Idag är jag förbannad därför att...

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Konsekvenstänk saknades tydligen, Onsala"olyckan", måste ha gått en bra bit över förarförmågan!!!!!!
Knäckta träd tyder på hygglig kraft, körde de nån panzerwagen med vingar?

Kungsbacka_olycka.jpg
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag blir förbannad när jag ser "motorcykelinfluencers" som sitter och vevar med vänsterarmen. Vad fan är det om? Sen körs det ALLTID slalom på nån rak jävla vägstump samtidigt. Gärna en horribel Icon-hjälm och en gräll jävla hoodie eller ännu hellre t-shirt på det. Lök på laxen: Visdomsord typ: "my momma didn't raise no quitter" eller "RIDNING IS LIFE"
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Konsekvenstänk saknades tydligen, Onsala"olyckan", måste ha gått en bra bit över förarförmågan!!!!!!
Knäckta träd tyder på hygglig kraft, körde de nån panzerwagen med vingar?

View attachment 500069
Jag hade en polare i gymnasiet som körde lite för fort och lyckades fara igenom ett robust staket, slå av ett tråd helt och knäcka ett andra träd. Kommer inte ihåg hur fort det faktiskt gick, men har för mig att det var nånstans runt 100. Han var väldigt tagen efteråt.
Just stället han kraschade på var knepigt, en raka med en svacka och ett litet gupp i svackan, hade själv kört för fort just där och känt att det där guppet gjorde att bilen plötsligt sögs åt vänster, jävligt läskig känsla i lite fart.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag blir förbannad när jag ser "motorcykelinfluencers" som sitter och vevar med vänsterarmen. Vad fan är det om? Sen körs det ALLTID slalom på nån rak jävla vägstump samtidigt. Gärna en horribel Icon-hjälm och en gräll jävla hoodie eller ännu hellre t-shirt på det. Lök på laxen: Visdomsord typ: "my momma didn't raise no quitter" eller "RIDNING IS LIFE"
Det finns alltid idioter.
Värre är att någon tittar på det......
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag undrar vad motorcykelinfluencers är för något. Antar att det inte är Itchy boots, Missenden Flyer eller Lamb Chop Rides.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Screenshot-20240620-084748-You-Tube.jpg

Screenshot-20240620-084748-You-Tube.jpg

:4skrika
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Drönarpiloter. I synnerhet de som inte tvekar att filma mina barn men sen blir upprörda över att jag ställer mig med mobilen och filmar deras familjer.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag blir förbannad när jag ser "motorcykelinfluencers" som sitter och vevar med vänsterarmen. Vad fan är det om? Sen körs det ALLTID slalom på nån rak jävla vägstump samtidigt. Gärna en horribel Icon-hjälm och en gräll jävla hoodie eller ännu hellre t-shirt på det. Lök på laxen: Visdomsord typ: "my momma didn't raise no quitter" eller "RIDNING IS LIFE"
Men frågan är... Hur mycket svank i yogabyxor och midjetröja är det?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Fråga om de har tillstånd att filma om de inte kan visa upp det ring polisen
Är rätt säker på att man inte behöver tillstånd att filma någon.
Håller dock med om att det år ett jävla otyg som borde regleras hårdare.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Det kan ju visserligen vara ofredande även om handlingen i sig är laglig.
Jo, det verkar bero väldigt mycket på situation och syfte med filmningen. När det är så många faktorer som är öppna för tolkning gissar jag att det är svårt att få till en fällande dom om det inte är glasklart att den anklagade hade skadligt uppsåt.

Som sagt borde de se över regelverket då nuvarande lagar troligtvis sett likadana ut sedan tiden innan alla hade en kamera i fickan.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det kan ju visserligen vara ofredande även om handlingen i sig är laglig.

Hur stor var drönaren? Flög den rakt ovanför er? På vilket avstånd från er flög den?

Om inte drönaren väger under 250 gram får man i princip inte flyga ovanför andra människor som inte är involverade. Dessutom finns det krav på vilket avstånd man skall hålla, lite beroende på storlek/typ av drönare, vilken behörighet man har osv. Är även krav på åtminstone drönarkort för drönare över 250 g och drönaren skall vara märkt med operatörs-ID. Detta kan man be att få se och om det saknas eller piloten bryter mot reglerna kan man rapportera till polisen.


Just filmningen är normalt tillåten på motsvarande sätt som när man filmar allmän plats med sin mobil. För att det skall räknas som kameraövervakning som kräver tillstånd behöver det ske över en längre tid eller upprepat och det skall gå att identifiera människor. Det skall även ske inspelning.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
När vi ändå är inne och pratar drönare.

Nån allmänt jobbig grannes ungar fick för sig att flyga förmodat kamerabestyckad drönare några meter ovanför mig på min egen tomt. Jag fattar att lösningen är att gå och prata med ungar och deras två mammor, men rent juridiskt, hur lågt kan de flyga över andras tomter innan det är olagligt och vilken regel är det tekniskt de bryter mot. Och vad för brott begär jag om jag misslyckas med att sätta räfsan mot marken utan istället helt av misstag råkar drämma till sagda drönare i luften?

I mitt fall irriterades jag mest på att den lät som en ilsken bisvärm. Barn och tillhörande mammor och lösspringande hund har flyttat tillbaka till stan sen länge så de är inte längre ett problem.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
När vi ändå är inne och pratar drönare.

Nån allmänt jobbig grannes ungar fick för sig att flyga förmodat kamerabestyckad drönare några meter ovanför mig på min egen tomt. Jag fattar att lösningen är att gå och prata med ungar och deras två mammor, men rent juridiskt, hur lågt kan de flyga över andras tomter innan det är olagligt och vilken regel är det tekniskt de bryter mot. Och vad för brott begär jag om jag misslyckas med att sätta räfsan mot marken utan istället helt av misstag råkar drämma till sagda drönare i luften?

I mitt fall irriterades jag mest på att den lät som en ilsken bisvärm. Barn och tillhörande mammor och lösspringande hund har flyttat tillbaka till stan sen länge så de är inte längre ett problem.
Se länk jag postade i mitt tidigare inlägg. Väger drönaren mer än 250 g (vilket de allra flesta gör) är det i princip förbjudet att flyga rakt ovanför andra människor om de inte medverkar och ju högre den flyger, desto mer avstånd krävs även i sidled.

Drönarpiloter som inte följer reglerna bryter mot luftfartsbestämmelser och det är något samhället ser hyfsat allvarligt på.

Ang. din motåtgärd. Skulle tro att det är skadegörelse eller egenmäktigt förfarande om det går att visa uppsåt, alternativt att det är en civilrättslig fråga om skadestånd. Sen kan det väl iofs handla om att någon slags självförsvar, att värja sig från fara eller liknande.
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top