fram tors hammare o gav vägghelvetet några snabba rundpall, så det såg ut som i Ukraina när vägg eländet sprack upp o väggen rasade i ett dam moln.

Bes personen dröp av duktigt fort helt plötsligt..

Ahh jag får väll något samtal om att det var onödigt betende, men det kändes jävligt bra?
Varit med om något liknande på een ombyggnation.

"Kom hit du din jävel så ska jag handikappsanpassa Dig!" Blev svaret från en gammal väljusterad hantverkare.

Inge poppis....

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag är mest förbannad för att min lunchlåda inte går att micra ätbar.
Efter 7,5 minut är 2cm in härdsmälta varmt och stenhårt medan jag fortfarande har en 6-7cm isbit av nudlar i mitten. :mad:

Vad fan är det för jävla talangvakuum som kodat termodynamiken i den här simuleringen? Den suger verkligen getpung! :4skrika

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är mest förbannad för att min lunchlåda inte går att micra ätbar.
Efter 7,5 minut är 2cm in härdsmälta varmt och stenhårt medan jag fortfarande har en 6-7cm isbit av nudlar i mitten. :mad:

Vad fan är det för jävla talangvakuum som kodat termodynamiken i den här simuleringen? Den suger verkligen getpung! :4skrika
Jag hade det problemet på ett ställe jag knegade på. MAn fick öppna och hacka sönder isbitarna under tiden man värmde för att man inte skulle få en lunch som var en klump is med aska som skal.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Microvågor är usla på att värma is, fukta isklumpen med vatten innan du micrar den så tar det en bråkdel av tiden, då vattnet på isklumpen värms upp och i sin tur omvandlar isklumpen till mer vatten.

Man kan koka (pyttelite) vatten i en skål gjord av (tjock) is i en microvågsugn

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Microvågor är usla på att värma is, fukta isklumpen med vatten innan du micrar den så tar det en bråkdel av tiden, då vattnet på isklumpen värms upp och i sin tur omvandlar isklumpen till mer vatten.

Man kan koka (pyttelite) vatten i en skål gjord av (tjock) is i en microvågsugn
Is är ju transparent mot microvågor så man drar i en matsked två vatten/mjök i bunken eller under plastfolien o drar på.

Börjar ju o ånga o vips är rätten klar på utsatt tid

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ahh, så mikrovågorna ser inte isen och missar den då?

Radiovågorna kan inte excitera väte och syre atomerna i is lika bra... grovt förenklat.

Det finns säkert någon vetenskapsman på youtube som kan förklara det bättre

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om man tar isbiten från frysen så är den väl runt -20 grader.

Det går åt 20x2.2 = 44 kJ/kg för att värma isen till 0 grader
Fasomvandlingen kräver 334 kJ/kg för att fasomvandla is till vatten
Sedan krävs det 100x4.18 = 418 kJ/kg för att värma vattnet till 100 grader
SUMMA: 796 kJ/kg

Tar man vatten ur kranen så är det gissningsvis runt 15 grader
det krävs alltså (100-15)x4.18 = 355 kJ/kg

796/355 = 2.24

Bara energimängden som krävs betyder alltså drygt dubbelt så lång tid att värma is ur frysen som vatten ur kranen. Någon annan får testa...

Mat ur frysen värmer man väl inte till 100 grader utan snarare 60-70 grader gissar jag då blir samma kalkyl:
Det går åt 20x2.2 = 44 kJ/kg vatten för att värma till 0 grader
Fasomvandlingen kräver 334 kJ/kg vatten för att fasomvandla is till vatten
Sedan krävs det 65x4.18 = 272 kJ/kg vatten för att värma till 65 grader
SUMMA: 650 kJ/kg

Tar man maten ur kylskåpet +8 grader
det krävs alltså (65-8)x4.18 = 238 kJ/kg

650/238 = 2.73

Alltså nästan 3 gånger så mycket energi, eller 3 gånger så lång tid.

Mattallriken ur kylskåpet som man värmer 2:30 ska alltså ta nästan 7 minuter om man tar den ur frysen.

Det stämmer ganska väl överens med mina erfarenheter av att värma mat.

Att is inte skulle ta emot energi är alltså bara trams.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Om man tar isbiten från frysen så är den väl runt -20 grader.

Det går åt 20x2.2 = 44 kJ/kg för att värma isen till 0 grader
Fasomvandlingen kräver 334 kJ/kg för att fasomvandla is till vatten
Sedan krävs det 100x4.18 = 418 kJ/kg för att värma vattnet till 100 grader
SUMMA: 796 kJ/kg

Tar man vatten ur kranen så är det gissningsvis runt 15 grader
det krävs alltså (100-15)x4.18 = 355 kJ/kg

796/355 = 2.24

Bara energimängden som krävs betyder alltså drygt dubbelt så lång tid att värma is ur frysen som vatten ur kranen. Någon annan får testa...

Mat ur frysen värmer man väl inte till 100 grader utan snarare 60-70 grader gissar jag då blir samma kalkyl:
Det går åt 20x2.2 = 44 kJ/kg vatten för att värma till 0 grader
Fasomvandlingen kräver 334 kJ/kg vatten för att fasomvandla is till vatten
Sedan krävs det 65x4.18 = 272 kJ/kg vatten för att värma till 65 grader
SUMMA: 650 kJ/kg

Tar man maten ur kylskåpet +8 grader
det krävs alltså (65-8)x4.18 = 238 kJ/kg

650/238 = 2.73

Alltså nästan 3 gånger så mycket energi, eller 3 gånger så lång tid.

Mattallriken ur kylskåpet som man värmer 2:30 ska alltså ta nästan 7 minuter om man tar den ur frysen.

Det stämmer ganska väl överens med mina erfarenheter av att värma mat.

Att is inte skulle ta emot energi är alltså bara trams.
Nej

Vatten

Du har fel

Nuf said

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Is är vatten och (vatten)ånga är vatten. Det är bara olika sk aggregationstillstånd, flytande, gas och fast.
H2O alltihop.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Från Wikipedia:

Mikrovågsugnen fungerar genom att ett högfrekvent elektromagnetisk fält (RF) alstras i ugnen med hjälp av en magnetron. Mikrovågorna i moderna ugnar använder frekvensen 2,45 GHz vilket motsvarar en våglängd av omkring 12 centimeter. Alla material som antingen leder ström eller som har någon form av fria dipoler i sig kommer att värmas upp.

Vattenmolekylen blir på grund av sin uppbyggnad av väte- och syreatomer en elektrisk dipol med en positiv och en negativ ände. Dipolens negativa ände kommer att söka en positiv ände och därmed radar vattenmolekyler upp sig i kedjor med något tiotal vattenmolekyler.

En elektrisk dipol i ett elektriskt fält försöker alltid ställa in sig i fältets riktning. Eftersom dipolerna skall rätta in sig längs med fältet kommer kedjorna med vattenmolekyler att vridas sönder. Detta motsvarar ett tillskott av energi, när molekylerna åter försöker rada upp sig i kedjor kommer överskottsenergin i form av vattenmolekylernas slumpvisa rörelse, motsvarande en snabb temperaturhöjning. Om materialet även leder ström via elektroner, till exempel saltvatten, kommer även detta att leda till uppvärmning.

I fruset vatten är däremot dipolerna fixerade och det är därför is är svårt att få varmt i mikrovågsugnen: mikrovågorna går i princip rakt igenom. En isbit smälter dock så småningom ändå, eftersom den tunna vattenhinnan på ytan absorberar mikrovågen, blir varm och i sin tur smälter loss mer vatten ur isbiten. Det går alltså att koka vatten i en grop på en isbit (ända tills vattnet smälter isen). Ett gott råd är därför att hälla på en gnutta vatten, särskilt på stora isblock, för att snabbare tina fryst mat.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka