Idag är jag förbannad därför att...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Har inte sett något läckage under luftningen eller i de slangar jag jobbat nära. Övriga bromsar tror jag funkar utmärkt. Har iofs bara kollat fram på samma sida.

Hmm lastventil? Skulle den ta bort all bromsverkan på ena sidan? För det händer verkligen ingenting.
Får kolla upp vart den sitter isåfall.

Står inget i Haynes om något speciellt luftningsläge. Har dock bara luftat den sidan jag bytt eftersom jag lyckades undvika vätskeförlust mha plastfolie över locket.

Tycker det är så skumt att jag kan pumpa bromsvätska genom oket för att lufta men att inget händer när allt är åtskruvet.

Jaså du får ut vätska, då är inte slangen tät.

Prova att sätta en domkraft under länkarmen så att den står som om den vore på hjul och prova igen.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jaså du får ut vätska, då är inte slangen tät.

Prova att sätta en domkraft under länkarmen så att den står som om den vore på hjul och prova igen.

Ja allt ser ut att funka precis som det ska. Kolven sitter ju inte fast då den rör sig (om än väldigt lite) när jag drar i handbromsspaken. Och vätska kommer fram från slangen eftersom det går att lufta som man ska.
Har jag tid imorgon ska jag försöka pumpa ut kolven med en cykelpump och en bit avklippt bromsrör så det ligger an mot beläggen.
Som den är nu är kolven så långt bak att jag ser kanten nästan täcka för hålet genom bromsrörets anslutning.
Får prova att lufta med bilen på backen sen då men jag har provat att bromsa med bilen på backen och motorn igång och allt. Nada. Även provat dra handbromsen först för att få ut kolven lite och sen bromsa men ingen skillnad.

Ingen som vill köpa en obesiktad Octavia RS med mongobromsar?

Tjita1

Guest
Pärlatorer (strålsamlare på kranar) som bara släpper ut 2 procent vatten och resten luft. När glaset är fyllt tills det rinner över och man stänger kranen så försvinner luftbubblorna och bara en centimeter vatten på botten återstår. Förbannadejävlaskräpskitidiotifanskapshelvete.

:smasha

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Pärlatorer (strålsamlare på kranar) som bara släpper ut 2 procent vatten och resten luft. När glaset är fyllt tills det rinner över och man stänger kranen så försvinner luftbubblorna och bara en centimeter vatten på botten återstår. Förbannadejävlaskräpskitidiotifanskapshelvete.

:smasha

Och ännu jobbigare är det när de kalkar igen och sprutar vattnet åt alla jävla håll.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
..alla kodapor som sitter och tänker "jag kan skriva kod, jag är jättesmart" nu bevisat är helt värdelösa då det tydligen inte går att koda ihop nåt som funkar. Tror jag har bränt 10 timmar bara den här veckan på att försöka få program och webbhelsike att göra det som det är tänkt till, dyrbara arbetstimmar som alla stackars skattebetalare fått finansiera. Slår man ut det på år och antal statstjänstemän som drabbas på samma sätt som mig inser man att alla kodknackare borde dra ner på joltcolan och jobba gratis ett decennium för att kompensera tills de lärt sig att inte nöja sig föränn de skapat nåt som inte bara teoretiskt funkar utan faktiskt funkar.

(Inlägget blev argare än det var tänkt pga att det skrevs på en dysfunktionell padda)

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
..alla kodapor som sitter och tänker "jag kan skriva kod, jag är jättesmart" nu bevisat är helt värdelösa då det tydligen inte går att koda ihop nåt som funkar. Tror jag har bränt 10 timmar bara den här veckan på att försöka få program och webbhelsike att göra det som det är tänkt till, dyrbara arbetstimmar som alla stackars skattebetalare fått finansiera. Slår man ut det på år och antal statstjänstemän som drabbas på samma sätt som mig inser man att alla kodknackare borde dra ner på joltcolan och jobba gratis ett decennium för att kompensera tills de lärt sig att inte nöja sig föränn de skapat nåt som inte bara teoretiskt funkar utan faktiskt funkar.

(Inlägget blev argare än det var tänkt pga att det skrevs på en dysfunktionell padda)

Börja arbeta med stål istället. Det är jätterogivande!
It verkar ju både fjolligt och frustrerande på samma gång!

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Klockan är över 00:00 och lönen har fortfarande inte kommit in på mitt konto. :D

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Börja arbeta med stål istället. Det är jätterogivande!
It verkar ju både fjolligt och frustrerande på samma gång!
Jag "jobbar inte med IT", är bara en plågad konsument. Förlåt alla it-människor, finns säkert en god förklaring till varför grejer inte funkar som det är tänkt och ni gör säkert ett kanonjobb.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag "jobbar inte med IT", är bara en plågad konsument. Förlåt alla it-människor, finns säkert en god förklaring till varför grejer inte funkar som det är tänkt och ni gör säkert ett kanonjobb.

Ironi när den är som mest svårtolkad.:hihi

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Rent allmänt, om du visste hur många kompletta idioter det fortfarande flyter runt inom IT efter IT-bubblan skulle du aldrig röra något med mjukvara på som är tyngre än ett halvkilo.
Sedan är generellt sett den kassa kvalitén, förutom korkade chefer och inkompetenta programmerare, till stor del beroende på att ingen vill betala vad hög kvalité på mjukvara kostar. Det är bara inom kärnkraft, sjukvård och tung industri som det priset betalas. Alla andra tar den billigaste lösningen, i princip.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det är bara inom kärnkraft, sjukvård och tung industri som det priset betalas. Alla andra tar den billigaste lösningen, i princip.
Tyvärr verkar inte heller priset ha någon direkt inverkan på programmens kvalitet. Iallafall inte utifrån det jag sett under ett antal år i forskarvärlden.
Kritiskt viktiga apparater och instrument som kostar tiotals miljoner i inköp levereras ändå alltid med styrprogram kodade av en svårt CP-skadad apa med hjärnparasiter.
Programvaruuppdateringar finns i inte alls, det som kom med maskinen får man leva med.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Tyvärr verkar inte heller priset ha någon direkt inverkan på programmens kvalitet. Iallafall inte utifrån det jag sett under ett antal år i forskarvärlden.
Kritiskt viktiga apparater och instrument som kostar tiotals miljoner i inköp levereras ändå alltid med styrprogram kodade av en svårt CP-skadad apa med hjärnparasiter.
Programvaruuppdateringar finns i inte alls, det som kom med maskinen får man leva med.

Japp, helt sant. Högre pris garanterar sällan bra kvalité på koden, men ett lägre pris garanterar nästan alltid sämre kvalité, och när det är apparatur som säljs skickas skrämmande ofta koden med lite as-is, och sällan är några riktiga utvecklare med och skriver den, eller har alls något att säga till om vad gäller utformningen. Det är extra illa inom just forskning, där många verkar tycka att det där med programmering inte är så förbaskat svårt så et blir maskiningenjörerna, eller elektronikingenjörerna som får programmera. Det var precis samma sak inom mobiltelefoni, och telekom i stort, fram tills Apple kom och ställde till det med sin iPhone. Man sålde hårdvara och mjukvaran var mest med som eftertanke eller som en oönskad biprodukt när man säljer hårdvaran.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ibland har det nog att göra med att den som köper in produkten inte har direkt koll.
En kompis till mig jobbar som programmerare och enligt honom kunde de släppa ut lite vad som helst för den som hade beställt produkten och som var kontakten mellan köpare och säljare brydde sig inte ens om kolla programmet.

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Hoj
MT-09 Tracer
En stor del av mitt jobb går ut på att få befintliga program att fungera som de borde (parallellen med hjärnparasiter är en helt korrekt observation..)

Men inte fan sitter jag och gnäller för det, det finansierar hela min tillvaro inklusive mitt hojåkande hehe

Vänta..... Vad gör jag i denna tråden? :sly:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
En stor del av mitt jobb går ut på att få befintliga program att fungera som de borde (parallellen med hjärnparasiter är en helt korrekt observation..)

Men inte fan sitter jag och gnäller för det, det finansierar hela min tillvaro inklusive mitt hojåkande hehe

Vänta..... Vad gör jag i denna tråden? :sly:

Jag anar en konspiration.

Precis såsom VD:ar dunkar ryggar och idkar svågerpolitik, så sysslar även programmerare med att högst medvetet skicka ut dålig programvara för att Yada ska kunna köra hoj.

Fy fan

:gnissla

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag anar en konspiration.

Precis såsom VD:ar dunkar ryggar och idkar svågerpolitik, så sysslar även programmerare med att högst medvetet skicka ut dålig programvara för att Yada ska kunna köra hoj.

Fy fan

:gnissla

Nejdå, det är bara en rätt lukrativ inriktning att städa upp efter alla klåpare. :hihi

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Kan uppdatera min tidigare arg-post om min bil att under provkörning idag konstateras att det är inget tryck i det bytta oket och fruktansvärt dåligt tryck på resten.

Lutar åt kass huvudbromscylinder :(

Fan att man ska va så duktig att man alltid motorbromsar och aldrig stampar hejdaren i botten.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024