Idag är jag förbannad därför att...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vi var hemåt Gävle på midsommar, och i Tierpstrakten var E4 avstängd, en brandbil på tvären, ett VMS-fordon och en ambulans. Precis efter att vi hade stannat landade en ambulanshelikopter mitt på vägen dessutom.

Eftersom det ändå var stopp och vi stod ganska långt fram tog jag en promenad för att se vad som hade hänt. På vägen blev jag stoppad av en äldre kvinna som frågade vad som hade hänt. Eftersom det bara stod en hel bil på vägen, inga skadade räcken osv, och man jobbade med en person liggandes på marken bredvid bilen så sa jag att jag gissade på ett sjukdomsfall. Då säger kärringen "men varför ska dom stänga av vägen för det?!" Eh, ja, dom jobbar med en uppenbarligen väldigt sjuk person, skulle du vilja ha bilar som körde i 120 en halvmeter från din skrivbordsstol? Men det bet inte, inte ens det faktum att det stod en ambulanshelikopter mitt i vägen ansåg hon var skäl nog att stänga av vägen. Jag upplös henne om att jag gott kan offra lite av min tid för deras säkerhet och gick vidare, medan hon stod kvar och spottade och fräste.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Vi var hemåt Gävle på midsommar, och i Tierpstrakten var E4 avstängd, en brandbil på tvären, ett VMS-fordon och en ambulans. Precis efter att vi hade stannat landade en ambulanshelikopter mitt på vägen dessutom.

Eftersom det ändå var stopp och vi stod ganska långt fram tog jag en promenad för att se vad som hade hänt. På vägen blev jag stoppad av en äldre kvinna som frågade vad som hade hänt. Eftersom det bara stod en hel bil på vägen, inga skadade räcken osv, och man jobbade med en person liggandes på marken bredvid bilen så sa jag att jag gissade på ett sjukdomsfall. Då säger kärringen "men varför ska dom stänga av vägen för det?!" Eh, ja, dom jobbar med en uppenbarligen väldigt sjuk person, skulle du vilja ha bilar som körde i 120 en halvmeter från din skrivbordsstol? Men det bet inte, inte ens det faktum att det stod en ambulanshelikopter mitt i vägen ansåg hon var skäl nog att stänga av vägen. Jag upplös henne om att jag gott kan offra lite av min tid för deras säkerhet och gick vidare, medan hon stod kvar och spottade och fräste.
Vissa människor saknar helt kapacitet att tänka på någon annan än sig själv. Hade hon varit yngre så hade hon förmodligen varit en av de som tränger sig fram för att filma med mobilen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vissa människor saknar helt kapacitet att tänka på någon annan än sig själv. Hade hon varit yngre så hade hon förmodligen varit en av de som tränger sig fram för att filma med mobilen.
Ja, om inte dom 70m hade varit för långt att gå.

Eftersom jag var en av få som orkade gå runt lite så var det många som frågade om vad som hade hänt, och det är intressant att se hur sanningar byggs upp. Vissa hävdade bestämt att det var en mc-olycka, för det hade dom läst på nätet minsann. Det fanns såna olyckor, men inte den dagen... Källkritik är väl dessutom bara ett hittepå, allt på nätet är väl sant?

Och mycket riktigt var det ett sjukdomsfall, det stod åtminstone det i tidningen.
 

sportbike

moderator
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Vi var hemåt Gävle på midsommar, och i Tierpstrakten var E4 avstängd, en brandbil på tvären, ett VMS-fordon och en ambulans. Precis efter att vi hade stannat landade en ambulanshelikopter mitt på vägen dessutom.

Eftersom det ändå var stopp och vi stod ganska långt fram tog jag en promenad för att se vad som hade hänt. På vägen blev jag stoppad av en äldre kvinna som frågade vad som hade hänt. Eftersom det bara stod en hel bil på vägen, inga skadade räcken osv, och man jobbade med en person liggandes på marken bredvid bilen så sa jag att jag gissade på ett sjukdomsfall. Då säger kärringen "men varför ska dom stänga av vägen för det?!" Eh, ja, dom jobbar med en uppenbarligen väldigt sjuk person, skulle du vilja ha bilar som körde i 120 en halvmeter från din skrivbordsstol? Men det bet inte, inte ens det faktum att det stod en ambulanshelikopter mitt i vägen ansåg hon var skäl nog att stänga av vägen. Jag upplös henne om att jag gott kan offra lite av min tid för deras säkerhet och gick vidare, medan hon stod kvar och spottade och fräste.
Klassisk 4F
Fy Fan För Folk..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har ännu en gång antagit något och därigenom skapat problem. De hjulmuttrar jag beställde igår var inte sexkantiga utanpå.
View attachment 500229
Nä det där är ju sådana tuner lug nuts som bara hjultjyvar har verktyg till i bra att ha lådan.
Och du när du skaffat rätt verktyg ! :)
Du kan väl kolla på Bilbutteriks innan du går utamlands. Eller Würth.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Nä det där är ju sådana tuner lug nuts som bara hjultjyvar har verktyg till i bra att ha lådan.
Och du när du skaffat rätt verktyg ! :)
Du kan väl kolla på Bilbutteriks innan du går utamlands. Eller Würth.
Nu har jag förutsatt fel en gång till. När det inte var sexkantigt tänkte jag automatiskt 12...
Jag får nog besöka Mekonomen som kunde sälja muttrarna. Enklast hade förstås varit att köpa vanliga muttrar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det har varit en jobbig vår, men idag blev det semester, och dagisstängning för sommaren. Så jag hämtade ungarna och drog iväg till ett café för att fira in ledigheten. Mitt i fikandet behövde grabben gå på muggen, så alla ungar fick följa med. Muggen var 2m bredvid kassan, och vi smög inte direkt dit, men när vi kom ut var vårt bord tömt på grejer. Bortsett från tjejernas princessbakelse som personalen hade tryckt ner servetterna i :mad:

På vägen hem skulle vi handla lite, och jag passade på att köpa en vinare till middagen. Utanför Bolaget stod några säljare, ni vet såna där sliskiga typer man bara vill undvika. En av dom kommer fram till mig och häver ur sig "ey mannen, är du stamkund eller?". Vid det laget hade jag en, tom för mig, mörk syn på mina motmänniskor, så jag svarade "nej, jag bränner hemma, det här är till ungarna", och fortsatte i oförändrat tempo. Han hade åtminstone självbevarelsedrift nog att inte följa efter.

Fan vad jag saknar pandemin.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Förhoppningsvis för stora för att ställa till oreda :smasha

Är det duktig loctite på?

Däckplugg och vulklim annars =) Lätt att klippa till lämplig storlek och förmodligen nästintill gratis hos närmsta däckknådare som köper in dessa i storpack.
0b913961089c26751a577ff81e5d8588d89d717a_original.jpeg
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Förhoppningsvis för stora för att ställa till oreda :smasha

Är det duktig loctite på?

Däckplugg och vulklim annars =) Lätt att klippa till lämplig storlek och förmodligen nästintill gratis hos närmsta däckknådare som köper in dessa i storpack.
0b913961089c26751a577ff81e5d8588d89d717a_original.jpeg
Byter gummina iallafall, RS36'or ska flyttas över från gamla motorn och då följer gummina med av någon outgrundlig anledning.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Fick ett mail från husbilsfirma där jag lämnat bort husbilen för försäljning för jag har inte orken att göra det själv. Här varit en tuff vår och jag är helt slut...

Nå där står det att de vill ha 172 tusen av mig i reparationer (jag godkände ett max på 60 men ville veta vad som händer om det drar iväg iom att jag har lån kvar, har inte fått återkoppling alls) och provision samt administrativa avgifter mm. Jag är fortfarande i chock.

Den är värd ca 300 och jag har lån på 250, så jag hade räknat med att gå lite back, men det här... Vet inte vad jag ska göra.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Fick ett mail från husbilsfirma där jag lämnat bort husbilen för försäljning för jag har inte orken att göra det själv. Här varit en tuff vår och jag är helt slut...

Nå där står det att de vill ha 172 tusen av mig i reparationer (jag godkände ett max på 60 men ville veta vad som händer om det drar iväg iom att jag har lån kvar, har inte fått återkoppling alls) och provision samt administrativa avgifter mm. Jag är fortfarande i chock.

Den är värd ca 300 och jag har lån på 250, så jag hade räknat med att gå lite back, men det här... Vet inte vad jag ska göra.
172 lax, va fn har de hittat på?
Känns som ett större blåsjobb.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fick ett mail från husbilsfirma där jag lämnat bort husbilen för försäljning för jag har inte orken att göra det själv. Här varit en tuff vår och jag är helt slut...

Nå där står det att de vill ha 172 tusen av mig i reparationer (jag godkände ett max på 60 men ville veta vad som händer om det drar iväg iom att jag har lån kvar, har inte fått återkoppling alls) och provision samt administrativa avgifter mm. Jag är fortfarande i chock.

Den är värd ca 300 och jag har lån på 250, så jag hade räknat med att gå lite back, men det här... Vet inte vad jag ska göra.

Hämta tillbaka bilen och be dom dra åt helvete?

Edit: Jag trodde först det var en offert men dom har alltså redan gjort ett jobb på 170k utan att ens nämna det i förväg?
 
Last edited:

JerryS

Medlem
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Fick ett mail från husbilsfirma där jag lämnat bort husbilen för försäljning för jag har inte orken att göra det själv. Här varit en tuff vår och jag är helt slut...

Nå där står det att de vill ha 172 tusen av mig i reparationer (jag godkände ett max på 60 men ville veta vad som händer om det drar iväg iom att jag har lån kvar, har inte fått återkoppling alls) och provision samt administrativa avgifter mm. Jag är fortfarande i chock.

Den är värd ca 300 och jag har lån på 250, så jag hade räknat med att gå lite back, men det här... Vet inte vad jag ska göra.
Enligt MRF får en godkänd reparationskostnad ökas med max 15% eller 2000kr över det överrenskomna priset utan att kunden kontaktas. Så är det iaf på en vanlig bilverkstad.

4. Prisuppgift​

Verkstaden ska lämna en skriftlig prisuppgift för hela uppdraget om uppdraget beräknas kosta 2 000 kr eller mer. Undantag från att lämna en skriftlig prisuppgift är möjligt om konsumenten avstår från en sådan uppgift eller om uppdraget är så ospecificerat att det är omöjligt att lämna en uppgift ens om ett ungefärligt pris eller ett högsta pris. I övriga fall då kostnaden för uppdraget beräknas understiga 2 000 kr, ska en skriftlig prisuppgift lämnas när konsumenten begär det. Avser uppdraget enbart en förberedande undersökning eller felsökning, för att utreda omfattningen av eller kostnaden för en tjänst, är konsumenten skyldig att betala för undersökningen.
Verkstaden ska i sådana fall avtala om ett högsta pris för felsökningen om denna kostar 2 000 kr eller mer om inte kunden avstår från en sådan uppgift. I undantagsfall, om det medför betydande praktiska svårigheter att lämna en skriftlig prisuppgift eller om uppdraget är ospecificerat enligt ovan, får prisuppgiften lämnas per telefon eller på annat lämpligt sätt. Uppdraget och prisuppgiften ska godkännas av konsumenten innan arbetet påbörjas och noteras på beställningen. Om en ungefärlig prisuppgift lämnas får den inte överskridas med mer än 15 %, dock högst 2 000 kr, om inte någon annan prisgräns har avtalats. Har konsumenten angett ett högsta pris (pristak) får det inte överskridas. Näringsidkare har endast har rätt till skriftlig prisuppgift på uttrycklig begäran
 

JerryS

Medlem
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Se alla villkor här. Det gäller liknande vid tillkommande arbeten.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hämta tillbaka bilen och be dom dra åt helvete?

Edit: Jag trodde först det var en offert men dom har alltså redan gjort ett jobb på 170k utan att ens nämna det i förväg?
Nej, offerten på verkstadsarbetet var max 60. Det fanns uträkningar, så jag måste gå igenom nu och kolla men det var ganska saltat med tex 9000 för ett batteribyte (jo jag vet att tex BMW tar så mycket för "originalgrejer" men det är ju löjligt att skinna folk påp det sättet). Men minimum var nog lägre än så - måste lusläsa allt och se.

Provision på 44000 och resten var alltås andra avgifter, som inte hade med reparation mm att göra. Det är mest det jag reagerade över och behöver kolla upp. Jag har sålt husbil förr på detta sätt och hade något lägre lån då, men det blev mycket pengar över. Det här känns som om de varit extremt petiga och försökt få bilen i nyskick, men ändå sälja den som begagnad till begagnatpris och sen all administration ovanpå. Svaret från försäljningschefen var att jag får väl ta ett lån, för du har skrivit på kontraktet och godkänt.

Jag vet inte vad som skulle hända om jag försöker avbryta - då sitter jag kvar med en husbil som ändå måste säljas, plus reparationerna och säkert straffavgift eller annat som nog finns i kontraktet. Man tycker ju de kunde ringt upp i alla fall och haft mer kontakt med tanke på hur mycket de ska ha för egen del (de kan ju plocka in 172 tusen plus 40 i säljvinst efter att de löst ut mitt lån - det blir mycket det för ett fordon de inte ens äger och inte jobbat hårt för).
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Efter tre veckors semester har tydligen arbetstelefonen djupurladdat batteriet. Stängde av den med fullt batteri före midsommar och nu vägrar den gå igång trots att den varit inkopplad med laddning i fyra timmar.
Det gör förstås att tvåfaktorsautentiseringen blir en smula lidande. "Slå in koden som skickats till telefonnummer..."!
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Efter tre veckors semester har tydligen arbetstelefonen djupurladdat batteriet. Stängde av den med fullt batteri före midsommar och nu vägrar den gå igång trots att den varit inkopplad med laddning i fyra timmar.
Det gör förstås att tvåfaktorsautentiseringen blir en smula lidande. "Slå in koden som skickats till telefonnummer..."!
Om möjligt så brukar det hjälpa att riva ur batteriet fram och tillbaka. Troligen för att det inte bör djupuraddas på den tiden, utan något annat jevlas, gjort många gånger.

Att ha en modern "smarttelefon" som inte är öppningsbart är dumt.
 
Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Efter tre veckors semester har tydligen arbetstelefonen djupurladdat batteriet. Stängde av den med fullt batteri före midsommar och nu vägrar den gå igång trots att den varit inkopplad med laddning i fyra timmar.
Det gör förstås att tvåfaktorsautentiseringen blir en smula lidande. "Slå in koden som skickats till telefonnummer..."!
Kolla så att den verkligen får laddning. Har hänt mer än en gång att jag haft det problemet och då har det visat sig att damm letat sig in i laddningskontakten så att den inte laddat när jag trott att den gjort det.

Sen byter du metod för tvåfaktorsautentisering. Antingen lösenordsapp (t ex 1Password) som synkar mellan enheter eller t ex Yubikey (viktigt med en extra i reserv).
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top