Idag är jag förbannad därför att...

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
och inte blandat i hop det med polygrip?
(rörtänger har jag inte många av, men polygriper finns det gott om, varpå jag drar slutsatsen att alla har det så ;) )

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag skulle spetsa mitt te med annat än whiskey idag tänkte jag.
Men det var så länge sen jag öppnade burken (förra vintern..?) så nu har locket sockrat fast!
Grr... :mad: Jag behöver en karl som kan öppna sånt här skit åt mig!!:4skrika

Alternativt ork att gå ner till förrådet och hämta rörtången.

Du får tyvärr för mycket kraft med rörtången med, den kommer bara ge samma resultat som kopparsläggan :( Du kan ju testa att värma burken så bör det lossna, om inte annat har du då alternativet att :borra i locket som jag gissar är av metall och sedan - förvisso väldigt långsamt - hälla ut honungen genom borrhålen! :tummenupp

R5+1

Guest
Du får tyvärr för mycket kraft med rörtången med, den kommer bara ge samma resultat som kopparsläggan :( Du kan ju testa att värma burken så bör det lossna, om inte annat har du då alternativet att :borra i locket som jag gissar är av metall och sedan - förvisso väldigt långsamt - hälla ut honungen genom borrhålen! :tummenupp

Nja. :mattias
* Det fina med just rörtänger är att de är till för att dra åt/upp runda saker utan att knöla ihop dom.
* En kopparslägga krossar i alla lägen glas. En rörtång KAN krossa glas, men inte om man använder den som den var tänkt.
* Jag har redan spolat burken under varmvatten flera gånger för att få sockret att smälta och därmed få det att sluta verka som ett adhesiv mellan glaset och metallen. Det hjälpte inte ens med att vänta ett par timmar mellan spolningarna.
* Cheyer kan inte :borra för cheyer har inga kewkar.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
varmvatten på locket.
annars en fet kniv genom locket. :tummenupp

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
För att jag är arbetslös och inte ser nån direkt väg ut.

Jävla helvetes fan.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Storleken har betydelse...
:glömdet

Jag som alltid fått höra tvärt om :3freak

Nja. :mattias
* Det fina med just rörtänger är att de är till för att dra åt/upp runda saker utan att knöla ihop dom.
* En kopparslägga krossar i alla lägen glas. En rörtång KAN krossa glas, men inte om man använder den som den var tänkt.
* Jag har redan spolat burken under varmvatten flera gånger för att få sockret att smälta och därmed få det att sluta verka som ett adhesiv mellan glaset och metallen. Det hjälpte inte ens med att vänta ett par timmar mellan spolningarna.
* Cheyer kan inte :borra för cheyer har inga kewkar.

Fel av mig, jag menade borra vanligt, alltså med borrmaskin ^^
Okej, det är tekniskt möjligt att använda en rörtång på ett lock av metall på en glasburk, det förutsätter dock att du orkar vara millimeternoggrann när du ställer in den, vilket man aldrig är, samt att den inte glappar, fastnar och har sig, vilket den gör när man använt den som hammare, slagghacka, spett, hävstång, klättringsredskap samt förlängning av jordkabel vid svetsning, vilket man alltid gör förr eller senare. Snurrar man lite för mycket på snurrgrejen så kommer följden av att du tillsätter kraft för att dra upp locket bli att käftarna knips ihop med en sjuhelsikes kraft och krossar både lock och burk, det skulle kunna vara så att någon jag eventuellt känner har lyckats förstöra otaliga rörkopplingar på just detta vis...

Mot bakomliggande fakta så anser jag det inte vara praktiskt genomförbart att öppna en honungsburk med en rörtång. Framförallt när man dessutom lägger till frågan: Hur hade du tänkt hålla fast burken?

Edit - I stand corrected. Skäggots biltemapolygrip bör funka... Vinkelslip annars?

Last edited:

R5+1

Guest
Ta-daa!

Okej, det är tekniskt möjligt att använda en rörtång på ett lock av metall på en glasburk, det förutsätter dock att du orkar vara millimeternoggrann när du ställer in den (...) Snurrar man lite för mycket på snurrgrejen så kommer följden av att du tillsätter kraft för att dra upp locket bli att käftarna knips ihop med en sjuhelsikes kraft och krossar både lock och burk (...) Mot bakomliggande fakta så anser jag det inte vara praktiskt genomförbart att öppna en honungsburk med en rörtång.

Då den lilla rörtången inte gapade stort nog, den stora ligger på obestämd plats bland bråtet i förrådet, en rostig tving låg kvar i hallen efter fix med XT-bromsok och jag är så himla finurlig så blev det såhär:Tvinga upp den.JPG
I am victorious!:2cool

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Då den lilla rörtången inte gapade stort nog, den stora ligger på obestämd plats bland bråtet i förrådet, en rostig tving låg kvar i hallen efter fix med XT-bromsok och jag är så himla finurlig så blev det såhär:View attachment 370226
I am victorious!:2cool

Grattis! :krama

Det är ju bra att du kan ta saken i egna händer när ingen förbarmar sig och, eh, kommer & öppnar din honungsburk. :brynad

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA