Idag är jag förbannad därför att...

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag sitter och småmuttrar över folk som inte lärt sig att använda prefix och enheter i SI-systemet. Det var väl ändå i mellanstadiet det skulle tryckas in?!?!?
T Tera
G Giga
M Mega
k Kilo
h Hekto
d Deci
c Centi
m Milli
µ Mikro
n Nano
p Piko
f Femto

Jag vet inte när man ska ha nytta av "Kohm". Skulle kunna vara när man räknar på termistorer...
Det är lika illa när folk mäter vridmoment i nanometer.

Just nu mindes jag att systemet jag arbetar i hjälper till genom att ändra söksträngen till versaler. mohm och Mohm blir MOHM. Tack Murky$oft!
Jag såg att ordet ringtryck användes häromdagen. 👍
Nu dök hekto upp som i ”Lugna ner dej några hekto va!” Eller hektoliter som användes i någon gammal mattebok. Eller raggarna som tankar sina jänkebåtar med dubbelmontage. Fyra fingrar, fyra hektoliter. Räcker till Sandhamn.
Karburator används flitigt vid översättningar från engelska. Kanske inte cylinderlock, kannringar och kamskaft lika ofta. Eller fyrcylindriga förgasare på en gammal V8.
Det är roligt, four barrel carb.
Eller båten som tas upp (torrsätts) för en överhalning. Hojen ska få sig en överhalning i vinter. 😄
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag sitter och småmuttrar över folk som inte lärt sig att använda prefix och enheter i SI-systemet. Det var väl ändå i mellanstadiet det skulle tryckas in?!?!?
T Tera
G Giga
M Mega
k Kilo
h Hekto
d Deci
c Centi
m Milli
µ Mikro
n Nano
p Piko
f Femto

Jag vet inte när man ska ha nytta av "Kohm". Skulle kunna vara när man räknar på termistorer...
Det är lika illa när folk mäter vridmoment i nanometer.

Just nu mindes jag att systemet jag arbetar i hjälper till genom att ändra söksträngen till versaler. mohm och Mohm blir MOHM. Tack Murky$oft!
Jag stör mig helt fantastiskt mycket på folk som säger saker som "tusen miljoner kronor." :4skrika
Miljard för i helvete!
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Dom har nog aldrig hört talas om skadeanmälan
eller körkort.

Det är lite intressant hur det är ”ditt” fel att körkortslös persisk kärring kört på dig bakifrån när du ska ut på en av malmös mer trafikerade gator. Ingen skadeanmälan, ingen polis men många gapiga släktingar behövs.
Inte jag, men kompis som inväntade polis.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
eller körkort.

Det är lite intressant hur det är ”ditt” fel att körkortslös persisk kärring kört på dig bakifrån när du ska ut på en av malmös mer trafikerade gator. Ingen skadeanmälan, ingen polis men många gapiga släktingar behövs.
Inte jag, men kompis som inväntade polis.
Kulturkrock?! 😄
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag stör mig helt fantastiskt mycket på folk som säger saker som "tusen miljoner kronor." :4skrika
Miljard för i helvete!
"Lika stort som 20 fotbollsplaner" är också obegripligt. Det är ju inte ens ett fast mått. Till och med tumpund ger mer information som enhet.
Förutsatt att man använder samma tum och samma pund, förstås.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
eller körkort.

Det är lite intressant hur det är ”ditt” fel att körkortslös persisk kärring kört på dig bakifrån när du ska ut på en av malmös mer trafikerade gator. Ingen skadeanmälan, ingen polis men många gapiga släktingar behövs.
Inte jag, men kompis som inväntade polis.
Nyckelorden för att få det att få lite fortare: "jag tror de är beväpnade, jag har låst in mig i min bil"
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Bortser man från avgaserna så kommer ACn i en stillastående bil att värma luften utanför bilen samt framdelen av bilen där kondensorn sitter. Den har väl fläkt men utan fartvind och med mestadels stillastående luft i ett garage lär det mesta gå bak i resten av motorrummet. Som värmer upp resten bilen. Vilket gör att man får köra ACn ännu mer.

Lite som att kyla köket genom att lämna dörren till kylen öppen.

Men visst, samtidigt kan man hoppas att ventilationen är bra i ett garage. Men det hjälper nog inte så bra för värmen som alstras under motorhuven.
Överdrivet.
Den lilla värmeenergin bilen producerar är minimal jämfört med den energi som krävs för att höja tempen på all luft, väggar och grejer i garaget.
Bilen i sig är byggd för den ökade värmen.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ja, jag tror du ska lusläsa kontraktet.
Och sen även konsumentköplagen för jag tror inte att dom för göra hur fan dom vill gentemot privatpersoner trots kontraktet.

Sen är det nog dags att kontakta jurist och köra stenhårt mot dom. Jag skulle bli igångsatt på alla cylindrar ifall det där drabbat mig.

Jag skulle nog eventuellt acceptera en förlikning med att betala överenskomna 60000kr för reparationer och att försäljningsavtalet sedan rivs och jag hämtar tillbaka fordonet.

Som första bud skulle jag kräva att inte betala en enda krona och hämta tillbaka bilen eftersom de brutit mot avtalet genom att påbörja reparationer som inte ens är i närheten av överenskommelsen på 60kkr.

Och frågan är om jag inte skulle börjat hela processen med att lämna in en anmälan om bedrägeri.
Bra förslag!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag blev lovad en service på min begagnade Polestar när jag köpte den för en månad sen. Människan jag pratade med i torsdags svarade idag att hon skulle kolla en grej och ringa upp om 10 minuter. Efter en timme ringde jag henne igen.
Då undrade hon om jag visste vilken service som var gjord senast, om de hade bytt kupéfilter och luftfilter då. Jag hann precis säga att det var en elbil när hon frågade om jag visste om tändstiften var bytta. Då sa jag igen att det var en elbil...
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Jag blev lovad en service på min begagnade Polestar när jag köpte den för en månad sen. Människan jag pratade med i torsdags svarade idag att hon skulle kolla en grej och ringa upp om 10 minuter. Efter en timme ringde jag henne igen.
Då undrade hon om jag visste vilken service som var gjord senast, om de hade bytt kupéfilter och luftfilter då. Jag hann precis säga att det var en elbil när hon frågade om jag visste om tändstiften var bytta. Då sa jag igen att det var en elbil...


Du skulle sagt att det är även dags för Modifiatormolekylsspridaren i batteripacket
 

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Lilla Peking
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Långt... men jag är arg
Min dotter har hamnat i Svensk byråkratins käftar och det gör hennes morsa, jag Rockmorsan, svinskitförbannad.
Hon har sparbanken i vår förra hemstad. Nu fyllde hon 18. Då "fattar" inte banken det och för att kunna använda tex swish och betala räkningar osv så måste hon ÅKA 32 mil för att gå in på deras kontor, "så de ser att hon finns" säger banken. Så pengar och konton är nu låsta men hennes kort går iaf att använda. Men den enda inkomst hon har är CSN och det får hon inte ut för Swedbank som man ska anmäla konto till för utbetalning av csn godtar bara konton som är för vuxna, och min 18 åring har nu alltså märkning i sparbanken på sig att hon inte är vuxen för de inte sett henne fysiskt.

Okej. Jag lackade ur och sa att dumheterna har gått över min tolerans nivå vi byter bank.
Eftersom jag vill lära mina barn att ta egenansvar så guidade jag bara till Handelsbankens kontor. Hon gick dit och sa att hon vill skaffa en konto så hon kan få ut sitt csn på 1250 kr per månad. Till saken hör att hon har ett sparande på Handelsbanken som hennes far och jag skapade när hon föddes som vi sparat på. Hon blev hemskickad och fick vänta på papper. När de kom var det 7 sidors formulär och vi fyllde i tillsammans för det var väldigt svåra ord för en ung vuxen, jag fattade knappt. Och det var detaljer som var helt galna, speca hur många och hur mycket du kommer att köpa från utlandet per år? Vi fyllde i 2000 kr så hon ibland köper kläder från shein (i sig åt helvete men det är en annan grej).

Okej vi skickade in. Tog flera veckor. Sen fick hon ett kryptiskt brev, hon ringde upp och då vill de ha kontoutdrag på allt hon gjort för 2023 och 2024. Ringer sparbanken (för det går inte beställa i internetbanken, hon är ju "inte" vuxen). De vill hennes vårdnadshavare gör det i sin app... Jag satt bredvid och lyssnade och gick in och sa att det går inte för hon är inte minderårig längre. Åhhhh sa banken... Ska kolla med nån överordnad men du behöver komma in... Va f... Ska jag åka 32 mil för att min vuxna dotter ska få ut kontoutdrag. Jag drog alla mina kort så de skickade de 1,5 årens utdrag till henne.

Hon går till Handelsbanken med papprena. Inte ett ljud på flera veckor. Sen ringer en man upp. Dottern har på högtalare och han säger ordagrant "vi har analyserat din ansökan och dina kontoutdrag och du har för många swish transaktioner så vi tackar nej till att ta in dig som kund". Min dotter vill inte säga något fel så hon säger typ bara hej och avslutar.

Nu sprängdes alla jävla gränser i mig. Jag försökte ringa upp karln tre ggr men han lägger på och sen kopplar bort sig.
Jag ringde upp huvudkontoret och sa att jag vill göra ett klagomål och att de tar fram på vilka grunder de bedömer antal swish transaktioner för en som är 18, hr de inte beloppsgränser osv. Den stackars kundtjänst tjejen hanterade det bra men det slutade i att jag fyllde i ett skriftligt klagomål. Jag funderar också på att göra en DO anmälan. Hon rekommenderade mig också att ringa kontoret direkt vilket jag gjorde. Jag frågade efter regelverk som de baserar ett sådant här beslut, vilket inte fanns. De kunde inte heller berätta om de tittat på belopp. På deras hemsida står att de gör bedömning för att inte bli utnyttjade av finansiellt kriminella. Jag frågade också om jag också kommer bli klassad som kriminell då eftersom de flesta swishen är mellan henne o mig tex då hon hjälpt mig att handla mat vilket min dåliga planering kan vara flera ggr i veckan. Frågade min dotter o hon kanske swishat max 20 olika personer på 1,5 år och det är mest små belopp förstås, hon har ju inget jobb utan bara sitt csn, swishen kan också vara typ de går några klasskompisar på lunchen o handlar nått, en betalar o de andra swishar. Det är ju så unga (och ibland även tanter som mig, tex på krogen, en betalar maten/drickan o så swishar vi). Jag bad dem leta reda på mannen som ringde min dotter och se till att han tar ett möte med mig ihop med min dotter. Jag anser att en bank ska kunna hantera en ung vuxen på ett mycket bättre sätt. Hon är ledsen och känner sig dum i huvudet för hon trots månader av försök försöker få ett bankkonto för att få ut sitt CSN... 1250 kr per månad.

Nä. Nu är min dotter tydligen kriminell och dessutom jag! Jag?! Rockmorsan kriminell... WTF
Snacka om att de begränsar den fria rörligheten på bank marknaden om man inte får swisha mer än, vad då, 1 gång per vecka eller så.
Är det nån som är kriminell så är det bankerna. Dumma människor. Jag hatar er. Punkt

Ska bli en spännande returmatch för bankmannen med två kriminella kvinnor. För jag kommer inte ge mig! Han ska banne mig be om ursäkt och visa på bättre argument än hittills. Sen kommer både dottern och jag ta vårat sparkapital därifrån, jag vill bara ta upp kampen för unga vuxnas rätt till ett värdigt bemötande och värde som kund.

Jag har haft smeknamnet krigarmorsan av en anledning...och nu är det krig!
 

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Lilla Peking
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Underhållande :)

Hojtur på 32 mil och en fakk u burnnout därifrån sen lät som det enklare alt., ändå.
Jovisst tanken har slagit mig men det är en principsak. Och aldrig att jag låter en banktjänsteman bestämma vilken tur jag ska ta på min hoj. Sen är jag så arg så jag hade kört ihjäl mig direCt och det är säkert deras diaboliska plan men se den går jag inte på. Hojkörning ska va njutning inget annat.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är inte utan att man undrar vilka meriter som egentligen krävs för att få bestämmanderätt i svenska myndigheter: https://www.dn.se/sverige/transportstyrelsen-vill-inga-nytt-avtal-med-bolag-kopplat-till-ryssland/

Transportstyrelsen strider i domstol för att svenska registreringsskyltar ska få tillverkas av ett bolag med kopplingar till den ryska statsledningen, kan DN avslöja.
Går affären igenom riskerar känsliga fordonsuppgifter att gå rakt in i rysk underrättelsetjänst, enligt försvarsexperter.
– Ryssland vill samla på sig allt som de tycker kan vara relevant, säger Per Skoglund, forskare i logistik på Försvarshögskolan

I över tio år har svenska registreringsskyltar tillverkats i Sverige av ett svenskt bolag, Scandinavian Motorcenter. Verksamheten innebär bland annat att företaget får tillgång till fordonsregistret där uppgifter om alla – också samhällsviktiga – fordon finns.

Snart löper kontraktet ut. Därför genomförde Transportstyrelsen en ny upphandling under våren. Ett dotterbolag i den tyska bolagskoncernen Tönnjes fick avtalet, eftersom de kunde tillverka registreringsskyltar till ett 40 procent lägre pris jämfört med den närmaste konkurrenten.

Men det svenska bolaget, Scandinavian Motorcenter, har överklagat Transportstyrelsens beslut. I handlingar, som under sommaren lämnats in till förvaltningsrätten, framgår det att bolag inom Tönnjes koncern har kopplingar till den ryska statsledningen.
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top