Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Konsensus när man googlar är att mikrovågor inte ˋbiter nämnvärt på is. jag har inte facit men det måste vara en väldigt välspridd skröna om det inte stämmer.
Prova själv i mikron och använd klockan.
Konsensus när man googlar är att mikrovågor inte ˋbiter nämnvärt på is. jag har inte facit men det måste vara en väldigt välspridd skröna om det inte stämmer.
Exakt. Tycker det är "lättare" att förstå via ett t-s-diagram med isobarer.Det som kräver energi är som jag redovisat fasomvandligen. Vilket betyder tid i mikron.
Jag borde inte bry mig om denna skitfrågan men jag är jäkligt sugen på att göra lite hobbyresearch hemma nu.Prova själv i mikron och använd klockan.
Jag borde inte bry mig om denna skitfrågan men jag är jäkligt sugen på att göra lite hobbyresearch hemma nu.
Om jag tar två soppskålar, fyller med vatten, fryser ena, den andra kan jag ställa i kylen. Sen tar jag tempen på kyl och frys. Kör på full kräm i micron i fem minuter och sedan mäta.Jag har inte klockat men jag vet ju att en tallrik mat från kylen värmer jag 2:00-2:30 och från frysen 6-8 minuter. Egentligen skulle man väl mäta temperaturen före och efter också.
Från GuWs inlägg 27520.
Wikipedia säger "I fruset vatten är däremot dipolerna fixerade och det är därför is är svårt att få varmt i mikrovågsugnen: mikrovågorna går i princip rakt igenom."
Så effekten mikron köttar på med blir inte tillförd energi till vattnet pss om det är i fast som i flytande form(?). Det har alltså inte bara med fasövergång att göra.
Om jag tar två soppskålar, fyller med vatten, fryser ena, den andra kan jag ställa i kylen. Sen tar jag tempen på kyl och frys. Kör på full kräm i micron i fem minuter och sedan mäta.
borde ge ett rättvist resultat?
Nu har jag lagt in två skålar i kyl/frys.Soppskålen med vatten kommer väl koka efter max 3 minuter och inte bli varmare.
Du kan ju börja med vattenskålen, ta tid och stoppa när det börjar koka, då är det ju 100 grader.
Tallriken med is skulle teoretiskt behöva 2.7 gånger så lång tid, innan vattnet kokar och lägger vi till teorin om att det är svårare att värma isen ska det alltså ta betydligt längre än så också.
Blir nog test imorgon. Har lagt gladpack över skålarna för att förhindra avdunstning. Den enda termometern jag har är en grilltermometer och den visar inte minusgrader.Nu har jag lagt in två skålar i kyl/frys.
Kylen står inställd på +2 och frysen -24. Kommer kontrollmäta tempen med en termometer sen.
Blir nog test imorgon. Har lagt gladpack över skålarna för att förhindra avdunstning. Den enda termometern jag har är en grilltermometer och den visar inte minusgrader.
Så vi får anta att inställda temperaturerna i kyl/frys ligger inom ett par grader från inställd temp.
Jag tänkte köra skålen från kylen(+2) i två minuter på full effekt och sedan mäta. Borde väl nå 70-90 grader på den tiden.
Hur många minuter bör jag köra den frysta(-24) för att kompensera för temperaturskillnaden om 26 grader?
Då kör jag testet 3 minuter med den från kylen ikväll. Borde vara kall nog nu. Sen får du gärna räkna fram hur lång tid det borde ta för den frysta att nå samma temperatur så kör jag det testet imorgon.Nu vet jag inte hur stor skål du har men en djup tallrik med vatten kräver nog 3 minuter i min mikro för att nå 70-90 grader.
Kör 3 minuter och mät temperaturen, sedan räknar du fram tiden för isen utgående ifrån den temperaturen. Du kan ju i princip räkna fram effekten på ugnen ifall du vet hur mycket vatten det är.
Tror mer på Bechamelpartikeln eller Schrödingers katt Gustav. Återstår att se när någon lyckas bygga en tillräckligt stor muskotnötsaccelerator för att kunna testa de teorierna i praktiken.Jag sätter en tia på att gravitoner och Higgs-partikel är inblandade.
Nu har jag kört skålen från kylen i 3 minuter på full effekt. Mätte med grilltermometern som visade 61-62 grader under den minuten jag mätte.
Twostroke, hur länge bör jag mikra den frysta för att få samma temp?
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|