Idag är jag förbannad därför att...

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ser man nån på stan med Adidasoverall/mjukiskläder så är ju stor sannolikhet en person som är kriminell (och/eller fet, träningskläder tränar). :crash
Säkrare indikator än skinnväst numera. Skulle tro att kriminella även kör en del motorcykel i adidasställ.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kan tycka hela idén med skinnväst är rätt fånig, men om nu poliser på sin fritid vill starta en fredlig MC-klubb och köra japansk touringhoj med skinnväst kan jag inte se det som speciellt upprörande. Även om det förstås historiskt finns en viss outlaw-mentalitet kopplat till den amerikanska bikerkulturen räcker det att besöka en svensk MC-mässa eller HD-handlare för att inse att det här med klubbar, skinnväst osv är något betydligt bredare än att den skulle definieras av att det finns kriminella MC-gäng som har anammat samma stil.
Säkert många som tycker det är fånigt, och visst finns det både fåniga, kriminella, 1%-are och alla möjliga omöjliga varianter av klubbar/gäng/västbärare. Men det är långtifrån alla, finns många klubbar som gör väldigt bra grejer. Tillexempel BACA (Bikers against child abuse), Blue Berets (militärveteranklubb som jobbar aktivt med veteranstöd) eller varför inte klubben jag själv kör i: VNVLVMC - Viet Nam Vets/Legacy Vets MC. Hyfsat okänd klubb här hemma men vi är en av världens största internationella klubbar och den absolut största militära veteranklubben i världen, och även vi jobbar aktivt med att stötta militärveteraner genom att uppmärksamma lyfta fram de problem som ofta drabbar dem (PTSD, depression, självmord och så vidare), anordna charity runs där insamlade pengar går till olika veteranstödprojekt och så vidare. Vår väst är en symbol för det vi sysslar med, genom att bära den visar vi aktivt vad vi står för: vårt öppna stöd till all militärt tjänstgörande personal och militärveteraner. Att vara med i en sån klubb är för mig något helt unikt, det är ett brödraskap som inte står att finna någon annanstans och som inte bara existerar inom klubben utan sträcker sig längre i och med vårt gemensamma militära engagemang. Jag tycker verkligen inte att det vi sysslar med är fånigt även om vi bär väst, tvärtom. Och vi är verkligen inte vare sig kriminella eller poliser, så där sprack @BMW R90s teori...

Stereotypen att alla Bikers är kriminella är både tämligen tröttsam och förlegad. Stora nordiska MC-kriget utspelade sig på 90-talet, jag kan förstå att vissa var oroliga för västklubbar på den tiden det begav sig men idag... Den gängkriminalitet som frodas i landet är knappast mestadels MC-relaterad idag. Är det inte dags att släppa det där? :va
 
Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Säkert många som tycker det är fånigt, och visst finns det både fåniga, kriminella, 1%-are och alla möjliga omöjliga varianter av klubbar/gäng. Men det är långtifrån alla, finns många klubbar som gör väldigt bra grejer. Tillexempel BACA (Bikers against child abuse), Blue Berets (militärveteranklubb som jobbar aktivt med veteranstöd) eller varför inte klubben jag själv kör i: VNVLVMC - Viet Nam Vets/Legacy Vets MC. Hyfsat okänd klubb här hemma men vi är en av världens största internationella klubbar och den absolut största militära veteranklubben i världen, och även vi jobbar aktivt med att stötta militärveteraner genom att uppmärksamma lyfta fram de problem som ofta drabbar dem (PTSD, depression, självmord och så vidare), anordna charity runs där insamlade pengar går till olika veteranstödprojekt och så vidare. Vår väst är en symbol för det vi sysslar med, genom att bära den visar vi aktivt vad vi står för: vårt öppna stöd till all militärt tjänstgörande personal och militärveteraner. Att vara med i en sån klubb är för mig något helt unikt, det är ett brödraskap som inte står att finna någon annanstans och som inte bara existerar inom klubben utan sträcker sig längre i och med vårt gemensamma militära engagemang. Jag tycker verkligen inte att det vi sysslar med är fånigt även om vi bär väst, tvärtom. Och vi är verkligen inte vare sig kriminella eller poliser, så där sprack @BMW R90s teori...

Stereotypen att alla Bikers är kriminella är både tämligen tröttsam och förlegad. Stora nordiska MC-kriget utspelade sig på 90-talet, jag kan förstå att vissa var oroliga för västklubbar på den tiden det begav sig men idag... Den gängkriminalitet som frodas i landet är knappast mestadels MC-relaterad idag. Är det inte dags att släppa det där? :va
Ja, det blev nog lite onödigt nedvärderande att kalla det fånigt. Kan absolut förstå hur det kan skapa samhörighet kring ett syfte som man delar. Och det viktiga är ju just syftet, dvs vad det står för, som du är inne på.

Menade egentligen att stilen inte är min kopp te, helt enkelt. Föredrar skinnpyjamas utan reklam, vilket en del säkert också tycker är fånigt 😅
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, det blev nog lite onödigt nedvärderande att kalla det fånigt. Kan absolut förstå hur det kan skapa samhörighet kring ett syfte som man delar. Och det viktiga är ju just syftet, dvs vad det står för, som du är inne på.

Menade egentligen att stilen inte är min kopp te, helt enkelt. Föredrar skinnpyjamas utan reklam, vilket en del säkert också tycker är fånigt 😅
Det ÄR ju iofs jäkligt fånigt.
Tills man kraschar - och då var det mitt i allt en bra ide.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja, det blev nog lite onödigt nedvärderande att kalla det fånigt. Kan absolut förstå hur det kan skapa samhörighet kring ett syfte som man delar. Och det viktiga är ju just syftet, dvs vad det står för, som du är inne på.

Menade egentligen att stilen inte är min kopp te, helt enkelt. Föredrar skinnpyjamas utan reklam, vilket en del säkert också tycker är fånigt 😅
Finns säkerligen västbärande som kan klassas som objektivt fånigt, så rent krasst har du väl inte fel... Ville bara poängtera att även om det finns så tycker jag inte att västbärande och/eller hojklubbar överlag är något fånigt, utan de kan tjäna viktiga syften :tummenupp Sen finns det ju såklart töntar som lever på stereotypen och bara vill gå runt och spela balla allan i sin coola skinnväst, idioter som tittat för mycket på Sons of Anarchy och beställer hem en dito väst på Ebay... Sånt är fånigt :fakta
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Själv undrar jag över varför måste alla västar ha samma uppbyggnad som HA har det ?
Nåt märke i mitten och trekvarts cirkel där klubbnamnet står osv osv.
Är det den totala bristen på fantasi eller att man helt enkelt vill utstråla " jag är farligt "
Förbannat trött på att se skiten, en gul väst skapar inte samma irritation.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Själv undrar jag över varför måste alla västar ha samma uppbyggnad som HA har det ?
Nåt märke i mitten och trekvarts cirkel där klubbnamnet står osv osv.
Är det den totala bristen på fantasi eller att man helt enkelt vill utstråla " jag är farligt "
Förbannat trött på att se skiten, en gul väst skapar inte samma irritation.
Därför att alla västmänniskor i hemlighet (eller inte hemlighet) egentligen skulle vilja vara i ha. Då skulle de känna sig tuffa.
Som Putin.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top