Idag är jag förbannad därför att...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det är absolut inte ett dåligt alternativ. Man ska njuta av sin ledighet. Inte plågas :näsblod

Det är aldrig ett problem för mig att inte sminka mig. Du kanske kan avgöra vad jag är och i vilken typ av kropp jag befinner mig.

Tror du massuppfi., missuppfattar, har inget att göra med fysiska egenskaper, allt ligger i blandningen av kromosomer.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Å nej. Tyvärr massuppfittade jag inget. Jag trodde dock inte dig om att vara så fördomsfull och trångsynt.

Nåväl. Även en A_NN_A får väl ha fel ibland.

Tror du massuppfi., missuppfattar, har inget att göra med fysiska egenskaper, allt ligger i blandningen av kromosomer.

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Folk är dumma. Det enda man kan göra är att försöka påverka sin närmsta omgivning för att få det lite behagligt. Vi har det precis sådär som du önskar att det var. Några års ihärdig bearbetning ger resultat :yoparty

För övrigt undrar jag vem det är som bestämmer att en jul blir PK, är inte den som sitter o gnäller över "skiten" som faktiskt fogar sig i PK-heten som är en del av problemet? Själv hade jag för drygt 10 år sedan föräldrar och svärföräldrar som dök upp i mitt hus och trodde att de kunde köra showen. Först tyckte jag synd om mig själv o gnällde när ingen hörde, sen insåg jag ju att den enda som kunde förändra situationen var ju jag. Det tog ett par år och det var INTE alltid trevligt. Men idag vet de att de inte kan påverka hur jag och min familj vill fira, vill de vara här så för man en dialog om vad som ska göras och vad som ska ätas. Nu när alla respekterar varandra så är konflikterna så gott som noll. Det är inte alltid jag/maken som bestämmer, vi kan kompromissa, men vi köper fan inte hem massa grejer som de vill ha, äter en tiondel av och sen lämnar hos oss att ruttna. Då får de ta med/laga själva. För övrigt gillar vi att bjuda och ha folk här. Jag till och med ser fram emot när svärföräldrarna kommer hit. Men det finns en tydligt regel. De stannar INTE mer än 2 max 3 nätter. Det vet vi av erfarenhet att det inte funkar. Jag gillar numer julen.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
:) för att den enda som kan ändra mitt liv är jag.

Folk fastnar lätt i hamsterhjulet. De är rädda att göra folk ledsna. Man gör folk ledsna när man står på sig och vill ha det annorlunda. Antingen sväljer man och har ett liv man inte trivs med eller så accepterar man att man inte alltid kan göra alla nöjda.

För övrigt undrar jag vem det är som bestämmer att en jul blir PK, är inte den som sitter o gnäller över "skiten" som faktiskt fogar sig i PK-heten som är en del av problemet? Själv hade jag för drygt 10 år sedan föräldrar och svärföräldrar som dök upp i mitt hus och trodde att de kunde köra showen. Först tyckte jag synd om mig själv o gnällde när ingen hörde, sen insåg jag ju att den enda som kunde förändra situationen var ju jag. Det tog ett par år och det var INTE alltid trevligt. Men idag vet de att de inte kan påverka hur jag och min familj vill fira, vill de vara här så för man en dialog om vad som ska göras och vad som ska ätas. Nu när alla respekterar varandra så är konflikterna så gott som noll. Det är inte alltid jag/maken som bestämmer, vi kan kompromissa, men vi köper fan inte hem massa grejer som de vill ha, äter en tiondel av och sen lämnar hos oss att ruttna. Då får de ta med/laga själva. För övrigt gillar vi att bjuda och ha folk här. Jag till och med ser fram emot när svärföräldrarna kommer hit. Men det finns en tydligt regel. De stannar INTE mer än 2 max 3 nätter. Det vet vi av erfarenhet att det inte funkar. Jag gillar numer julen.

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
:) för att den enda som kan ändra mitt liv är jag.

Folk fastnar lätt i hamsterhjulet. De är rädda att göra folk ledsna. Man gör folk ledsna när man står på sig och vill ha det annorlunda. Antingen sväljer man och har ett liv man inte trivs med eller så accepterar man att man inte alltid kan göra alla nöjda.

Jepp, det är som sagt var inte enkelt att ta sig till ett läge där man vågar stå emot det som är PK, pretto etc om man nu inte tycker att det är så det ska vara. Det är skitsvårt o blir inte lättare om man har barn och svärföräldrar, men som du säger Anna, det är bara man själv som kan förändra den situationen. Jag blir förbannad på gnäll över saker som man själv är lämpligast att förändra, jag vägrar vara offer o gillar inte när andra ikläder sig den rollen därför att de är för fega för att ta tag i situationen. Visst, ibland går det åt h-e och så blir det en långdragen konflikt men det kan även bli jättebra. Jag föredrar att ta tjuren vid hornen, funkar det så har man förhoppningsvis många många trevliga år framför sig istf att sitta o gnälla över hur jävla PK allt är och att det "ska va si" o va så. Det finns så mkt mer att vinna än förlora.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Å nej. Tyvärr massuppfittade jag inget. Jag trodde dock inte dig om att vara så fördomsfull och trångsynt.

Nåväl. Även en A_NN_A får väl ha fel ibland.

Fast fördomar baseras väl inte på erfarenhet?

Sen finns det alltid individer som hävdar sig vara undantaget, dom ogillar dock starkt att bli påminda om det några tiotal år senare.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Du får jättegärna utveckla det där. :)

Fast fördomar baseras väl inte på erfarenhet?

Sen finns det alltid individer som hävdar sig vara undantaget, dom ogillar dock starkt att bli påminda om det några tiotal år senare.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Jag anser att vi skapar våra personliga fördomar efter våra personliga erfarenheter.
Hur skapas de annars?

Vad är det de som anser sig vara undantag inte uppskattar att man påpekar tio år senare?

Absolut, vilket av det?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag anser att vi skapar våra personliga fördomar efter våra personliga erfarenheter.
Hur skapas de annars?

Vad är det de som anser sig vara undantag inte uppskattar att man påpekar tio år senare?

Jag anser snarare att fördomar är något som ej är självupplevt, utan baseras på hörsägen eller media.

Sen drar man gränsen mellan upplevelse och erfarenhet baserad på det statistiska underlaget.

Ang. det här med att mer eller alla kvinnor beter sig rätt likt om dom bara får tid och möjligheten att utvecklad till sig själva, så har de flesta en vanföreställning att just de skiljer sig från mängden.

Inte allt för sällan uppbackat av sin livspartner ser de inte sitt eget beteende som ett problem, utan det är snarare bara en funktion av partnerns brist eller vad det nu än väljs att skylla det på.

Då jag gärna fört diskussioner av denna karaktär i ganska många år nu har jag haft dussintals störtsköna tjejer som absolut inte skulle hamna i denna fällan, nu några år senare med samma partner, påtalar jag mer än gärna att de beter sig precis som alla andra "kärringar".

Men grundregeln är en partner och några är ihop, byts partner byts beteende och hela halabalot börjar om, på något mystiskt sätt....

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
När det gäller fördomar får jag ofta känslan av att man dömer en situation efter sin första självupplevda. Den kan ju å andra sidan vara just hörsägen.

Det du menar är att man faller in i könsroller man inte ägt innan man flyttade ihop med en individ av motsatt kön?

Menar du då att det är reaktionen i känslor som uppstår eller beteendet i sig?
Jag är helt enkelt ute efter vad det typiska beteendet är.

Blir alla typiska gubbar och kärringar eller är det bara kvinnorna som faller i en fälla?

Jag anser snarare att fördomar är något som ej är självupplevt, utan baseras på hörsägen eller media.

Sen drar man gränsen mellan upplevelse och erfarenhet baserad på det statistiska underlaget.

Ang. det här med att mer eller alla kvinnor beter sig rätt likt om dom bara får tid och möjligheten att utvecklad till sig själva, så har de flesta en vanföreställning att just de skiljer sig från mängden.

Inte allt för sällan uppbackat av sin livspartner ser de inte sitt eget beteende som ett problem, utan det är snarare bara en funktion av partnerns brist eller vad det nu än väljs att skylla det på.

Då jag gärna fört diskussioner av denna karaktär i ganska många år nu har jag haft dussintals störtsköna tjejer som absolut inte skulle hamna i denna fällan, nu några år senare med samma partner, påtalar jag mer än gärna att de beter sig precis som alla andra "kärringar".

Men grundregeln är en partner och några är ihop, byts partner byts beteende och hela halabalot börjar om, på något mystiskt sätt....

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
När det gäller fördomar får jag ofta känslan av att man dömer en situation efter sin första självupplevda. Den kan ju å andra sidan vara just hörsägen.

Det du menar är att man faller in i könsroller man inte ägt innan man flyttade ihop med en individ av motsatt kön?

Menar du då att det är reaktionen i känslor som uppstår eller beteendet i sig?
Jag är helt enkelt ute efter vad det typiska beteendet är.

Blir alla typiska gubbar och kärringar eller är det bara kvinnorna som faller i en fälla?

Jag skulle nästan påstå att bägge faller i samma mönster, dock ser jag betydligt fler undantag bland männen.

Ser du inte ett mönster eller förstår vad jag menar är du antingen för ung, lever som singel/"nysambo" eller har för få gamla par i bekantskapskretsen, eller en kombination av ovanstående.

Till saken hör att inte många som lever i det heller ser det, det är inte något som lyfts, ja tills jag har den dåliga smaken att, som det heter, förstöra stämningen.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
När man blir två uppstår plötsliga handikapp inom vissa områden.
Kvinnor kan inte klippa gräsmattan. Män kan inte tvätta.
Kvinnor kan inte bära saker. Män kan inte plocka undan saker.

Osv osv osv in i evigheten.

Att du ser fler undantag bland männen beror förmodligen på att du räknar dig som man och inte vill se era brister i samma ljuva sken :rolleyes:

Jag skulle nästan påstå att bägge faller i samma mönster, dock ser jag betydligt fler undantag bland männen.

Ser du inte ett mönster eller förstår vad jag menar är du antingen för ung, lever som singel/"nysambo" eller har för få gamla par i bekantskapskretsen, eller en kombination av ovanstående.

Till saken hör att inte många som lever i det heller ser det, det är inte något som lyfts, ja tills jag har den dåliga smaken att, som det heter, förstöra stämningen.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
När man blir två uppstår plötsliga handikapp inom vissa områden.
Kvinnor kan inte klippa gräsmattan. Män kan inte tvätta.
Kvinnor kan inte bära saker. Män kan inte plocka undan saker.

Osv osv osv in i evigheten.

Att du ser fler undantag bland männen beror förmodligen på att du räknar dig som man och inte vill se era brister i samma ljuva sken :rolleyes:

Kan vara så, men män har iaf en tendens att inte vara ohövliga mot sin partner, sen ser jag många som gärna skiter i allt då de får gnäll oavsett.

Men det jag syftar på är inte vad du kanske skulle välja att kalla könsroller, utan attityd gentemot sin partner.

Det du är inne på är något helt annat och varierar något enormt mellan par och var/hur de bor, även ideologi äger in mycket starkt i fördelningen.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024