...jag är HELT värdelös...
...tänkte jag skriva, det gick dock över när jag fick i mig lite mat, är rätt awsome ändå.
Anledningen för värdelösheten var att jag slarvat bort Duccenycklarna, så jag kom inte åt att ta bort sadeln för att komma åt att byta startsolenoiden. Letade efter nycklar och verkstadsmanual bakom ett berg av diverse saker ett tag.Gav upp.
Jag hade ju kedja och drev att byta också. Vad jag inte visste innan jag började var tingens natur. Kedjelåset till den nya D.I.D-kedjan var av clipstyp. Den kan man ju byta ut senare. Låsbrickan till framdrevet (en av Ducatis storverk när den är hel) var nernött och måste bytas ut.
Allt var ingrott med gammalt skit och jag har karaktären att jag måste iaf grovstäda om jag skruvar loss saker. Fram med avfettning, trasor, bromsrengöring och exets kvarvarande tandborste. Gnodde och gnodde, fick allt dugligt rent. Nöjd.
Kontrollerar kedjespännarna. Vänster sida ok. Höger sida fastgrodd. Rostlösning, skruva fram och tillbaka, rostlösning, skruva ut, klick låter det i skruven. Tydligen satt det någon bricka med en pytteliten skruv ingängad i andra änden på justerskruven. Den pyttelilla skruven gick av. Jämför med den spännaren som fungerade. Där var bricka och skruv redan borta. Förbättrad ingenjörskonst. Den högra duger således, skall bara ta bort lite rost/ärg från gängorna. Jag brukar använda en liten roterande stålborste i en Dremelkopia. Gör det även denna gång. Stålborsten hade nog sjungit sista versen för min lekamen såg till slut ut som en robotisk igelkott. Aj.
Monterar bakdrev på fälg och fälg på plats. Gick smärtfritt. Skulle montera tillbaka fotpinnarnas och ljuddämparens fäste på vänstersida. Får inte i en av fyra skruvar. Vad i helvete? Provar igen. Näpp. Tar loss allt i beståndsdelarna (fäste, ljuddämpare, sidostöd). Upptäcker att gängan i ramen är trasig. Gängar om den och alla delar går på plats. Orkar inte mer, går upp och äter istället.
Är detta normalt, eller är jag värdelös?