Är det nödvändigt att förbjuda slöjor i alla väder med den motiveringen att män fötrycker sina kvinnor genom att tvinga dem bära slöja? Jag är tveksam till det. Självfallet skall kvinnoförtryck inte få förekomma, ingen kvinna skall tvingas bära något plagg whatsoever mot sin vilja. Men ett ingrepp i människans frihet att klä sig som den vill bör vara proportionellt försvarligt i förhållande till det mål man vill uppnå. Man brukar vidare säga att det målet inte skall kunna uppnås på annat och mindre ingripande sätt. Om en man tvingar en kvinna att klä sig på visst sätt mot hennes vilja, borde väl detta kunna bestraffas som olaga tvång. Vissa utredningsproblem kanske blir följden, men det får man måhända ta för att de kvinnor som ändock frivilligt väljer att använda slöja skall få göra det.
När jag var liten sprang vartenda medelålders fruntimmer omkring med sjalett på huvudet. Skulle man förbjuda det också, eller skulle ett förbud bara omfatta religiöst motiverade huvudbonader? Ett sådant förbud skulle bli mycket komplicerat att konstruera på ett rättsligt hållbart sätt.
En del, företrädesvis kvinnor från muslimsk bakgrund, menar att absolut ingen valt slöjan själv. När var och varannan 7-10-åring i ett förortscentrum går runt som påskkärring 24/7 så börjar jag verkligen undra hur frivilligt det är.
Kanske att de som verkligen vill ha nu borde få stå tillbaka för att hjälpa de som inte vill ha, som jag tror är en majoritet eller åtminstone en betydande andel.
Det finns människor som säkert vill gå runt nakna på allmän plats eller vara utklädda till Muminpappa på sitt jobb på banken, gissa vad - ibland får man inte som man vill.
Sedan kan man ju undra var man drar gränsen för den personliga "friheten", om någon säger sig vilja vara fri att bli inlåst och aldrig få gå ut, skall samhället acceptera det eller skall samhället ifrågasätta det?
Jag tycker det finns tydliga bevis på att kvinnor i slöja inte lever fria liv, ingen har någonsin sett dem med en man av annan etnicitet, ingen har någonsin sett dem med flickvän, ingen har någonsin sett dem på krogen, man ser dem knappt på arbetsplatser men det förekommer numera, man ser dem inte på promenad ensamma, man ser dem inte med husdjur. Tydligen är det så att har man slöja så lever man inte som andra svenska kvinnor, och det tycker jag att de skall tvingas göra eller så får de dra igen, jag vill inte ha en massa UFO:n som kommer hit på grund av våra skyhöga bidragsnivåer och går och gömmer sig.