Tänk vad mysigt du i kilt tutande på get magen o lite levande ljus o kvinnan på en björnfäll framför öppna spisen o några timmar, det stärker ett förhållande eller avslutar det?Yes...
Skåne var visst också drabbat, Eon där med...Tänk vad mysigt du i kilt tutande på get magen o lite levande ljus o kvinnan på en björnfäll framför öppna spisen o några timmar, det stärker ett förhållande eller avslutar det?
Fattade som Småland hade ca 3000 abonnenter utan el vid 15,00 i går.. eon.
Kombinerat med batterier så är det ju inte jättedumt, särskilt om kan har några fler energikällor. De ger ju värme också.En kilowatt, ja det räcker ju att ladda telefonen med, men kaffebryggaren orkar den inte med
Vi klarade oss ivf. Vi brukar ha strömavbrott här. EON skulle grävt ner ledningarna hos oss för 3 år. Elverket står framme i händelse av att det ska bli strömavbrott. Vi hade 3 st för nån månad sen eller två bara så därSkåne var visst också drabbat, Eon där med...
Skönt detVi klarade oss ivf. Vi brukar ha strömavbrott här. EON skulle grävt ner ledningarna hos oss för 3 år. Elverket står framme i händelse av att det ska bli strömavbrott. Vi hade 3 st för nån månad sen eller två bara så där
Beror ju lite på vad man har för uppvärmning osv. När jag själv räknade på det för ett tag sedan kom jag fram till att jag egentligen skulle behöva ett elverk på 4kW gör att klara kontinuerlig drift av det nödvändigaste, men ett sånt kostar en hel del, särskilt om man skall ha ett inverterelverk (vilket normalt behövs för att köra allt med elektronik i sig).Skönt det
Ja, vi har funderat länge på att skaffa någon slags elverk. Får försöka leta reda på nåt sånt. Hur stort behöver man för att driva det mest nödvändiga?
Vi har luft/vatten, med en extern vedpanna som går att koppla in vid kris. De kan dock inte köras parallellt.Beror ju lite på vad man har för uppvärmning osv. När jag själv räknade på det för ett tag sedan kom jag fram till att jag egentligen skulle behöva ett elverk på 4kW gör att klara kontinuerlig drift av det nödvändigaste, men ett sånt kostar en hel del, särskilt om man skall ha ett inverterelverk (vilket normalt behövs för att köra allt med elektronik i sig).
Nu slutade det med att jag skaffade ett 2kW inverterelverk. Sen har jag även ett par rejäla fritidsbatterier med tillhörande inverter liksom två UPS:er som kan hålla igång all dator- och nätverksutrustning ett par timmar. Detta i kombination med vedeldning i kamin osv räknar jag med kan hålla igång det basala i huset (kyl/frys, belysning, microvågsugn, uppladdning av batterier m.m.) några dagar vid ett längre strömavbrott, även om det kommer vara lite meck att koppla om elverket för att växelvis ladda batterier och driva annan utrustning.
Varmvattnet får jag skippa. Vattnet verkar funka rätt bra även med självtrycket som blir från brunnen, men har iaf testat att elverket klarar att driva hydroforpumpen om jag skulle behöva bygga upp trycket emellanåt.
Haha, jag missförstod uppenbarligen uttrycket ”det mest nödvändiga” och tänkte väl mer på näshårstrimmer, playstation och julgransbelysning snarare än cementblandare, smältugn och svets ?Vi har luft/vatten, med en extern vedpanna som går att koppla in vid kris. De kan dock inte köras parallellt.
Det jag överväger är att skaffa ett riktigt rejält elverk + ordentliga lagringsbatterier för att eventuellt kunna gå off-grid och bli helt självförsörjande. Då jag använder en del tyngre verkstadsmaskiner så vill jag ju att anläggningen åtminstone ska kunna driva saker som kräver 400v 16a trefas, men jag vet inte hur hysteriskt mycket batterier eller hur stora elverk som skulle krävas för att det ska funka över huvud taget... Kanske inte ens är görbart för en rimlig summa? Jag räknar å andra sidan inte med att den rådande elkrisen ska vara löst inom de närmsta tio åren så bara investeringen lönar sig sett till de kommande tio årens elräkningar såm kan det ju vara värt det...
Jag köpte ett på blocket för många år sen av en rörfirma som trodde de kunde köra sina HF tigsvetsar på det. Det är ett trefas på 4.5 kwh men kan peaka 6 kwh. Jag drar in en trefaskabel genom ett källarfönster som jag preppat så det går att stänga ändå. Sen upp i huset där jag sätter en övergång 16 amp till ett 3 st 240 voltuttag. Var noga så det verkligen går en fas till varje uttag vilket flera inte gör. Sen en kabel upp på ovanvåningen och in med routern på kontoret och förgrenar vidare till tösens rum och har ett element som går på 800 w och till sånglampa etc. Sen en kabel in i vardagsrummet och kör ett element på 800 w plus tv och lite lampor. Sista kabeln in i köket till kyl och frys plus några lampor plus att jag kan koka kaffe och köra micron. Har även en liten fläkt ovanför kyl och frys så vi får runt värmen från kaminen i köket. Sen från elverket drar jag en kabel till pumpbrunnen så det inte blir stopp i trekammarbrunnen. Ska även bygga om så jag kan köra vattenpumpen men då måste jag stänga av elementen när den ska gå. Nu kör jag in till Önnestad och hämtar vatten i dunkar hos farsan. Vatten att spola med hämtar jag i poolen. Ska det storma eller komma mycket snö så förbereder jag allt så man slipper ut och fixa när det stormarSkönt det
Ja, vi har funderat länge på att skaffa någon slags elverk. Får försöka leta reda på nåt sånt. Hur stort behöver man för att driva det mest nödvändiga?
Såg ut som plockepinn i skogarna runt på ön. En avlägsen släkting dog under arbete med att rensa skog, då han fick sin egen traktor över sig.13 dygn var det visst, snabb koll på historiken säger att mitt minne överdrev. Stormen alfrida nyårsdagen 2019.
Lamslog hela ön egentligen, Mariehamn hade ström eftet några timmar, men hela Ålands landsbygd mer eller mindre som har elen dragen ovan mark hade trän nerblåsta över den.
Var runt nollan när det skedde, men sedan drog snöstorm in och temperaturen drog neråt minus 20 som kallast undrer tiden jag var utan sås. Räddade kåken från att frysa sönder genom att köra oljepannan på ett lånat elverk som tankades och oljebytades löpande gick 24/7 minus formeletpittstop.
Elbolaget frånsade sig erbjuden hjälp till en början första dygnet för "det här reder vi ju upp själva". Efter en arbetsvecka hade de upptäckt att det gör de inte alls det, och fick krypa till korset och ringa upp tillbaks och ta hjälp utifrån.
Knappt tre veckor tog det för de sista hushållen, sommarstugor och att städa upp alla fusklagningar är frågan om allt är gjort ännu.
Efter en vecka eller så när de inte tagit hjälp de erbjudits och nästan hela landsbyggden var helt mörk så var åtminstone jag rätt bitter på gänget som fattade beslut i frågan.
Haha, nejdå. Det var mer av en separat tankegång. Ett mindre elverk för att driva det mest nödvändiga tänker vi att vi ska köpa in hyfsat omgående, men sen har vi en tanke på att någon gång i framtiden köpa in batterier så att vi kan lagra och bli helt självförsörjande och vid det laget vill vi ha någon form av rejälare backupgenerator för de mörkare årstiderna ifall panelerna inte räcker till. Men då bör vi klara oss på ett par kw för stunden, sen får vi väl se om man kan hitta någon halvbillig gammal dieselgenerator av lite grövre modell när det väl börjar bli aktuellt med egenlagring och bortkoppling från nätet.Haha, jag missförstod uppenbarligen uttrycket ”det mest nödvändiga” och tänkte väl mer på näshårstrimmer, playstation och julgransbelysning snarare än cementblandare, smältugn och svets ?
Det där låter ju snarare som att det krävs en ev fast installerad anläggning i sexsiffriga prisklassen med bl.a kraftigare dieselelverk och stora batterier. I mitt fall har jag som en lite större investering gått i tankebanorna att investera i solceller plus batterilagring för att kunna köra även i off-gridläge, men det är ju något helt annat än ett litet portabelt elverk från biltema för att klara sig hjälpligt ett par dagar vid en kris. Ibland har jag tänkt tanken att det vore nice även med ett elverk för att kunna ladda ett batterilager när solcellerna inte går.
Lysande beskrivning, tackar för det Något sånt siktar vi på mer omgående, så får vi se om/när vi gör en mer ordentlig installation och blir självförsörjandeJag köpte ett på blocket för många år sen av en rörfirma som trodde de kunde köra sina HF tigsvetsar på det. Det är ett trefas på 4.5 kwh men kan peaka 6 kwh. Jag drar in en trefaskabel genom ett källarfönster som jag preppat så det går att stänga ändå. Sen upp i huset där jag sätter en övergång 16 amp till ett 3 st 240 voltuttag. Var noga så det verkligen går en fas till varje uttag vilket flera inte gör. Sen en kabel upp på ovanvåningen och in med routern på kontoret och förgrenar vidare till tösens rum och har ett element som går på 800 w och till sånglampa etc. Sen en kabel in i vardagsrummet och kör ett element på 800 w plus tv och lite lampor. Sista kabeln in i köket till kyl och frys plus några lampor plus att jag kan koka kaffe och köra micron. Har även en liten fläkt ovanför kyl och frys så vi får runt värmen från kaminen i köket. Sen från elverket drar jag en kabel till pumpbrunnen så det inte blir stopp i trekammarbrunnen. Ska även bygga om så jag kan köra vattenpumpen men då måste jag stänga av elementen när den ska gå. Nu kör jag in till Önnestad och hämtar vatten i dunkar hos farsan. Vatten att spola med hämtar jag i poolen. Ska det storma eller komma mycket snö så förbereder jag allt så man slipper ut och fixa när det stormar
Självklart är inget inkopplat på nätetDet man får tänka på är att inte koppla in sig på fasta elinstallationen i huset om man skaffar en generator.
Alla enheter man vill driva vid elbortfall måste vara anslutna med isärtagbara kontakter.
Om det finns risk att ström kan ledas vidare från en inkopplad apparat går det åt en isärtagbar koppling till.
Alternativet är en fast inkoppling av generator likt det man gör med solpaneler som förhindrar ström bakvägen ut på nätet utanför fastigheten.
Jag förstod det på din text, jag skrev bara lite i allmänna ordalag, för säkerhets skull.Självklart är inget inkopplat på nätet
Kallar det för "rödgröna priser" men det var inte heller medDen så kallade nyordslistan presenterades på tisdagsmorgonen. Ett av orden för 2022 är ”Putinpriser” men ”sossepriser” finns inte med listan.
Mer passande med idiotpriser om jag får tycka, vi kan säkert komma överens om att ockerpriser = sossepriser.Den så kallade nyordslistan presenterades på tisdagsmorgonen. Ett av orden för 2022 är ”Putinpriser” men ”sossepriser” finns inte med listan.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|