Vet inte om jag skall vara förbannad eller bara gapskratta åt min egen klantighet.
Skulle byta till sommardäcken på bilen. När allt var klart och jag skulle backa ur garaget ville bilen knappt röra sig och det var ett jävla skrapljud från främre hjulhuset.
Fuck, tänkte jag. Tvättade bilen igår och sen har den stått utan att köras innan jag bytte däck. Måste vara ett bromsok som kärvat ihop. Jodå, mycket riktigt... när jag lyfte upp vid vänster framhjul gick det inte att vrida runt framhjulet (bilen är bakhjulsdriven). Det var då en jävel till bromsok att kärva. Hissade ner bilen igen och sen var det ett jävla meck att palla upp främre delen av bilen (vill inte mecka med bromsarna då den bara är upplyft med domkraft via sidolyftpunkten och enda alternativa lyftpunkten till sidorna är under motorn). Då bilen är för låg för att komma åt alternativa lyftpunkten under motorn behövde jag lyfta upp och lägga brädor under hjulen först.
Tog av hjulet igen. Tryckte in kolven en aning i oket och testade. Nu gick det fint att snurra runt på nav och bromsskiva. Monterade hjulet igen. Nu gick det inte längre att rotera hjulet, helt fast. WTF?!
Av med hjulet igen. Sen ser jag det. Ett skrapmärke på stötdämparen. Kollar på fälgens insida och jodå, ett skrapmärke även där. Jag har alltså lyckats montera höger bakhjul (bredd 255) där vänster framhjul (bredd 215) skall vara och tvärtom. Detta trots att hjulen var märkta. Biltemas märkningsplatsbitar har ett typsnitt som gör att det är väldigt lätt att missta ett B för ett F. Jag tyckte visserligen att vänster bakhjul såg lite skumt ut efter monteringen, men tänkte att det var inbillning. Tyckte också att det var lite skumt att ena framdäcket hade ett högre tryck än normalt och ena bakdäcket lägre, men sen ignorerade jag det.
Efter ett jävla meck med att få ner bilen från pallarna och skifta om med ett av vinterhjulen som temporärt hjul (hade ju önskat att det bara var att skifta mellan framhjulen då den var uppallad) är problemet nu löst.
Jag får skylla på att jag var så uppslukad av en ljudbok när jag gjorde jobbet att jag blev distraherad. Vad ljudboken handlade om? Hur den mänskliga hjärnan fungerar enligt neurovetenskapen, att vårt medvetande egentligen är en kontrollerad hallucination och detta ibland gör att vi uppfattar saker på ett annat sätt än vad de är.