Idag är jag förbannad därför att...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja men Greta säger ju att det är varmt som satan o jorden går under i värmen..
Greta är inget att bry sig om.
Fråga vilken kommunalpolitiker som helst ifall kommunens byggplaner påverkas av klimatförändringar i framtiden.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Greta är inget att bry sig om.
Fråga vilken kommunalpolitiker som helst ifall kommunens byggplaner påverkas av klimatförändringar i framtiden.

Ja precis. Greta säger mest ”lyssna på forskningen” och det brukar ju rent allmänt vara klokt.

Men precis all samhällsplanering påverkas nu av klimatförändringarna och det innebär bla fördyringar och förseningar inom många områden.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja precis. Greta säger mest ”lyssna på forskningen” och det brukar ju rent allmänt vara klokt.

Men precis all samhällsplanering påverkas nu av klimatförändringarna och det innebär bla fördyringar och förseningar inom många områden.

Jag såg häromdagen att Gretas mamma skulle dra sitt strå till stacken av återanvändning, så hon sålde två av sina tusen klänningar gjorda av nylon och plastpaljetter.

Men Greta har ju sagt en klok sak i alla fall "Vi behöver mer kärnkraft"

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Titta även på vem som finansierar forskningen.
284181c2f15ea6915f1ce42e8261bd44.jpg

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

Att byggandet blir dyrare är ju inget konstigt. Den kostnadsexplosionen kom ju som ett brev på posten när regeringen (s) Person Ringholm på slutet av 1990-talet beställde av Nämnden för konsumentprisindex en ny beräkning av KPI som tog hänsyn till statsfinanserna (dvs stigande priser skulle inte synas lika mycket i KPI) och bland lösningarna var att bostäder gick från nått man köpte (för att bo i) till något man köpte för att tjäna pengar på "investera" som aktier.
Och som en följd togs priser för bostäder bort ur KPI i slutet av 1990-talet.
Med resultatet att oberoende av hur mycket bostadskostnaderna stiger så ökar inte räntan.
Nej det jag tänkte på var att klimatförändringarna med stigande vattennivåer rimligtvis bör innebär att den mark som går att bebygga minskar.

Man behöver inte åka till Vellinge där grundvattennivån när vi skulle bygga en jordvärmepumpanläggning till en villa på 1980-talet låg 20 cm under markytan på tomten.
Utan det räcker med att se på Gbg där man glatt bygger på gyttjebankarna kring älven utan några funderingar på att maxvattennivån kan stiga vid allt starkare stormar.
1680871861383.png

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Såvitt jag vet så tillhör Göteborg de kommuner som kraftigast anpassar sina planer efter det förändrade klimatet. Förutom de uppenbara Karlstad, Älvsbyn, Trollhättan osv. Ökad nederbörd och kraftigare variationer i vattenstånd, fler skogsbränder osv.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Har det ens skett någon för map nederbördsmängd då i Göteborg?

Någon som orkar pilla med lite data och kan länga upp en graf? https://www.smhi.se/data/meteorologi/ladda-ner-meteorologiska-observationer

Här ser det ju inte supertydligt ut att det skett/sker en klimatförändring map nederbörd.

Att man asfalterar och hårdgör mer och mer markyta är inte klimatets fel. Ev för klena spill/dagvattensystem map befolkningsökning och lite eftersatt underhåll på det gör inte saken bättre.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Såvitt jag vet så tillhör Göteborg de kommuner som kraftigast anpassar sina planer efter det förändrade klimatet. Förutom de uppenbara Karlstad, Älvsbyn, Trollhättan osv. Ökad nederbörd och kraftigare variationer i vattenstånd, fler skogsbränder osv.
För oss som bor här i stan märks det inte.
Man bygger / försöker bygga på marken längs älven.
För det är Gbg's finaste mark (=den mark som med inköpspris + räntor är högst värderad i bokföringen) när det i själva verket är gyttja och dy.
Redan när de byggde Göteborgsoperan nere vid älven reagerade jag över placeringen.
När man försökte bebygga gamla Frihamnen (en Pir i älven) svarde byggbolagen med att dom vill ha marken gratis för att bygga på den marken. För riskabelt.
Och det gick nu inte så nu är det tydligen kommunala bostadsbolag som ska bygga på Piren. Helt sjukt.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
För oss som bor här i stan märks det inte.
Man bygger / försöker bygga på marken längs älven.
För det är Gbg's finaste mark (=den mark som med inköpspris + räntor är högst värderad i bokföringen) när det i själva verket är gyttja och dy.
Redan när de byggde Göteborgsoperan nere vid älven reagerade jag över placeringen.
När man försökte bebygga gamla Frihamnen (en Pir i älven) svarde byggbolagen med att dom vill ha marken gratis för att bygga på den marken. För riskabelt.
Och det gick nu inte så nu är det tydligen kommunala bostadsbolag som ska bygga på Piren. Helt sjukt.
Minns Gjerdrum...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
En sak är helt klar: Det enda man kan lära av historien är att ingen har lärt av historien (/är dömd att upprepas)…

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Var det där någon Norsk bonde schaktade lite och det slutade med att halva bergssidan hamnade i fjorden?

EDIT: Nej det var i Rissa, Gjerdrum var så nyligt att jag inte ens kom att tänka på det.
Kanske minns jag det extra väl då brodern bor några km därifrån och hjälpte till som volontär.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Skattemyndigheten har tydligen bestämt att jag är höginkomsttagare och skickat en fet faktura på kvarskatt. :mad:

Raderad medlem 51742

Guest
Skattemyndigheten har tydligen bestämt att jag är höginkomsttagare och skickat en fet faktura på kvarskatt. :mad:
Bestrid, be om detaljerad redovisning om exakt hur pengarna avser användas och begär vid behov att få göra kontrollbesök för att se så att leveransen utförs tillfredsställande.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Bestrid, be om detaljerad redovisning om exakt hur pengarna avser användas och begär vid behov att få göra kontrollbesök för att se så att leveransen utförs tillfredsställande.
Ja, de kan ju gått ersätta hela riksdagen med en motivationsposter på en arg mig med texten "Ge fan!".
Mycket billigare än att ge lön åt dem.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Du har ju uppenbarligen tjänat mer än de trodde, så …grattis?!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år