Hur blind kan man bli?
Du menar förutom att bluda för att historien har betydelse för hur världen ser ut?
Och i nu tid har vi inte tillsatt och stöttat diktatorer, utrustat miliser med vapen, lagt beslag på naturtillgångar, bombat länder godtyckligt, stöttat korrupta ledare, bidragit till svält, skickat sopor och gifter till deras länder, förstört deras natur, utnyttjat deras barn och låga löner för att få billiga produkter i väst o.s.v. Ofta i kapitalets namn.
Jag påstår inte att vi inte har gjort gott, vilket du ger exempel på, men om man inte inser att den övriga världen ser på oss med förstålig mistanke är man nog en aning naiv. Ungefär lika naivt som att tro att alla muslimer, eller ens islam, skulle vara onda eller ett av de större hoten mot vår välfärd.
Islam idag är väl inte mer än kommunismen när jag var liten: Hotet vi kunde samlas kring. För tjugo år sedan var det ingen som var orolig för islam i Sverige, trots att religionen var helt och hållet den samma då som nu.
Fast givetvis vet vi att det är jag som är naiv och du som är klartänkt. Så får väl debatten sluta med det...