Det var många som lade ned då spalten var tvungen att förlängas med 10-20 cm även minimum i takhöjd ändrades har jag för mej.För många år sedan ändrades riktlinjerna för djurhållning, då var det en bonde som hade byggt ny lagård som skulle måsta bygga om den för att båsen var en cm för smala enligt dom nya riktlinjerna.
Lyckligtvis var båsen byggda av väldigt grova rör, och reglerna sa ingenting om att rören inte fick vara ovala eller tunnare.
Jag minns inte hur han gjorde men initialt hade han tänkt platta till rören, alternativt beställa nya båsrör i tunnare dimension.
Eventuellt fick han dispens efter att tidningen hade tagit upp det orimliga
Varit med om något liknande på een ombyggnation.View attachment 482159
Blev lätt irriterad idag.?
För besiktning av ny murade o putsade toalett grupper detta var en handikapp toa som höll 222,7 cm i mått o dom skall vara 223 cm.
Bes person vägrade att ge sig på dessa 3 mm, en handikappad skall inte behöva uppleva att det är trångt o besvärligt.
Tog då fram tors hammare o gav vägghelvetet några snabba rundpall, så det såg ut som i Ukraina när vägg eländet sprack upp o väggen rasade i ett dam moln.
Bes personen dröp av duktigt fort helt plötsligt..
Ahh jag får väll något samtal om att det var onödigt betende, men det kändes jävligt bra?
Jag hade det problemet på ett ställe jag knegade på. MAn fick öppna och hacka sönder isbitarna under tiden man värmde för att man inte skulle få en lunch som var en klump is med aska som skal.Jag är mest förbannad för att min lunchlåda inte går att micra ätbar.
Efter 7,5 minut är 2cm in härdsmälta varmt och stenhårt medan jag fortfarande har en 6-7cm isbit av nudlar i mitten.
Vad fan är det för jävla talangvakuum som kodat termodynamiken i den här simuleringen? Den suger verkligen getpung!
Is är ju transparent mot microvågor så man drar i en matsked två vatten/mjök i bunken eller under plastfolien o drar på.Microvågor är usla på att värma is, fukta isklumpen med vatten innan du micrar den så tar det en bråkdel av tiden, då vattnet på isklumpen värms upp och i sin tur omvandlar isklumpen till mer vatten.
Man kan koka (pyttelite) vatten i en skål gjord av (tjock) is i en microvågsugn
Ahh, så mikrovågorna ser inte isen och missar den då?
NejOm man tar isbiten från frysen så är den väl runt -20 grader.
Det går åt 20x2.2 = 44 kJ/kg för att värma isen till 0 grader
Fasomvandlingen kräver 334 kJ/kg för att fasomvandla is till vatten
Sedan krävs det 100x4.18 = 418 kJ/kg för att värma vattnet till 100 grader
SUMMA: 796 kJ/kg
Tar man vatten ur kranen så är det gissningsvis runt 15 grader
det krävs alltså (100-15)x4.18 = 355 kJ/kg
796/355 = 2.24
Bara energimängden som krävs betyder alltså drygt dubbelt så lång tid att värma is ur frysen som vatten ur kranen. Någon annan får testa...
Mat ur frysen värmer man väl inte till 100 grader utan snarare 60-70 grader gissar jag då blir samma kalkyl:
Det går åt 20x2.2 = 44 kJ/kg vatten för att värma till 0 grader
Fasomvandlingen kräver 334 kJ/kg vatten för att fasomvandla is till vatten
Sedan krävs det 65x4.18 = 272 kJ/kg vatten för att värma till 65 grader
SUMMA: 650 kJ/kg
Tar man maten ur kylskåpet +8 grader
det krävs alltså (65-8)x4.18 = 238 kJ/kg
650/238 = 2.73
Alltså nästan 3 gånger så mycket energi, eller 3 gånger så lång tid.
Mattallriken ur kylskåpet som man värmer 2:30 ska alltså ta nästan 7 minuter om man tar den ur frysen.
Det stämmer ganska väl överens med mina erfarenheter av att värma mat.
Att is inte skulle ta emot energi är alltså bara trams.
Is är väll bara 1 av ett antal olika former vätskan kan vara i.Sååå..kontentan är att is inte är vatten?
Is är is, vatten är vatten, ånga är ånga, och alltihopa är diväteoxid.Sååå..kontentan är att is inte är vatten?
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|